MCtrønder skrev: 25 mar 2021, 18:23
Mange gode spørsmål som reises i denne tråden.
Jeg funderer også på at det snakkes om flokkimunitet når nok folk er vaksinert. Samtidig blir det også sagt at vaksinen ikke forhindrer at man blir smittet eller kan smitte andre. Vaksinen forhindrer kun symptomatisk sykdom. Dette må da være direkte motsetninger?
Hvis samfunnet åpnes opp når en gitt prosentandel er vaksinert vil vel viruset rase rundt i samfunnet med rekordfart. De vaksinerte merker ingen sykdom og viruset må jo dermed få ekstremt gode vilkår.
Når viruset går sin seiersgang mellom både vaksinerte og ikke-vaksinerte vil vel også forholdene ligge til rette for muteringer. Plutselig har vi en mutasjon som vaksinen ikke har effekt mot. Da må vi starte forfra igjen.
Dette er nettopp hva noen fagfolk har uttrykt et klart varsku om, nemlig å massevaksinere under en pågående pandemi, at dette kan gjøre vondt verre i verste fall.
Men her har fagfolk innen ulike fagretninger innen immunologi, virologi og medisin ulike meninger om dette.
At et virus som dette SARS Covid viruset vi sliter med nå, muterer når det møter motstand, som bl.a en vaksine, er godt kjent fra tidligere og bør ikke komme som noen stor overraskelse.
Det er også kommet påstander om at bruk av munnbind der det er mye smitte kan gjøre situasjonen verre ved at viruset altså møter motstand - munnbindet - og dermed muterer.
MCtrønder skrev:
Pussig nok er tiltakene strengere enn noen gang på sykehjemmet der svigermor holder til. Krav om munnbind, avstand og håndsprit. Klær som skal bringes inn til henne må i flere dagers karantene, dører er låst og besøkende må følges inn og ut av personalet.
Jeg følger reglene så godt jeg kan, men sitter med forundring å følger nyhetssendingene og begynner å føle meg lurt. Får vi all tilgjengelig informasjon?
Bra med strengt regime på sykehjemmene, noe vi selv måtte og fint greide å forholde oss til da min 89 år gamle mor var syk og døende i fjor sommer.
Strengt med besøk og ting vi leverte til henne, som bl.a, skrivesaker hun ønsket seg (kladdebøker og kulepenner) måtte være i karantene i tre dager.
Når det gjaldt denne delen av pandemihåndteringen synes jeg det ble gjort en god jobb og ikke minst kreativ innsats fra de ansatte.
Vi fikk ordnet det slik at vi laget en e-post liste til pleiere hvorav en av disse til enhver tid hadde kontakt med moren vår og kunne sørge for å skrive ut e-poster vi sendte med bilder av hva vi holdt på med, bilder av barnebarn og oldebarn osv. osv. til stor glede for henne.
Vi fikk også hyggelig og tankevekkende e-poster tilbake fra de ansatte hvor de åpent skrev at de gråt og lo sammen med vår kjære mor når de leste e.postene våre.
Veldig bra løsning og en ganske god erstatning for nedstengningen for fysisk besøk.