oivindg skrev: 12 nov 2020, 14:59
Liker folk som er ivrige og setter i gang med å gjennomføre drømmene sine, jeg. :) Dette uhellet kunne vel skjedd hvem som helst?
Nå ble jeg litt overrasket, hadde ikke fått med meg at Ride the Bean hadde hatt en ulykke. Men jeg så litt på denne kanalen i fjor og har litt å kommentere...
For det første så er jeg selv intressert i å begynne med adventure riding. Jeg har selv bare kjørt 125cc i utlandet og litt med tung og mellomtung sykkel i Norge, men da bare øvelseskjøring med andre sine sykler. Men har drevet en del med terrengsykling og liknende tidligere. Så jeg vet jeg kommer til å like det.
Og som en ny adventure-intressert motorsyklist så ser jeg jo da selvfølgelig på alle sykler jeg kan kommer over, Tenere 700, CB500X, 1100 Africa Twin, KTM 790 osv. Så når jeg kom over Tenere 700 så jo det ut som en helt fantastisk sykkel, en sykkel som i praksis var alt jeg kunne ha ønsket meg. Så jeg ser video etter video av folk som kjører i alt slags terreng med Tenere 700 uten noen som helst utfordringer.
Men jeg spør meg selv om det virkelig er så enkelt å kjøre en sykkel på 200+ kilo offroad? Om dette virkelig er noe jeg kommer til å få til på en sykkel som det.
Så når jeg kommer over Ride The Bean så var det helt fantastisk, her har du et norsk par som begge har kjøpt seg drømmesykkelen, som skal reise verden rundt og begynner å øve seg offroad. Som er dumme nok til å legge ut videoer hvor de kjører Tenere 700 gjennom norsk blåbærmark med muligheter for bøter på mangfoldige tusen kroner.
Men for min del var det helt fantastisk, det er ikke jeg som tar risikoen for massive bøter. Og her fikk jeg muligheten til å se på andre, uerfarne motorsyklister som tar den råeste adventuresykkelen du kan finne i alt slags terreng fra ren offroad i blåbærmark til grusveier som er helt ødelagte av vann. Som gjør det jeg lurer på om jeg skal begi meg ut på selv.
Og etter hvert som jeg ser flere og flere videoer av det de holder på meg, så blir alt klarerer og klarere. Spesielt når jeg ser videoen hvor de får opplæring av Tshansen (fra youtube/instagram og forumet her) og totalt klovner til alt fra usvinger i terreng til kjøring på grusvei. Og det som blir så klinkende klart er at det å kjøpe en Tenere 700 når du er totalt nybegynner er en totalt idiotisk ide.
At det de gjør er noe jeg absolutt ikke må finne på gjøre! For hvis jeg gjør det så kommer jeg enten til å havne i en situasjon hvor jeg sitter helt fast og ødelegger sykkelen, eller en situasjon hvor jeg skader meg selv.
Det blir så klinkende klart for meg, at den første sykkelen jeg kjøper bør være en lettvekter, at jeg trenger noen hundre timer på noe slikt som en CRF250L/CRF300L før jeg en gang begynner å tenke på å kjøre i vanskelig terreng med en langt tyngre adventuresykkel.
Så mens dette kunne ha skjedd med hvem som helst, så er jeg ikke i det hele tatt overrasket over at det skjedde med nettopp Ride the Bean.
For det måtte nesten bare skje, her har du noen som skulle selge leiligheten og reise verden rundt på motorsykkel, noen som skulle følge drømmen. Og greit nok, jeg kan respektere såpass. Jeg sier ikke at de ikke burde ha tatt turen.
Men de burde også ha sagt stopp, skjønt at dette er de ikke klare for. Kjøpt seg noen mindre dual sport sykler og kjørt 500-1000 timer i terreng over et par år før de begikk seg ut på storturen med den store sykkelen. For det var faktisk så stor mangel på erfaring at de satte ut på den store drømmeturen i Episode 1, og skadet seg alvorlig i Episode 2.
Episoden som overbeviste meg om at nybegynnere ikke bør kjøpe Tenere 700 finner du her:
https://www.youtube.com/watch?v=CfnDQJx6Y3o