Tips til ny sportstourer/touring
Tips til ny sportstourer/touring
Hei,
Jeg har kjørt en Kawasaki Versys 650 i sommer. Det er en finfin sykkel; lettkjørt og "smooth". Men det er ikke den mest spenstige motoren og mister litt spenning når man kommer opp i hastighet. Den funket bra når det var min første sesong med lappen, men ønsker litt mer "action", komfort, kvalitet og utstyr. Litt mer av det meste rett og slett.
Jeg er på utkikk etter en sykkel i sportstouring/touring klassen. Først og fremst til kjøring til og fra jobb i Oslo, turer i nærmiljøet og lengre dagsturer, men også en som kan funke til lengre turer over flere dager. Altså, en litt allrounder, men tror at fokuset først og fremst bør være by- og landevei på Østlandet.
Jeg har jo sett på de største syklene i touringklassen, men tenker kanskje at KTM 1290/BMW 1250 og tilsvarende blir litt for mye. Usikker på hvilken glede, og hvorvidt jeg vil merke nevneverdig, forskjellen mellom 900 og 1200 kubikk til mitt bruk. I tillegg er jo prisen rundt 100 000 mer.
Akkurat nå står Yamaha Tracer 900 GT eller BMW F900XR øverst på lista. Skal prøvekjøre disse en av de nærmeste dagene.
Selv er jeg 178 høy, og i og med at jeg er ny som fører, er jeg nok litt forsiktig fortsatt.
Har dere noen gode tips og erfaring å dele med meg?
Jeg har kjørt en Kawasaki Versys 650 i sommer. Det er en finfin sykkel; lettkjørt og "smooth". Men det er ikke den mest spenstige motoren og mister litt spenning når man kommer opp i hastighet. Den funket bra når det var min første sesong med lappen, men ønsker litt mer "action", komfort, kvalitet og utstyr. Litt mer av det meste rett og slett.
Jeg er på utkikk etter en sykkel i sportstouring/touring klassen. Først og fremst til kjøring til og fra jobb i Oslo, turer i nærmiljøet og lengre dagsturer, men også en som kan funke til lengre turer over flere dager. Altså, en litt allrounder, men tror at fokuset først og fremst bør være by- og landevei på Østlandet.
Jeg har jo sett på de største syklene i touringklassen, men tenker kanskje at KTM 1290/BMW 1250 og tilsvarende blir litt for mye. Usikker på hvilken glede, og hvorvidt jeg vil merke nevneverdig, forskjellen mellom 900 og 1200 kubikk til mitt bruk. I tillegg er jo prisen rundt 100 000 mer.
Akkurat nå står Yamaha Tracer 900 GT eller BMW F900XR øverst på lista. Skal prøvekjøre disse en av de nærmeste dagene.
Selv er jeg 178 høy, og i og med at jeg er ny som fører, er jeg nok litt forsiktig fortsatt.
Har dere noen gode tips og erfaring å dele med meg?
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24654
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Syklene du ser på er ikke touring med såkalte Adventure/Adventure Light sykler. KTM1290 er jo et beast på to hjul og vil kjøre i ring rundt Versysen. Det vil forsåvidt de andre syklene du nevner også. "i ring" er kanskje å ta i, men det er store forskjeller.
Tracer 900GT har også en veldig morsom motor som jeg tipper du vil bli overrasket over.
Tracer 900GT har også en veldig morsom motor som jeg tipper du vil bli overrasket over.
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Takk for korreksjonene. Adventure er nok mer riktig, selv om jeg ser at det er litt ulik begrepsbruk ute og går hos forhandlerne også.Bjerknez skrev: 07 sep 2020, 15:32 Syklene du ser på er ikke touring med såkalte Adventure/Adventure Light sykler. KTM1290 er jo et beast på to hjul og vil kjøre i ring rundt Versysen. Det vil forsåvidt de andre syklene du nevner også. "i ring" er kanskje å ta i, men det er store forskjeller.
Tracer 900GT har også en veldig morsom motor som jeg tipper du vil bli overrasket over.
Ja, jeg har lest at KTM1290 har en sinnsyk motor. Jeg tror nesten jeg ville vært litt nervøs første gang på den :) Men igjen, jeg tror kanskje ikke at jeg trenger SÅ mye motor til min bruk.
Tracer 900GT ser jeg frem til å prøve. Leser mye positivt om den.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24654
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Tracer 900 er en veldig prisgunstig og morsom sykkel. Fin motor i denne.
KTM1290 er et momentbeist og mye større. Denne stiller vel mer i adventure klassen. Tracer 900 er vel egentlig ikke noe annet enn en litt mer høyreist nakensykkel med vindskjerm.
Men nå skal det jo sies at jeg tipper det skiller minst 100.000 kroner på Tracer og KTM1290. På vanlig landevei så vil nok ikke en Tracer 900 bukke under for en KTM1290 vil jeg tro. Motoren i Tracer, MT09 og XSR900 er den samme motoren. Jeg har kjørt dem alle og har vel til dags dato ikke kjørt en sykkel som gir mer motor for pengene.
KTM1290 er et momentbeist og mye større. Denne stiller vel mer i adventure klassen. Tracer 900 er vel egentlig ikke noe annet enn en litt mer høyreist nakensykkel med vindskjerm.
Men nå skal det jo sies at jeg tipper det skiller minst 100.000 kroner på Tracer og KTM1290. På vanlig landevei så vil nok ikke en Tracer 900 bukke under for en KTM1290 vil jeg tro. Motoren i Tracer, MT09 og XSR900 er den samme motoren. Jeg har kjørt dem alle og har vel til dags dato ikke kjørt en sykkel som gir mer motor for pengene.
- sankyo
- Innlegg: 566
- Registrert: 12 aug 2013, 14:30
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
- Bosted: Oslo
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Jeg eide i flere år en Suzuki gsx 1250 f. Satte på SB styre og trivdes veldig godt. Masse krefter, grei forsikring.
Sent fra min Pixel 3 via Tapatalk
Sent fra min Pixel 3 via Tapatalk
Live long and prosper 

Re: Tips til ny sportstourer/touring
Gå for det du virkelig har lyst på, ikke sett noen begrensning det er du som styrer skuta. Syklene du nevner har så mange sikkerhetssystemer så med mindre du har skrudd av alt skal du være utrolig uheldig hvis noe skulle gå galt. Prøvekjør 1250 1290 1260 1300 1200 1400 1100 og sammenlign gjerne med de under 1000 før du kjøper 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39860
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Hva med en Kawasaki Versys 1000?
Husker jeg prøvesatt på den forrige modellen på MC-Messa for noen år siden og merket meg at den virket å være superkomfortabel.
Både når det gjaldt kjørestilling og salen.
Men jeg ble ikke helt fortrolig med utseendet...
Den nye, som vel har vært i salg et par års tid, synes jeg ser bedre ut.
Dette tror jeg absolutt er en god toruringsykkel med Kawakvalitet
.
Husker jeg prøvesatt på den forrige modellen på MC-Messa for noen år siden og merket meg at den virket å være superkomfortabel.
Både når det gjaldt kjørestilling og salen.
Men jeg ble ikke helt fortrolig med utseendet...
Den nye, som vel har vært i salg et par års tid, synes jeg ser bedre ut.
Dette tror jeg absolutt er en god toruringsykkel med Kawakvalitet

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Er kanskje ikke så dum den nei. Synes designet på de nyeste modellene er fine.AJ skrev: 07 sep 2020, 18:03 Hva med en Kawasaki Versys 1000?
Husker jeg prøvesatt på den forrige modellen på MC-Messa for noen år siden og merket meg at den virket å være superkomfortabel.
Både når det gjaldt kjørestilling og salen.
Men jeg ble ikke helt fortrolig med utseendet...
Den nye, som vel har vært i salg et par års tid, synes jeg ser bedre ut.
Dette tror jeg absolutt er en god toruringsykkel med Kawakvalitet.
- Audi Mannen
- Innlegg: 870
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Du er akkurat på det nivået jeg var når jeg skulle finne en sykkel i 2017. Jeg prøvekjørte da en 2017 Tracer 900 og likte den så godt at jeg klemte til og bestilte en Tracer 900 GT når den ble lansert og har ikke angret et sekund etterpå. Jeg er 183 høy så du vil nok passe godt på denne. Morsom og lettkjørt sykkel og har egentlig det jeg ville ha av utstyr som standard, cruise control, quick shift (bare opp) justerbare dempere, varmeholker etc. En skikkelig knall sykkel til en fornuftig pris. Har ikke fått kjørt så mye som jeg skulle ønske, men hadde 10k service forrige uke.
Ikke mange av disse til salgs brukt selv om de har solgt godt. Så det tyder vel på at vi som kjøpte er fornøyd. Ligger vel bare 2 stk. på finn. 1 privat og en demo kjørt fra forhandler så vidt jeg kan se.
Må innrømme at jeg faktisk har satt på varsel på finn.no på søkeord FJR1300 2016 eller nyere da jeg har har begynt å vurdere en slik. Litt for å få enda bedre comfort, kardang drift og en aldri så liten mulighet for å få med min bedre halvdel på tur. Det vil hun ikke med denne.
Men her er min slik den ble når jeg hadde fått på litt av det utstyret jeg hadde lyst på og trengte. Kommet på noe mere i ettertid.
Lykke til med valg av sykkel.
Ikke mange av disse til salgs brukt selv om de har solgt godt. Så det tyder vel på at vi som kjøpte er fornøyd. Ligger vel bare 2 stk. på finn. 1 privat og en demo kjørt fra forhandler så vidt jeg kan se.
Må innrømme at jeg faktisk har satt på varsel på finn.no på søkeord FJR1300 2016 eller nyere da jeg har har begynt å vurdere en slik. Litt for å få enda bedre comfort, kardang drift og en aldri så liten mulighet for å få med min bedre halvdel på tur. Det vil hun ikke med denne.
Men her er min slik den ble når jeg hadde fått på litt av det utstyret jeg hadde lyst på og trengte. Kommet på noe mere i ettertid.
Lykke til med valg av sykkel.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Yamaha XJR 1300
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Takk for fyldig svar.Audi Mannen skrev: 08 sep 2020, 13:12 Du er akkurat på det nivået jeg var når jeg skulle finne en sykkel i 2017. Jeg prøvekjørte da en 2017 Tracer 900 og likte den så godt at jeg klemte til og bestilte en Tracer 900 GT når den ble lansert og har ikke angret et sekund etterpå. Jeg er 183 høy så du vil nok passe godt på denne. Morsom og lettkjørt sykkel og har egentlig det jeg ville ha av utstyr som standard, cruise control, quick shift (bare opp) justerbare dempere, varmeholker etc. En skikkelig knall sykkel til en fornuftig pris. Har ikke fått kjørt så mye som jeg skulle ønske, men hadde 10k service forrige uke.
Ikke mange av disse til salgs brukt selv om de har solgt godt. Så det tyder vel på at vi som kjøpte er fornøyd. Ligger vel bare 2 stk. på finn. 1 privat og en demo kjørt fra forhandler så vidt jeg kan se.
Må innrømme at jeg faktisk har satt på varsel på finn.no på søkeord FJR1300 2016 eller nyere da jeg har har begynt å vurdere en slik. Litt for å få enda bedre comfort, kardang drift og en aldri så liten mulighet for å få med min bedre halvdel på tur. Det vil hun ikke med denne.
Men her er min slik den ble når jeg hadde fått på litt av det utstyret jeg hadde lyst på og trengte. Kommet på noe mere i ettertid.
Lykke til med valg av sykkel.![]()
20180820_170918 size.jpg
Var og skulle forhøre meg om prøvekjøring av Tracer i dag, men de hadde ikke flere demosykler. Så det ble med tørrprøving. Satt veldig godt. Dette i motsetning til F900XR som jeg syntes hadde veldig hardt sette. (Dette kan vel dog skiftes ut).
Skjermen på Traceren var derimot ikke mye å skryte av sammenlignet med F900XR. Det var som en Nokia vs iPhone :)
Synes faktisk også Traceren ser bedre ut en F900XR, selv om jeg ser mange mener det motsatte. Det er vel uansett smak og behag.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Kan du utdype dette litt? Var det en Tracer 900 eller en GT du satt på?chrissp skrev: 08 sep 2020, 20:47 Skjermen på Traceren var derimot ikke mye å skryte av sammenlignet med F900XR. Det var som en Nokia vs iPhone :)
Disse to har ikke samme instrument. Standard Tracer har samme instrument som XT1200Z/ZE Super Ténéré, et ganske stort og oversiktlig, rektangulært og robust instrument.
GT utgaven har samme avanserte TFT instrument som YZF-R1 fikk i 2016. Dette kan du enkelt med et lite scrollehjul ved høyre tommel velge hvilke info du vil se i instrumentet, og foreta de justeringer du vil endre underveis mens du kjører.
(ikke si noe stygt om Nokiaen min bare, har hatt den i snart tre år og skjermen er helt hel ennå selv om den har falt i golvet flere ganger

-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Tips til ny sportstourer/touring
MCmessen er vel i seg selv et godt tips. Det er jo uansett så sent på året at det blir litt poengløst å kjøpe sykkel nå. Kanskje bedre å sjekke ut MCmessen 5-7 mars 2021. Da kan du jo se på bortimot alle sykler samtidig, samt alle nyheter. Og det kommer til å være enormt mange nyheter 2021, pga nytt utslippsreglement.
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Beklager kritikk av Nokia :) Den har absolutt sine fordeler :)kjellv skrev: 08 sep 2020, 21:11Kan du utdype dette litt? Var det en Tracer 900 eller en GT du satt på?chrissp skrev: 08 sep 2020, 20:47 Skjermen på Traceren var derimot ikke mye å skryte av sammenlignet med F900XR. Det var som en Nokia vs iPhone :)
Disse to har ikke samme instrument. Standard Tracer har samme instrument som XT1200Z/ZE Super Ténéré, et ganske stort og oversiktlig, rektangulært og robust instrument.
GT utgaven har samme avanserte TFT instrument som YZF-R1 fikk i 2016. Dette kan du enkelt med et lite scrollehjul ved høyre tommel velge hvilke info du vil se i instrumentet, og foreta de justeringer du vil endre underveis mens du kjører.
(ikke si noe stygt om Nokiaen min bare, har hatt den i snart tre år og skjermen er helt hel ennå selv om den har falt i golvet flere ganger)
Det var GT ja. Det var bare veldig mye bedre på BMW, men der tror jeg BMW ligger foran de fleste akkurat nå.
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Godt tips det. Jeg hadde kanskje tenkt å vente til slutten av vinteren for å se om det er mulig å finne noen rabatterte 2020-modeller.SilverSmurfer skrev: 08 sep 2020, 21:32 MCmessen er vel i seg selv et godt tips. Det er jo uansett så sent på året at det blir litt poengløst å kjøpe sykkel nå. Kanskje bedre å sjekke ut MCmessen 5-7 mars 2021. Da kan du jo se på bortimot alle sykler samtidig, samt alle nyheter. Og det kommer til å være enormt mange nyheter 2021, pga nytt utslippsreglement.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Nå har det seg slik at det har kommer en "derogation" på salg av EURO4 motorsykler som betyr at forhandlere har 2 år på seg for å bli kvitt dem. I enkelte tilfeller vil EURO4 versjonen også ha vesentlige fordeler over EURO5, feks er Africa Twin 1000cc en sykkel med vesentlig lavere temperatur enn Africa Twin 1100. Selv om AT1100 er en bedre sykkel på andre måter, feks lavere vekt og bedre motorkraft.chrissp skrev: 08 sep 2020, 21:51Godt tips det. Jeg hadde kanskje tenkt å vente til slutten av vinteren for å se om det er mulig å finne noen rabatterte 2020-modeller.SilverSmurfer skrev: 08 sep 2020, 21:32 MCmessen er vel i seg selv et godt tips. Det er jo uansett så sent på året at det blir litt poengløst å kjøpe sykkel nå. Kanskje bedre å sjekke ut MCmessen 5-7 mars 2021. Da kan du jo se på bortimot alle sykler samtidig, samt alle nyheter. Og det kommer til å være enormt mange nyheter 2021, pga nytt utslippsreglement.
Så personlig tror jeg ikke at forhandlere vil ha så alt for mye hast med å bli kvitt 2020 modeller før tidligst høsten 2022. Men jeg kan fort ta feil, jeg er ikke noen bransjeekspert.
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Jeg tror jeg nevner et litt for gammelt alternativ, men ønskes en sprek og komfortabel sportstourer alà FJR kan du se på aller siste utgave(2015?) BMW K1300GT. 160Hk og et lass med dreiemoment fra en rimelig turtallsvillig rekkefirer gjennom en kardangdrivlinje. Eventuelt en K1300S med ytterligere 15hk.
VFR1200F kanskje?
Jeg er BMW-mann(BMW K kan man kanskje si) og jeg vurderer ikke annet. Snevert av meg kanskje, men sånn er det nå!
Spør du meg har ikke BMW kommet med noe nytt som matcher K1300-serien, og lever i håpet om st de snart skjerper seg og får pusha noe mer enn disse boxerne, tosylindrerne med kjede/reim og rekkefirere med kjede. K1600 er fort digert. Til tross for at det kanskje ikke føles slik når de kjøres.
Disse med kjededrift selger bra, gjenspeiler seg jo med prisen. Det er nok billigere å utvikle, og når det ble kjede på S1000RR en gang i tiden har de hatt et godt fundament til å utvikle dette videre.
VFR1200F kanskje?
Jeg er BMW-mann(BMW K kan man kanskje si) og jeg vurderer ikke annet. Snevert av meg kanskje, men sånn er det nå!
Spør du meg har ikke BMW kommet med noe nytt som matcher K1300-serien, og lever i håpet om st de snart skjerper seg og får pusha noe mer enn disse boxerne, tosylindrerne med kjede/reim og rekkefirere med kjede. K1600 er fort digert. Til tross for at det kanskje ikke føles slik når de kjøres.
Disse med kjededrift selger bra, gjenspeiler seg jo med prisen. Det er nok billigere å utvikle, og når det ble kjede på S1000RR en gang i tiden har de hatt et godt fundament til å utvikle dette videre.
Re: Tips til ny sportstourer/touring
K1600 er skikkelig grom tursykkel, ble innhenta av to slike i sommer som holdt godt tempo med to på hver sykkel og full oppakning. Ruver i terrenget med seks eksoshull 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Jeg har kjørt ca 100 000km på hhv to K1200S og to K1300S, hatt FJR og prøvekjørt K1600.
FJR og K1600 er svære rent fysisk, og det merkes veldig godt i svinger og i motorkraft all the way mot en K1300S.
Det blir som å sammenligne delfiner med hvaler!
Treeeg i nedlegget, treg å få opp igjen og elendig aks, kort og godt treg!
FJR og K1600 er svære rent fysisk, og det merkes veldig godt i svinger og i motorkraft all the way mot en K1300S.
Det blir som å sammenligne delfiner med hvaler!
Treeeg i nedlegget, treg å få opp igjen og elendig aks, kort og godt treg!
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Altså veldig topptunge, kanskje stor forskjell på full tank og lite fuel om bord.ZZR-Erling skrev: 09 sep 2020, 06:40 Jeg har kjørt ca 100 000km på hhv to K1200S og to K1300S, hatt FJR og prøvekjørt K1600.
FJR og K1600 er svære rent fysisk, og det merkes veldig godt i svinger og i motorkraft all the way mot en K1300S.
Det blir som å sammenligne delfiner med hvaler!
Treeeg i nedlegget, treg å få opp igjen og elendig aks, kort og godt treg!
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Nei.dypen skrev: 09 sep 2020, 10:16Altså veldig topptunge, kanskje stor forskjell på full tank og lite fuel om bord.ZZR-Erling skrev: 09 sep 2020, 06:40 Jeg har kjørt ca 100 000km på hhv to K1200S og to K1300S, hatt FJR og prøvekjørt K1600.
FJR og K1600 er svære rent fysisk, og det merkes veldig godt i svinger og i motorkraft all the way mot en K1300S.
Det blir som å sammenligne delfiner med hvaler!
Treeeg i nedlegget, treg å få opp igjen og elendig aks, kort og godt treg!
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Skal absolutt ikke prøve meg på å gi råd om hva du skal kjøpe
men vil bare poengtere at jeg har til gode å se så mange som har tilbakelagt 25000 km på en enkelt tur eller 35000 km på sesongen på de hittil nevnte forslag, noe denne nybegynneren gjorde på sin tourer ,i ekte forstand, i fjor. 35k km , 3 sett dekk, 2 sett klosser,2 oljeskift er ikke store vedlikeholdskostnaden og i snitt tett oppunder 0,6 på mila. synes det passer min pengepung
Stor og tung , så absolutt , men den gjør jobben sin .
Og så er det vel slik at to gamlinga høre sammen- æ og min Pan European - eller en fersking på en aldeles så traust sykkel
Vi passer i lag- men Panen er litt sprekere og smidigere enn eieren (skal jo ikke mye til det da
) men har vel fulgt de fleste på vestlandsveier,Scotske og Irske veier ( det har vel ikke vært så mange foran , at det gjør noe
)
Nei hva mener jeg , jo om ikke pengeboka er så altfor stor - så kanskje se på de ekte touring sykklene som nesten bare finnes brukt ?
Men det er ikke et råd, har bare hatt denne så hva vet no jeg om motorsykler
, det jeg har bitt meg merke i som HONDA også burde ha gjort , er at forrhenværende Pan eiere , etterlyser en oppfølger fra Honda - men må ta til takke med noe nesten så godt.
Har tenkt tanken at kommer det på markedet en ny Pan så tar jeg opp lån og kjøper en splitter ny sykkel. Ellers så klarer jeg meg med min... Håper jeg sådde et frø eller to
Lykke til med valgets kvaler.

men vil bare poengtere at jeg har til gode å se så mange som har tilbakelagt 25000 km på en enkelt tur eller 35000 km på sesongen på de hittil nevnte forslag, noe denne nybegynneren gjorde på sin tourer ,i ekte forstand, i fjor. 35k km , 3 sett dekk, 2 sett klosser,2 oljeskift er ikke store vedlikeholdskostnaden og i snitt tett oppunder 0,6 på mila. synes det passer min pengepung

Stor og tung , så absolutt , men den gjør jobben sin .
Og så er det vel slik at to gamlinga høre sammen- æ og min Pan European - eller en fersking på en aldeles så traust sykkel

Vi passer i lag- men Panen er litt sprekere og smidigere enn eieren (skal jo ikke mye til det da


Nei hva mener jeg , jo om ikke pengeboka er så altfor stor - så kanskje se på de ekte touring sykklene som nesten bare finnes brukt ?
Men det er ikke et råd, har bare hatt denne så hva vet no jeg om motorsykler

Har tenkt tanken at kommer det på markedet en ny Pan så tar jeg opp lån og kjøper en splitter ny sykkel. Ellers så klarer jeg meg med min... Håper jeg sådde et frø eller to

Lykke til med valgets kvaler.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Tenkte å ta opp denne tråden igjen siden jeg antar mange søker rundt før man bestemmer seg - slik jeg gjorde.
Jeg endte opp med en BMW F900XR. Jeg startet sesongen i påsken, og har vel kjørt rundt 50 mil så langt. Ikke veldig langt, men nok til å gi en vurdering så langt. Her er den forresten på Sætre langfredag. Litt om det jeg var på utkikk etter:
- sykkel som funker bra både til kortere og lange turer (med fare da at den blir litt verken eller...)
- en som har god ergonomi for meg (fikk vondt i ryggen av Versys 650)
- lett å håndtere for en nybegynner (tok lappen i fjor)
- en motor det er litt action med, uten at det betyr mest
- bra med utstyr (varmeholker, quickshift, kjøreinnstillinger osv osv.)
- gjerne litt ekstra med funksjoner og bra display, uten at det var avgjørende
Jeg brukte mye tid på YouTube og forum før jeg bestemte meg.
Erfaringen min så langt:
- for det første, ergonomien passer meg perfekt. Utrolig deilig å kjøre.
- lettkjørt og enkel å håndtere
- nydelig display og funksjoner, noe jeg synes er litt gøy
- føles stabil og god i svinger, men jeg er nok ikke erfaren nok til å virkelig vurdere det godt nok
- tilgivende motor når innstilt på "rain" og "road", men passe med action på "dynamics"
- setet som følger med er ikke behagelig, så jeg oppgraderte til komforsete og angrer ikke på det
- quickshifteren er litt hard på 1-2, og er mest smooth når den kommer opp fra 3 og oppover
Jeg endte opp med en BMW F900XR. Jeg startet sesongen i påsken, og har vel kjørt rundt 50 mil så langt. Ikke veldig langt, men nok til å gi en vurdering så langt. Her er den forresten på Sætre langfredag. Litt om det jeg var på utkikk etter:
- sykkel som funker bra både til kortere og lange turer (med fare da at den blir litt verken eller...)
- en som har god ergonomi for meg (fikk vondt i ryggen av Versys 650)
- lett å håndtere for en nybegynner (tok lappen i fjor)
- en motor det er litt action med, uten at det betyr mest
- bra med utstyr (varmeholker, quickshift, kjøreinnstillinger osv osv.)
- gjerne litt ekstra med funksjoner og bra display, uten at det var avgjørende
Jeg brukte mye tid på YouTube og forum før jeg bestemte meg.
Erfaringen min så langt:
- for det første, ergonomien passer meg perfekt. Utrolig deilig å kjøre.
- lettkjørt og enkel å håndtere
- nydelig display og funksjoner, noe jeg synes er litt gøy
- føles stabil og god i svinger, men jeg er nok ikke erfaren nok til å virkelig vurdere det godt nok
- tilgivende motor når innstilt på "rain" og "road", men passe med action på "dynamics"
- setet som følger med er ikke behagelig, så jeg oppgraderte til komforsete og angrer ikke på det
- quickshifteren er litt hard på 1-2, og er mest smooth når den kommer opp fra 3 og oppover
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Det ble jo en flott sykkel her
Men trådtittel «Sports Tourer» går virkelig BMW F900XR under Sports Tourer kategorien 
I følge denne gjør den det :)
https://www.cycleworld.com/motorcycle-r ... u-can-buy/


I følge denne gjør den det :)
https://www.cycleworld.com/motorcycle-r ... u-can-buy/
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Det er jo en eldgammel tråd dette, men nei, F900XR er ikke en sportstourer vil jeg påstå. Da har isåfall klassen blitt noe forandret i de senere år. Den tradisjonelle sportstoureren selger jo dritdårlig.
Re: Tips til ny sportstourer/touring
Det kryr ikke av de, men det er kanskje der du gjør de beste kjøpene @FredrikE24 …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European