En amatør prøver seg
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: En amatør prøver seg
Gnist og bensin må du ha.
Du har sjekka at du ikke har en bensinkran med Pri-instilling antar jeg?
Du har sjekka at du ikke har en bensinkran med Pri-instilling antar jeg?
Re: En amatør prøver seg
Her er det kun 2 stk ON og 1 OFF, så tror ikke det altså. Nå har jeg forøvrig kommet med ned til disse her, så det begynner vel å nærme seg noe interessant etter hvert. Håper jeg.FredrikE24 skrev: 07 apr 2021, 17:51 Gnist og bensin må du ha.
Du har sjekka at du ikke har en bensinkran med Pri-instilling antar jeg?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: En amatør prøver seg
Du får skvette litt bensin direkte i traktene og se om det blir noe ut av det. Så må du ikke overdrive det mengden. Kun for å se om du har gnist.
Re: En amatør prøver seg
Men burde det ikke allerede være bensin nedi der..? Skjer ikke det når jeg prøver å starte den?FredrikE24 skrev: 07 apr 2021, 22:03 Du får skvette litt bensin direkte i traktene og se om det blir noe ut av det. Så må du ikke overdrive det mengden. Kun for å se om du har gnist.
Burde jeg heller fortsette å se på tennpluggene og gnist der fremfor å se videre på forgasseren? Så langt har jeg bare sjekket at pluggen ser OK ut, men ikke startet motoren og holdt mot sykkelen eller hva man gjør for å få det til å gnistre.
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: En amatør prøver seg
Har du prøvd med startgass?
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: En amatør prøver seg
Det er bare et tips. Hiver du en klunk med bensin nedi der så renner det rett inn i sylindrene. Har du tenning så hører du det fort.
Re: En amatør prøver seg
Nei, jeg har ikke helt forstått hvor jeg faktisk skal spraye det, så jeg har ikke gått til innkjøp av det.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: En amatør prøver seg
Samme sted som jeg mener du bare kan slumpe nedi noe bensin.
Re: En amatør prøver seg
Da blir det nok en test med startgass før jeg demonterer videre. Jeg må vel koble på bensintanken igjen, så regner med det er greit å montere på plass mesteparten av airboxen (norsk?) igjen før jeg tester? Ikke topp-dekselet da selvfølgelig, så jeg faktisk får spraya nedi de fire hullene.
For the record testet jeg VELDIG forsiktig å åpne litt på bensinkranen da jeg tok av tanken for å se at det kom noe ut i det hele tatt, og det gjorde det. Sikkert ikke en sannsynlig feilkilde, men tenkte you never know
For the record testet jeg VELDIG forsiktig å åpne litt på bensinkranen da jeg tok av tanken for å se at det kom noe ut i det hele tatt, og det gjorde det. Sikkert ikke en sannsynlig feilkilde, men tenkte you never know

- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: En amatør prøver seg
Ulempen med å helle bensin nedi forgasserne er at det kan renne bensin i væskeform inn i sylinderne. En væske lar seg ikke komprimere, og du kan skade motoren når stemplet kommer opp i kompresjonsslaget. Dette er visstnok den viktigste grunnen til at man har bensinkran på en motorsykkel. I tillegg til at man kan få bensin i olja.
Disclaimer: Dette er info jeg leste på et forum tidligere i vinter. Men det høres fornuftig ut.
Disclaimer: Dette er info jeg leste på et forum tidligere i vinter. Men det høres fornuftig ut.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: En amatør prøver seg
Jeg gjentar meg selv igjen, men du gjør ingenting feil ved å klunke litt bensin rett ned i traktene. 0,2-0,3dl bare.. Bare så sykkelen får seg en smak. Så sparer du de penga.
Det er vel en grei tanke. Ja, væske er inkompressibel, men du skal ikke fylle sylinderene til det renner over med bensin akkurat.. Dette er helt uproblematisk.
Jeg kjøpte en sykkel en gang som ikke gikk. Det tok et kvarter å få den til å fyre med disse enkle grep:
Ut med plugger, ser de ok ut? Visuell inspeksjon av ledninger og hetter.
Klunk noe bensin i sylindrene
Sett i pluggene.
Prøv å starte
Tenner den? Hvis ja, sjekk bensintilførsel fra tank til gassere og gasserne i seg selv. Ta de opp å rens de hvis du ikke finner noe feil mot tanken.
Tenner den ikke, så kan du ta ut en plugg å sjekke gnist. Så tar du det derfra.
For min del så tok jeg ut én plugg og sjekka gnist først(det er viktig å jorde alle utganger på enkelte coiler), så lot derfor de tre andre sitte i under den testen.
Tok så alle ut og inspiserte, deretter en klunk med bensin. Og den tente med en gang. Sjekka bensintrykket på fuel-railen ved å koble fra slangen. OK. Byttet bensin da jeg fant vann i tanken.
Man må være systematisk og ha en plan. I tillegg må man vite det ønskede resultatet av det du tester. Ingen vits i å pelle ut gassere og slikt om den ikke tenner. Hive noe bensin i traktene og trykke på start tar 10 sekunder å gjøre.
Det er vel en grei tanke. Ja, væske er inkompressibel, men du skal ikke fylle sylinderene til det renner over med bensin akkurat.. Dette er helt uproblematisk.
Jeg kjøpte en sykkel en gang som ikke gikk. Det tok et kvarter å få den til å fyre med disse enkle grep:
Ut med plugger, ser de ok ut? Visuell inspeksjon av ledninger og hetter.
Klunk noe bensin i sylindrene
Sett i pluggene.
Prøv å starte
Tenner den? Hvis ja, sjekk bensintilførsel fra tank til gassere og gasserne i seg selv. Ta de opp å rens de hvis du ikke finner noe feil mot tanken.
Tenner den ikke, så kan du ta ut en plugg å sjekke gnist. Så tar du det derfra.
For min del så tok jeg ut én plugg og sjekka gnist først(det er viktig å jorde alle utganger på enkelte coiler), så lot derfor de tre andre sitte i under den testen.
Tok så alle ut og inspiserte, deretter en klunk med bensin. Og den tente med en gang. Sjekka bensintrykket på fuel-railen ved å koble fra slangen. OK. Byttet bensin da jeg fant vann i tanken.
Man må være systematisk og ha en plan. I tillegg må man vite det ønskede resultatet av det du tester. Ingen vits i å pelle ut gassere og slikt om den ikke tenner. Hive noe bensin i traktene og trykke på start tar 10 sekunder å gjøre.
Re: En amatør prøver seg
Takk for mange tips, til tross for mange oppfølgingsspørsmål. Hadde helt på all bensin jeg hadde i kanna, men fikk tak i startgass så prøvde det uten tanken som et alternativ til "klunk med bensin" testen du foreslår. Den brummet faktisk litt til, men døde selvfølgelig med en gang igjen. Så da blir neste test med bensintanken på for å se om den holder seg på. Det var i hvert fall hyggelig å høre en ny lyd fra den 

Re: En amatør prøver seg
Okei, nye tester utført med både startgass og den lille dråpen med bensin som var igjen i kannen. Samme lyd begge gangene, og helt likt som uten bensintanken koblet til.
Motoren brummer litt, men dør før den kommer igang. Det vil kanskje si at det har med bensintilførselen å gjøre?
Tok en video av den beste gangen, for evt interesserte.
https://youtu.be/6Wl47Jf7faY
Motoren brummer litt, men dør før den kommer igang. Det vil kanskje si at det har med bensintilførselen å gjøre?
Tok en video av den beste gangen, for evt interesserte.
https://youtu.be/6Wl47Jf7faY
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: En amatør prøver seg
Tenner den på startgass har du gnist, da er bensin neste på listen
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: En amatør prøver seg
Prøv å henge opp ei flaske med bensin koblet direkte på forgasserne. Starter den da er problemet mellom tanken og forgasserne. Har du byttet filter?