Kjenner litt på kubikk syndromet

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1193
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Domino »

Men nå har vel dette lite med kubikk-syndromet å gjøre? Vi kan jo heller ta denne diskusjonen i en tråd om forumetikette og -regler?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 09 apr 2021, 09:11 Men nå har vel dette lite med kubikk-syndromet å gjøre? Vi kan jo heller ta denne diskusjonen i en tråd om forumetikette og -regler?
Er du som startet :)

Videre diskusjon rundt dette er uansett ikke nødvendig for min del vertfall.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av kjellv »

Nå siterer jeg ingen, men her i forumet ansees ikke bruk av sitat som noe problem :D

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Ketil »

Og hvordan ble en i utgangspunktet svært så spennende tråd om en som skal velge ny motorsykkel til noe så kjedelig som en diskusjon om sitater? :-k

Så hvordan går det med funderingene Audimannen?

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 61
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av beemer »

KTM 1290 S/R .. Har hatt 2 x GS (1200 & 1250) og kan skrive under på at det er stor forskjell på KTM & GS. GS fantastisk allround sykkel med jevnt og god drag over hele registeret, det er en sykkel "alle" har og er sikkert relativt lettsolgt. KTM 1290 derimot har et fantastisk motor med ett bunndrag som jeg kun har oppleved i en blodtrimmet VMAX jeg hadde for mange år siden. Sørg for at du kjører i et progam med wheelie kontroll aktiviert. Min KTM er 2020 modell gått 6500 km så jeg vet lite om kvalitet og eventuelle feil, men jeg har mine erfaringer med begge GS'ene, og det er ikke bra.. BMW berger seg med et godt service nettverk og 5 års mobilitetsgaranti. Mulig BMW er et mer fornuftig kjøp (?), men KTM gir mye mer kjøreglede..for meg :-) Lykke til med valg av sykkel.
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av AJ »

beemer skrev: 09 apr 2021, 19:23 Mulig BMW er et mer fornuftig kjøp (?), men KTM gir mye mer kjøreglede..for meg :-) Lykke til med valg av sykkel.
:knegg
Vanskelig å velge noe annet når man først er bitt av KTM kraften.
Men bør du ikke oppdatere "Min motorsykkel" infoen på profilen din ?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 61
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av beemer »

Touché ... Fikset :-)
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av lazyboy »

AJ skrev: 09 apr 2021, 19:30
beemer skrev: 09 apr 2021, 19:23 Mulig BMW er et mer fornuftig kjøp (?), men KTM gir mye mer kjøreglede..for meg :-) Lykke til med valg av sykkel.
:knegg
Vanskelig å velge noe annet når man først er bitt av KTM kraften.


Pøh, solgte 16 1290´n og bytta til tysker og har ikke savna beta test maskinen fra Østerrike et sekund.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av AJ »

lazyboy skrev: 09 apr 2021, 20:15
AJ skrev: 09 apr 2021, 19:30
beemer skrev: 09 apr 2021, 19:23 Mulig BMW er et mer fornuftig kjøp (?), men KTM gir mye mer kjøreglede..for meg :-) Lykke til med valg av sykkel.
:knegg
Vanskelig å velge noe annet når man først er bitt av KTM kraften.


Pøh, solgte 16 1290´n og bytta til tysker og har ikke savna beta test maskinen fra Østerrike et sekund.
Bra for deg :thumleft .
Jeg teller på knappene om jeg skal gå for min tredje :). Ikke i år, men kanskje neste år :crazy: ?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1077
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Tore L »

Jeg må jo si at denne her frister veldig :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av AJ »

Tore L skrev: 09 apr 2021, 21:05 Jeg må jo si at denne her frister veldig :)

Bilde
Er ikke helt fremmed for denne jeg heller.
Ikke minst veldig interessant med storservice hver 60K, etter hva jeg har fått med meg. Som må sies å være nesten revolusjonerende!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 09 apr 2021, 21:09
Tore L skrev: 09 apr 2021, 21:05 Jeg må jo si at denne her frister veldig :)

Bilde
Er ikke helt fremmed for denne jeg heller.
Ikke minst veldig interessant med storservice hver 60K, etter hva jeg har fått med meg. Som må sies å være nesten revolusjonerende!
Hva koster vanlige service intervaller da? Det mest knterresante her er jo totalsummen?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 09 apr 2021, 21:42
Hva koster vanlige service intervaller da? Det mest knterresante her er jo totalsummen?
Ganske overkommelig priser for folk med vanlig gjennomsnittlig økonomi.
Men likevel, 60K hovedservice må man kunne si er en bra greie. Færre serviceoppmøter på verksted er pluss i min bok.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 09 apr 2021, 21:53
Bjerknez skrev: 09 apr 2021, 21:42
Hva koster vanlige service intervaller da? Det mest knterresante her er jo totalsummen?
Ganske overkommelig priser for folk med vanlig gjennomsnittlig økonomi.
Men likevel, 60K hovedservice må man kunne si er en bra greie. Færre serviceoppmøter på verksted er pluss i min bok.
Men blir det færre service oppmøter? Hva er intervallene?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 09 apr 2021, 22:04
AJ skrev: 09 apr 2021, 21:53
Bjerknez skrev: 09 apr 2021, 21:42
Hva koster vanlige service intervaller da? Det mest knterresante her er jo totalsummen?
Ganske overkommelig priser for folk med vanlig gjennomsnittlig økonomi.
Men likevel, 60K hovedservice må man kunne si er en bra greie. Færre serviceoppmøter på verksted er pluss i min bok.
Men blir det færre service oppmøter? Hva er intervallene?
Kommer an på hvor langt du kjører selvfølgelig. Men altså all grunn til å tro at lengre serviceintervaller betyr færre servicer for fe fleste.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Bjerknez »

Joda, men hvis service intervallene er feks. Pr. 10.000km. Så er jo det det samme som omtrent alle andre motorsykler.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av pekle »

Det er vanlig oljeskiftservice hver 15.000km (eller minst hvert år). Min MS1200 har oljeskift hver 15.000 (ca 4000kr forrige gang) og storservice hver 30.000 (ca 12.000kr forrige gang), så litt lavere totalsum blir det nok, men at det utgjør det helt store (sammenlignet med f.eks verditap og forsikring) vil jeg ikke skrive under på :)
Sist redigert av pekle den 09 apr 2021, 23:19, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1077
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Tore L »

Min utmerkede GS er en 2018 mod, km nå 7800 - og skal inn på sin 4. service i juni. Den har 10 og 20 tusen inertvaller + årlig service hvis det kommer før et av service intervallene. Jeg synes jo at det er nok, og det kan jo bli noen servicer før den har kommet til 60.000 km i mitt eie :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

ErikW
Innlegg: 881
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av ErikW »

Tore L skrev: 09 apr 2021, 21:05 Jeg må jo si at denne her frister veldig :)
I Ducati sin ånd med ventiler, så hørte jeg idag at det er recall på over 1000 Multistrada pga ventil feil :O Om det stemmer, så er det nettopp slikt jeg ikke orker å være testperson på. Har vært der før med Volvo x 2 i båtmotor, så Gud hjelpe meg. Da safer jeg på Tyskeren

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av pekle »

Alltids greit å unngå første årsmodell. Men nå er ikke disse ventilene i Ducatis ånd da ;)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av simpson »

Nei det har du rett i. Nå er det ikke desmodromiske ventiler på V4, så nå er de som alle andre.
Nytt på V4 er oljebytte på 15.000km/hvert andre år, mot 15.000km/1 gang i året på v2.
Men nå er ikke V4 noen nytt for Ducati, så det er ikke noe de ikke har erfaring med.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av pekle »

Ah, hadde ikke fått med meg at det var hvert andre år - det vil jo faktisk gjøre en forskjell i serviceutgifter dersom en ikke kjører så himla mye.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av dypen »

Tore L skrev: 09 apr 2021, 21:05 Jeg må jo si at denne her frister veldig :)

Den frister veldig men fullspecet er den på 400k før evt rådført med forhandler og tilbud :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 10 apr 2021, 10:07
Tore L skrev: 09 apr 2021, 21:05 Jeg må jo si at denne her frister veldig :)

Den frister veldig men fullspecet er den på 400k før evt rådført med forhandler og tilbud :)
Dem har nok bakt det inn i prisen ett sted :knegg

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 870
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Kjenner litt på kubikk syndromet

Legg inn av Audi Mannen »

Ketil skrev: 09 apr 2021, 17:49

Så hvordan går det med funderingene Audimannen?
Strålende....... blir ikke det spøtt klokere enda. Men blir det bytte så blir det 1250 GSA eller V4 S Sport tror jeg. :-k
Begge skal prøves før konto'n eventuelt skal åpnes.
Må også regne med en posjon *mas fra fruen tenker jeg. :sorry
Yamaha XJR 1300

Svar