Koster å være kar.
Koster å være kar.
Er det noen som har regnet på hva det koster å starte med motorsykkel første gang. Når en da må kjøpe alt nytt, jakke, bukse, støvler, hansker, hjelm og ellers det man anser som nødvendig. Det tror jeg ikke mange tenker over når de kjøper sin første sykkel.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39847
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Koster å være kar.
Her tror jeg det kan komme mye spennende og variert info! :-)Gammelgutt skrev:Er det noen som har regnet på hva det koster å starte med motorsykkel første gang. Når en da må kjøpe alt nytt, jakke, bukse, støvler, hansker, hjelm og ellers det man anser som nødvendig. Det tror jeg ikke mange tenker over når de kjøper sin første sykkel.
Jeg kjøpte ny MC i 2006 og den betalte jeg nøyaktig kr. 140.000,- og i den prisen fulgte det med fullt veskesett - original Yamaha sidevesker og original toppkofert med påmontert ryggstøtte.
I tillegg var bukspoiler under motoren inkl. i prisen.
Skulle jeg kjøpt disse tingene utenom til ordinær pris hadde totaltprisen blitt bortimot 160.000,-.
Jeg hadde en gammel skinndress fra 1991 (!), gamle hansker og ny Premier hjelm som kostet 12 - 1500,- kr. og Askew støvler til sånn ca. tusenlappen.
Det var stort sett all intvesteringen i utstyr den første tiden, de få ukene jeg kjørte fra jeg kjøpte sykkeren i sept. til den ble parkert få uker etterpå.
Senere er det kjøpt inn flere jakker og bukser, hansker og hjelmer, ryggskinner og ++ til mange tusen kroner.
Men har styrt unna de dyre merkene som Halvarsson og Rukka og har stort sett vært fornøyd med kjøreklær fra Cruiser og Sharkspeed.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Koster å være kar.
Jeg tenkte vel egentlig ikke over disse utgiftene da jeg kjøpte sykkelen. Jeg hadde jo bestemt meg for å kjøpe sykkel så regnet jo disse kostnadene som "kommende" uansett. Jeg husker ikke nå hva jeg betalte for nytt utstyr, men kjøpte det i Tromsø da jeg reiste forbi en gang. Tror jeg brukte rundt 6000 på buske, jakke, hansker og Hjelm. Til sko bruker jeg enda forsvarets marsjstøvler, men disse skal byttes ut med mc-støvler når jeg bare kommer meg så langt... tør ikke fjernbestille klær jeg... må prøve først...
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- k3nt_
- Innlegg: 59
- Registrert: 13 mar 2010, 10:37
- Motorsykkelen din: Suzuki - SFV 650
- Bosted: Tigerstaden
Re: Koster å være kar.
På fagspråket kalles dette for "sunk cost".
Det er en del av moroa som man må ta med. Dykkingen har kostet meg MYE mer (nesten inkl sykkelen
)
Siden jeg er ny som MC-rotte (fra Mars) har jeg valgt å satse på sikkerhet, og har da gått igjennom en del tester og kjøpt ut i fra det. Selvfølgelig kunne det blitt billigere, men jeg landet nå da på Rukka klær og shoei hjelm.
Det er nok mange som ikke er forbredt på disse ekstra utgiftene som kommer. Merker dette innen dykkingen da mange slutter å dykke før de får utstyr da inngangsprisen er høy eller selger utstyret fordi de ikke har sett for seg kostnadene som følger, med servicer, vedlikehold, turer, luft, osv.
Det er vel derfor de fleste dykkere og MC-rottene (fra Mars) er 30 +.
Det er en del av moroa som man må ta med. Dykkingen har kostet meg MYE mer (nesten inkl sykkelen

Siden jeg er ny som MC-rotte (fra Mars) har jeg valgt å satse på sikkerhet, og har da gått igjennom en del tester og kjøpt ut i fra det. Selvfølgelig kunne det blitt billigere, men jeg landet nå da på Rukka klær og shoei hjelm.
Det er nok mange som ikke er forbredt på disse ekstra utgiftene som kommer. Merker dette innen dykkingen da mange slutter å dykke før de får utstyr da inngangsprisen er høy eller selger utstyret fordi de ikke har sett for seg kostnadene som følger, med servicer, vedlikehold, turer, luft, osv.
Det er vel derfor de fleste dykkere og MC-rottene (fra Mars) er 30 +.

Hilsen
K3nt_
Mot idiotene kjemper selv gudene forgjeves!
Sofakings...
K3nt_
Mot idiotene kjemper selv gudene forgjeves!
Sofakings...
Re: Koster å være kar.
Dette er mine kostnader til nå:
Sykkel: ..................47 000,-
Omregistrering.......... 3 000,-
Forsikring..................1 534,-
Vinterlagring .............1 500,-
10 000 service...........3 500,-
Nye dekk.................. 3 040,-
Bagasjevesker mv.......2 500,-
Sigaretttenner...........1 000,-
Vindskjerm...................800,-
Intercom...................2 300,-
MC-klær....................5 000,- til 2 personer
Skivelås/alarm..............750,-
MC-støvler.................1 600,- til 2 personer
Hjelmer........................800,- til 2 personer
Hjulfeste og rampe.......2500,-
SUM:.......................76 825,-
Sykkel: ..................47 000,-
Omregistrering.......... 3 000,-
Forsikring..................1 534,-
Vinterlagring .............1 500,-
10 000 service...........3 500,-
Nye dekk.................. 3 040,-
Bagasjevesker mv.......2 500,-
Sigaretttenner...........1 000,-
Vindskjerm...................800,-
Intercom...................2 300,-
MC-klær....................5 000,- til 2 personer
Skivelås/alarm..............750,-
MC-støvler.................1 600,- til 2 personer
Hjelmer........................800,- til 2 personer
Hjulfeste og rampe.......2500,-
SUM:.......................76 825,-
Sist redigert av Godtvoksen den 30 mar 2010, 00:13, redigert 1 gang totalt.
Re: Koster å være kar.
Den forrige sykkelen gikk jo omtrent i 0, om man ser bort ifra betalte renter 
Jeg startet jo på nytt denne sesongen her:
Sykkel: ..................65 000,-
Omregistrering.......... 3 000,-
Forsikring.................4 000,-
Vinterlagring .............En flaske med Barcardi Razz
Symtec "varmekabler"...200,-
MC-klær...................7 500,-
Hjelm......................2 000,-
SUM:....................ca 82 000,-
Takk til Godtvoksen for fin mal.

Jeg startet jo på nytt denne sesongen her:
Sykkel: ..................65 000,-
Omregistrering.......... 3 000,-
Forsikring.................4 000,-
Vinterlagring .............En flaske med Barcardi Razz
Symtec "varmekabler"...200,-
MC-klær...................7 500,-
Hjelm......................2 000,-
SUM:....................ca 82 000,-
Takk til Godtvoksen for fin mal.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Re: Koster å være kar.
Tjo, jeg tenkte ihvertfall over det. Tenkte også blant annet på service, jeg fant ut at jeg får en forholdsvis dyr service snart.Gammelgutt skrev:Er det noen som har regnet på hva det koster å starte med motorsykkel første gang. Når en da må kjøpe alt nytt, jakke, bukse, støvler, hansker, hjelm og ellers det man anser som nødvendig. Det tror jeg ikke mange tenker over når de kjøper sin første sykkel.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Re: Koster å være kar.
Hobbyen min er fritatt for regnskapsplikt...
- Snill Vaffel
- Innlegg: 1001
- Registrert: 07 nov 2008, 18:11
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
- Bosted: Buskerud
Re: Koster å være kar.
k3nt_ skrev:På fagspråket kalles dette for "sunk cost".
Det er en del av moroa som man må ta med. Dykkingen har kostet meg MYE mer (nesten inkl sykkelen)
Siden jeg er ny som MC-rotte (fra Mars) har jeg valgt å satse på sikkerhet, og har da gått igjennom en del tester og kjøpt ut i fra det. Selvfølgelig kunne det blitt billigere, men jeg landet nå da på Rukka klær og shoei hjelm.
Det er nok mange som ikke er forbredt på disse ekstra utgiftene som kommer. Merker dette innen dykkingen da mange slutter å dykke før de får utstyr da inngangsprisen er høy eller selger utstyret fordi de ikke har sett for seg kostnadene som følger, med servicer, vedlikehold, turer, luft, osv.
Det er vel derfor de fleste dykkere og MC-rottene (fra Mars) er 30 +.
Henger meg på der,jeg dykker også hvertfall helt til jeg fikk allt utstyret sjålet har bare lånt etter dette og ser etter brukt men det har blitt med det. Det er pokker så dyrt men sommed sykkelkjempe gøy og en fantastisk sport.

Jeg kjøpte med noe billig Bullfihter tøy for va 3 år siden brukte det en gang i regnvær og aldri mere endte opp med allt i rucca tror jeg havnet på 12000krmed bukse å jakke men det er jo bare en tørrdrakt.
Snill Vaffel
Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.
2011 Suzuki GSXR 1000
Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.
2011 Suzuki GSXR 1000
Re: Koster å være kar.
Gammelgutt skrev:Er det noen som har regnet på hva det koster å starte med motorsykkel første gang. Når en da må kjøpe alt nytt, jakke, bukse, støvler, hansker, hjelm og ellers det man anser som nødvendig. Det tror jeg ikke mange tenker over når de kjøper sin første sykkel.
Ukristelig spørsmål


Jeg har brukt masse penger på sykkel, utstyr og turer,,,,resten av pengen har jeg kastet bort..

"Do the right thing"
Re: Koster å være kar.
Selv har jeg ikke turt å regne på det. Har jo kjøpt endel utstyr som ikke holdt mål og kjøpt nytt etterpå.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Koster å være kar.


Vil bare si at jeg er fornøyd med Bullfighter tøyet mitt.Har nå startet på fjerde sesongen .Eneste negative er at det er 2 for i buksa.Kan bare ta ut det ene.Så på de varme dagene bruker jeg skinnbukse.
Totalt så kostet første kjøpet av motorsykkel og utstyr i voksen alder 25000 kr. ((GPz 750 A1 )(Kr 15000.-))
Alt er erstattet av andre ting nå.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Koster å være kar.
Om man ikke brukte penger på hobby, hva skulle man ellers brukt pengene til?
Altså, om jeg hadde latt de pengene stå på konto, hva hadde det gjort meg? Neppe noe bedre
Tror de pengene kanskje hadde forsvunnet til andre talentløse ting.
Altså, om jeg hadde latt de pengene stå på konto, hva hadde det gjort meg? Neppe noe bedre

Tror de pengene kanskje hadde forsvunnet til andre talentløse ting.

- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Koster å være kar.
Penger er laget av papir, papir lages av trær...og trær finnes det jo mye av :-D
Har ikke detaljene i mitt regnestykke...men jeg vet at "kost-nytte" er positiv på nyttesiden
Har ikke detaljene i mitt regnestykke...men jeg vet at "kost-nytte" er positiv på nyttesiden

Re: Koster å være kar.
Et slikt totalregnestykke er vel kun nyttig for og hjelpe andre lesere som drømmer om å begynne med MC-kjøring. Jeg antar vi andre har vurdert likt som Globe :=D>Globe skrev:..at "kost-nytte" er positiv på nyttesiden

Hadde jeg regnet over hvor mye penger jeg bruker til tobakk - så vet jeg ikke om jeg kunne forsvart det med at "kost-nytte" er positiv på nyttesiden"

- d.strand
- Innlegg: 241
- Registrert: 15 des 2009, 17:31
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
- Bosted: Lillestrøm / Colchester England
Re: Koster å være kar.
Jeg kan bare si at i fjor brukte jeg veeldig mye penger på mc og alt som følger med...
Sykkel: 45.000,-
Omreg: 2.400,-
Skinndress: 9.000,-
Hjelm: 3.500,-
Støvler: 2.500,-
Ryggskinne: Gratis
Hansker: 700,-
Forsikring: ca 7.300,-
Service og dall: 13.000,-
Bytting av sprukket bunnpanne: 1.900.-
Førekort!!: 19.000,- (Kun 2 dobbeltimer og alt obligatorisk, ink prøve)
Totalt siden jeg kjøpte sykkel: 104.300,- (Glad jeg bor hjemme jeg
)
Men uten tvil det beste jeg noen gang har brukt penger på
Værre med de 190.000,- som går til universitet i england hvert år...
Men får vell igjen for det siden tenker jeg :[-o<
Sykkel: 45.000,-
Omreg: 2.400,-
Skinndress: 9.000,-
Hjelm: 3.500,-
Støvler: 2.500,-
Ryggskinne: Gratis
Hansker: 700,-
Forsikring: ca 7.300,-
Service og dall: 13.000,-
Bytting av sprukket bunnpanne: 1.900.-
Førekort!!: 19.000,- (Kun 2 dobbeltimer og alt obligatorisk, ink prøve)
Totalt siden jeg kjøpte sykkel: 104.300,- (Glad jeg bor hjemme jeg


Men uten tvil det beste jeg noen gang har brukt penger på



Værre med de 190.000,- som går til universitet i england hvert år...
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Koster å være kar.
Minner meg litt om priser på treff. Noen la inn forespørsel på hva det kostet å komme inn på norgestreffet. Dette var treffet som var i Vesterålen for to år siden. Virket som at hvis det var dyrt, ville ikke vedkommene reise. Vel og bra det da, men da tenker jeg på meg selv. Jeg valgte å kjøpe en sykkel som kunne lastes, og som var behagelig å sitte på i timesvis. Shadowen tapte på det punktet. Jeg kjøpte en gammel bmw---- 100.000,-
la på nye dekk...3.000
brukte flere dager på turen til Vesterålen, med overnatting, god mat(vi hadde jo ferie) 6.000,-
---ja slik kan jeg fortsette. Da synes jeg spørsmålet om prisen på å komme inn på treffet ble rart. Om det kostet 300,- eller 500,- hadde liten betydning for meg.
Ja det koster å være kar, men du værden hvor godt jeg har det for den prisen.
kanskje derfor jeg kjører sykkel..
la på nye dekk...3.000
brukte flere dager på turen til Vesterålen, med overnatting, god mat(vi hadde jo ferie) 6.000,-
---ja slik kan jeg fortsette. Da synes jeg spørsmålet om prisen på å komme inn på treffet ble rart. Om det kostet 300,- eller 500,- hadde liten betydning for meg.
Ja det koster å være kar, men du værden hvor godt jeg har det for den prisen.

Re: Koster å være kar.
Å herre gud.Dette må man aldrig regne på. Kunne jo pussa opp hele huset for hva det koster. Helt klart: det koster å ha alle MCer i orden, og utsyr til seg selv,kona og to sønner.
Re: Koster å være kar.
Fant vel ut at det hadde gått rundt 150.000kr første sesongen.
Dette var dog inkl. alt av nødvendige og unødvendige utgifter som var relatert til sykkelen.
Gått vesentligt mer nå..
Dette var dog inkl. alt av nødvendige og unødvendige utgifter som var relatert til sykkelen.
Gått vesentligt mer nå..

- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Koster å være kar.
Men du værden hvor fint du får det..vevea skrev:Fant vel ut at det hadde gått rundt 150.000kr første sesongen.
Dette var dog inkl. alt av nødvendige og unødvendige utgifter som var relatert til sykkelen.
Gått vesentligt mer nå..

-
- Innlegg: 40
- Registrert: 01 des 2009, 11:29
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2
Re: Koster å være kar.
Dette er jo helt sinnsykt. Hvis man gjør litt research og drar i butikker å prøver ting, deretter bestiller på nettet så slipper man unna med 1/2 av prisen du har listet her....d.strand skrev:Jeg kan bare si at i fjor brukte jeg veeldig mye penger på mc og alt som følger med...
Sykkel: 45.000,-
Omreg: 2.400,-
Skinndress: 9.000,-
Hjelm: 3.500,-
Støvler: 2.500,-
Ryggskinne: Gratis
Hansker: 700,-
Forsikring: ca 7.300,-
Service og dall: 13.000,-
Bytting av sprukket bunnpanne: 1.900.-
Førekort!!: 19.000,- (Kun 2 dobbeltimer og alt obligatorisk, ink prøve)
Totalt siden jeg kjøpte sykkel: 104.300,- (Glad jeg bor hjemme jeg![]()
)
Men uten tvil det beste jeg noen gang har brukt penger på![]()
![]()
![]()
Værre med de 190.000,- som går til universitet i england hvert år...![]()
Men får vell igjen for det siden tenker jeg :[-o<
-
- Innlegg: 152
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Bosted: Ridabu
Re: Koster å være kar.
Dette var en god og tankevekkende tråd.
Første gang jeg kjøpte motorsykkel, tenkte jeg ikke i det hele tatt... kjøpte sykkel for pengene som ble igjen etter at lappen var i boks. Som student, følte jeg meg fattig hver gang jeg skulle til butikken for å kjøpe utstyr og/eller sende sykkelen på service. Kjøpte bare det billigste jeg fant. Jeg kjørte rolig, ikke for å øve meg forsiktig som nybegynner, men for å spare bensin... Jeg gremmes! Slik ble jeg ingen god sykkelrytter.
Jeg solgte sykkelen fordi jeg ikke hadde råd til å bruke den, - betalte over 30.000 kr. bare for kasko til min daværende Kawasaki ZZR 600 -95 modell!
Så kjørte jeg en 125 kubikk scooter som eneste transportmiddel i 7 år. Året rundt. Herlig! Siste året kjørte jeg en liten XT 350 med stort hell. Solgte da jeg flyttet.
For to år siden ville jeg ha en gatesykkel igjen. Jeg hadde sviktet menigheten i form av innkjøp av en bil, men hadde lyst på 2 hjul om sommeren.
Denne gang snudde jeg opp ned på alt. Først kjøpte jeg kjøre/sikkerhetsutstyr. Dyrt og bra. Med komplett Rukka Goretexdress og hansker, Schubert S1 Pro hjelm og Airbagvest var sikkerheten ivaretatt. Så kjøpte jeg en liten Ninja 250r godt egnet for norske hastigheter og handlet inn en del tilleggsutstyr til denne.
Regner jeg litt på dette er jeg i nærheten av 90.000 kroner. Driftbudsjettet er mye lavere enn det jeg var vant med fra studieårene.
I dag er jeg en voksen mann med det vi kan si er "trygg og god økonomi fra lederjobb i helsevesenet". Jeg kunne kjøpt akkurat det jeg peker på i butikken, men vil ikke ha det...
Liten sykkel i kombinasjon med det beste av kjøreutstyr jeg vet om, ble veien å gå(kjøre?) for meg. Jeg ble ikke "kar" for det sykkelen kostet, men jeg strålende fornøyd med å tilpasse utstyr til de krav norske kjøreforhold krever av sykkel og øvrig utstyr.
Første gang jeg kjøpte motorsykkel, tenkte jeg ikke i det hele tatt... kjøpte sykkel for pengene som ble igjen etter at lappen var i boks. Som student, følte jeg meg fattig hver gang jeg skulle til butikken for å kjøpe utstyr og/eller sende sykkelen på service. Kjøpte bare det billigste jeg fant. Jeg kjørte rolig, ikke for å øve meg forsiktig som nybegynner, men for å spare bensin... Jeg gremmes! Slik ble jeg ingen god sykkelrytter.
Jeg solgte sykkelen fordi jeg ikke hadde råd til å bruke den, - betalte over 30.000 kr. bare for kasko til min daværende Kawasaki ZZR 600 -95 modell!
Så kjørte jeg en 125 kubikk scooter som eneste transportmiddel i 7 år. Året rundt. Herlig! Siste året kjørte jeg en liten XT 350 med stort hell. Solgte da jeg flyttet.
For to år siden ville jeg ha en gatesykkel igjen. Jeg hadde sviktet menigheten i form av innkjøp av en bil, men hadde lyst på 2 hjul om sommeren.
Denne gang snudde jeg opp ned på alt. Først kjøpte jeg kjøre/sikkerhetsutstyr. Dyrt og bra. Med komplett Rukka Goretexdress og hansker, Schubert S1 Pro hjelm og Airbagvest var sikkerheten ivaretatt. Så kjøpte jeg en liten Ninja 250r godt egnet for norske hastigheter og handlet inn en del tilleggsutstyr til denne.
Regner jeg litt på dette er jeg i nærheten av 90.000 kroner. Driftbudsjettet er mye lavere enn det jeg var vant med fra studieårene.
I dag er jeg en voksen mann med det vi kan si er "trygg og god økonomi fra lederjobb i helsevesenet". Jeg kunne kjøpt akkurat det jeg peker på i butikken, men vil ikke ha det...
Liten sykkel i kombinasjon med det beste av kjøreutstyr jeg vet om, ble veien å gå(kjøre?) for meg. Jeg ble ikke "kar" for det sykkelen kostet, men jeg strålende fornøyd med å tilpasse utstyr til de krav norske kjøreforhold krever av sykkel og øvrig utstyr.
Re: Koster å være kar.
Det er vel snart på tide å oppdatere denne lista, jeg har jo glemt ørepropper til noen tusenlapper ekstra.... 

- Twister
- Innlegg: 354
- Registrert: 26 aug 2010, 08:59
- Motorsykkelen din: for få....
- Bosted: sandefjord
Re: Koster å være kar.
hehe... spennende lesning... Jeg har kjøpt sykkel til under 30` ny hjelm og Scalarider kom på rundt 4` hadde utstyr med det må nok byttes... Totalt kanskje 40 tusen..
Nå har jeg hatt et båtprosjekt på 43 fot pågående i noen år, så etter å ha handlet meg blakk på båtdeler, er jeg overrasket over hvor mye en får for pengene på alt annet utstyr
En båt penge er ca kr 1000.-
Men i dette som all annen hobby; det er kun lommeboken som begrenser når man har blitt "truffet"
Men selvfølgelig; vil man ha det beste, så koster det vel deretter...
Min filosofi å la utgiftene vokse sammen med behovet... jeg trenger ikke like stor sykkel, den beste GPSen osv osv enda... er jo helt blodfersk( faktisk ikke det en gang... oppkjøring snart!! :[-o< )

Nå har jeg hatt et båtprosjekt på 43 fot pågående i noen år, så etter å ha handlet meg blakk på båtdeler, er jeg overrasket over hvor mye en får for pengene på alt annet utstyr
En båt penge er ca kr 1000.-
Men i dette som all annen hobby; det er kun lommeboken som begrenser når man har blitt "truffet"
Men selvfølgelig; vil man ha det beste, så koster det vel deretter...
Min filosofi å la utgiftene vokse sammen med behovet... jeg trenger ikke like stor sykkel, den beste GPSen osv osv enda... er jo helt blodfersk( faktisk ikke det en gang... oppkjøring snart!! :[-o< )
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Re: Koster å være kar.
Ca 100-105K,- tror jeg er et godt budsjett
Kjøretimer/oppkjøring 25K
Klær/Hjelm 10K
Sykkel: 65K
Forsikring: 1,5K
Klarer man seg med billigere sykkel blir det tilsvarende billigere, vil man ha splitter ny sykkel så er det ikke vanskelig å doble/triple budsjettet....
I tillegg kommer løpende slitasje/service-utgifter på ca 1kr/km. Sykler bruker mindre bensin enn biler men oppveies av dyrere service og dekk.
På pluss-siden sparer jeg et månedskort til ca 1250,- kr/mnd i sesongen og frustrasjon over forsinkede og overfulle tog/busser (uvurderlig...)
Ikke vanskelig å finne andre hobbyer som koster like mye... Jakt f.eks. - jegere leier jaktterreng og hytte og bruker mye penger på våpen og evt hund som fort kan matche eller overgå et MC budsjett.
Kjøretimer/oppkjøring 25K
Klær/Hjelm 10K
Sykkel: 65K
Forsikring: 1,5K
Klarer man seg med billigere sykkel blir det tilsvarende billigere, vil man ha splitter ny sykkel så er det ikke vanskelig å doble/triple budsjettet....
I tillegg kommer løpende slitasje/service-utgifter på ca 1kr/km. Sykler bruker mindre bensin enn biler men oppveies av dyrere service og dekk.
På pluss-siden sparer jeg et månedskort til ca 1250,- kr/mnd i sesongen og frustrasjon over forsinkede og overfulle tog/busser (uvurderlig...)
Ikke vanskelig å finne andre hobbyer som koster like mye... Jakt f.eks. - jegere leier jaktterreng og hytte og bruker mye penger på våpen og evt hund som fort kan matche eller overgå et MC budsjett.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#