Koster å være kar.
Koster å være kar.
Er det noen som har regnet på hva det koster å starte med motorsykkel første gang. Når en da må kjøpe alt nytt, jakke, bukse, støvler, hansker, hjelm og ellers det man anser som nødvendig. Det tror jeg ikke mange tenker over når de kjøper sin første sykkel.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Koster å være kar.
Her tror jeg det kan komme mye spennende og variert info! :-)Gammelgutt skrev:Er det noen som har regnet på hva det koster å starte med motorsykkel første gang. Når en da må kjøpe alt nytt, jakke, bukse, støvler, hansker, hjelm og ellers det man anser som nødvendig. Det tror jeg ikke mange tenker over når de kjøper sin første sykkel.
Jeg kjøpte ny MC i 2006 og den betalte jeg nøyaktig kr. 140.000,- og i den prisen fulgte det med fullt veskesett - original Yamaha sidevesker og original toppkofert med påmontert ryggstøtte.
I tillegg var bukspoiler under motoren inkl. i prisen.
Skulle jeg kjøpt disse tingene utenom til ordinær pris hadde totaltprisen blitt bortimot 160.000,-.
Jeg hadde en gammel skinndress fra 1991 (!), gamle hansker og ny Premier hjelm som kostet 12 - 1500,- kr. og Askew støvler til sånn ca. tusenlappen.
Det var stort sett all intvesteringen i utstyr den første tiden, de få ukene jeg kjørte fra jeg kjøpte sykkeren i sept. til den ble parkert få uker etterpå.
Senere er det kjøpt inn flere jakker og bukser, hansker og hjelmer, ryggskinner og ++ til mange tusen kroner.
Men har styrt unna de dyre merkene som Halvarsson og Rukka og har stort sett vært fornøyd med kjøreklær fra Cruiser og Sharkspeed.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Koster å være kar.
Jeg tenkte vel egentlig ikke over disse utgiftene da jeg kjøpte sykkelen. Jeg hadde jo bestemt meg for å kjøpe sykkel så regnet jo disse kostnadene som "kommende" uansett. Jeg husker ikke nå hva jeg betalte for nytt utstyr, men kjøpte det i Tromsø da jeg reiste forbi en gang. Tror jeg brukte rundt 6000 på buske, jakke, hansker og Hjelm. Til sko bruker jeg enda forsvarets marsjstøvler, men disse skal byttes ut med mc-støvler når jeg bare kommer meg så langt... tør ikke fjernbestille klær jeg... må prøve først...
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- k3nt_
- Innlegg: 59
- Registrert: 13 mar 2010, 10:37
- Motorsykkelen din: Suzuki - SFV 650
- Bosted: Tigerstaden
Re: Koster å være kar.
På fagspråket kalles dette for "sunk cost".
Det er en del av moroa som man må ta med. Dykkingen har kostet meg MYE mer (nesten inkl sykkelen )
Siden jeg er ny som MC-rotte (fra Mars) har jeg valgt å satse på sikkerhet, og har da gått igjennom en del tester og kjøpt ut i fra det. Selvfølgelig kunne det blitt billigere, men jeg landet nå da på Rukka klær og shoei hjelm.
Det er nok mange som ikke er forbredt på disse ekstra utgiftene som kommer. Merker dette innen dykkingen da mange slutter å dykke før de får utstyr da inngangsprisen er høy eller selger utstyret fordi de ikke har sett for seg kostnadene som følger, med servicer, vedlikehold, turer, luft, osv.
Det er vel derfor de fleste dykkere og MC-rottene (fra Mars) er 30 +.
Det er en del av moroa som man må ta med. Dykkingen har kostet meg MYE mer (nesten inkl sykkelen )
Siden jeg er ny som MC-rotte (fra Mars) har jeg valgt å satse på sikkerhet, og har da gått igjennom en del tester og kjøpt ut i fra det. Selvfølgelig kunne det blitt billigere, men jeg landet nå da på Rukka klær og shoei hjelm.
Det er nok mange som ikke er forbredt på disse ekstra utgiftene som kommer. Merker dette innen dykkingen da mange slutter å dykke før de får utstyr da inngangsprisen er høy eller selger utstyret fordi de ikke har sett for seg kostnadene som følger, med servicer, vedlikehold, turer, luft, osv.
Det er vel derfor de fleste dykkere og MC-rottene (fra Mars) er 30 +.
Hilsen
K3nt_
Mot idiotene kjemper selv gudene forgjeves!
Sofakings...
K3nt_
Mot idiotene kjemper selv gudene forgjeves!
Sofakings...
Re: Koster å være kar.
Dette er mine kostnader til nå:
Sykkel: ..................47 000,-
Omregistrering.......... 3 000,-
Forsikring..................1 534,-
Vinterlagring .............1 500,-
10 000 service...........3 500,-
Nye dekk.................. 3 040,-
Bagasjevesker mv.......2 500,-
Sigaretttenner...........1 000,-
Vindskjerm...................800,-
Intercom...................2 300,-
MC-klær....................5 000,- til 2 personer
Skivelås/alarm..............750,-
MC-støvler.................1 600,- til 2 personer
Hjelmer........................800,- til 2 personer
Hjulfeste og rampe.......2500,-
SUM:.......................76 825,-
Sykkel: ..................47 000,-
Omregistrering.......... 3 000,-
Forsikring..................1 534,-
Vinterlagring .............1 500,-
10 000 service...........3 500,-
Nye dekk.................. 3 040,-
Bagasjevesker mv.......2 500,-
Sigaretttenner...........1 000,-
Vindskjerm...................800,-
Intercom...................2 300,-
MC-klær....................5 000,- til 2 personer
Skivelås/alarm..............750,-
MC-støvler.................1 600,- til 2 personer
Hjelmer........................800,- til 2 personer
Hjulfeste og rampe.......2500,-
SUM:.......................76 825,-
Sist redigert av Godtvoksen den 30 mar 2010, 00:13, redigert 1 gang totalt.
Re: Koster å være kar.
Den forrige sykkelen gikk jo omtrent i 0, om man ser bort ifra betalte renter
Jeg startet jo på nytt denne sesongen her:
Sykkel: ..................65 000,-
Omregistrering.......... 3 000,-
Forsikring.................4 000,-
Vinterlagring .............En flaske med Barcardi Razz
Symtec "varmekabler"...200,-
MC-klær...................7 500,-
Hjelm......................2 000,-
SUM:....................ca 82 000,-
Takk til Godtvoksen for fin mal.
Jeg startet jo på nytt denne sesongen her:
Sykkel: ..................65 000,-
Omregistrering.......... 3 000,-
Forsikring.................4 000,-
Vinterlagring .............En flaske med Barcardi Razz
Symtec "varmekabler"...200,-
MC-klær...................7 500,-
Hjelm......................2 000,-
SUM:....................ca 82 000,-
Takk til Godtvoksen for fin mal.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Re: Koster å være kar.
Tjo, jeg tenkte ihvertfall over det. Tenkte også blant annet på service, jeg fant ut at jeg får en forholdsvis dyr service snart.Gammelgutt skrev:Er det noen som har regnet på hva det koster å starte med motorsykkel første gang. Når en da må kjøpe alt nytt, jakke, bukse, støvler, hansker, hjelm og ellers det man anser som nødvendig. Det tror jeg ikke mange tenker over når de kjøper sin første sykkel.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Re: Koster å være kar.
Hobbyen min er fritatt for regnskapsplikt...
- Snill Vaffel
- Innlegg: 1001
- Registrert: 07 nov 2008, 18:11
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
- Bosted: Buskerud
Re: Koster å være kar.
k3nt_ skrev:På fagspråket kalles dette for "sunk cost".
Det er en del av moroa som man må ta med. Dykkingen har kostet meg MYE mer (nesten inkl sykkelen )
Siden jeg er ny som MC-rotte (fra Mars) har jeg valgt å satse på sikkerhet, og har da gått igjennom en del tester og kjøpt ut i fra det. Selvfølgelig kunne det blitt billigere, men jeg landet nå da på Rukka klær og shoei hjelm.
Det er nok mange som ikke er forbredt på disse ekstra utgiftene som kommer. Merker dette innen dykkingen da mange slutter å dykke før de får utstyr da inngangsprisen er høy eller selger utstyret fordi de ikke har sett for seg kostnadene som følger, med servicer, vedlikehold, turer, luft, osv.
Det er vel derfor de fleste dykkere og MC-rottene (fra Mars) er 30 +.
Henger meg på der,jeg dykker også hvertfall helt til jeg fikk allt utstyret sjålet har bare lånt etter dette og ser etter brukt men det har blitt med det. Det er pokker så dyrt men sommed sykkelkjempe gøy og en fantastisk sport.
Jeg kjøpte med noe billig Bullfihter tøy for va 3 år siden brukte det en gang i regnvær og aldri mere endte opp med allt i rucca tror jeg havnet på 12000krmed bukse å jakke men det er jo bare en tørrdrakt.
Snill Vaffel
Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.
2011 Suzuki GSXR 1000
Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.
2011 Suzuki GSXR 1000
Re: Koster å være kar.
Gammelgutt skrev:Er det noen som har regnet på hva det koster å starte med motorsykkel første gang. Når en da må kjøpe alt nytt, jakke, bukse, støvler, hansker, hjelm og ellers det man anser som nødvendig. Det tror jeg ikke mange tenker over når de kjøper sin første sykkel.
Ukristelig spørsmål
Jeg har brukt masse penger på sykkel, utstyr og turer,,,,resten av pengen har jeg kastet bort..
"Do the right thing"
Re: Koster å være kar.
Selv har jeg ikke turt å regne på det. Har jo kjøpt endel utstyr som ikke holdt mål og kjøpt nytt etterpå.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Koster å være kar.
Vil bare si at jeg er fornøyd med Bullfighter tøyet mitt.Har nå startet på fjerde sesongen .Eneste negative er at det er 2 for i buksa.Kan bare ta ut det ene.Så på de varme dagene bruker jeg skinnbukse.
Totalt så kostet første kjøpet av motorsykkel og utstyr i voksen alder 25000 kr. ((GPz 750 A1 )(Kr 15000.-))
Alt er erstattet av andre ting nå.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Koster å være kar.
Om man ikke brukte penger på hobby, hva skulle man ellers brukt pengene til?
Altså, om jeg hadde latt de pengene stå på konto, hva hadde det gjort meg? Neppe noe bedre
Tror de pengene kanskje hadde forsvunnet til andre talentløse ting.
Altså, om jeg hadde latt de pengene stå på konto, hva hadde det gjort meg? Neppe noe bedre
Tror de pengene kanskje hadde forsvunnet til andre talentløse ting.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Koster å være kar.
Penger er laget av papir, papir lages av trær...og trær finnes det jo mye av :-D
Har ikke detaljene i mitt regnestykke...men jeg vet at "kost-nytte" er positiv på nyttesiden
Har ikke detaljene i mitt regnestykke...men jeg vet at "kost-nytte" er positiv på nyttesiden
Re: Koster å være kar.
Et slikt totalregnestykke er vel kun nyttig for og hjelpe andre lesere som drømmer om å begynne med MC-kjøring. Jeg antar vi andre har vurdert likt som Globe :=D>Globe skrev:..at "kost-nytte" er positiv på nyttesiden
Hadde jeg regnet over hvor mye penger jeg bruker til tobakk - så vet jeg ikke om jeg kunne forsvart det med at "kost-nytte" er positiv på nyttesiden"