Neimenn, se hva som endte opp på gårdsplassen min!! KTM 890 Adventure R er i grunn en ganske ålreit sykkel altså!
20210507_194221.jpg
Nå tenker jeg at jeg kanskje fikk oppmerksomheten til noen av dem som kanskje har fulgt med

For de som så den forrige videoen min, så veit dere at jeg monterte en decat på sykkelen min. Det gjorde jo at (som forventet) sykkelen gikk i super-nødmodus. Problemet på med disse Super Duke'ne, er at det sitter en motor som styrer et spjeld i enden av katalysatoren. Når denne fjernes, så feiler så klart systemet når det kjører oppstartstesten. Dette var noe jeg var klar over før jeg monterte decat også. Det som skjedde, var:
- Maks RPM ble satt til 6000
- Quickshift ble deaktivert
- Traction Control ble deaktivert
- Omtrent all kraft ble fjernet (måtte beregne ekstra tid for å kjøre forbi noen i 70 km/t!)
- Displayet så ut som et juletre med altfor lite glitter og for mye lys
Jeg hadde allerede avtalt med Motorspeed på Lillehammer at de skulle legge inn mappet til Akrapovic Evo Line på sykkelen. Så jeg reiste ut dit i går for å få dette gjort. Men da fikk de plutselig dataproblemer, og sykkelen min måtte overnatte. Det endte med at jeg fikk lånesykkel, en KTM 890 Adventure R (de hadde ingen 1290'r med skilt på

). Splitter ny, med 11 mil på telleren da jeg satte meg på den.
20210507_180154.jpg
Jeg må innrømme at dette er første gangen jeg har prøvd en ren adventure-sykkel. Og jeg må også innrømme at det var en utrolig behagelig sykkel, til et visst punkt. Vindskjermen hadde akkurat feil høyde for meg, så jeg fikk en del kast i hjelmen over 70-80 km/t. Men dette kan jo så klart justeres. Men en ting syntes jeg var nedtur. Sittestillingen er utrolig god, den er veldig lettkjørt, smidig, stabil, motoren føltes god ut og jeg trengte ikke gire noe særlig. Kunne bare flyte av gårde. Jeg er sikker på at jeg kunne kjørt denne sykkelen flere timer i strekk, hvis det ikke hadde vært for den plankebiten av et sete.... Jeg tuller ikke, men etter 30-40 minutter så begynte det faktisk å gjøre vondt! Men sett på et Powerparts-sete eller et annet tredjeparts-sete, så er jeg sikker på at dette er en sykkel det er fullt mulig å stortrives lenge på!
I dag fikk jeg igjen min egen sykkel fra Motorspeed. Den føltes faktisk veldig liten etter å ha kjørt 890'n en stund

Mappet fra Akrapovic gjorde virkelig underverker! En ting er lyden (eller "støyen" som enkelte kaller det

) som virkelig står i stil med resten av sykkelen nå, men den ble også overraskende mye mer behagelig å kjøre. Jeg kan fint bruke 5. gir i 15-20 km/t lavere fart enn tidligere og hele sykkelen føles "glattere" å kjøre. Litt av problemet med disse syklene, er at de rister og vibrerer veldig på lavt turtall og høyt gir. Dette er fordi blandingen er så tynn, så den klarer liksom ikke helt å holde jevn gass. Men det ble virkelig løst nå, og det ble en ny glede å kjøre. Også må jeg si at det gjorde litt med utseende å bli kvitt den flere kilo tunge klossen på undersiden av sykkelen
IMG_20210508_231436_806.jpg
Så nå er både eksos-servoen og SAS deaktivert pga. mappet, så da får en se om en kanskje kan få fysisk fjernet litt rot også. Det er litt å rydde opp i når det gjelder disse systemene. Reservoaret til bakbremsen sitter montert på servo-motoren, og ny festebrakett er allerede bestilt så jeg kan fjerne servoen. Og så får jeg vurdere om jeg vil ta meg bryet med å rive ut hele SAS'et og montere block-off. Men det er ikke noe som haster. Block-off er mest for å fjerne evt. ettertenninger og slanger, men den ettertenner overaskende lite nå.
Alt i alt, veldig fornøyd

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.