Ble en bra lørdagstur i går. Tenkte siden jeg er i Rogaland for øyeblikket så får jeg nyte mer av det vakre Ryfylke :)
Tok ferja over Boknafjorden i strålende solskinn og la på vei nordover. Hadde egentlig lyst å ta turen rundt Karmøy igjen men med 10 grader og full blåst fristet det rett og slett ikke. Derfor tok jeg heller turen nedom Haugesund. En flott by som jeg bare har vært i to ganger tidligere.
Legger ved et bilde fra en liten frokostpause i vakre omgivelser:

Jeg hadde i grunn ingen spesifikk plan med turen annet enn at jeg skulle vende snuta hjemover ved Røldal. Jeg visste at det gikk en ferje (noe det alltid gjør på hele Vestlandet generelt

) ikke så langt sør for Røldal og regnet med at det ville bli en grei liten rundtur.
Dette var også første gangen jeg kjørte E134 fra Haugesund. Som regel har jeg kjørt Suleskar når jeg har tatt turen over fjellet. Og da tar man av ved Høydalsmo om jeg husker korrekt. Uansett en særdeles vakker tur hele veien fra Haugalandet og opp til Røldalsfjellet. Hver 100 meter hadde jeg lyst å stoppe for å ta bilder men det ble ikke slik denne gangen. Skal nok ta denne turen flere ganger, men da ønsker jeg å legge inn en overnatting i telt i samme slengen
Når jeg ankom toppen av fjellet dukket det jaggu opp skiløpere som gikk parallelt med veien. Litt kaldere her med andre ord. Kjørte ned til Røldal og endte opp med å ta et bilde ved siden av stavkirken der:

Etter en kort tur innom den lokale bensinstasjonen hev jeg meg på sykkelen og kjørte mot Suldal. Igjen så var det postkortmotiv hele veien til Nesvik, hvor jeg tok ferje over til Hjelmeland. Artig liten ferje men de serverte ikke svele

Ei heller noe annet for den saks skyld.
Fra Hjelmeland var det en kort distanse til Stavanger gjennom den flotte Ryfast-tunnelen.
Jeg angrer på at jeg ikke tok flere bilder for det var virkelig mange flotte muligheter til det. Men som jeg nevnte tidligere i teksten så skal jeg ta denne turen senere og legge inn en overnatting eller to slik at jeg ikke trenger å kjøre hele dagen.
Vedlagt bilde av sånn ca rute:
Triptelleren viste 46 mil som må sies å være greit!