Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
kgjersda
Innlegg: 671
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: .
Bosted: Ukraina

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av kgjersda »

127Tom skrev: 02 jun 2021, 17:21
kgjersda skrev: 02 jun 2021, 15:20 Sykkelen vil kontrastyre av seg selv om du bare prøver å flytte på overkroppen for å styre sykkelen. Det er bare sånn det fungerer.
Prøver å finne video av demonstrasjon...
Posta jo video av demonstrasjon! Her har du den igjen. Hadde heller stolt mer på en Politi MC fører lærer enn visse eksperter på forumet her ;)

Dersom linken ikke fungerer så er det rundt 2:30.
Den viser at selv om du ikke trykker noe som helst på rattet så vil sykkelen utføre en "counter steer".

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av Sattphalat »

Synes denne videoen er ganske bra.
Viser tydelig hvordan han kontrastyrer før nedlegg i leksjon 2.
Viser også hvordan de bremser ganske agresivt for å klare å svinge krappe kurver ved kjeglene.
Kjører du sånn på oppkjøring så går det sikkert greit :-)

https://youtu.be/2JDpdfm5j7c


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

Artig..! Ser jo at jeg har funnet meg ganske like metoder å manøvrere på, men er nok ikke like aggressiv. Å begynne svingen med styret feil vei og forbremsbruk er igrunn akkurat det samme som jeg gjør.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 199
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXD, HD FXDB
Bosted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

FredrikE24 skrev: 02 jun 2021, 23:42 "Å begynne svingen med styret feil vei og forbremsbruk er igrunn akkurat det samme som jeg gjør"
...Aka kontra styring og fartstilpasning før svingen, slik vi alle lærte på MC skolen

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

Så nå har du snudd i dine meninger? :roll

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 199
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXD, HD FXDB
Bosted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

FredrikE24 skrev: 03 jun 2021, 10:56 Så nå har du snudd i dine meninger? :roll
På seg selv kjenner man andre.
Du snakket om at man kontra styrer under krypkjøring. Videoen som ble vist var jo vanlig kontrakjøring ved høyere hastighet.
Hva mener du jeg har snudd på?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kontrastyrer når jeg skal krypkjøre fortsatt. Senest da jeg snudde utenfor garasjen hos meg for 5minutter siden.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 199
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXD, HD FXDB
Bosted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

Klarte ikke svare på spørsmålet ser jeg.
Igjen: du tror kanskje du kontrastyrer under krypkjøring, men det gjør du ikke.
Sist redigert av 127Tom den 03 jun 2021, 21:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av kjellv »

Mye diskusjon om kontrastyring her, og litt forskjellige definisjoner på hva det er. Her er det godt forklart:

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 199
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXD, HD FXDB
Bosted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

Ja, men diskusjonen gikk ut på om man kontrastyrer ved krypkjøring, noe jeg og Fredrik er veldig uenig med hverandre i :D
Hvis jeg står i garasjen min og skal ta en venstre U-sving rett etter at motorsykkelen er startet og står stille, så vrenger jeg rattet til venstre, ser mot venstre og lener kroppen og sykkelen over mot venstre i det sykkelen begynner å bevege seg. Rattet har aldri noen da vært i i motsatt retning eller jeg har trengt å pushe på venstre side av styret for at sykkelen skal ta denne svingen.
Jeg bruker kun kontra når jeg kommer opp i en viss hastighet, aldri ved sakte krypkjøring.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av kjellv »

127Tom skrev: 03 jun 2021, 21:52 Ja, men diskusjonen gikk ut på om man kontrastyrer ved krypkjøring, noe jeg og Fredrik er veldig uenig med hverandre i :D
Hvis jeg står i garasjen min og skal ta en venstre U-sving rett etter at motorsykkelen er startet og står stille, så vrenger jeg rattet til venstre, ser mot venstre og lener kroppen og sykkelen over mot venstre i det sykkelen begynner å bevege seg. Rattet har aldri noen da vært i i motsatt retning eller jeg har trengt å pushe på venstre side av styret for at sykkelen skal ta denne svingen.
Jeg bruker kun kontra når jeg kommer opp i en viss hastighet, aldri ved sakte krypkjøring.
Mulig det. Jeg kontrastyrer også i krypefart, blant annet for å balansere. Lener ikke kroppen i noen retninger.

xavi0n
Innlegg: 506
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av xavi0n »

127Tom skrev: 03 jun 2021, 21:52 Ja, men diskusjonen gikk ut på om man kontrastyrer ved krypkjøring, noe jeg og Fredrik er veldig uenig med hverandre i :D
Hvis jeg står i garasjen min og skal ta en venstre U-sving rett etter at motorsykkelen er startet og står stille, så vrenger jeg rattet til venstre, ser mot venstre og lener kroppen og sykkelen over mot venstre i det sykkelen begynner å bevege seg. Rattet har aldri noen da vært i i motsatt retning eller jeg har trengt å pushe på venstre side av styret for at sykkelen skal ta denne svingen.
Jeg bruker kun kontra når jeg kommer opp i en viss hastighet, aldri ved sakte krypkjøring.
Men du er nå åpen for at det er mulig å kontrastyre i gangfart, eller er det fortsatt slik at det som ikke funker for deg rett å slett er umulig?
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

Mulig det er fordi jeg ikke har et ratt at jeg må kontrastyre for å enkelt skifte retning? :scratch

Denne diskusjonen har virkelig fått meg til å prøve og tenke hva jeg gjør når jeg krypkjører. Konklusjonen er fortsatt den samme.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 199
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXD, HD FXDB
Bosted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

Da må du definere ca. hastighet ved gangfart. Folk kjører veldig forskjellige hastigheter i gangfart.
Når jeg snakker krypkjøring er da sykkelen går så sakte at push steering / kontra bare vil være et sekund bortkastet manøver for å bikke ned sykkelen og mest sannsynlig mer gjøre at sykkelen går der man ikke vil enn at man heller bare styrer styret i retningen man vil kjøre. som vist på videoen jeg postet en del tilbake.

xavi0n
Innlegg: 506
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av xavi0n »

Kan det være at det ikke fungerer for DEG på DIN sykkel? men er en naturlig bevegelse på andre sykler?
Geometrien på en HD som du har er veldig forskjellig fra sykkelen jeg har og dermed vil de også oppføre seg på en helt annen måte....
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av FredrikE24 »

Styrer motsatt vei av dit jeg skal allerede før jeg begynner å trille. Så går det så sakte det trengs. Skal sykkelen holdes i lodd er det samme greia. Skal jeg rette sykkelen, og jeg har en retning mot høyre eller svaaaakt nedlegg mot høyre dytter jeg styrets venstre side. Inntil jeg skal svinge igjen, da holder jeg den litt lenger feil vei og sykkelen skifter retning motsatt av hvordan jeg dytta på styret. Helt klart push-teknikk/kontrastyring. Med det sagt, gidder jeg ikke «male» noe mer på det.

Har kjørt både Indian og HD med og uten apeheng. Gjorde det samme der. Samme med tråsykkel for den saks skyld.
Sist redigert av FredrikE24 den 03 jun 2021, 22:32, redigert 2 ganger totalt.

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av Leoparden »

Typisk kjøregård med garasje i gangfart. Det er på denne måten og hastighet jeg gjør denne oppgaven, og gjorde på oppkjøringen min. Funket fjell. Er dette kontrastyring (Styrekommando), jeg ser det ikke?
Sist redigert av Leoparden den 03 jun 2021, 23:27, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av pekle »

Gangfart er 5-6km/t. Men som videoen fra Japan viste brukte han kontra allerede fra stillestående i "lesson 2". Hadde ikke tenkt over hva jeg gjør på lenge, men har sjekket nå de siste par dagene, og jeg gjør også en kort kontra ved gangfart. Nesten ikke merkbar ved svært lav fart (<5), men den er der.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av kjellv »

127Tom skrev: 03 jun 2021, 22:15 Da må du definere ca. hastighet ved gangfart. Folk kjører veldig forskjellige hastigheter i gangfart.
Når jeg snakker krypkjøring er da sykkelen går så sakte at push steering / kontra bare vil være et sekund bortkastet manøver for å bikke ned sykkelen og mest sannsynlig mer gjøre at sykkelen går der man ikke vil enn at man heller bare styrer styret i retningen man vil kjøre. som vist på videoen jeg postet en del tilbake.
For min del trenger jeg ikke definere hastighet. Jeg bruker kontrastyring fra 0 km/t og oppover, altså uansett hastighet. Som instruktør i NAF MC sine "sikker på mc" kurs har jeg terpet mye på dette. For min del kan jeg bare si at det er den mest effektive måten å styre min sykkel på uansett hastighet. Men såkalt pushteknikk, som egentlig er ganske det samme som kontrastyring, benyttes først når hastigheten er større, fra ca 20 km/t og opp.
Men mye mulig at @xavi0n er inne på noe. Tunge lavbygde sykler med flatere gaffelvinkel kan muligens være vanskeligere å balansere i lav hastighet med denne metoden enn for eksempel min.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 199
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXD, HD FXDB
Bosted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

kjellv skrev: 03 jun 2021, 22:39 Men såkalt pushteknikk, som egentlig er ganske det samme som kontrastyring, benyttes først når hastigheten er større, fra ca 20 km/t og opp.
Pushteknikk er akkurat det samme som kontra styring. Du pusher på venstre holke så styret går litt mot høyre, og sykkelen lener seg over mot venstre og du svinger til venstre.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 199
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXD, HD FXDB
Bosted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

xavi0n skrev: 03 jun 2021, 22:24 Kan det være at det ikke fungerer for DEG på DIN sykkel? men er en naturlig bevegelse på andre sykler?
Geometrien på en HD som du har er veldig forskjellig fra sykkelen jeg har og dermed vil de også oppføre seg på en helt annen måte....
Det har ingenting å si hva slags sykkel man har. Fysikken er likt på alle sykler. Eneste forskjell er vekt og performance.
Jeg har kjørt alt fra Racing japse sykler til Japse cruisere og HD. Same shit.

xavi0n
Innlegg: 506
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av xavi0n »

Er du helt ute å kjører?! Det blir jo det samme som å si at en bil å en buss oppfører seg likt?
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 199
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXD, HD FXDB
Bosted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

xavi0n skrev: 03 jun 2021, 22:58 Er du helt ute å kjører?! Det blir jo det samme som å si at en bil å en buss oppfører seg likt?
Fysisk ja. Begge har ratt og hjul på hver side. Men forskjellig performance pga. lengde og vekt.
Sier du at kontrastyring fungerer forskjellig på sykler? Samme prinsipp som tråsykkel uten motor og på en motorsykkel

xavi0n
Innlegg: 506
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av xavi0n »

Selvfølgelig vil det fungere forskjellig både på grunn av vekt og styregeometri
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 199
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXD, HD FXDB
Bosted: Oslo

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"

Legg inn av 127Tom »

xavi0n skrev: 03 jun 2021, 23:04 Selvfølgelig vil det fungere forskjellig både på grunn av vekt og styregeometri
Forklar hvordan.

Svar