Krypkjøring "garasjeøvelsen"
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Styrer motsatt vei av dit jeg skal allerede før jeg begynner å trille. Så går det så sakte det trengs. Skal sykkelen holdes i lodd er det samme greia. Skal jeg rette sykkelen, og jeg har en retning mot høyre eller svaaaakt nedlegg mot høyre dytter jeg styrets venstre side. Inntil jeg skal svinge igjen, da holder jeg den litt lenger feil vei og sykkelen skifter retning motsatt av hvordan jeg dytta på styret. Helt klart push-teknikk/kontrastyring. Med det sagt, gidder jeg ikke «male» noe mer på det.
Har kjørt både Indian og HD med og uten apeheng. Gjorde det samme der. Samme med tråsykkel for den saks skyld.
Har kjørt både Indian og HD med og uten apeheng. Gjorde det samme der. Samme med tråsykkel for den saks skyld.
Sist redigert av FredrikE24 den 03 jun 2021, 22:32, redigert 2 ganger totalt.
-
- Innlegg: 47
- Registrert: 21 jul 2020, 00:11
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Typisk kjøregård med garasje i gangfart. Det er på denne måten og hastighet jeg gjør denne oppgaven, og gjorde på oppkjøringen min. Funket fjell. Er dette kontrastyring (Styrekommando), jeg ser det ikke?
Sist redigert av Leoparden den 03 jun 2021, 23:27, redigert 2 ganger totalt.
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Gangfart er 5-6km/t. Men som videoen fra Japan viste brukte han kontra allerede fra stillestående i "lesson 2". Hadde ikke tenkt over hva jeg gjør på lenge, men har sjekket nå de siste par dagene, og jeg gjør også en kort kontra ved gangfart. Nesten ikke merkbar ved svært lav fart (<5), men den er der.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
For min del trenger jeg ikke definere hastighet. Jeg bruker kontrastyring fra 0 km/t og oppover, altså uansett hastighet. Som instruktør i NAF MC sine "sikker på mc" kurs har jeg terpet mye på dette. For min del kan jeg bare si at det er den mest effektive måten å styre min sykkel på uansett hastighet. Men såkalt pushteknikk, som egentlig er ganske det samme som kontrastyring, benyttes først når hastigheten er større, fra ca 20 km/t og opp.127Tom skrev: 03 jun 2021, 22:15 Da må du definere ca. hastighet ved gangfart. Folk kjører veldig forskjellige hastigheter i gangfart.
Når jeg snakker krypkjøring er da sykkelen går så sakte at push steering / kontra bare vil være et sekund bortkastet manøver for å bikke ned sykkelen og mest sannsynlig mer gjøre at sykkelen går der man ikke vil enn at man heller bare styrer styret i retningen man vil kjøre. som vist på videoen jeg postet en del tilbake.
Men mye mulig at @xavi0n er inne på noe. Tunge lavbygde sykler med flatere gaffelvinkel kan muligens være vanskeligere å balansere i lav hastighet med denne metoden enn for eksempel min.
- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Bosted: Oslo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Pushteknikk er akkurat det samme som kontra styring. Du pusher på venstre holke så styret går litt mot høyre, og sykkelen lener seg over mot venstre og du svinger til venstre.kjellv skrev: 03 jun 2021, 22:39 Men såkalt pushteknikk, som egentlig er ganske det samme som kontrastyring, benyttes først når hastigheten er større, fra ca 20 km/t og opp.
- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Bosted: Oslo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Det har ingenting å si hva slags sykkel man har. Fysikken er likt på alle sykler. Eneste forskjell er vekt og performance.xavi0n skrev: 03 jun 2021, 22:24 Kan det være at det ikke fungerer for DEG på DIN sykkel? men er en naturlig bevegelse på andre sykler?
Geometrien på en HD som du har er veldig forskjellig fra sykkelen jeg har og dermed vil de også oppføre seg på en helt annen måte....
Jeg har kjørt alt fra Racing japse sykler til Japse cruisere og HD. Same shit.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Er du helt ute å kjører?! Det blir jo det samme som å si at en bil å en buss oppfører seg likt?
If you gonna be dumb you gotta be tough
- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Bosted: Oslo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Fysisk ja. Begge har ratt og hjul på hver side. Men forskjellig performance pga. lengde og vekt.xavi0n skrev: 03 jun 2021, 22:58 Er du helt ute å kjører?! Det blir jo det samme som å si at en bil å en buss oppfører seg likt?
Sier du at kontrastyring fungerer forskjellig på sykler? Samme prinsipp som tråsykkel uten motor og på en motorsykkel
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Selvfølgelig vil det fungere forskjellig både på grunn av vekt og styregeometri
If you gonna be dumb you gotta be tough
- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Bosted: Oslo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Forklar hvordan.xavi0n skrev: 03 jun 2021, 23:04 Selvfølgelig vil det fungere forskjellig både på grunn av vekt og styregeometri
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
En sykkel som en harley som har en gaffel som har relativt stor "rake" vinkel vil på grunn av geometri være mere stabil, dermed også ha innvirkning på hvordan du kjører sykkelen.
Og likedan, om du kjører en liten Supermotard eller en goldwing vil ha noe å si, 500kg som lener seg over i sving er det fint lite du kan gjøre med bare med å flytte kroppen, 160 kg motard klarer du fint å balansere ved å flytte skinka litt.
På samme måte vil sentrifugal (sentripetal) kraften påvirke svingen, det er ikke fysisk mulig og svinge en sykkel når den står rett opp og ned og man ikke gjør noe med kroppen. svingkreftene, selv om de er så vil få den til å velte.
Jeg bruker "kontrastyring i gangfart" på samme måte som man bruker styret for å holde sykkel oppe ved veldig sakte kjøring.
Om sykkelen lener en vei så svinger du samme vei for å rette den opp.
På samme måte kan du lane sykkelen inn i sving ved å svinge feil vei for å få sykkelen til å lene seg over
Og likedan, om du kjører en liten Supermotard eller en goldwing vil ha noe å si, 500kg som lener seg over i sving er det fint lite du kan gjøre med bare med å flytte kroppen, 160 kg motard klarer du fint å balansere ved å flytte skinka litt.
På samme måte vil sentrifugal (sentripetal) kraften påvirke svingen, det er ikke fysisk mulig og svinge en sykkel når den står rett opp og ned og man ikke gjør noe med kroppen. svingkreftene, selv om de er så vil få den til å velte.
Jeg bruker "kontrastyring i gangfart" på samme måte som man bruker styret for å holde sykkel oppe ved veldig sakte kjøring.
Om sykkelen lener en vei så svinger du samme vei for å rette den opp.
På samme måte kan du lane sykkelen inn i sving ved å svinge feil vei for å få sykkelen til å lene seg over
If you gonna be dumb you gotta be tough
-
- Innlegg: 47
- Registrert: 21 jul 2020, 00:11
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Kan du forklare setningen:
Fra innlegget over? For jeg forstår den rett og slett ikke."Jeg bruker "kontrastyring i gangfart" på samme måte som man bruker styret for å holde sykkel oppe ved veldig sakte kjøring."
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Om jeg føler sykkelen tipper over mot venstre så vil jeg styre venstre. Svingkreftene vil da rette opp sykkelen.
Om du ser på nybegynnere (som meg selv) i kjøregården vil du se at det rattes fælt mye under krypkjøring rett fram, det er på grunn av dette
Om du ser på nybegynnere (som meg selv) i kjøregården vil du se at det rattes fælt mye under krypkjøring rett fram, det er på grunn av dette
If you gonna be dumb you gotta be tough
- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Bosted: Oslo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
"Og likedan, om du kjører en liten Supermotard eller en goldwing vil ha noe å si, 500kg som lener seg over i sving er det fint lite du kan gjøre med bare med å flytte kroppen, 160 kg motard klarer du fint å balansere ved å flytte skinka litt."
Det eneste du trenger å gjøre for å styre en sykkel bra er å pushe på styret for å få den til å svinge så krapt du vil. Om det er Goldwing eller en CRF250 spiller ingen rolle. Driver du å flytter på skinka i hver sving så er dette bare bortkastet krefter da om du flytter på kroppen vil ha minimalt med sving utslag på alle sykler. Det er haugevis av videoer som viser proffe racing folk som bare lener seg til siden uten å røre styret og sykkelen svinger så vidt til venstre. Du må push styre uansett om du vil overleve normale svinger.
Du er en nybegynner ja. Var det jeg tenkte basert på dine svar her. Jeg har hatt MC lappen i 19 år og kjørt hver sesong. Hatt mange forskjellige sykler.
Alle sykler oppfører seg helt likt fysisk når det kommer til kontrastyring / lening. Er jo seff at noen sykler er mer lettkjørte enn andre, men jeg snakker om fysikken bak MC kjøring = to hjul, et av dem svinger og du har et styre. Samme prinsipp. Samme som på tråsykkel.
Du skrev også "Geometrien på en HD som du har er veldig forskjellig fra sykkelen jeg har og dermed vil de også oppføre seg på en helt annen måte...." - 100 % feil:
Du klarte ikke svare på det jeg spurte om i innlegget ditt:
Helt annen måte sa du. Du mener da at om man kjører HD og så skal kjøre en R sykkel så må man ta MC lappen på nytt på R sykkel?
lol... lest mye svada i min tid, men du tar kaka
Det eneste du trenger å gjøre for å styre en sykkel bra er å pushe på styret for å få den til å svinge så krapt du vil. Om det er Goldwing eller en CRF250 spiller ingen rolle. Driver du å flytter på skinka i hver sving så er dette bare bortkastet krefter da om du flytter på kroppen vil ha minimalt med sving utslag på alle sykler. Det er haugevis av videoer som viser proffe racing folk som bare lener seg til siden uten å røre styret og sykkelen svinger så vidt til venstre. Du må push styre uansett om du vil overleve normale svinger.
Du er en nybegynner ja. Var det jeg tenkte basert på dine svar her. Jeg har hatt MC lappen i 19 år og kjørt hver sesong. Hatt mange forskjellige sykler.
Alle sykler oppfører seg helt likt fysisk når det kommer til kontrastyring / lening. Er jo seff at noen sykler er mer lettkjørte enn andre, men jeg snakker om fysikken bak MC kjøring = to hjul, et av dem svinger og du har et styre. Samme prinsipp. Samme som på tråsykkel.
Du skrev også "Geometrien på en HD som du har er veldig forskjellig fra sykkelen jeg har og dermed vil de også oppføre seg på en helt annen måte...." - 100 % feil:
Du klarte ikke svare på det jeg spurte om i innlegget ditt:
Helt annen måte sa du. Du mener da at om man kjører HD og så skal kjøre en R sykkel så må man ta MC lappen på nytt på R sykkel?
lol... lest mye svada i min tid, men du tar kaka
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
La oss bare alle håpe du aldri blir kjørelærer...
If you gonna be dumb you gotta be tough