Jeg betalte vel 3500,- for 10 000 km service, tok det hos mitt lokale verksted i Oulu (730 km unna). Nå er det klart for 20 000 km service, hvor det blant annet er sjekk av ventiler og smøring av splines på kardang. Det er vistnok den den dyreste servicen og koster etter det jeg har fått oppgitt i Norge ca. Kr. 7500,-. Jeg har aldri hatt mc tidligere som jeg har hatt på service, har gjort det meste selv, det eneste som jeg har fått gjort et sjekk av ventiler og det kostet alene ca. 3500,- for Super Teneren på et Yamaha verksted.AJ skrev: 20 jun 2021, 10:37Ingen med erfaring som vil svare på detteAJ skrev: 19 jun 2021, 20:14 Jeg kjenner ikke så godt til BMW siden jeg aldri har eid en og vet lite om servicekostnadene.
Men er litt nysgjerrig på akkurat dette; som hva en må betale for en hovedservice på en BMW 1200/1250 GS?
Har hørt flere nevne at både deler og service på BMW er ganske dyrt...
Stemmer dette, tro??
![]()
Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Kjører GSA 1250 2019 mod
Skal på 40K service nå til uka, hovedservice med ventilsjekk, prisen er ca 5400,-
Ikke ille, hovedservice på Triumphen jeg hadde, kosta vel det tredoble pluss litt.
10 og 30K service har vel lagt i området rundt 3000 tror jeg.
Jeg har kjørt Tiger 900 en liten runde på variert underlag, men etter 40K med GSA faller den igjennom på alle vis (for meg)
Vekten er rett nok flyttet noe ned, og den er endel lettere enn GSAen min, men sammenlignet med en GS (uten A) er ikke vektforskjellen så gjennomgripende i mine øyne (197 kg tørr) mot GS sine 249 våte kg .
Måten GSen er balansert, er helt unik.
ParaLever dempingen framme gjør aktiv svingkjøring til en lek, når du f.eks bremser inn mot sving "setter" hele sykkelen seg, og det skal godt gjøres å holde følge, spesielt i svingete nedoverbakker.
Trippelmotoren til Tigern krever mer turtall for å oppnå optimalt dreiemoment, og i tillegg er det mindre av det, over hele linja, så jeg opplever igjen GSAen som mye mer lettkjørt, til tross for vekten. Effektkurven til GS(A) er helt fantastisk anvendelig i daglig bruk.
Så i sum, jeg hadde heller valgt å gå ned fra GSA til GS for å få litt mindre vekt, som fortsatt er uhørt velbalansert, samt mindre volum med sykkel.
Andre sykler framkaller kun et dempet "gjesp" hos meg :-D
Skal på 40K service nå til uka, hovedservice med ventilsjekk, prisen er ca 5400,-
Ikke ille, hovedservice på Triumphen jeg hadde, kosta vel det tredoble pluss litt.
10 og 30K service har vel lagt i området rundt 3000 tror jeg.
Jeg har kjørt Tiger 900 en liten runde på variert underlag, men etter 40K med GSA faller den igjennom på alle vis (for meg)
Vekten er rett nok flyttet noe ned, og den er endel lettere enn GSAen min, men sammenlignet med en GS (uten A) er ikke vektforskjellen så gjennomgripende i mine øyne (197 kg tørr) mot GS sine 249 våte kg .
Måten GSen er balansert, er helt unik.
ParaLever dempingen framme gjør aktiv svingkjøring til en lek, når du f.eks bremser inn mot sving "setter" hele sykkelen seg, og det skal godt gjøres å holde følge, spesielt i svingete nedoverbakker.
Trippelmotoren til Tigern krever mer turtall for å oppnå optimalt dreiemoment, og i tillegg er det mindre av det, over hele linja, så jeg opplever igjen GSAen som mye mer lettkjørt, til tross for vekten. Effektkurven til GS(A) er helt fantastisk anvendelig i daglig bruk.
Så i sum, jeg hadde heller valgt å gå ned fra GSA til GS for å få litt mindre vekt, som fortsatt er uhørt velbalansert, samt mindre volum med sykkel.
Andre sykler framkaller kun et dempet "gjesp" hos meg :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 47
- Registrert: 21 jul 2020, 00:11
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Jeg tror det er den eldre, tyngre og mer topptunge tiger 800 du har vært på, da den «nye» lettere og med lavere tygndepunkt 900`en ble lansert sent i 2019.ErikW skrev: 19 jun 2021, 19:55 Har såvidt sittet på en Tiger 900 og synes det var en det jeg kaller topptung sykkel, så forstår ikke at du vil bytte bort det du har til en slik. Nå var vel den jeg prøvesatt en 2017 modell tror jeg.
Forstår heller ikke at en Triumph kan være rimeligere å ha service på enn en BMW Boxer, der alt er tilgjengelig sittende på en krakk i forhold til å måtte demontere en hel sykkel for å justere f.eks ventiler![]()
Er det ikke mye elektroniske dubeditter på en Triumph også?
-
- Innlegg: 69
- Registrert: 09 jun 2016, 22:43
- Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
- Bosted: Lillehammer
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Å, herre! Skal se jeg ender opp med en 2021 850 GS. Jeg er jo godt fornøyd med kjøreegenskapene til GSA'n. Skal innom BMW forhandleren på tirsdag og bytte dekk bak, så i kjent stil så vandrer jeg vel ut derifra med en ny sykkelOlav K skrev: 20 jun 2021, 16:55 Så i sum, jeg hadde heller valgt å gå ned fra GSA til GS for å få litt mindre vekt, som fortsatt er uhørt velbalansert, samt mindre volum med sykkel.
Andre sykler framkaller kun et dempet "gjesp" hos meg :-D

Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
F850GS er kapabel. Kjørte tur med en med slik for et par helger siden. Det er imidlertid noe litt annet enn R1250GS. Den er ganske basic.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Som det korrekt poengteres i tråden så er GS/A svært velbalansert. Men det er også Moto Guzzi V85 TT med V-motoren plassert i ramma på samme måte.Hal73 skrev: 19 jun 2021, 21:51 AJ, takk for tips! Moto Guzzi er et merke jeg har null kjennskap til. Kjenner heller ingen som kjører det. Ser at de har forhandler på Brandbu som er 1.5 times kjøring fra hjemme - det er innafor!
Dette skal sjekkes ut :)
Så kanskje litt synd om du avstår fra en V85 TT testtur før du tar en (forhastet

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 69
- Registrert: 09 jun 2016, 22:43
- Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
- Bosted: Lillehammer
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Forhastet? Det har jeg aaaldri hørt omSå kanskje litt synd om du avstår fra en V85 TT testtur før du tar en (forhastet?) kjøpsbeslutning.

Tenker jeg får ta en tur til Brandbu førstkommende lørdag hvis de har en som kan testkjøres

Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
-
- Innlegg: 344
- Registrert: 11 nov 2016, 19:53
- Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
- Bosted: Sarpsborg
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Vi har en tiger 1200 Xca og en tiger 900 gt pro. 900 er kvikk, lettkjørt, god komfort for både fører og passasjer, ikke spesielt topptung, plenty med justeringer av dempere, forskjellige kjøremoduser, det er en god del elektroniske duppedingser på den. Personlig synes jeg den er helt suveren å kjøre og lett å håndtere i garsasje etc.
-
- Innlegg: 72
- Registrert: 24 jul 2020, 17:20
- Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Om det skulle bli Bmw og du er ute etter adventure prega sykkel, ta deg en prøvetur på en F 850 GS Adventure før du går for GS,n, er selv på din størrelse og vekt hadde en 2019 modell og den var kanon å kjøre. Lett og smidig og passe vekt.
-
- Innlegg: 69
- Registrert: 09 jun 2016, 22:43
- Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
- Bosted: Lillehammer
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
OttoL, skal sjekke ut både GS og GSA for 850 modellen - takk for innspill!
En ting jeg ikke kjøper denne gangen er Gear Shift Assist. På 1200'n min er den relativt "grov". Har ikke hørt noe om at BMW har fått til dette bedre siden sist. Og Garmin utgår også med høye kneløft. Mulig den er up-to-date med TomTom og andre GPS'er, men sammenlignet med det man finner av karttjenester på telefonen så fremstår det temmelig utdatert, lite brukervennlig og tregt
En ting jeg ikke kjøper denne gangen er Gear Shift Assist. På 1200'n min er den relativt "grov". Har ikke hørt noe om at BMW har fått til dette bedre siden sist. Og Garmin utgår også med høye kneløft. Mulig den er up-to-date med TomTom og andre GPS'er, men sammenlignet med det man finner av karttjenester på telefonen så fremstår det temmelig utdatert, lite brukervennlig og tregt
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Bytte dekk på Nydal?Hal73 skrev: 20 jun 2021, 18:39Å, herre! Skal se jeg ender opp med en 2021 850 GS. Jeg er jo godt fornøyd med kjøreegenskapene til GSA'n. Skal innom BMW forhandleren på tirsdag og bytte dekk bak, så i kjent stil så vandrer jeg vel ut derifra med en ny sykkelOlav K skrev: 20 jun 2021, 16:55 Så i sum, jeg hadde heller valgt å gå ned fra GSA til GS for å få litt mindre vekt, som fortsatt er uhørt velbalansert, samt mindre volum med sykkel.
Andre sykler framkaller kun et dempet "gjesp" hos meg :-D![]()
Jeg kommer dit onsdag for 40 000 servicen, og så videre østover på grus og sånn.
Jeg tenkte mer på GS 1200/1250 enn 850, for 850en har ikke Paralaver demping, og heller ikke den lavtliggende vekten og balansen som kommer med boksermotoren.
Men for all del, den er en fin sykkel å kjøre, men som sagt, for meg... er det litt "gjeeeeesp", for det mangler litt punch i motoren
Hva angår "gear shift assist pro" på 1250en min, så gearer den bedre uten clutch både opp og ned, enn hva jeg får til når jeg blander inn clutchen.
Navigator GPS er litt utdatert ja, jeg har en Zumo XT i tillegg, for å kunne laste inn ruter jeg lager på telefonen, mens jeg er på tur.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 883
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Min forrige 17 modell 1200Gs Rally fikk sin 30000 km service i mitt eie og betalte vel 6.400,- Da er det storservice med bremsevæske, ventiler, så byttet jeg da også klosser bak i den prisen.AJ skrev: 20 jun 2021, 10:37Ingen med erfaring som vil svare på detteAJ skrev: 19 jun 2021, 20:14 Jeg kjenner ikke så godt til BMW siden jeg aldri har eid en og vet lite om servicekostnadene.
Men er litt nysgjerrig på akkurat dette; som hva en må betale for en hovedservice på en BMW 1200/1250 GS?
Har hørt flere nevne at både deler og service på BMW er ganske dyrt...
Stemmer dette, tro??
![]()
En Africa Twin og hovedservice med ventiljustering koster 16.000,- ca
-
- Innlegg: 883
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Lest tråden og dine svar noen ganger og det virker som du bare burde bytte sykkel, da dine argumenter er meget vage. Det med å miste lapper lettere på en BMW 1250 på 330kg, kontra en Triumph 900 på 200kg henger jo ikke helt på greip vel. Det blir jo kraft x kg vel. Eller ?Hal73 skrev: 20 jun 2021, 12:19Interessant. Hvis det stemmer så faller det økonomiske argumentet mitt bort. Står da igjen med "størrelse" som et gyldig argument for bytte av sykkel. Samt gleden av å kjøre noe annet - det er alltid grønnere på andre siden av gjerdetFredrikE24 skrev: 20 jun 2021, 11:41 Tror nok ikke servicekostnader er så mye verre enn alt annet. Men disse BMWene er ikke særlig basic, og slikt sett kan mer gå galt og mindre kan fikses i felten.![]()
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Eller vekt delt på effekt.
Da skulle jeg i teorien ikke ha mistet lappen før de aller fleste andre var uten lappen.
380 kg / 67 hk.
Da skulle jeg i teorien ikke ha mistet lappen før de aller fleste andre var uten lappen.
380 kg / 67 hk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 69
- Registrert: 09 jun 2016, 22:43
- Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
- Bosted: Lillehammer
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Nydal ja, Olav K.
Jeg testa 1200 GS samtidig med GSA'n forrige runde og jeg minnes de som temmelig like. Jeg ønsket sykkelen fullspekka og da ble GSA'n noen lapper billigere da den kom med mer stæsj ferdigmontert fra Tyskland. Var grådig og gikk for GSA. Har litt vanskelig for å se at vektreduksjonen på 1200 GS er merkbart lavere enn GSA'n, hvis man ser bort fra at tanken er mindre. Så jeg tipper at for min del får jeg heller godta at jeg ikke kjører det ypperste/råeste og i stedet tar en kikk på feks 850'ene.
ErikW Ser at jeg har tatt fullstendig feil av prisnivået av BMW service kontra andre merker. Takk for innspill!
Litt usikker på hva du mener med meget vage argumenter. Jeg er ikke verdens største og tyngste kar, mens min nåværende sykkel er stor og tung. Jeg er altså på utkikk etter en annen sykkel som jeg lettere kan håndtere. Er godt fornøyd med BMW forhandleren min, men kan gjerne skifte merke såfremt jeg kan ta servicen innen rimelig avstand. Moro å prøve noe annet også. Etter at jeg fikk 1200'n så har jeg slutta å samle prikker, takket være Cruise Control'en, så dette er noe jeg vil ha med på neste sykkel også. Det er masse bånn i 1200'n, men den innbyr ikke til å samme kjørestil som min forrige R1200 R gjorde - og det passer lommeboka mi mye bedre
Jeg testa 1200 GS samtidig med GSA'n forrige runde og jeg minnes de som temmelig like. Jeg ønsket sykkelen fullspekka og da ble GSA'n noen lapper billigere da den kom med mer stæsj ferdigmontert fra Tyskland. Var grådig og gikk for GSA. Har litt vanskelig for å se at vektreduksjonen på 1200 GS er merkbart lavere enn GSA'n, hvis man ser bort fra at tanken er mindre. Så jeg tipper at for min del får jeg heller godta at jeg ikke kjører det ypperste/råeste og i stedet tar en kikk på feks 850'ene.
ErikW Ser at jeg har tatt fullstendig feil av prisnivået av BMW service kontra andre merker. Takk for innspill!
Litt usikker på hva du mener med meget vage argumenter. Jeg er ikke verdens største og tyngste kar, mens min nåværende sykkel er stor og tung. Jeg er altså på utkikk etter en annen sykkel som jeg lettere kan håndtere. Er godt fornøyd med BMW forhandleren min, men kan gjerne skifte merke såfremt jeg kan ta servicen innen rimelig avstand. Moro å prøve noe annet også. Etter at jeg fikk 1200'n så har jeg slutta å samle prikker, takket være Cruise Control'en, så dette er noe jeg vil ha med på neste sykkel også. Det er masse bånn i 1200'n, men den innbyr ikke til å samme kjørestil som min forrige R1200 R gjorde - og det passer lommeboka mi mye bedre
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
- Trekkplaster
- Innlegg: 38
- Registrert: 04 jul 2017, 08:15
- Motorsykkelen din: 1290 SA S '21, Duke 390 '19
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Har du vurdert ktm 790/890 adventure?
Jeg byttet ut min Tiger 800 '17 med en 790 adventure s. Tigeren var veldig topptung. Mulig Tiger 900 har blitt noe lettere.
Jeg er veldig fornøyd med ktm'en.
Jeg byttet ut min Tiger 800 '17 med en 790 adventure s. Tigeren var veldig topptung. Mulig Tiger 900 har blitt noe lettere.
Jeg er veldig fornøyd med ktm'en.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Få sykkelen senket. Enten sal eller både sal og fjæring. Så ser du da. Etter min mening er det ingenting som slår R1250GS/GSA og totalpakka den gir.. Selv jeg synes R1250GSA er uforholdsmessig «klatrestativ». Jeg er 194 på strømpene. En R1250GS er mer enn nok.
Jeg er av samme oppfatning som Olav K..
Det er en grunn til at dette er Norges og Europas mest solgte sykkel. Etter mange timer på veien siste ukene, senest nå kjørte jeg Alta-Oslo med mellomlanding i Fauske Fredag til Lørdag. Noen Harleyer, resten BMW R11x0, R12x0 og K1100, K1200, K1300, K1600 som regel. Selvsagt overflod av R12x0GS/GSA.
Jeg er av samme oppfatning som Olav K..
Det er en grunn til at dette er Norges og Europas mest solgte sykkel. Etter mange timer på veien siste ukene, senest nå kjørte jeg Alta-Oslo med mellomlanding i Fauske Fredag til Lørdag. Noen Harleyer, resten BMW R11x0, R12x0 og K1100, K1200, K1300, K1600 som regel. Selvsagt overflod av R12x0GS/GSA.
-
- Innlegg: 69
- Registrert: 09 jun 2016, 22:43
- Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
- Bosted: Lillehammer
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Takk for innspill ang KTM. Var innom en KTM forhandler sist jeg skulle kjøpe sykkel. Tusla rundt i 10-15 min i butikken før noen lurte på om jeg ville ha hjelp. Fortalte hva jeg var på utkikk etter (mellomstor/stor Adventure), men fikk beskjed om at de ikke hadde noen jeg kunne prøvekjøre. Utstillingsmodellene kunne ikke lånes ut, om jeg forstod riktig. Dette var på høsten og jeg fikk høre at jeg kunne komme tilbake til våren når KTM hadde demo-dag. Fikk derimot tilbud om å låne en annen ikke-Adventure plastikk MC som jeg takket høflig nei til.Trekkplaster skrev: 21 jun 2021, 12:35 Har du vurdert ktm 790/890 adventure?
Jeg byttet ut min Tiger 800 '17 med en 790 adventure s. Tigeren var veldig topptung. Mulig Tiger 900 har blitt noe lettere.
Jeg er veldig fornøyd med ktm'en.
Dro dagen etter til MC Huset i Nydal og fikk prøvekjøre det jeg hadde lyst på. Skrev kontrakt med de noen dager senere. Med dette i bakhodet så har lysten til KTM blitt litt lunken. Lurer da litt på hvordan et kommende kundeforhold vil fortone seg. Har også en erfaren MC-kompis som har noen fæle KTM-historier som han liker å skremme meg med, haha.
Har i etterkant vært innom førstnevnte butikk og spurt om demokjøring av et annet merke, men fått samme melding om at nei, vi har ikke demo-sykkel inne
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Jeg forstår ikke helt hvorfor du vurderer å bytte sykkel. Er det kun fordi du synes den er stor og tung?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Siden du er fra og fortsatt bor på Lillehammer, går jeg ut fra ,så regner jeg med at det var Motorspeed du var innom.Hal73 skrev: 21 jun 2021, 18:05 Takk for innspill ang KTM. Var innom en KTM forhandler sist jeg skulle kjøpe sykkel. Tusla rundt i 10-15 min i butikken før noen lurte på om jeg ville ha hjelp. Fortalte hva jeg var på utkikk etter (mellomstor/stor Adventure), men fikk beskjed om at de ikke hadde noen jeg kunne prøvekjøre.
Jeg var jo på vei dit for å demokjøre nye 1290 SA da radiatoren ble "skutt på" av noe riktig hardt i veibanen på rv. 4 før Gjøvik og som gjorde at jeg måtte bytte radiator...
Ingen hyggelig dag da jeg fikk denne beskjeden av verkstedfolkene på Motorspeed. Selv håpte jeg på at kjølevæskelekkasjen skyldtes en løs slangeklemme eller noe annet harmløst. Sånn var det da ikke...
Uansett, demokjøring ble det, dog uten den store gleden med tanke på radiatorskaden. Fikk også prøvd 890 Adventure R, som ikke passet meg i det hele tatt annet enn at motoren virket kvikk og sterk.
Og mens jeg var der og fikk vite at min egen 1290 fikk "kjøreforbud" hev selger Anders seg rundt og fikk registrert en fabrikkny 390 Duke den travle fredagen jeg var der.
Så jeg dro derfra med denne og fikk dermed demokjørt denne til gangs fra 0 km. da jeg dro derfra til jeg kom tilbake en drøy uke senere med 920 km. på telleren.
Og i dag står den i garasjen her hjemme; nå registrert på meg som andre uten at noen andre enn meg selv har kjørt den siden den var ny med altså 0 km. på telleren.
Unntaket er niko her på forumet, som fikk prøvd den en liten tur da vi gjorde en Randsfjorden rundt tur mens jeg hadde Duke'en til låns.
55.000,- norske riksdaler betalte jeg for Duke'en. Og det med 1. gangsservice inkludert og Quickshifter installert.
En historie på siden av det tråden din handler om, men jeg fikk likevel lyst til å komme med den.
Når det er sagt skal det også sies klart og tydelig at jeg har hatt mine kontroverser med Motorspeed og ikke minst AMD Motorsykler i Oslo i løpet av de seks årene jeg har vært KTM eier, fordelt på to 1290 SA og nå altså en 390 Duke i tillegg.
Derimot ingen med Spinnin' Wheel i Mysen hvor jeg hadde min første 1290 til service en gang og rep. av oljelekkasje i forgaffel.
Her har de også stilt opp med demosykler når jeg har spurt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 69
- Registrert: 09 jun 2016, 22:43
- Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
- Bosted: Lillehammer
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Ja, den er i overkant tung å håndtere for meg. Savner også å innimellom kunne sette hælene ned i bakken, det ville jeg lettere unngått noen velt. Å få den opp på midtstøtta er et "slit" så jeg gjør det sjeldent. Ja, vet at det er teknikk med vekt/grep/moment, men andre sykler jeg har testa så går det som en lek. Som nevnt tidlig i tråden så har jeg problemer med å rulle av midtstøtta og kjøre avgårde fordi jeg er for lett. Hadde jeg veid +80 så hadde det vært enklereFredrikE24 skrev: 21 jun 2021, 18:25 Jeg forstår ikke helt hvorfor du vurderer å bytte sykkel. Er det kun fordi du synes den er stor og tung?
Senking ble nevnt over her, noe som er en god idé, men jeg sitter med et vagt minne om at de ikke går pga midstøtta. Men skal sjekke opp dette i morgen.
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
En kompis hadde en senka GSA, så det skal gå det. Både sal og fjæring etter hva jeg husker.
-
- Innlegg: 69
- Registrert: 09 jun 2016, 22:43
- Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
- Bosted: Lillehammer
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Er faktisk fra Folldal så jeg er døl, ikke en lillehamring med nikkers og engelsk setterAJ skrev: 21 jun 2021, 18:40 Siden du er fra og fortsatt bor på Lillehammer, går jeg ut fra ,så regner jeg med at det var Motorspeed du var innom.

Siden Motorspeed er nevnt så har jeg handlet kjøreutstyr hos de gjennom årenes løp. Innimellom har de noen knalltilbud på merkene de har agentur på. Var med eldstemann i fjor høst og kjøpte hans første MC der, en ny Yamaha MT-125, samt fullt kjøreutstyr til ham, så jeg handler hos de innimellom. Men noen sykkel til meg selv har jeg ikke handlet der.
Det har dessverre ikke passet med KTM og Yahama demo-dagene hos Motorspeed de to siste årene. Virker som det er bra oppmøte og god stemning med grilling. Må få til et besøk i 2022
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
-
- Innlegg: 69
- Registrert: 09 jun 2016, 22:43
- Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
- Bosted: Lillehammer
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Skal høre med MC Huset i morgen om senking av fjær. Men den senka salen blir vel hard å sitte på, der fjernes vel "skumgummien". 850'ene kommer med komfort sete nå, men da blir setet 2-3 cm høyereFredrikE24 skrev: 21 jun 2021, 19:07 En kompis hadde en senka GSA, så det skal gå det. Både sal og fjæring etter hva jeg husker.
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39835
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fra BMW 1200 GSA til Triumph Tiger?
Jeg demokjørte jo nye 1290 SA da jeg var på Lillehammer. Kortere tur en tenkt, omstendighetene tatt i betraktning, men kan si at dette må være den beste sykkelen jeg noen gang har kjørt!
Så velbalansert og med en uovertruffen finish i omtrent alle detaljer.
Sitte høyden er også lavere enn på min 2018 mod.
Anbefaler deg absolutt å sjekke ut denne og ta en times tur med den. Det er jeg sikker på at Motorspeed mer enn gjerne lar deg gjøre.
Book gjerne time kjapt. Tror kanskje demosykkelen deres blir kjapt solgt...
Så velbalansert og med en uovertruffen finish i omtrent alle detaljer.
Sitte høyden er også lavere enn på min 2018 mod.
Anbefaler deg absolutt å sjekke ut denne og ta en times tur med den. Det er jeg sikker på at Motorspeed mer enn gjerne lar deg gjøre.
Book gjerne time kjapt. Tror kanskje demosykkelen deres blir kjapt solgt...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.