JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen

Legg inn av AJ »

Jo høyere skjerm, jo mer turbulens blir det. Og gjerne av det virkelig skumle slaget! I det ene øyeblikket er det behagelig bak skjermen mens det i neste er vindslag fra alle kanter :eh
Det er kort oppsummert min erfaring med Yamahas touringskjerm som satt på sykker' da jeg kjøpte den.
Den skjermen ble fort lagt bort, ja...

Brukeravatar
Jalmar
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Nå har jeg fått noen flere km på Tea. Var en svipptur i Töcksfors og bunkra snus i efta. :D

Når det gjelder vindskjermen som sitter på nå, så er det MYE turbulens og "romling" i hjelmen når den er i bruk. Så den skal snarest demonteres. Jeg har en litt lavere vindskjerm som jeg skal forsøke. Når jeg reiste litt på meg forsvant "romlinga" i hjelmen, så det er tydelig at skjermen som sitter der nå skulle vært 10 cm lavere.

Ellers har jeg finni ut at jeg trenger nye styrelagre. Måtte snirkle meg fram i kø i dag, og da blei det veldig merkbart at styringa hadde et punkt der det hang litt. Merker ikke så mye til det når farten stiger, men krypkjøring er ikke særlig behagelig. Så nye styrelagre skal på plass i løpet av påska har jeg tenkt. Da kan jeg samtidig bytte olja i gaflene.

Det var jo skikkelig moro å kjøre over Rømskog til Töcksfors i dag. Telehiv, strøsand/grus og vann på asfalten i rikelig monn. Skikkelig test av sykkel og dekk. Foreløpig er jeg ganske imponert over Heidenau K60-dekkene. De klorer seg fast på alt fra vann til sørpe. :thumleft
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave

c")

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

PÅSKEGRUS 2010

Etter å ha hatt Tea en liten stund, og fikset det som var omgående nødvendig for sikker drift, var det på tide med en skikkelig test-tur. De nye Heidenau K60-dekkene måtte vise om de var noe tess, de nye styrelagrene måtte få litt innkjøring, og det måtte testes om det var noen merkbar forbedring på dempingen foran etter overgang til SAE20 gaffelolje.

Været var ikke det beste, med tungt skydekke og regnbyger. Men gradestokken viste plussgrader, så det var egentlig ingen vits i å utsette turen. Reiste hjemmefra og la ruta oppover mot Fetsund. Derfra gikk ferden videre på rv 170 opp til Finstadbru. Der tok jeg av til venstre og fulgte veien et lite stykke, før jeg tok til venstre igjen mot Mangen. Det har virkelig blitt fart på snøsmeltinga nå, så det var nok av vann på veien. Toppscore til Heidenau for godt og betryggende grep på våt og kald asfalt.

Fulgte veien helt inn til Mangen kirke. Der tok jeg en liten pause for å ta noen bilder. Det var fortsatt is på vannet og fortsatt snø rundt rastebordene.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Det hadde kun vært asfalterte veier å teste på foreløpig. Men veldig fine og inspirerende sådane.

Bilde

Men etter pausen ved Mangen Kirke, gikk ferden litt tilbake langs samme vei, før jeg tok til venstre mot Søndre Mangen. Der blei det mer morsom vei for Tea, og dekktesten kunne for alvor starte.

Bilde

Bilde

Bilde

Det er liksom noe eget med gjennomvåt grusvei i teleløsninga. Mye vann, søle og sprut. Tea viste seg å mestre disse forholdene med glans, og dekkene var suverene. Ingen antydninger til unoter fra noen side. Jeg fikk mye verdifull kjøretrening på denne turen.

Så etter en stund kom jeg til et veiskille ved Bolfos, der jeg svingte til venstre mot Kisvika. Mer våt grusvei. Eller rettere sagt grøt. Det var rett og slett som å kjøre i grøt. Dekka sank flere cm ned i søla og sykkelen levde skikkelig.

Bilde

Bilde

Våren har så vidt begynt å få litt tak, og det er mye vann i elvene nå.

Bilde

Noe av vannet blir liggende i veien også, så det gjelder å ikke være redd for å bli våt på beina, eller å være nøye på om sykkelen blir møkkete.

Bilde

Etter noen kilometer kommer man ut på rv 21 igjen. Der tok jeg til venstre mot Vestmarka, og fulgte riksveien til avkjøringen mot Knutbru/Steineien. Mer grus av samme standard som tidligere. Ordentlig moro var det.

Bilde

Hadde tenkt meg inn til fødestedet til Hans Børli. Han var en kjent norsk lyrikker som skreiv om livet i skogen. Det var hans som skreiv ”Der skulle vi ha vøri, Kal”. Det diktet blei gjerne sunget med en svensk melodi, og mye brukt i revyer og sånt. Det blei etter hvert ganske så vinterlig på veien, men jeg kom meg da helt fram til Børli.

Bilde

Bilde

Bilde

Så bar det tilbake samme veien et stykke, til krysset ved Mobekk. Der tok jeg nok en gang til venstre, og fortsatte mot Tobøl. Etter Tobøl kommer man ut på rv 21 igjen, og jeg tok til høyre hjemover. Først til Bjørkelangen, og så ned forbi Fetsund og hjem.

Bilde

Bilde

Bilde

Sykkelen er en drøm på grusen, uansett hvor våt og ekkel den viste seg å være noen steder. Dekkene fungerer helt ypperlig, være seg på foran nevnte grus, på sørpe eller på våt asfalt. Dempingen foran blei merkbart bedre med SAE20-olje istedenfor ATF-olja som anbefales av Honda.

Fikk selvfølgelig sprutregn fra Bjørkelangen og de siste 5 milene hjem, men holdt meg ganske så tørr og varm hele turen.

:prop:

c")

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Fikk selvfølgelig sprutregn fra Bjørkelangen og de siste 5 milene hjem, men holdt meg ganske så tørr og varm hele turen.

:prop:[/quote]

Etter denne turen var vel sprutregn det eneste som kunne få sykkelen ren igjen... ellers høres det ut som om dette var den ordentlige vårløsningsturen :D

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Duville skrev:Fikk selvfølgelig sprutregn fra Bjørkelangen og de siste 5 milene hjem, men holdt meg ganske så tørr og varm hele turen.

Etter denne turen var vel sprutregn det eneste som kunne få sykkelen ren igjen... ellers høres det ut som om dette var den ordentlige vårløsningsturen :D[/quote]

Sykkelen blei kjedelig ren etter den siste økta i regn, ja. :sk? Nesten så jeg må ut igjen på grus-tur i morra for å bygge opp igjen søle-laget. :-J

Men det spørs om ikke morgendagen kommer til å bli brukt til å feste enkelte kåpedeler bedre enn det som Honda har gjort. Er endel sånne fester som bare er klemt fast ved hjelp av en pigg og en gummiforing. De løsner når man dundrer over vaskebrett. Men kanskje ikke mer enn man kan forvente av en sykkel som har rulla i 23 år og 85000 km? Er i grunnen ganske imponert over den lille "mopeden". Går veldig bra, og klarer seg med 0,4 liter på mila på ganske så røff kjøring. :thumleft

c")

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Kan jo ikke være galt med litt løse deksler etter 85000 hvis man bare får festet dem før de faller av :-) .
Regner med at du har kjøpt denne for evnene og kanskje ikke så avgjørende med utseende...

Pollti

Legg inn av Pollti »

Ypperlige veier for Hondaen ser det ut til. Fin tur er jeg sikker på. :bananas

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

I dag har det vært litt garageaktivitet. Med en liten prøvetur i kveldinga selvfølgelig. :D

Sveiseskjøtene på den lille bakpotta begynner å gi seg, så jeg måtte lage et lite triks med noe patentbånd for å få festa potta i ramma på sykkelen. Etter påske skal jeg investere i et ordentlig anlegg. Problemet blir vel å finne noe som ikke gir så mye lyd. Men et alternativ er å reise på eksossjappa nedi veien og få dem til å selge meg en bilpotte i passende størrelse. Billigere en slip-on, og vel så bra når det kommer til lyddemping. Har bedt mc-pushern om å finne noen alternativer, så får se hva han kommer fram til før jeg begynner å plage Svendsens Eksos.

Ellers fikk jeg smurt opp wirer og foretatt litt småfiks på de kåpedelene som er festa med klips og gummiforinger. Trikset viste seg å være enkelt. Man tager rett og slett litt isolasjonstape og surrer det rundt plastpiggen før man smekker det hele sammen igjen. Nå sitter det som støpt.

Videre skifta jeg ut det høye frontglasset. Det ga mye durelyd i hjelmen, og var ikke særlig bra. Nå har jeg satt på et som er 10 cm lavere, og det blei veldig bra. Det eneste aberet er at luftstrømmen nå treffer meg fra skulderhøyde omtrent. Greit nok, men jeg skal forsøke å skru på den justerbare lille skjermen som satt på det høye kåpeglasset for å se om jeg kan få litt mer styring på luftstrømmen. Målet er å flytte luftstrømmen så høyt som mulig uten at det blir turbulens og during i hjelmen. Vi får se. :D

c")

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

skal titte på en 600 endunker på søndag.
er drittlei detta været og søle så en får fikse seg en søle spruter.. :ills
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Rottenikken
Motorsykkelen din: Yamaha

Legg inn av Rottenikken »

Huss på å kjøre litt også da ikke bsre skru! :eh
Veien er viktigere enn målet.

Rottenikken

..bare skru, hehe

Rottenikken

..forstått det slik at du er en serdels bereist herremann, Jalmar, har du noen reisemål du kan anbefale?
..har bare vært litt nordafor sinsenkrysset!

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

mekkern skrev:skal titte på en 600 endunker på søndag.
er drittlei detta været og søle så en får fikse seg en søle spruter.. :ills
Ingenting er som en skikkelig sølespruter. Skikkelig moro. Hittil har jeg brukt både Gamle og Voyageren som sølesprutere, men det er helt klart bedre med en sykkel som er bygget som sølespruter fra starten av. :knegg

c")

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Rottenikken skrev:..forstått det slik at du er en serdels bereist herremann, Jalmar, har du noen reisemål du kan anbefale?
..har bare vært litt nordafor sinsenkrysset!
Det er jo et hav av fine turer å ta. Både nord for Sinsen og ellers. :thumleft

Her er en super runde som riktignok ikke går nord for Sinsenkrysset, men som er en flott dagstur:

http://www.jalmar-travel.com/side19.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vil du over til Sveariket, kan jeg anbefale følgende tur:

http://www.jalmar-travel.com/side24.html" onclick="window.open(this.href);return false;

I morgen har jeg tenkt å prøve på den gamle Finnskogrunda som jeg gjerne tar hver vår og hver høst. Mulig det er litt tidlig på året, jeg har som regel venta til mai tidligere. Men jeg har tenkt å prøve med Tea i morra hvis det ikke blir snø i løpet av natta. En tidligere tur kan du lese om her:

http://www.jalmar-travel.com/side23.html" onclick="window.open(this.href);return false;

c")

Brukeravatar
Desmo

Legg inn av Desmo »

Du ender opp med en snabelkamel til slutt du Jalmar. Og så drar du halve jorda rundt på den. :-J
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Svar