Tenker ikke så mye på lovligheten - men etter at jeg leste meg opp på min sykkel så fant jeg følgende- jeg sjekker hva fabrikken /konstruktøren har ønsket med tanke på dimmensjoner og holder meg til det. Hjul og dekk valget er vel så mye av konstruksjonen som resten av sykkelen. har nå brukt opp et dekk jeg fikk som bortsett fra bredden på 110 var ganske likt det som jeg har nå hvor bredden er 120 så fikk jeg en helt annen sykkel - inngangen i sving ble kvassere og da uvant - tilbake på 120 så trives jeg bedre.MrAGuitar skrev: 15 aug 2021, 15:10 Jeg har nettopp kjøpt en billig, brukt lett-mc for øvelskjøring med guttungen. Dekkene på denne (100/80-18 53H og 110/80-18 58H) avviker fra produsent-spekk og vognkort (80/100-18 og 90/90-18). Bakdekket er 1 år gammelt, mens fordekket må byttes. Felgdim er 1.85 og 2.15, og iflg dekkprodusent passer dagens dekk felgdimensjonen, så jeg antar at det teknisk sett er greit.
Jeg vurderer kjøpe samme type fordekk som det som sitter på. Men, hvordan er det med lovligheten av å ha annen dekkdimensjon enn det som står i vognkortet?
Dekkene er forøvrig Bridgestone Battlax BT46.
Om man skal endre dekk dimmensjon så føler jeg at man skal ha kjørt akkurat den sykkelen mye for å ta et godt valg....