Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Joda, de vanntette fra Biltema er nok bedre. Iallfall dersom man ikke trenger å tre dem gjennom hull som ikke er spesielt store.
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Alt til sitt bruk selvsagt. Disse bullet pluggene er jo også vanntette hvis man bruker heltrukken krympestrømpe eller en runde elektrikerteip.
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
De andre pluggene som nevnes her har jeg veldig mange av. Jeg er faktisk mer skeptisk til disse vedrørende hvor vanntette dem er.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Jeg kan love deg at de militærprodusentene jeg kjenner til ikke velger løsninger ut fra hva som er kostnadseffektivt. Der er det bare kvalitet som teller.FredrikE24 skrev: I produksjon av produkter, så er nok krymp mer kostnadseffektivt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Nja… er vel noen anbudsrunder i millitæret også vel?
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
På et radarsystem til x antall millioner er det ikke valget mellom kabelsko eller lodding som avgjør om du holder budsjett eller ikke
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Et noe forenklet synspunkt tror jeg.xavi0n skrev: 16 aug 2021, 16:17 På et radarsystem til x antall millioner er det ikke valget mellom kabelsko eller lodding som avgjør om du holder budsjett eller ikke
Jeg skal ikke påsto hverken det ene eller det andre, men bare se på jagerfly debatten som har vært. Ja, det er mange penger i sving og kassa til staten virker i enkelte tillfeller bunnløs, men alle ønsker seg jo mest mulig for minst mulig penger. Så spør det bare hvor man velger å legge listen med tanke på hva behovet er.
Men uansett, så har dette veldig lite med denne tråden å gjøre. Jeg har ikke tenkt til å lage hverken radarsystemer eller jagerfly i furtebua.

- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Det er jeg ikke sikker på. Jeg har hatt en slik kontakt hengende ute på en utelampe i et drøyt år nå. Kontakten er våt inni når jeg drar den fra hverandre. Grunnen er at disse silikon greine man stikker inn i åpningen der ledningen er morkner i solen og sprekker opp. Dem er vanntette en stund vil jeg tro, men jeg ville ikke stolt 100% på det.Domino skrev: 16 aug 2021, 13:50 Joda, de vanntette fra Biltema er nok bedre. Iallfall dersom man ikke trenger å tre dem gjennom hull som ikke er spesielt store.
En annen ting er at hvis denne kontakten tar inn vann, så kan det føre til kortslutning siden begge polene sitter i samme kontakt. Med disse bullet pluggene så har man jo en kontakt pr. Ledning og er man litt over middels smart så legger man jo ikke to kontakter klin intill hverandre. Skulle dem ta inn vann så kan det vertfall i et slikt tillfelle ikke føre til kortslutning. Vertfall ikke slik jeg ser det...
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Jeg kjenner bare til hva som gjøres in-house rundt reparasjoner.oivindg skrev: 16 aug 2021, 15:48Jeg kan love deg at de militærprodusentene jeg kjenner til ikke velger løsninger ut fra hva som er kostnadseffektivt. Der er det bare kvalitet som teller.FredrikE24 skrev: I produksjon av produkter, så er nok krymp mer kostnadseffektivt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Det der med lodding versus krymp eller begge deler vedrørende hva som er best har vel blitt diskutert en mannsalder. Slike diskusjoner er også det som gjør at man ikke kommer noe sted. Man henger seg opp i ting som ikke er viktig å vite noe om til hobbybruk. Skal man hjelpe Nasa og lage radarsystemer så er slike diskusjoner mer interresante.
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Etter at jeg har hatt litt tid uten MC har jeg kommet til at dette nok er noe jeg kommer til å gjenninnføre til neste år muligens. Jeg føler jeg vil ha en sykkel som har en noenlunde oppreist sittestilling og som ser bra ut. Gjerne litt klassisk og moderne stil. Jeg vil ikke ha en sykkel jeg er livredd for og som koster skjorta. Den skal brukes på jobb og pendling samt på langturer. God lyd er viktig samt at den er teknisk god. Altså, vil jeg ha skikkelige dempere og bremser. Cruisecontroll er også et must, samt varmeholker og quickshift.
Jeg vet ikke om syklene jeg har sett på har alt dette for jeg har ikke engang begynt letingen, men jeg er svak for følgende sykler...
Triumph Speed Triple
Triumph Rocket
Triumph Bobber
BMR R-NineT
Yamaha XSR900
KTM SuperDuke 1290R.
Jada, noen av disse oppfyller ikke noen av kravene nevnt, men listen er foreløpig veldig flytende.
Triumph Rocket blir nok alt for dyr og "flott" og kanskje litt voldsom til småpendling. Akkurat nå er det BMW R-NineT som frister mest. Men valget er langt fra tatt. Det er heller ikke 100% sikkert at det blir til neste år, men føler vel at en sommerferie uten sykkel ble litt tamt. Jeg er klar iver at jeg stort sett kommer til å bruke den i sommerferien også, så å ha en sykkel til nesten 400 laken blir veldig voldsomt.
XSR900 er jo en sykkel jeg liker godt, merkelig nok, siden jeg er så motstander av MT09. Jeg synes XSR ser mye bedre ut. Den ser mer påkostet ut og den har en litt klassiskt utseende.
KTM 1290 SuperDuke R har en veldig god sittestilling, og har en morsom motor med sinnsyk lyd. Men klassisk er den absolutt ikke...
Triumph Speed Triple tror jeg teknisk sett er den beste pakken hvor man får mest for pengene, men heller ikke denne er spesielt klassisk...
Bobber er også en sykkel jeg liker godt, men den føler jeg er mer en posørsykkel. Veldig liten tank har den også, sist jeg sjekket...
Så jeg er foreløpig helt blank.... :)
Jeg vet ikke om syklene jeg har sett på har alt dette for jeg har ikke engang begynt letingen, men jeg er svak for følgende sykler...
Triumph Speed Triple
Triumph Rocket
Triumph Bobber
BMR R-NineT
Yamaha XSR900
KTM SuperDuke 1290R.
Jada, noen av disse oppfyller ikke noen av kravene nevnt, men listen er foreløpig veldig flytende.
Triumph Rocket blir nok alt for dyr og "flott" og kanskje litt voldsom til småpendling. Akkurat nå er det BMW R-NineT som frister mest. Men valget er langt fra tatt. Det er heller ikke 100% sikkert at det blir til neste år, men føler vel at en sommerferie uten sykkel ble litt tamt. Jeg er klar iver at jeg stort sett kommer til å bruke den i sommerferien også, så å ha en sykkel til nesten 400 laken blir veldig voldsomt.
XSR900 er jo en sykkel jeg liker godt, merkelig nok, siden jeg er så motstander av MT09. Jeg synes XSR ser mye bedre ut. Den ser mer påkostet ut og den har en litt klassiskt utseende.
KTM 1290 SuperDuke R har en veldig god sittestilling, og har en morsom motor med sinnsyk lyd. Men klassisk er den absolutt ikke...
Triumph Speed Triple tror jeg teknisk sett er den beste pakken hvor man får mest for pengene, men heller ikke denne er spesielt klassisk...
Bobber er også en sykkel jeg liker godt, men den føler jeg er mer en posørsykkel. Veldig liten tank har den også, sist jeg sjekket...
Så jeg er foreløpig helt blank.... :)
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Dette blir spennende



- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Jeg var litt sånn i samme båten og endte opp med en 2019 SpeedTriple RS
Kommer aldri til å selge den, rett og slett ett smykke og 148 hk er mer enn de fleste klarer utnytte.
Kommer aldri til å selge den, rett og slett ett smykke og 148 hk er mer enn de fleste klarer utnytte.
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Ja, det tror jeg er en gjennomgående god sykkel. Uten tvil. Dessuten har jeg sansen for displayet også. Den virker veldig moderne. Men klassisk er den ikke. Ikke et must, men føler jeg ikke klarer og sette noen prioriteringer vedrørende rekkefølgen på kravene mine ennå. Jeg svever fortsatt litt i skyen. :)supersic skrev: 17 aug 2021, 20:41 Jeg var litt sånn i samme båten og endte opp med en 2019 SpeedTriple RS
Kommer aldri til å selge den, rett og slett ett smykke og 148 hk er mer enn de fleste klarer utnytte.

- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Av de du nevner:Bjerknez skrev: 17 aug 2021, 21:35Ja, det tror jeg er en gjennomgående god sykkel. Uten tvil. Dessuten har jeg sansen for displayet også. Den virker veldig moderne. Men klassisk er den ikke. Ikke et must, men føler jeg ikke klarer og sette noen prioriteringer vedrørende rekkefølgen på kravene mine ennå. Jeg svever fortsatt litt i skyen. :)supersic skrev: 17 aug 2021, 20:41 Jeg var litt sånn i samme båten og endte opp med en 2019 SpeedTriple RS
Kommer aldri til å selge den, rett og slett ett smykke og 148 hk er mer enn de fleste klarer utnytte.![]()
Nye Rocket 3 , dritkul men 350000 og ikke akkurat liten og nett
Bobber, se deg selv i ett butikkvindu før du kjøper, man ser ut som en nisse på den Triumphen bobberen
Yamahaen den virker bare billig kontra SpeedTriple brytere skruer etc blir bare helt IKEA i forhold
Blir som Toyota og BMW du merket stor forskjell på hvem som har brukt mest penger på interiøret
Superduke litt høye fothvilere og vel den minst klassiske, prøvekjørt på AMD og motorlampa begynte lyse etter 10 minutter og sykkelen ville ikke over 5K omdreininger, ga meg litt feil smak i munnen men uansett litt for sportslig sittestilling kontra speed triple og ikke så forbanna mye mer drag i den heller
Ikke kjørt r9t men kan aldri tenke meg den motoren er noe for deg etter å ha eid s1000r
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Ja, det er mange meninger rundt motorsykler, det er sikkert. :)
Men enig med deg i mange av utsagnende. Jeg er ikke så opptatt (lenger) av at alt skal måle seg med S1000R. Min rygg tåler uansett ikke en slik sittestilling lenger. Jeg vil ha en sykkel jeg kan kjøre 60 mil i strekk med uten å få leddgikt eller varige men. Så langt er det kun cruiseren jeg hadde jeg klarte det med. Jeg savner den faktisk enda. Det viser at magefølelsen min vedrørende valget av min aller første sykkel ikke var helt på jordet.
Men jeg vil nok ha noe som ikke er fullt så mye laid back som cruiseren. Noe midt i mellom cruiser og en renbarket performance gatesykkel som S1000R hadde vært fint.
XSR 900 har nok labrere byggekvalitet enn Triumph ja, men allikevel er XSR en veldig fin pakke. Men ja, den blir nok litt for "simpel". Jeg er nok litt for godt vant til å kjøpe en slik. Muligens.
Det eneste jeg vet er at jeg ikke vil ha italiensk. Kommer aldri på tale, og heller ikke traktor. Så traktor og italiensk er helt og holdent fullstendig utelukket. Uansett hvor tøffe dem er å se på. R Nine er en kul sykkel, men jeg er ikke så glad i fargevalgene man får. Tror jeg. Jeg liker sort, kanskje med innslag av noen røde detaljer. Eller noe klassisk med brune skinnvester på denne. Det viktigste er uansett at jeg kan kjøre langt uten å få bekkenløsning. :)
Men enig med deg i mange av utsagnende. Jeg er ikke så opptatt (lenger) av at alt skal måle seg med S1000R. Min rygg tåler uansett ikke en slik sittestilling lenger. Jeg vil ha en sykkel jeg kan kjøre 60 mil i strekk med uten å få leddgikt eller varige men. Så langt er det kun cruiseren jeg hadde jeg klarte det med. Jeg savner den faktisk enda. Det viser at magefølelsen min vedrørende valget av min aller første sykkel ikke var helt på jordet.
Men jeg vil nok ha noe som ikke er fullt så mye laid back som cruiseren. Noe midt i mellom cruiser og en renbarket performance gatesykkel som S1000R hadde vært fint.
XSR 900 har nok labrere byggekvalitet enn Triumph ja, men allikevel er XSR en veldig fin pakke. Men ja, den blir nok litt for "simpel". Jeg er nok litt for godt vant til å kjøpe en slik. Muligens.
Det eneste jeg vet er at jeg ikke vil ha italiensk. Kommer aldri på tale, og heller ikke traktor. Så traktor og italiensk er helt og holdent fullstendig utelukket. Uansett hvor tøffe dem er å se på. R Nine er en kul sykkel, men jeg er ikke så glad i fargevalgene man får. Tror jeg. Jeg liker sort, kanskje med innslag av noen røde detaljer. Eller noe klassisk med brune skinnvester på denne. Det viktigste er uansett at jeg kan kjøre langt uten å få bekkenløsning. :)
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Er ikke penger ett problem høres jo nye Rocket 3 ut som midt i blinken for deg
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Penger har i grunn aldri vært noe stort problem, men jeg tenker mest på at jeg ikke kommer til å kjøre så voldsomt mye utenom sommerferien. Sykkelen vil bli stående mye rolig. Men jada, jeg kan så absolutt se meg selv på en rocket. Men er den verdt 400 laken? Tja... kanskje...supersic skrev: 17 aug 2021, 22:13 Er ikke penger ett problem høres jo nye Rocket 3 ut som midt i blinken for deg
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
koster bare 350Bjerknez skrev: 17 aug 2021, 22:16Penger har i grunn aldri vært noe stort problem, men jeg tenker mest på at jeg ikke kommer til å kjøre så voldsomt mye utenom sommerferien. Sykkelen vil bli stående mye rolig. Men jada, jeg kan så absolutt se meg selv på en rocket. Men er den verdt 400 laken? Tja... kanskje...supersic skrev: 17 aug 2021, 22:13 Er ikke penger ett problem høres jo nye Rocket 3 ut som midt i blinken for deg
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Oppgitte priser er bare fra priser. Man skal jo ha baggasjeløsninger, tankveske og bråkepotte etc. samt sikkert mere også. Så jeg tror nok man fort nærmer deg 400 laken.supersic skrev: 17 aug 2021, 22:18koster bare 350Bjerknez skrev: 17 aug 2021, 22:16Penger har i grunn aldri vært noe stort problem, men jeg tenker mest på at jeg ikke kommer til å kjøre så voldsomt mye utenom sommerferien. Sykkelen vil bli stående mye rolig. Men jada, jeg kan så absolutt se meg selv på en rocket. Men er den verdt 400 laken? Tja... kanskje...supersic skrev: 17 aug 2021, 22:13 Er ikke penger ett problem høres jo nye Rocket 3 ut som midt i blinken for deg

- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Vel, jeg synes RNineT er fin.
Den bærer også et design fra 70-åra da BMW R90S dominerte. Derav navnet RNineT.
Jeg tror de fleste vil trives på den oljekjølte boxern, og du er sikkert ikke noe unntak.
De alternativene du kommer med synes jeg ikke når opp til BMWen i det heletatt.
Men nå snakker jeg hverken italiensk, japansk eller britisk.
Synes også det du ser for deg spriker kraftig. Ja, KTM 1290 Superduke, kul sykkel, men er dette noe for bruket du skisserer?
Jeg ville blitt fort lei av jevn og daglig bruk av denne. Samme med Rocket 3 og en del andre.
Dette har med hvordan motorsykkeldagliglivet er på ulike sykler. Hadde jeg kjørt fra 19-21:30 hver Onsdag. Så hadde jeg lett valgt noe hooligan-aktig.
Den bærer også et design fra 70-åra da BMW R90S dominerte. Derav navnet RNineT.
Jeg tror de fleste vil trives på den oljekjølte boxern, og du er sikkert ikke noe unntak.
De alternativene du kommer med synes jeg ikke når opp til BMWen i det heletatt.
Men nå snakker jeg hverken italiensk, japansk eller britisk.
Synes også det du ser for deg spriker kraftig. Ja, KTM 1290 Superduke, kul sykkel, men er dette noe for bruket du skisserer?
Jeg ville blitt fort lei av jevn og daglig bruk av denne. Samme med Rocket 3 og en del andre.
Dette har med hvordan motorsykkeldagliglivet er på ulike sykler. Hadde jeg kjørt fra 19-21:30 hver Onsdag. Så hadde jeg lett valgt noe hooligan-aktig.
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Vel, sær som jeg er, så velger jeg å vrake R NineT grunnet plasseringen av potta. Jeg synes bare det blir rart med potta på venstre side. Jada, en meget overfladisk greie, men det er lov når det gjelder MC :)
Siden jeg ser Speed Triple RS har kommet med en 1200 versjon, så frister denne veldig. Rocket har jeg bestemt meg for (tror jeg) blir litt "for" dumt". Den vil havne på rundt 400 laken. Det er MYE penger for en sykkel som ikke blir brukt mer enn en måned i året. Den eneste cruiseren som frister er basert på kun utseende og det er HD Fat Bob. Men også denne er ganske dyr. Over 300 laken. Jeg tipper godt over også når utstyrslista er krysset av.
Men det er en sykkel jeg helt har glemt. Og det er BMW S1000 XR. Denne er jo lik den jeg hadde, men med mer oppreist sittestilling.... hmmmm....
Jeg har faktisk også vært innom Kawaski ZZR1400. Virker som en stilig sports tourer...
Siden jeg ser Speed Triple RS har kommet med en 1200 versjon, så frister denne veldig. Rocket har jeg bestemt meg for (tror jeg) blir litt "for" dumt". Den vil havne på rundt 400 laken. Det er MYE penger for en sykkel som ikke blir brukt mer enn en måned i året. Den eneste cruiseren som frister er basert på kun utseende og det er HD Fat Bob. Men også denne er ganske dyr. Over 300 laken. Jeg tipper godt over også når utstyrslista er krysset av.
Men det er en sykkel jeg helt har glemt. Og det er BMW S1000 XR. Denne er jo lik den jeg hadde, men med mer oppreist sittestilling.... hmmmm....
Jeg har faktisk også vært innom Kawaski ZZR1400. Virker som en stilig sports tourer...
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Er det forresten noen her som har hatt eller har en SuperDuke 1290? Noen problemer med denne? Orker ikke å kjøpe meg problemer. :)
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Har du sett på bmw r1250rs?
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!
Ja. Den faller ikke helt i smak hos meg. Ikke noe spesielt galt med den. Har til og med prøvekjørt den. Fin sykkel. Men jeg vet ikke. Den appelerer bare ikke så veldig...
