Oppkjøring til klasse A

Forum for fulleffekt tung-MC
uphillbattle
Innlegg: 23
Registrert: 22 jun 2021, 15:37
Motorsykkelen din: 2018 Honda CB500F

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av uphillbattle »

Min sensor (i juli i år) hadde ingen synspunkter på hvilket gir jeg skulle bruke i sving og ved nødbrems. Han sa hvilken fart han ville ha, og så var det opp til meg å bruke det giret som passet best (det ble jo da det jeg hadde trent på å bruke).

For øvrig klønet jeg fælt under krypkjøringen - kvalte motoren flere ganger og satt ned foten. Besto likevel oppkjøringen ettersom resten var bra.

Lykke til!

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av SilverSmurfer »

Kate13 skrev: 29 aug 2021, 15:35 😧Så sensor kan bestemme hvordan gir du skal bruke i både nødbrems og brems i sving!?
Uff kjenner panikken sprer seg😣
sliter litt med unnamanøver, blir for stiv og bruker kroppen….. har 3 timer på og bli «varm» i kjøregården før selve oppkjøringen…. Men mista motet totalt nå…..
Han ville ha et naturlig gir for farten.

Samtidig så følte jeg at kjøregården gikk veldig dårlig, jeg brukte for eksempel bremsen et kort sekund midt i unnamanøver, feil gir etter nedbremsing osv.

Men på slutten fikk jeg beskjed om at jeg hadde veldig god kontroll i kjøregård.

Jeg lurer egentlig litt på om han allerede hadde bestemt seg mens jeg tok oppvarmingen min, ettersom den oppvarmingsrunden jeg hadde med kjørelærer gikk bortimot helt perfekt.

Og at han derfor gav meg litt vanskeligere oppgaver når jeg skulle kjøre den faktiske runden, sånn for å sikre seg at jeg ikke bare hadde pugget øvelsene i en fart og ikke klarte det i annen fart.

Han hadde utvilsomt bestemt seg før jeg var ferdig i kjøregården, for jeg kunne se at han tok på seg kjøreutstyret når jeg kun hadde bremseøvelsen igjen. Så da regnet jeg med at det kom til å gå fint.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Bjerknez »

Det handler ikke bare om fart gjennom svingen. Det handler om at kjlrelærer vil se deg bruke sykkelen samt planleggingen du gjør i forkant og etterkant av øvelsene. Derfor skal man gire opp og ned. Dette skjer naturlig hvis man er varm i trøya, og klarer man ikke å gire og bremse samtidig så er man heller ikke god nok mener jeg.

Personlig syntes vertfall ikke jeg dette var noe problem og jeg var IKKE akkurat høy på pæra. Men jeg hadde øvekjørt veldig mye. Sistnevnte er nøkelen for suksess mener jeg. Altså ikke bare kjøre der du trives best, men utfordre deg selv litt med krypkjøring etc. jeg øvekjørte med en tung 1300 cruiser på 300kg. Den lille Honda CBRen som var oppkjøringssykkelen føltes som en leksak i forhold.

xavi0n
Innlegg: 506
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av xavi0n »

Kan dele en litt artig situasjon fra min oppkjøring. I starten av juni i år, og første skikkelige sommerdag i tromsø, kølsvarte kjøreklær og rant svette etter en halvtime oppvarming i kjøregården før oppkjøring.
Satt og pratet litt løst og fast med sensor og kjørelærer mens vi ventet.

Så setter vi i gang, skal til med daglig kontroll og sikkerhetsspørsmål.
Jeg ber sensor gi meg 1 minutt så jeg får på meg utstyr.
Han ser på meg og flirer, "ja trenger du det for skjekken da? Du ser varm og nervøs ut nok allerede, kan nok vente med siste biten utstyr til vi skal begynne å kjøre"

Sensor er bare en vanlig fyr, stort sett ganske trivelig fyr også, og det er viktig at han er ikke der for å stryke deg, det er han heller ikke ute etter.
Ikke overtenk ting, gjør det du vet du kan og ta det med ro så går det bra
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av FredrikE24 »

Kate13 skrev: 29 aug 2021, 15:35 😧Så sensor kan bestemme hvordan gir du skal bruke i både nødbrems og brems i sving!?
Uff kjenner panikken sprer seg😣
sliter litt med unnamanøver, blir for stiv og bruker kroppen….. har 3 timer på og bli «varm» i kjøregården før selve oppkjøringen…. Men mista motet totalt nå…..
Tror ikke du skal tenke så mye på det.
At sensor begynner å bry seg med hvilket gir du skal ligge i er unormalt. Når det er sagt, så er 3dje gir et naturlig gir i den hastigheten disse øvelsene skal gjøres. Andre gir føles helt unaturlig etter min mening. Tok vel svingøvelsen i fjerde gir og unnamanøver og brems i fjerde gir selv.
Du skal tross alt akselerere opp i fart og putte på gir når det føles naturlig og holde en ca. Bestemt kurvehastighet. Blir litt unaturlig å ligge å pushe 6-7 000omdreininger i slike situasjoner.

Jeg måtte vente litt på tur før jeg fikk min timeslot til å kjøre utpå. Jeg synes nok mange er litt ivrige på turtall, mye gassing og heftig clutchbruk. Jeg kunne ikke se noen fordeler med det. Mest ulemper da man tross alt har mye fart i motoren og dette stiller krav til fin clutchbruk, les: mye sluring. Mange la sykkelen i bakken i panikk. I de tekniske øvelsene som kryp etc. lå jeg stødig på et turtall rett over tomgang. Man trenger faktisk ikke mer. Synker turtallet er det enklere å holde clutchen stumt å spe på med ørlite grann med gass.

Tre timer i kjøregård i forkant er heftig. Litt så jeg synes du burde ta halvparten. Du må være skjerpet og uthvilt når det gjelder.

Har du egen sykkel og bor i Oslo-området skulle jeg gjerne tatt deg med ut og øvd litt. Man må føle seg trygg og klar.

Når det gjelder å trille sykkelen frem. Jeg synes det er helt naturlig å parkere med sykkelen i nøytral. Det har jeg alltid gjort. På oppkjøring kjører du bort til streken. Setter sykkelen i nøytral. Stopper motoren, ut med sidestøtta og parkerer. Deretter tar du sykkelen av støtta og triller den pent og pyntelig rundt den oppmerkede kurven du skal følge til neste strek. Der setter du deg på, starter opp, inn med clutch og klasker den i gir. Verre er det ikke. Å trille sykkelen i gir er unaturlig og UNØDVENDIG tungt.

Det viktigste under oppkjøring er å faktisk være fokusert på oppgaven du står ovenfor. Pust med magen og forhold deg rolig.
Sist redigert av FredrikE24 den 29 aug 2021, 21:48, redigert 2 ganger totalt.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av SilverSmurfer »

Helt enig, 3 timer i kjøregård er for masse.

Du blir sliten, da er det bedre med 2 timer dagen før og maks 1 som oppvarming.

Jeg hadde kun 15-20 min oppvarming.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Bjerknez »

Sliten etter tre timer i kjøregård? Jeg fikk ikke nok jeg. Ville kjlre sykkel hele tiden og ble ikke sliten i det hele tatt. Er jo bare artig å gjøre noe man liker for så og bare bli flinkere og flinkere. Spesielt like før oppkjøring.

Den mentale biten med følt press vedrørende oppkjøring vil jeg tro går ned når kunnskapen øker.

xavi0n
Innlegg: 506
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av xavi0n »

Fikk også tips fra min kjørelærer ang det å trille sykkelen, sett støtta på før du setter deg på. Noen sensorer liker det, og sjansen for å fucke opp blir mindre
If you gonna be dumb you gotta be tough

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 29 aug 2021, 22:12 Sliten etter tre timer i kjøregård? Jeg fikk ikke nok jeg. Ville kjlre sykkel hele tiden og ble ikke sliten i det hele tatt. Er jo bare artig å gjøre noe man liker for så og bare bli flinkere og flinkere. Spesielt like før oppkjøring.

Den mentale biten med følt press vedrørende oppkjøring vil jeg tro går ned når kunnskapen øker.
Å kjøre i kjøregård er veldig slitsomt. Det blir konstant stopp og start og veldig mye clutchbruk osv.

Har selv hatt 2 i kjøregård + kurs i presis kjøreteknikk på samme dag og jeg var enormt sliten etterpå. Det er ikke i det hele tatt samme greia som 3 eller flere timer på vei.

Jeg ville absolutt ikke anbefalt noen å ha 3 like før oppkjøring.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 29 aug 2021, 22:12 Sliten etter tre timer i kjøregård? Jeg fikk ikke nok jeg. Ville kjlre sykkel hele tiden og ble ikke sliten i det hele tatt. Er jo bare artig å gjøre noe man liker for så og bare bli flinkere og flinkere. Spesielt like før oppkjøring.

Den mentale biten med følt press vedrørende oppkjøring vil jeg tro går ned når kunnskapen øker.
Helt individuelt. Men intensiv øving i tre timer er drøyt i solsteika. Min mening er at dette blir som å sitte på eksamensdagen og lese på notater en time før innslipp ute på gangen. Jeg så slikt på HVER eksamen da jeg studerte. Det gikk aldri bra. Jeg gjorde ingenting av lesing eller øving på eksamensdagen eller dagen før. Det man ikke kan før eksamen lærer man ikke ved å lese på gangen. Samme føler jeg det med mange andre ting også. Feks. Oppkjøring. Det gjelder å være godt forberedt.

Kjørelærer er sikkert veldig fornøyd med nærmest 4 timers dekning på sykkelen før en førerprøve + selve førerprøven med leie av sykkel. Det er god business. Så det er ikke nødvendigvis av pedagogiske årsaker at det er lagt opp slik.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 29 aug 2021, 22:26
Bjerknez skrev: 29 aug 2021, 22:12 Sliten etter tre timer i kjøregård? Jeg fikk ikke nok jeg. Ville kjlre sykkel hele tiden og ble ikke sliten i det hele tatt. Er jo bare artig å gjøre noe man liker for så og bare bli flinkere og flinkere. Spesielt like før oppkjøring.

Den mentale biten med følt press vedrørende oppkjøring vil jeg tro går ned når kunnskapen øker.
Å kjøre i kjøregård er veldig slitsomt. Det blir konstant stopp og start og veldig mye clutchbruk osv.

Har selv hatt 2 i kjøregård + kurs i presis kjøreteknikk på samme dag og jeg var enormt sliten etterpå. Det er ikke i det hele tatt samme greia som 3 eller flere timer på vei.

Jeg ville absolutt ikke anbefalt noen å ha 3 like før oppkjøring.
Jeg hadde to timer i kjøregård rett før oppkjøring. Jeg syntes bare det var artig og øve. Hadde det ikke vært for at det var så jævlig dyrt hadde jeg tatt enda flere timer. Men vi er forskjellige. Etter mye kjøring i kjlregård følte jeg at jeg slappet av mer på sykkelen. Men i førsten når jeg begynte øvekjøringen ble jeg fortere sliten. Sikkert fordi jeg var veldig anspent i kroppen. Muligens.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5038
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av FredrikE24 »

Mitt poeng er at tre timer for å bli flinkere i kjøregården rett i forkant av en oppkjøring ikke nødvendigvis er det beste.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 29 aug 2021, 22:54 Mitt poeng er at tre timer for å bli flinkere i kjøregården rett i forkant av en oppkjøring ikke nødvendigvis er det beste.
Det er trolig ikke for alle nei. Snakker om mine erfaringer her. :thumleft

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 29 aug 2021, 22:36
SilverSmurfer skrev: 29 aug 2021, 22:26
Bjerknez skrev: 29 aug 2021, 22:12 Sliten etter tre timer i kjøregård? Jeg fikk ikke nok jeg. Ville kjlre sykkel hele tiden og ble ikke sliten i det hele tatt. Er jo bare artig å gjøre noe man liker for så og bare bli flinkere og flinkere. Spesielt like før oppkjøring.

Den mentale biten med følt press vedrørende oppkjøring vil jeg tro går ned når kunnskapen øker.
Å kjøre i kjøregård er veldig slitsomt. Det blir konstant stopp og start og veldig mye clutchbruk osv.

Har selv hatt 2 i kjøregård + kurs i presis kjøreteknikk på samme dag og jeg var enormt sliten etterpå. Det er ikke i det hele tatt samme greia som 3 eller flere timer på vei.

Jeg ville absolutt ikke anbefalt noen å ha 3 like før oppkjøring.
Jeg hadde to timer i kjøregård rett før oppkjøring. Jeg syntes bare det var artig og øve. Hadde det ikke vært for at det var så jævlig dyrt hadde jeg tatt enda flere timer. Men vi er forskjellige. Etter mye kjøring i kjlregård følte jeg at jeg slappet av mer på sykkelen. Men i førsten når jeg begynte øvekjøringen ble jeg fortere sliten. Sikkert fordi jeg var veldig anspent i kroppen. Muligens.
Forskjell på sykler også, den jeg kjørte på hadde veldig tung clutch. Hjalp ikke akkurat på

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24650
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 29 aug 2021, 23:23
Bjerknez skrev: 29 aug 2021, 22:36
SilverSmurfer skrev: 29 aug 2021, 22:26
Bjerknez skrev: 29 aug 2021, 22:12 Sliten etter tre timer i kjøregård? Jeg fikk ikke nok jeg. Ville kjlre sykkel hele tiden og ble ikke sliten i det hele tatt. Er jo bare artig å gjøre noe man liker for så og bare bli flinkere og flinkere. Spesielt like før oppkjøring.

Den mentale biten med følt press vedrørende oppkjøring vil jeg tro går ned når kunnskapen øker.
Å kjøre i kjøregård er veldig slitsomt. Det blir konstant stopp og start og veldig mye clutchbruk osv.

Har selv hatt 2 i kjøregård + kurs i presis kjøreteknikk på samme dag og jeg var enormt sliten etterpå. Det er ikke i det hele tatt samme greia som 3 eller flere timer på vei.

Jeg ville absolutt ikke anbefalt noen å ha 3 like før oppkjøring.
Jeg hadde to timer i kjøregård rett før oppkjøring. Jeg syntes bare det var artig og øve. Hadde det ikke vært for at det var så jævlig dyrt hadde jeg tatt enda flere timer. Men vi er forskjellige. Etter mye kjøring i kjlregård følte jeg at jeg slappet av mer på sykkelen. Men i førsten når jeg begynte øvekjøringen ble jeg fortere sliten. Sikkert fordi jeg var veldig anspent i kroppen. Muligens.
Forskjell på sykler også, den jeg kjørte på hadde veldig tung clutch. Hjalp ikke akkurat på
Sykkelen jeg kjørte var en liten CB500 med senket sal. Passet ikke meg i det hele tatt. Alt for spiss knevinkel. Men det gikk bra i kjøregården. Det var faktisk værre på landeveien. I kjøregården beveget jeg meg mer på sykkelen, noe som hjalp veldig. Men uansett så er vi forskjellige. Det eneste stedet jeg blir "sliten" når jeg kjører sykkel er ræva og ryggen og det merkes best på landeveien.

Kate13
Innlegg: 7
Registrert: 07 aug 2021, 22:03
Motorsykkelen din: Yamaha

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Kate13 »

Hei!
Må bare si tusentakk for all informasjon og erfaringer!
Jeg besto oppkjøring igår.. så jeg hadde skrevet 3 timer på kjøregård, men vi var en lite kjøretur på landevei og by også☺️
Syns denne gruppen er super og hjelpsom👍🏻

Jajo82
Innlegg: 344
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Bosted: Sarpsborg

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Jajo82 »

Så bra. Grattis🎉🏍

BjørnSover
Innlegg: 452
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Bosted: Stavanger

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av BjørnSover »

Kate13 skrev: 31 aug 2021, 13:13 Jeg besto oppkjøring igår.
Gratulerer 👍🏍

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av kjellv »

Nydelig, gratulerer
Vi ser gjerne at du fortsetter aom aktiv forumbruker. Vi trenger flere jenter her..

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av KåreDump »

Kate13 skrev: 31 aug 2021, 13:13 Jeg besto oppkjøring igår..
Grattis!! :thumleft
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Kate13
Innlegg: 7
Registrert: 07 aug 2021, 22:03
Motorsykkelen din: Yamaha

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Kate13 »

Så absolutt skal jeg fortsette og være medlem her, er jo kjempebra forum👍🏻
TusenTakk allesammen😁

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av SilverSmurfer »

Gratulere ja :)

Så hvilke tilbakemeldinger fikk du når det kom til kjøregård under oppkjøringen?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av AJ »

Kate13 skrev: 31 aug 2021, 15:46 Så absolutt skal jeg fortsette og være medlem her, er jo kjempebra forum👍🏻
TusenTakk allesammen😁
Godt å høre :twothumbs: !

Gratulerer så mye med kjørelisens til mye tohjulslykke i årene framover :D !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Kate13
Innlegg: 7
Registrert: 07 aug 2021, 22:03
Motorsykkelen din: Yamaha

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Kate13 »

SilverSmurfer skrev: 31 aug 2021, 17:32 Gratulere ja :)

Så hvilke tilbakemeldinger fikk du når det kom til kjøregård under oppkjøringen?
Jeg fikk Godt gjennomført kjøregård😌, og gode tilbakemeldinger på Plassering og kjøretøybehandling!
Så er så glad!

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1692
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Oppkjøring til klasse A

Legg inn av Gammelsmurfen »

Kate13 skrev: 31 aug 2021, 13:13 Jeg besto oppkjøring igår..
Gratulerer! :twothumbs:
Det er jo ca. et par måneder med sesong igjen også (litt avhengig av hvor i landet man bor).

Svar