Jeg er helt enig!mekkern skrev: 28 sep 2021, 21:54 Min erfaring er at det er de syklene som foreløpig ikke inkluderes som er de værste med god margin. 125ccm er ikke inkludert ennå i forordningen.
Forordninger kan vi forøvrig ikke reservere oss mot. Direktiv kan vi derimot nekte.
Tror problemet først og fremst gjelder lett-mc og mopeder og ikke tung mc i noe særlig grad.
Hvem har lyst å sitte på en tung mc som ramler fra hverandre på veien eller med bremser som ikke er i orden?
De med lett-mc og mopeder som i størst grad er unge mennesker, er gjerne litt mer "udødelige" i følge dem selv og deres konsekvensanalyse litt deretter. Vi som har levd en stund er nok stort sett mer nøye med at egen mc er i forsvarlig stand
Jeg kjenner i hvert fall ingen som ikke er opptatt av det, ei heller tidligere. Men skranglete biler? Ja! og hva gjelder EU-kontroll på biler så syns jeg det er bra, men mener det ikke er tilsvarende behov på tung (eller mellomtung) mc.
Jeg skulle gjerne ha sett noe statistikk (om det finnes) fra nyere tid (2000-tallet) over mc-ulykker der det kan konkluderes med at årsaken var mc´ns tekniske stand.