Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
anonymbruker
Innlegg: 1
Registrert: 01 okt 2020, 21:56
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-S125 2018

Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av anonymbruker »

Føler meg dum som spør, og tror jeg overtenker det hele. Ønsker å unngå å måtte lagre MC hos verksted/forhandler da det er et stykke dit og vanskelig å komme seg frem og tilbake, men vet ikke hvor nøye det er når jeg nå ønsker å ordne selv. :scratch

Har alternativ å lagre nærme i delvis isolert garasje, men trenger da evt god forklaring på hvordan og hva jeg må ordne. Har funnet mye forklaringer etc, men føler man drukner i det. Fått med meg å ta ut batteriet og vedlikeholdslade det, fylle dekk med luft og trille sykkelen iblandt om jeg ikke setter den på støtter, ha full tank for å unngå kondens og vaske nøye.

Tenker at om noen her kunne hjulpet hadde det vært fantastisk, trenger bare nøye forklart - og med hvilket produkt dere anbefaler. Byttet olje og filter nylig så det er vel ikke noe vits å røre nå. Er alle disse produktene som gjør at jeg går meg vil... Fått beskjed om å smøre inn med diverse oljer/voks, men er alt dette nødvendig? Skal kjedet smøres inn med noe eller strammes noe ekstra eller la det være?

Viktigste er vel god vask? Er vandt til å bruke vann og klut, unngått så mye annet men burde vel kanskje bruke noe for å faktisk få vasket den ordentlig, avfetting eller rens? :-k

Har du tips til hva jeg trenger av rens etc så gi meg gjerne navn på produkter eller linker..

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, er vel litt overdrevet mye av dette.

Du kan fint vaske den(bilshampoo) og sette den under tak et sted. Viktig at den står luftig og ikke i en rå garasje.

Kan sikkert lade batteriet en gang i mellom.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av AJ »

Heisan og vellkommen til oss her på Norges mest aktive forum for aktive MC-folk, anonymbruker :vs !

Dette med vinterlagring er jo noe nesten alle lurer på fra tid til annen.
Vi sam har kjørt noen år er nok mer avslappa i forhold til dette enn mange ferske motorsyklister... ;)
Likevel forstår vi at spørsmålet dukker opp som regel hver høst når vinterlagringen står for døren.

Er nok ikke så mye hokus-pokus dette med å sette bort sykkelen for vinteren.
Det viktigste er å sikre sykkelen mot elementene. Dvs. å få den innomhus i en kald eller oppvarmet garasje.

Selv lagrer jeg min MC i kald garasje i tørt innlandsklima. Slenger over et laken på sykkelen som parkeres på midtstøtta.
Fyller opp tanken med 98 oktan bensin, mens andre gjør det samme med 95 oktan. Begge deler funker fint, men jeg foretrekker altså "renest" mulig bensin på tanken når den skal stå uvirksom i noen måneder.
Batteriet lar jeg stå i sykkelen og sørger for vedlikeholdslading av dette sånn ca. en gang i måneden gjennom vinteren.

Akkurat nå er det 4000 km. siden jeg hadde sykkelen på service hvor det ble byttet olje og filter, så noe nytt bytte før vinterlagring ser jeg ikke behovet for.

Prøver å få vasket sykkelen skikkelig før vinteropplag, men om jeg ikke rekker dette før kulda og snøen kommer, så ser jeg ikke på dette som noen krise.
Sykkelen får en grundig vask uansett når første kjøredag i den nye sesongen endelig er her.

Temaet har naturligvis vært oppe en del ganger tidligere her inne. Men ingenting i veien med en påminnelse og kanskje nye gode tips.
Her er i hvert fall et par tidligere tråder du kan tråle igjen :) :

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=386816#p386816

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=368280#p368280
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av FreewheelBurning »

Hvorfor stresse med periodisk vedlikeholdslading? Jeg har en slik automatisk lader som står i hele vinteren. Er det "tender" det heter?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av AJ »

FreewheelBurning skrev: 01 okt 2020, 23:29 Hvorfor stresse med periodisk vedlikeholdslading? Jeg har en slik automatisk lader som står i hele vinteren.
Er ikke no' stress akkurat... :eh .
På med kablene, inn i stikkontakten og på med bryteren, en tre-fire ganger i løpet av vinteren.
Bare "kos", ikkeno' stress... ;) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 748
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Bosted: Asker området

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av haakeik »

Jeg har uisolert garasje og er ganske avslappet med hva jeg gjør med sykkelen før lagring. Har jeg dagen, vasker jeg den. Jeg bruker å spraye ACF50 på alle metalldeler, så det betyr vask til våren uansett. Jeg skifter filter og olje, setter den på midtstøtte og løfter fronten med støtte, slik at ingen dekk er i kontakt med gulvet. Så kobler jeg av - kabel fra batteri og slenger ett pustende dekke over sykkelen. Vedlikeholdslader batteriet et par ganger. Thats it og har ikke hatt noe problemer.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av cannon »

Av disse 2 alternativene bør de fleste gå for den enkle varianten:

2 alternativer for vinterlagring av MC: 

ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje. 
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer. 
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling. 
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet. 
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!! 
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt. 

Eller; 

Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren. 
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av Bjerknez »

Dette er veldig enkelt spør du meg.

Sykkelen min står i uisolert garasje. Jeg vasker den skikkelig før jeg setter den inn, legger over et laken og setter batteriet på vedlikeholdsladning ett par ganger i løpet av vinteren. Den starter hvert år og har ennå ikke tatt skade av det. Dekkene har heller ikke blitt flate av å stå rolige.

Ikke overtenk dette. Overlever gressklipperen, så overlever motorsykkelen også mener jeg. Kjøp en skikkelig vedlikeholdslader som holder batteriet oppladet og fyll opp tanken. Smør gjerne kjedet skikkelig også. Sleng over et laken for å holde støvet borte. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 02 okt 2020, 07:09 Av disse 2 alternativene bør de fleste gå for den enkle varianten:

2 alternativer for vinterlagring av MC: 

ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje. 
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer. 
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling. 
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet. 
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!! 
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt. 

Eller; 

Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren. 
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
Dagens :lol :lol

Har lest så mye teit som folk har liret ut av seg rundt dette med vinterlagring og selv om det du skriver er noe overdrevet, så har jeg sett flere steder at enkelte ikke er langt unna og følge disse rådene :lol

Kanskje man skulle kokt hjelmen ja. Da vil den sikkert bli trang og fin igjen. :lol

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av pekle »

Bjerknez skrev: 02 okt 2020, 07:37
Kanskje man skulle kokt hjelmen ja. Da vil den sikkert bli trang og fin igjen. :lol
Viktig å gjøre det med huet inni for å få riktig passform :knegg

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterlagring for dummies

Legg inn av cannon »

pekle skrev: 02 okt 2020, 07:50
Bjerknez skrev: 02 okt 2020, 07:37
Kanskje man skulle kokt hjelmen ja. Da vil den sikkert bli trang og fin igjen. :lol
Viktig å gjøre det med huet inni for å få riktig passform :knegg
Ja. Alltid lurt å bruke huet....(c:

Hosse
Innlegg: 37
Registrert: 07 jul 2020, 18:03
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07, Yamaha MT 125

Vinterlagring MC og lett MC

Legg inn av Hosse »

Hva er anbefalingen for vinterlagring? Vi har en lett MC, Honda CB125F og en Yamaha MT 07. Har egentlig tenkt at begge bør stå varmt i vinter, men da Hondaen er luftavkjølt så trengs kanskje ikke lagring i varm garasje? Yamahaen tenker jeg er grei i ha i varmen pga kjølesystemet. Er det andre ting på syklene som taler for lagring i varme på vinteren?

Har plass til begge og det er ikke noe å si på prisen, men tenker det hadde vært digg å ha en eller begge hjemme i kald garasje sånn at man kan pusle litt med de i vinter.

Ellers er tanken fyllt opp helt på begge sykler. Det er vel anbefalt? Andre ting jeg bør huske på?

På forhånd takk!

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Bosted: Buskerud ;)

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av MaGr »

AJ har en fin oppsummering over her
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=388118#p387232

Jeg har lik holdning til det, bortsett fra at jeg ikke bryr meg med å fylle 98 oktan.
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Hosse
Innlegg: 37
Registrert: 07 jul 2020, 18:03
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07, Yamaha MT 125

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av Hosse »

Ingen som nevner frysepunkt på kjøleveske her. Er det å forvente at frysepunktet på en 2020 MT 07 er lavt nok for lagring i kald garasje over vinteren? Er det noen væske i en CB125F som kan fryse, til tross for at denne er luftkjølt?

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1193
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av Domino »

Jeg har fylt på ny 50/50 kjølevæske for sikkerhets skyld. I tillegg har jeg tatt inn batteriet og kommer til å vedlikeholdslade det noen ganger i løpet av vinteren. Når jeg får byttet dekk kommer jeg til å legge noe laminat el.l. mellom dekk og betonggulv. Eventuelt støtte opp sykkelen slik at begge dekk er "i friluft". Sykkelen har midtstøtte. så det skal gå greit.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 870
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av Audi Mannen »

På siste tur før lagring så fyller jeg opp tanken og kjører hjem hvor den blir vasket/tørket, kjede rengjort og smurt. Når den parkeres settes den på dobbelstøtte siden den har det og der står den stort sett gjennom vinteren. På XT'n så prøver jeg å holde den på depot støtter, ikke fordi dekkene ikke tåler å stå på bakken, men fordi en mc som står oppreis tar mindre plass enn om den står på sidestøtten. Skal jo ha plass til andre ting i garasjen også. Vedlikeholds lader kobles til innimellom. Utover det så blir den tatt frem og gnikka litt voks på når det ikke er lyst til å skru på annet.
Det hender seg jeg bedriver med noe støvete arbeid i garasjen og da legger jeg et trekk over for å unngår nedstøving.
Garasjen er oppvarmet med varmepumpe og tørr.
Når våren kommer er det bare å åpne porsten og rulle ut med høye skuldre og bredt glis. :twothumbs:
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Bosted: Buskerud ;)

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av MaGr »

Hosse skrev: 19 okt 2020, 11:12 Ingen som nevner frysepunkt på kjøleveske her. Er det å forvente at frysepunktet på en 2020 MT 07 er lavt nok for lagring i kald garasje over vinteren? Er det noen væske i en CB125F som kan fryse, til tross for at denne er luftkjølt?
Er du usikker på frysepunktet på frostvæska, så få dette sjekket på ett verksted.
...eller kjøp deg f.eks en slik fra Biltema:
https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000020669

I mitt hue så har ikke en luftkjølt MC noe væske som kan fryse, bortsett fra batteriet hvis det er utladet, men dette kan sikkert andre her svare bedre på en meg :)
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 36
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av TallMan »

Er det nødvendig med oljeskift hver vinter? Jeg har kjørt 4000 med den olja som er på nå, føles litt unødig å skifte nå når neste intervall er om 10.000.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1193
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av Domino »

Hyppige olje- og filterbytte er etter min mening en billig forsikring. Som tidligere SAAB-eier har jeg vent meg til å bytte olje og filter på bilen etter 10-15000 km selv om produsenten angir langt lengre intervall. Det er sikkert noen tidligere eiere av Audi 2.5 TDI V6 som vil innstemme...

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av dypen »

Alf Graarud Motor har «Tips til vinterlagring av motorsykkel» på sine hjemmesider hvis noen er ute etter litt hjelp …

https://www.agmshop.no/artikler/tipstil ... -111864245
MC-sesongen er på hell og for de fleste skal motorsykkelen nå stå i ro noen måneder. Det finnes mange meninger om hvordan en motorsykkel skal lagres, og Googler man dette blir man bare mer forvirret enn klok. Vi tok derfor en prat med gutta på verkstedet vårt for å høre hvordan de anbefaler at du lagrer motorsykkelen, og hva du bør gjøre fra du parkerer den, til du tar den ut igjen om våren.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av dypen »

Inspection Checklist for Buying a Used Motorcycle

Look closely at the cosmetics
Buying a used bike can seem like an overwhelming experience to a first time buyer. What do I look for? What do I need to ask? How do I know I’m not buying a lemon? At Motorcycle Shippers we deal with buyers and sellers everyday, and background in the motorcycle industry makes us more knowledgeable than most when it comes to choosing a good deal on a used bike. The following will touch on some of the basic things a new rider (and even experienced riders) should look for when buying a used motorcycle.
En guide til … riktignok på engelsk. Se link.
https://motorcycleshippers.com/2015/01/ ... motorcycle

02DBEB84-7BE3-4076-A3E1-785DC5A710CD.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av mekkern »

TallMan skrev: 27 okt 2020, 22:37 Er det nødvendig med oljeskift hver vinter? Jeg har kjørt 4000 med den olja som er på nå, føles litt unødig å skifte nå når neste intervall er om 10.000.
Ene sykkelen jeg har er det 3 år siden oljeskift.
Når den kun har gått få mil og oljen ikke har endret farge ser jeg ikke noen grunn til å skifte bare for å skifte.
Har faktisk ikke blitt så mange mil i år at jeg har skiftet olje på noen sykler.
Xl’n har dog fått nesten all oljen ny etter skifte av stator.
Setter inn de 2 siste syklene i dag. Spyler av lauv og skitt og varmkjører de skikkelig og så ryker cbr’n og 790 til guttungen inn på kaldtlageret.
En runde med topplading av batteriene så får de en piff til nyttår.
Xl’n skal få seg noen turer i vinter.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av erik m »

Pleier å skifte olje om høsten, i september, og da er den svart og tjuktflytende. Skifter oljefilter og paknigen i bunnpluggen samtidig.
Men det har jo ikke direkte md vinterlagring å gjøre. Har en uisolert garasje, kjører sykkelen inn der, plugger på vedlikeholdsladeren og legger en presenning løst over, ferdig!
Om våren starter den på første, eller max andre forsøk, og så kjører jeg avgårde med et digert glis.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av dypen »

Gjør stort sett det som dere gjør, vasker sykkel, vasker kjede med parafin og smører, lufttrykk dekk, trekloss under motor så begge hjula er i lufta (på KTM), har serviceintarvall på sen høst og nå i år med nye dekk, lader batteri to tre ganger i løpet av vinter, parkert i pluss grader og godt stretch laken over for beskyttelse. Selvfølgelig full tank med 98 :)

Har Ctek ladere som kan stå på hele tiden men etter en opplevelse med Optimate vedlikeholdslader på snøfreser der batteriet kokte tørt tar jeg ikke sjansen på å la Ctek lader stå på hele vinter’n på KTM’n … Kom gjerne med meninger / synspunkter på det … mulig jeg tar feil her og burde bare la laderen henge på …
Sist redigert av dypen den 03 okt 2021, 13:51, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Vinterlagring for "dummies", nybegynnere og de usikre... ;)

Legg inn av FredrikE24 »

Kan fint ha Cteken stående på. Den lader tross alt ikke hele tiden. Kommer ann på hvilken type du du har. Den jeg har går etter opplading over til sykluslading. Da føler den på spenningen over tid og fyller på litt om den ser noe behov for det.

Jeg er dog ikke så opptatt av å lade hele tiden. Jeg setter på ladern når jeg skifter bremsevæske. Så kobler jeg den av når jeg er ferdig, fordi flushing drar mye strøm på sykkelen jeg har. Jeg bytta batteri i 2016 og har aldri lada det. Forrige batteriet som satt i var originalbatteriet fra sykkelen var ny, altså 15 år gammelt. Da kortsluttet en celle midt på Karl Johan en Onsdag og dett var dett.

Svar