Kes1978 skrev: 12 okt 2021, 18:17
Jeg ser nå at jeg kun har B, M, S og T
Da blir det vel til at jeg tar A2 i vinter.
Nei, det blir det ikke til, det kan jeg garantere deg.
Og grunnen til det er så enkel som at det går ikke an å få oppkjøring på MC vinterstid, oppkjøringer på MC skjer kun fra ca 1 April til 1. Oktober. Og du skal lete lenge for å finne en kjøreskole som lar deg ta kjøretimer på denne tiden av året, om du en gang klarer å finne en.
Du kommer også til å ende opp med å ta klasse A, fordi prisforskjellen mellom kl. A2 og A gjerne kun er 500 kr. Mens det koster mange tusen å ta A senere.
Og det er også på tide å ta en liten alvorsprat om hvor lur ide det faktisk er å pendle til jobben på motorsykkel, for det første så er det veldig få motorsykler som du kan få skikkelige vinterdekk til. Godkjente vinterdekk, med pigg, til motorsykkel finnes det knapt et par stykker av, det eneste jeg vet om med pigg som standard er Anlas Vinter Grip, som finnes i svært få størrelser.
Men selv med gode vinterdekk så betyr ikke det at det er trygt å kjøre motorsykkel på vinterstid, når det er snø på veien så er det ekstremt høy sannsynlighet for at du kommer til å gå på trynet, selv når det er brøytet og du har gode vinterdekk. Men hvis det ikke er brøytet så er det livsfarlig å kjøre på vanlige veier når det er glatt.
Og når det kommer til kostnadene, så er de ikke lave. For mens motorsykler bruker mindre bensin og koster mindre i forsikring enn en bil, så krever de også mer vedlikehold. Og for å kjøre på vinteren så må du også ha også ha egnet kjøreutstyr (regn med minst 10 000 kroner for vinterutstyr) samt ekstrautstyr på sykkelen i seg selv. Da snakker jeg om feks varmehåndtak, vinterdekk og veltebøyle. Ting som er helt nødvendige for å kunne kjøre på vinteren.
Og selv om det teknisk sett er mulig å få til, så er det fremdeles ikke forsvarlig å kjøre alle dager og du må regne med at folk vil ringe politiet hvis de ser deg kjøre til jobben på de glatteste dagene. Og du vil bli stoppet, og sannsynligvis få forbud mot å kjøre videre. Så for å si det rett ut, hvis motorsykkel er ditt eneste kjøretøy må du regne med å bruke bil eller å ta buss til jobben i minst 3-4 av årets 12 måneder.
Så for all del, hvis du vil kjøre MC, kjør på, ta lappen (til våren), nyt livet. Men ikke tro at du kommer til kunne pendle på sykkelen gjennom hele vinderen, eller at du kommer til å spare noen penger på dette prosjektet.