ErikW skrev: 25 okt 2021, 11:12
dypen skrev: 24 okt 2021, 22:44
dypen skrev: 24 okt 2021, 22:04
Du glemte en ting som er viktig for tidligere eier i Sverige. Vägverket må få skilter sammen med melding om export.
Du må ha med vognkort del 1 og 2 til Norge …
Nei! Ingen svenske vil sende deg avgårde med vognkort Del2. Du trenger ikke dette. Jeg tar bilde av det, men har aldri vist det. Mine Toll papirer er nå 100% i orden uten Del2. Sykkelen er klar til registering.
Det er også slik at Statens vegvesen + Toll samarbeider med det med Export og som tolleren sa til meg, her er papiret til svenske vegvesen og du kan bare kaste/klippe istykker skiltet eller henge det på veggen som historikk.
Du har jo akkurat utført handlingen så du har sikkert rett.
Sjekket opp dette for ett år siden og leste meg opp på både Toll, Vegvesen og tilsvarende sider i Sverige samt det jeg fant som var relevante guider på nettet.
För att fordonet ska kunna avregistreras på grund av export, ska säljaren sända in följande till Transportstyrelsen:
1 Anmälan om avregistrering på grund av export
2 en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige
3. fordonets registreringsskyltar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... istrering/
1 Fylles ut på nedlastbar blankett fra Transportstyrelsen som jeg linker til … (kan også bruke vognkort del 2)
2 Ved grensepassering betales mva på kjøpesum og frakt, kopi av denne til Transportstyrelsen beviser utførselen
3 Registreringskilter leveres inn så Transportstyrelsen kan frigjøre nummeret og kjøretøyet er ute av deres register
Vedrørende punkt 1 brukes ikke vognkort del 2 til avregistrering for export men eget skjema da det står på vegvesen sine sider at du ved registrering må ha vognkort del 1 og 2
Vedr vognkort del 1 og 2 presiseres det på mange nettsider, begge originalene må fremlegges ved registrering.
Dokumenter som må legges frem ved registering er:
Det utenlandske vognkortet
Hvis det utenlandske vognkortet består av 2 deler (EU-modell), skal begge delene leveres inn. Kravet om innlevering av utenlandsk vognkort gjelder uavhengig av hvilket land kjøretøyet importeres fra. Ved import fra land utenfor EU/EØS må eierforholdet dokumenteres ved offentlig dokument.
https://www.vegvesen.no/nn/koyretoy/kjo ... at-import/
Det er dette jeg har forholdt meg til da jeg klargjorde alle papirer for selger i forbindelse med kjøp av en mc i Sverige under nedstengningen hvor jeg hadde fått tilsendt alle dokumenter i forkant som pdf. Original dokumenter samt vognkort del 1 og 2 skulle selvfølgelig følge sykkel til Norge. En kompis av meg jobber sammen med en svenske som skulle stå for frakt og levering hjem til meg.
Dessverre ble det ingen handel da vi på tampen ba om noen detaljbilder av blant annet rammenummer som vi selvfølgelig skulle spurt etter med en gang. Bildene avslørte at styrekrona var sveist, forsterka eller mest sannsynlig raka. Er veldig glad i dag for at det ble en -74 isteden for den omtalte -73’n