Endelig noe håndfast her.erik m skrev: 08 des 2021, 15:36 Støtter det med dokumentasjon, sjøl om det betyr at innlegg og tråder blir lengre. Angående min påstand om ar ACER er overordna nasjonale myndigheter og domstoler i energispørsmål sakser jeg fra Regjeringen, EØS-notat | 06.07.2020:
"ACER er en viktig premissleverandør i det europeiske samarbeidet om videre utvikling av de europeiske kraftmarkedene. Det er derfor sentralt at den norske reguleringsmyndigheten kan delta i ACER. I EØS-tilpasningene til forordning 713/2009 har den norske reguleringsmyndigheten rett til å delta fullt ut i arbeidet til ACER, herunder forberedende organer, arbeidsgrupper, komiteer, styre og reguleringsråd, men har ikke stemmerett. I tilfellene hvor ACER kan fatte bindende vedtak i EU med hjemmel i forordning 713/2009 gjelder det en egen mekanisme som gir EFTAs overvåkingsorgan rett til å treffe vedtak overfor den norske Reguleringsmyndigheten for energi (RME)."
Du har flere ganger hevdet at ACER bestemmer kraftprisene. Jeg er uenig.
Nå bekrefter du at ACER er gitt en viss instruksjonsmyndighet ift nasjonale RME'er. Det er jeg helt enig i, og det er jo hele poenget med ACER.
Norsk RME (og så vidt jeg vet også øvrige lands RME'er) har ikke myndighet til å fastsette strømpriser. Norsk RME kan fastsette pristak og noen andre rammer for konkurranse og produksjon, men de kan ikke diktere prisene. Hvordan forklarer du da at ACER kan fastsette prisene gjennom sin (begrensede) instruksjonsmyndighet mot norsk RME?
Dette henger ikke på greip. Hadde det vært som du hevder så hadde vi ikke hatt en debatt om nasjonal prising basert på et sterkt forhandlingsteam i form av et statlig selskap.
Tokke kommune i Telemark har politisk fastlagt makspris på 37 øre/kWh for private husstander. Når vil ACER bestemme at folk i Tokke må betale ACER-pris?