AJ skrev: 12 des 2021, 20:11
Enhver får mene hva man vil, men jeg tenker at denne teksten er verd å få med seg uansett om man mener artikkelforfatteren har noe å fare med eller ikke...:
https://www.document.no/2021/12/12/redd ... og-tofler/
Artikkelforfatteren er for øvrig tidligere (pensjonert) vaktsjef i NRK...
Nå skummet jeg bare over artikkelen for å finne nøkkeltall jeg kunne henge meg opp i:
Påstand:
Fra bildetekst: Vi bruker mindre støm enn for tredve år siden. Allikevel må vi, ifølge kraftbransjen, ta i bruk sparedusj og tøfler for å redde kloden.
Fra tekst: Tall fra SSB viser at norske husholdninger bruker mindre strøm i dag enn vi gjorde på 1990-tallet. Mens en gjennomsnittlig norsk husholdning med en enebolig på 120 kvadratmeter brukte 18.000 kWh på midten av 90-tallet, falt forbruket til 16.000 kWh i 2016.
Fra NVE:
Totalt bruker vi altså mer. Ingen diskusjon der vel? Vi er blitt flere i landet, så vi bruker mer strøm.
Påstand:
Tall presentert i 2020 viser at verdens totale CO2-utslipp er ca 33 Gigatonn (33 000 000 000 tonn), mens Norges totale utslipp er iflg. SSB 52.000 tonn CO2.
Svar fra SSB: (som han selv siterer?)
Bare 1000x feil der gitt.
Mening:
skrev:Vi har 421 000 elbiler i Norge i dag, og verre skal det bli. Aller helst elbiler, men også ladbare hybrider i Norge skal øke i antall, om politikerne får det som de vil, for det å redde kloden innebærer å kjøre elbil eller hybridbil i tillegg til sparedusj og tøfler.
Måten han ordlegger seg på: "og verre skal det bli", er for meg problematisk.
Mye sterke følelser blandet med synsing og noe fakta i artikkelen. For meg blander han det redde verden og lokalvirkninger om hverandre, som om alt var en stor suppe.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.