Bjerknez skrev: 13 mar 2022, 17:03
Jeg har aldri hatt noe problem som jeg kan huske med å komme meg forbi disse husbilene. Det er jo bare et napp på rulla så er man forbi. Å kjøre forbi en bobil i oppoverbakke i en fart rundt 30 km/t er jo ikke noen prøvelse for noen motorsykler.
På vanlige sommerdager på normale veier er aldri bobiler noe problem.
Men på smale turistveier som over Suleskar, med mye trafikk og ikke minst bobiler - i
begge retninger - av størrelsesordner som det burde vært forbud mot å bruke på slike veier, siden de legger beslag på hele veibredden bortsett fra der det er møteplasser.
I tillegg et annet problem, som mange ikke umiddelbart tenker over, er alle sauene som beiter i området og dermed også all sauskiten som ligger i veibanen og som mange bilførere, også bobiler, gjør hva de kan for å unngå. Mao. ser man enkelte overraskende og uforutsigbare unnamanøvre, som gjør at man vegrer seg for å foreta en forbikjøring på disse smale veiene.
Selv synes jeg ikke Suleskardveien er spesielt interessant som MC-vei, men helt grei å kjøre når det er lite trafikk. Men å kjøre der i bobilkø er rett og slett frustrerende.
Også er det slik for meg i hvertfall at jeg anser meg selv som myk trafikant når jeg kjører MC og tar ikke unødige sjanser på bla. forbikjøringer av bobilsjåfører med et tildels svært uforutsigbart kjøremønster, som f.eks. at disse bilene plutselig og uten bruk av blinklys kjører ut i veien igjen fra disse møteplassene mens en mindre bil eller MC er i ferd med å passere.
Nevner til slutt at jeg kom i nærkontakt med en bobil på Suleskaveien for noen år siden. Med full oppakniong og kona som passasjer holdt jeg på å havne i grøfta da en bobil, som kom i mot, plutselig svingte over mot venstre for å unngå et hull i veien. Noe føreren faktisk innrømte da jeg tok en alvorsprat med ham etter å ha fått parkert trygt og var sjeleglad for at vi holdt oss på veien.
Speilet på sykkelen derimot lot seg ikke redde, så turen var langt på vei ødelagt pga. av dette.
Dessverre var jeg så oppskaket etter hendelsen at jeg ikke fikk "truet" til meg den tusenlappen et nytt speil kostet, fra bobilidioten.
Så nei, bobiler på smale svingete veier har jeg ingenting til overs for.