Høyt bensinforbruk på MC - Hvorfor?
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Høyt bensinforbruk på MC - Hvorfor?
En ting jeg lurer på som sikkert har en god forklaring.
Jeg har til gode og eie en MC som bruker særlig under 0.5 på mila. BMW S1000R hadde ett snittforbruk på rundt 0.6 den tiden jeg eide den og Rocket 3 GT har et bensinforbruk på 0.8 på blandet kjøring.
Hvorfor har det seg slik at bilder med like stort volum på motoren (2.5 liter med 165 HK'er) bruker mindre suppe?
Bilene veier jo fire ganger så mye (omtrent).
Jeg har til gode og eie en MC som bruker særlig under 0.5 på mila. BMW S1000R hadde ett snittforbruk på rundt 0.6 den tiden jeg eide den og Rocket 3 GT har et bensinforbruk på 0.8 på blandet kjøring.
Hvorfor har det seg slik at bilder med like stort volum på motoren (2.5 liter med 165 HK'er) bruker mindre suppe?
Bilene veier jo fire ganger så mye (omtrent).
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Høyt bensinforbruk på MC - Hvorfor?
MC-motorer er ineffektive. På 30 og 40-tallet var bensin dyrt og MC-motorer ble optimalisert for lavt forbruk. Det var ikke uvanlig med forbruk under 0.2 på mila for en 500-kubikker. Jeg har mange MC-tester fra denne perioden, og i alle er forbruket et meget viktig tema. På 50-tallet endret fokus seg litt, og forbruket (og effekten) økte. Min egen 1955 500cc twin bruker 0.37/mil. På 60-tallet ble bensinen så billig (ift. inntekt) at man ga blaffen og fokuserte kun på effekten. Også ble motorsykkelen en rekreasjonell greie, og ble ikke brukt til og fra arbeid eller i arbeid lenger. I moderne tid har det vært lite fokus på forbruket nettopp av samme årsaker, det er en luksusgreie og brukes kun privat til å ha det gøy, og da betyr ikke forbruket så mye.Bjerknez skrev: 21 mar 2022, 14:39 En ting jeg lurer på som sikkert har en god forklaring.
Jeg har til gode og eie en MC som bruker særlig under 0.5 på mila. BMW S1000R hadde ett snittforbruk på rundt 0.6 den tiden jeg eide den og Rocket 3 GT har et bensinforbruk på 0.8 på blandet kjøring.
Hvorfor har det seg slik at bilder med like stort volum på motoren (2.5 liter med 165 HK'er) bruker mindre suppe?
Bilene veier jo fire ganger så mye (omtrent).
Og så har faktisk motorsykler høy luftmotsandskoeffisient i motsetning til biler, det er mange kriker og kroker på maskinen, og kroppen på føreren fanger mye av luftstrømmen.
Fokuset på forbruk kommer kanskje til å endre seg snart, etter hva jeg leser

- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Høyt bensinforbruk på MC - Hvorfor?
Ja, jeg ser det med luftmotstand, men allikevel. Vi snakker ganske stor vektforskjell. Jeg hadde en Touran 2.0TDI som var chippet til 210 HK'er og 410NM. Dette var den desidert rimeligste bilen jeg har kjørt så langt med tanke på forbruk.
0.44 på mila på langkjøring. Målt over en avstand på 60 mil.
Den mest tørste bilen var en Audi A4 2.0T 200HKæers bensiner med Multitronic kasse. Denne hadde et snittforbruk på rundt 0.65 på langkjøring og 0.8 på blandet kjøring.
Så MC motorene må være ganske så inneffektive ja....
0.44 på mila på langkjøring. Målt over en avstand på 60 mil.
Den mest tørste bilen var en Audi A4 2.0T 200HKæers bensiner med Multitronic kasse. Denne hadde et snittforbruk på rundt 0.65 på langkjøring og 0.8 på blandet kjøring.
Så MC motorene må være ganske så inneffektive ja....
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Høyt bensinforbruk på MC - Hvorfor?
MGR1 har nevnt det meste, tror jeg.
Men kan vel legge til at noen MC-produsenter kanskje anstrenger seg litt ekstra for å lage mest mulig effektive drivstoffløsninger på syklene sine.
Jeg husker fortsatt hvor overrasket jeg var over hvor lite den brukte, TDM'en jeg eide i sin tid.
Og det samme kan jeg si om både den forrige 1290'en og den jeg i dag har.
Har kun vært så vidt over 0,5 på mila med den jeg har nå, med passasjer og full oppakning og mye kjøring i sterk motvind, noe som man må anta påvirket forbruket noe,
For vanligvis ligger forbruket på min 2018 mod 1290 SA S på fra 0,41 til 0,45. I den "høye" enden av forbruksskalaen med sidevesker, toppboks og passasjer. Samme gjelder solosmåkjøring i nærområdet, kall det gjerne blandet kjøring.
390'rn bruker enn så lange 0,3 på mila. Regner med at dette går noe ned etter hvert som kilometerne ruller på og motoren "løsner" litt mer. Med sine 2500 km. så langt er den jo knapt innkjørt.
Jeg tør også påstå at begge disse syklene har en rimelig god aerodynamikk og dermed forholdsvis god luftmotstandskoeffesient, som er med på å påvirke bensinforbruket.
Men kan vel legge til at noen MC-produsenter kanskje anstrenger seg litt ekstra for å lage mest mulig effektive drivstoffløsninger på syklene sine.
Jeg husker fortsatt hvor overrasket jeg var over hvor lite den brukte, TDM'en jeg eide i sin tid.
Og det samme kan jeg si om både den forrige 1290'en og den jeg i dag har.
Har kun vært så vidt over 0,5 på mila med den jeg har nå, med passasjer og full oppakning og mye kjøring i sterk motvind, noe som man må anta påvirket forbruket noe,
For vanligvis ligger forbruket på min 2018 mod 1290 SA S på fra 0,41 til 0,45. I den "høye" enden av forbruksskalaen med sidevesker, toppboks og passasjer. Samme gjelder solosmåkjøring i nærområdet, kall det gjerne blandet kjøring.
390'rn bruker enn så lange 0,3 på mila. Regner med at dette går noe ned etter hvert som kilometerne ruller på og motoren "løsner" litt mer. Med sine 2500 km. så langt er den jo knapt innkjørt.
Jeg tør også påstå at begge disse syklene har en rimelig god aerodynamikk og dermed forholdsvis god luftmotstandskoeffesient, som er med på å påvirke bensinforbruket.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Høyt bensinforbruk på MC - Hvorfor?
Cruiseren jeg hadde først brukte 0.45 på langkjøring. (1300cc med 75ish hester). Triumph Street Triple R (675cc 115 hester) brukte 0.52 på mila blandet kjøring og mine to S1000R (1000cc med 165 hester) hadde ett snittforbruk på mellom 0.59-0.62.
Min nværende Rocket GT med 2.500cc og 165 hester har et snittforbruk på 0.8 når det kommer til smpkjøring. Jeg er ganske overbevist om at denne kan gå ned til rundt 0.6 på langkjøring i et høyt gir, men allikevel er det jo egentlig mye i forhold.
Ikke for at det bryr meg så veldig. Jeg ble bare litt nyskjerrig :)
Min nværende Rocket GT med 2.500cc og 165 hester har et snittforbruk på 0.8 når det kommer til smpkjøring. Jeg er ganske overbevist om at denne kan gå ned til rundt 0.6 på langkjøring i et høyt gir, men allikevel er det jo egentlig mye i forhold.
Ikke for at det bryr meg så veldig. Jeg ble bare litt nyskjerrig :)
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Høyt bensinforbruk på MC - Hvorfor?
Her er en roadtest fra 1962, på en Triumph Tiger 100 S/S, en 'verstingsykkel' på den tiden.
Bensinforbruk:
Konstant 30 mph / 50 kmt: 0.25 l/mil
Konstant 50 mph / 80 kmh: 0.32 l/mil
Snitt på 500 miles / 800 km: 0.34 l/mil
Og de kjørte syklene HARDT i disse testene.
Skal se om jeg finner noe fra 30-tallet. Da var det ikke uvanlig med et forbruk under 2 dl / mil.
Bensinforbruk:
Konstant 30 mph / 50 kmt: 0.25 l/mil
Konstant 50 mph / 80 kmh: 0.32 l/mil
Snitt på 500 miles / 800 km: 0.34 l/mil
Og de kjørte syklene HARDT i disse testene.
Skal se om jeg finner noe fra 30-tallet. Da var det ikke uvanlig med et forbruk under 2 dl / mil.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Høyt bensinforbruk på MC - Hvorfor?
Når jeg kommer meg til pc m tastatur kan jeg utdype litt om hvorfor.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Høyt bensinforbruk på MC - Hvorfor?
Vil komme med en ørliten påstand : Det som nesten bestemmer aller mest, er gasshånda
Det er ihvertfall min erfaring gjennom ca 25 år og 12 forskjellige tung-sykler.
Med min kjørestil, så ligger forbruket på litt over og litt under 0,5 nesten samme hva virker det som. (snitt på en tank/fylling)
Men så klart jeg har prøvd ved noen anledninger og vært litt mere "fintfølende" med gasshånda for å teste
nedskalering av forbruk, og det funker. Husker feks. at jeg virkelig gikk inn for å kjøre "gjerrig" med en -99 suzuki gsxr 600 fra Solør til Oslo, og forbruket ble vel så vidt over 0,3 på denne strekningen. Så det går som oftest ann å få tohjulingene ned på et anstendig forbruk med litt anstrengelse. Unntaket av syklene mine var kanskje en 2003mod. Kawa ZX12R med 175 gamp. Den var faktisk meget vanskelig å få ned under 0,6 samme hva jeg gjorde. Og normalt så lå jeg faktisk på godt over 0,7
Så den var over snittet tørst !
Men med resten av syklene jeg har eid, så har bensinforbruket vært overraskende jevnt med min "gasshånd" og kjørestil :)
Og en annen ting : De aller fleste av oss kjører vel mc for å kunne "glad-gasse" litt, ihvertfall innimellom
Og tipper vel kjørestilen med hverdagsbilen ikke er helt den samme som med sykkelen for de fleste heller...
Hvis man da evt. overfører samme kjørestil fra mc til bil, så tipper jeg bensinforbruket på "buret" også øker en god del jeg
Dette vil ihvertfall stemme bra i mitt tilfelle

Det er ihvertfall min erfaring gjennom ca 25 år og 12 forskjellige tung-sykler.
Med min kjørestil, så ligger forbruket på litt over og litt under 0,5 nesten samme hva virker det som. (snitt på en tank/fylling)
Men så klart jeg har prøvd ved noen anledninger og vært litt mere "fintfølende" med gasshånda for å teste
nedskalering av forbruk, og det funker. Husker feks. at jeg virkelig gikk inn for å kjøre "gjerrig" med en -99 suzuki gsxr 600 fra Solør til Oslo, og forbruket ble vel så vidt over 0,3 på denne strekningen. Så det går som oftest ann å få tohjulingene ned på et anstendig forbruk med litt anstrengelse. Unntaket av syklene mine var kanskje en 2003mod. Kawa ZX12R med 175 gamp. Den var faktisk meget vanskelig å få ned under 0,6 samme hva jeg gjorde. Og normalt så lå jeg faktisk på godt over 0,7

Men med resten av syklene jeg har eid, så har bensinforbruket vært overraskende jevnt med min "gasshånd" og kjørestil :)
Og en annen ting : De aller fleste av oss kjører vel mc for å kunne "glad-gasse" litt, ihvertfall innimellom

Og tipper vel kjørestilen med hverdagsbilen ikke er helt den samme som med sykkelen for de fleste heller...
Hvis man da evt. overfører samme kjørestil fra mc til bil, så tipper jeg bensinforbruket på "buret" også øker en god del jeg

Dette vil ihvertfall stemme bra i mitt tilfelle

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Høyt bensinforbruk på MC - Hvorfor?
Kjører en 150 HKer 2.0 liter helt ny VW Caddy på jobb inni mellom. Her er det bare småkjøring, mange kryss og rundkjøringer etc. jeg er heller ikke den som tenker så mye på drivstoff forbruket for spare penger. Liker å gasse litt også når jeg kjlrer bil.
Å dra i gang 1.3 tonn bil fra hver eneste rundkjøring/kryss etc. må jo koste langt mer energi enn å dra i gang 2-300 kg. I hastigheter opp mot maks 60km/t vil jeg heller ikke tro luftmotstanden er enorm. Allikevel bruker caddyen 0.2 mindre enn Rocket og omtrent like mye som en S1000R som veier 6 ganger mindre.
Her snakker vi ikke bare LITT mindre effektive motorer slik jeg ser det.... :)
Å dra i gang 1.3 tonn bil fra hver eneste rundkjøring/kryss etc. må jo koste langt mer energi enn å dra i gang 2-300 kg. I hastigheter opp mot maks 60km/t vil jeg heller ikke tro luftmotstanden er enorm. Allikevel bruker caddyen 0.2 mindre enn Rocket og omtrent like mye som en S1000R som veier 6 ganger mindre.
Her snakker vi ikke bare LITT mindre effektive motorer slik jeg ser det.... :)
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Høyt bensinforbruk på MC - Hvorfor?
Har en del med belastning også å gjøre, en moderne diesel går mest effektivt på70-80% belastning. Derfor du bruker mindre diesel pr mil i 80 enn i 30.
en mc motor (les typisk 4cyl 700-1000cc) har en helt annen effektkurve enn moderne bilmotorer, og kjøres alltid på høyere turtall, der mister du også en del effektivitet
en mc motor (les typisk 4cyl 700-1000cc) har en helt annen effektkurve enn moderne bilmotorer, og kjøres alltid på høyere turtall, der mister du også en del effektivitet
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Høyt bensinforbruk på MC - Hvorfor?
Caddyen jeg nevnte er en bensiner.xavi0n skrev: 21 mar 2022, 21:53 Har en del med belastning også å gjøre, en moderne diesel går mest effektivt på70-80% belastning. Derfor du bruker mindre diesel pr mil i 80 enn i 30.
en mc motor (les typisk 4cyl 700-1000cc) har en helt annen effektkurve enn moderne bilmotorer, og kjøres alltid på høyere turtall, der mister du også en del effektivitet
Min 2.5l 165 HK'er tRocket har samme turtals område som caddyen til vanlig kjøring. Sperra slår inn rundt 7.000rpm akkurat som på caddyen. Men så langt drar jeg den sjelden eller aldri. Mellom 2.000 og 4.000rpm når jeg kjlrer vanlig. Maks moment ligger rundt 4.000rpm på Rocketen.
-
- Innlegg: 1
- Registrert: 20 sep 2021, 14:07
- Motorsykkelen din: YAMAHA 2018
Re: Høyt bensinforbruk på MC - Hvorfor?
Tusen takk for forklaringen. Jeg er nå veldig forsiktig med utgiftene mine, spesielt når det kommer til penger til drivstoff til motorsykkelen min og underholdning. Jeg er en gambler og spiller på et kasino. Jeg brukte mye penger på det. Jeg har nå lest på https://toppcasinonorge.com/banking-methods/visa/ informasjon om norske casinoer som aksepterer Visa-betalinger. Dette gjør at jeg kan kontrollere utgiftene mine bedre.biker7 skrev: 21 mar 2022, 20:44 Vil komme med en ørliten påstand : Det som nesten bestemmer aller mest, er gasshånda![]()
Det er ihvertfall min erfaring gjennom ca 25 år og 12 forskjellige tung-sykler.
Med min kjørestil, så ligger forbruket på litt over og litt under 0,5 nesten samme hva virker det som. (snitt på en tank/fylling)
Men så klart jeg har prøvd ved noen anledninger og vært litt mere "fintfølende" med gasshånda for å teste
nedskalering av forbruk, og det funker. Husker feks. at jeg virkelig gikk inn for å kjøre "gjerrig" med en -99 suzuki gsxr 600 fra Solør til Oslo, og forbruket ble vel så vidt over 0,3 på denne strekningen. Så det går som oftest ann å få tohjulingene ned på et anstendig forbruk med litt anstrengelse. Unntaket av syklene mine var kanskje en 2003mod. Kawa ZX12R med 175 gamp. Den var faktisk meget vanskelig å få ned under 0,6 samme hva jeg gjorde. Og normalt så lå jeg faktisk på godt over 0,7Så den var over snittet tørst !
Men med resten av syklene jeg har eid, så har bensinforbruket vært overraskende jevnt med min "gasshånd" og kjørestil :)
Og en annen ting : De aller fleste av oss kjører vel mc for å kunne "glad-gasse" litt, ihvertfall innimellom![]()
Og tipper vel kjørestilen med hverdagsbilen ikke er helt den samme som med sykkelen for de fleste heller...
Hvis man da evt. overfører samme kjørestil fra mc til bil, så tipper jeg bensinforbruket på "buret" også øker en god del jeg![]()
Dette vil ihvertfall stemme bra i mitt tilfelle![]()
Sist redigert av Lincoln Anderson den 27 apr 2022, 12:45, redigert 1 gang totalt.
Re: Høyt bensinforbruk på MC - Hvorfor?
Her er det TU skriver om dette:
Høy luftmotstand
Rekkeviddeangsten – et ord man nå knapt hører om elbiler – er ennå høyst reell for motorsyklister. Det er ikke bare for dårlig energitetthet i batteriene som er skyld i det.
Det er grunn til å tro at en stor tursykkel har større luftmotstand enn en moderne mellomklassebil.
Luftmotstandskoeffisienten, eller Cw-verdien, betyr mye for drivstofforbruket, sammen med kjøretøyets areal. For enkelthets skyld ser vi her bort ifra luftens tetthet og hastighet, som også spiller en rolle. Under ellers like forhold er de verdiene identiske enten man kjører bil eller MC.
En moderne VW Golf, versjon 8, har en Cw på 0,275 og bilen dekker 2.21m2. Motorsykkelprodusentene oppgir i liten grad slike tall. I fagboken Fahrzeuggetribe, drivsystemer for kjøretøy, gitt ut av den tyske ingeniørorganisasjonen VDI og Springer går det frem at Cw-verdiene for motorsykler stort sett ligger i området 0,5 – 0,7 og arealet, med fører, i området 0,4 – 0,6 m².
Det betyr at en Golf får en luftmotstand på 0,6 mens en motorsykkel fort passerer 0,4. Disse verdiene gjelder kun sykkel og fører, en MC på tur har gjerne sidevesker og toppboks i tillegg, og ofte passasjer. Det øker Cw-verdien betydelig, og av og til også arealet. Her ligger en viktig årsak til at en motorsykkel fort bruker nesten like mye drivstoff enn en langt større og tyngre bil. De har rett og slett en ugunstig aerodynamikk, det påvirker forbruket i negativ retning, og det vil gjelde også om bensin erstattes med elektrisk strøm.
Høy luftmotstand
Rekkeviddeangsten – et ord man nå knapt hører om elbiler – er ennå høyst reell for motorsyklister. Det er ikke bare for dårlig energitetthet i batteriene som er skyld i det.
Det er grunn til å tro at en stor tursykkel har større luftmotstand enn en moderne mellomklassebil.
Luftmotstandskoeffisienten, eller Cw-verdien, betyr mye for drivstofforbruket, sammen med kjøretøyets areal. For enkelthets skyld ser vi her bort ifra luftens tetthet og hastighet, som også spiller en rolle. Under ellers like forhold er de verdiene identiske enten man kjører bil eller MC.
En moderne VW Golf, versjon 8, har en Cw på 0,275 og bilen dekker 2.21m2. Motorsykkelprodusentene oppgir i liten grad slike tall. I fagboken Fahrzeuggetribe, drivsystemer for kjøretøy, gitt ut av den tyske ingeniørorganisasjonen VDI og Springer går det frem at Cw-verdiene for motorsykler stort sett ligger i området 0,5 – 0,7 og arealet, med fører, i området 0,4 – 0,6 m².
Det betyr at en Golf får en luftmotstand på 0,6 mens en motorsykkel fort passerer 0,4. Disse verdiene gjelder kun sykkel og fører, en MC på tur har gjerne sidevesker og toppboks i tillegg, og ofte passasjer. Det øker Cw-verdien betydelig, og av og til også arealet. Her ligger en viktig årsak til at en motorsykkel fort bruker nesten like mye drivstoff enn en langt større og tyngre bil. De har rett og slett en ugunstig aerodynamikk, det påvirker forbruket i negativ retning, og det vil gjelde også om bensin erstattes med elektrisk strøm.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Høyt bensinforbruk på MC - Hvorfor?
De fleste MC motorer er designet med høy motoreffekt i forhold til volum.
dette gjør også at effekten leveres på et høyt turtall -da også med dreimoment max på et høyt turtall.
Når motoren da normalt ikke kjøres på dette høye turtallet vil virkningsgraden også synke da den ikke ligger på sitt "ideelle" turtall for effektivitet.
men et høyt turtall vil også øke forbruket så det er en avveining her også.
Men en kuriositet oppe i dette er at en kawasaki z250 vil senke forbruket på kjøring på lande vei ved å benytte ett til to lavere gear enn det som virker "normalt" -forbruket faller med 0.10-0.2liter på mila avhengig av belastning..men dette er en liten to sylindret motor med høyt turtall og lite dreimoment.
Sett fra "gamle dager" da en ensylindret 500 med 10-12hk tøffet rundt med under 0.2-0.3 på mila-grunnet lavt maxeffekt turtall og dreimoment på et ennå lavere turtall.-disse motorene er faktisk ganske effektive (på forbruk)men yter jo knapt noen ting
.
dette gjør også at effekten leveres på et høyt turtall -da også med dreimoment max på et høyt turtall.
Når motoren da normalt ikke kjøres på dette høye turtallet vil virkningsgraden også synke da den ikke ligger på sitt "ideelle" turtall for effektivitet.
men et høyt turtall vil også øke forbruket så det er en avveining her også.
Men en kuriositet oppe i dette er at en kawasaki z250 vil senke forbruket på kjøring på lande vei ved å benytte ett til to lavere gear enn det som virker "normalt" -forbruket faller med 0.10-0.2liter på mila avhengig av belastning..men dette er en liten to sylindret motor med høyt turtall og lite dreimoment.
Sett fra "gamle dager" da en ensylindret 500 med 10-12hk tøffet rundt med under 0.2-0.3 på mila-grunnet lavt maxeffekt turtall og dreimoment på et ennå lavere turtall.-disse motorene er faktisk ganske effektive (på forbruk)men yter jo knapt noen ting

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 63
- Registrert: 18 mar 2013, 14:55
- Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
- Bosted: Søre sunnmøre
Re: Høyt bensinforbruk på MC - Hvorfor?
1984 modell 1200 med 340kg + fører + (alt for mye) bagasje. Turkjøring i dugelig tempo for en kolonne som tangerer et vogntog i vekt.
0.46 snittet jeg langs dårlige norske veier i dårlig norsk vær. Da burde dere med flotte nye sykler klare litt bedre
Skal sies at vi trakk konklusjoner rundt høyden på vindskjermene og forbruket etter det vi så mellom de ellers så like syklene, så vindmotstand er nok en viktig faktor. Likevel, tror høyrehånda har sitt å si, mer enn vi kanskje har lyst å innrømme.
Litt snikreklame, den bronsefargede på bildet er nå til salgs i Ålesundsområdet, tror du skal lete lenge etter bedre tursykkel for pengene! Jeg må si jeg angrer på at jeg solgte min, men bukkerittet hadde blitt vanskelig på GW..
0.46 snittet jeg langs dårlige norske veier i dårlig norsk vær. Da burde dere med flotte nye sykler klare litt bedre

Skal sies at vi trakk konklusjoner rundt høyden på vindskjermene og forbruket etter det vi så mellom de ellers så like syklene, så vindmotstand er nok en viktig faktor. Likevel, tror høyrehånda har sitt å si, mer enn vi kanskje har lyst å innrømme.
Litt snikreklame, den bronsefargede på bildet er nå til salgs i Ålesundsområdet, tror du skal lete lenge etter bedre tursykkel for pengene! Jeg må si jeg angrer på at jeg solgte min, men bukkerittet hadde blitt vanskelig på GW..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.