Bjerknez skrev: 12 apr 2022, 10:30
Ja, jeg synes det er merkverdig når andre mener at dem "kjører som vanlig" rett etter dekkskift uten å tenke på at dekkene er glatte. Faktisk helt uforståelig, så sant dem da ikke kjører unormalt pent hele tiden, noe jeg betviler sterkt.
Det er da voldsomt som du maler og maler på dette med at mange av oss kjører som vi pleier etter bytte av dekk, i innlegg etter innlegg...
Virker som du ikke evner å forstå at andre har annen erfaring enn den du selv har.
I fjor var jeg på Motorspeed på Lillehammer og måtte sette igjen 1290'en pga. "steinsprut" skade som resulterte i lekkasje på radiatoren, som ikke lot seg fikse.
For å komme hjem heiv forhandleren seg rundt og registerte 390'en, som jeg kjøpte en uke senere.
Jeg satte meg på sykkelen med 0 km. på telleren og svingte ut veien fra forhandleren og kjørte altså "som jeg pleier". Tenkte ikke i det hele tatt at sykkelen hadde helt nye dekk. Men, som jeg alltid pleier når jeg starter opp og kjører en "kald" sykkel, så var jeg bevisst på at dekkene heller ikke er driftsvarme og har dermed heller ikke optimalt veigrep. Driftsvarme blir de først etter å ha kjørt en viss strekning.
Så ut fra forhandleren gikk det rolig for seg, som jeg alltid gjør med en sykkel uten driftsvarme dekk. Gjennom rundkjøringa ved ESSO'en rett bortafor på en rolig måte som jeg bruker å gjøre. Det samme i den skarpe svingen før påkjøringsrampa for så å komme seg ut på E6 med jevn akselerasjon opp til 90 km/t sånn ca.
Ingen tendenser til dekkslipp, selvfølgelig.
Så kan man gjerne komme med den innvendingen at en Duke 390 med sine 150 kg. og 43 HK ikke akkurat "setter fyr" på asfalten om man gla'gasser.
En smule annerledes, tror jeg de fleste vil være enige om, når det gjelder en KTM 1290 SA S med sine 160 HK fordelt på ca. 220 kg.
Men jeg kjører altså på akkurat samme måten med denne når sykkelen er "kald", være seg med godt brukte dekk eller nypålagte dekk. Og har aldri opplevd slipp av noe slag, selv ikke da det regnet, noe det gjorde forrige gang jeg dro fra verkstedet etter forrige dekkbytte.
Men da kjørte jeg naturligvis litt forsiktigere enn når asfalten er tørr, noe jeg for øvrig alltid pleier å gjøre i regnvær. Naturligvis også i rundkjøringen ca. 500 m. fra dekkforhandleren.
Hvilket dekkmerke Duke'en har husker jeg ikke i farten. Tror det er Dunlop...
Som mange her inne antakelig har fått med seg har jeg kjørt på Mitas Terra Force-R de siste årene.
Før det Bridgestone.
Ingen dekkslipputfordringer med disse.
Mange år siden jeg har kjørt på Michelin, Conti, Metzeler, Pirelli, Dunlop og Avon. Men når jeg tenker tilbake så opplevde jeg aldri slipp med disse som nye heller. Og ja, jeg har prøvd alle. Har heller mindre gode erfaringer med punkteringsmotstand og slitestyrke med disse merkene. Men det er en annen skål...
Men har de som kjører på disse dekkmerkene erfart at de får dekkslipputfordringer etter bytte så har jeg ingen problemer med å forstå at dette skjer. Og ha man gjort slike erfaringer så kjører man selvfølgelig deretter med tanke på å ikke oppleve det samme igjen senere. Fullt forståelig, selvfølgelig.
Men jeg har altså aldri opplevd dette som noen utfordring.
Og det bør det da ikke være så vanskelig, som det virker å være for enkelte, å forholde seg til uten å synes at dette er merkverdig og uforståelig, som det skrives her i tråden.
Nevner helt til slutt at jeg var innom dekkpusheren min i går og "følte og tok" på de nye Mitasdekkene som ble levert tidligere i vår.
Kjente på dekkbanen, som ikke var spesielt glatt, må jeg si. Mer klebrig. Så kanskje ikke så glatte likevel som mange er så bombastisk sikre på...