Samme som 1290'en min så langt i år.
Men siden det er blitt mest kjøring her i distriktet vi bor hvor det er noe kupert og svingete så ha forbruket også vært oppe i 0,44...

. Det samme med toppboksen og kona som passasjer på en litt lengre Romeriksrunde vi nylig gjorde.
390'en ligger fortsatt på 0,31, men den tror jeg skal greie å få under det bare den får kjørt på seg en del flere km.
Interessant med forbrukstall, men enda mer interessant er jo spørsmålet i trådtittelen. Nemlig
hvorfor en del opplever høyere forbruk enn oppgitt, forventet og i forhold til andre med samme sykkel.
Kjørestilen kan naturligvis være en vesentlig årsak. Kanskje type dekk også kan være en medvirkende årsak? Og hva med kjededrevne sykler; kan kontinuerlig kjedesmøring under kjøringen bidra til redusert forbruk?
Og et poeng til slutt; mange sykler er drevet slik at sjettegiret er et rent overgir. Men sparer man drivstoff ved å kjøre i dette giret i relativt lave hastigheter?
Jeg tror ikke det siden dette sammenfaller gjerne med at man ikke "treffer" gunstigst mulig på motorens momentkurve.
Høyere turtall på et lavere gir treffer bedre på kurven og kan, slik jeg tror, gi gunstigere forbruk. Selv om turtallet er høyere.
Derfor kjører jeg min 1290 i all hovedsak som en femgirs motorsyklist og bruker som oftest kun sjettegiret i motorveihastigheter.
Kanskje dette forklarer noe av årsaken til at forbruket ligger på fra 0,42 til 0,45 på 1290'en jeg har nå med 64K på telleren?