Det er en del store sykler med mange eiere og/eller få km. For eksempel 12 år gammel sykkel kjørt 10'000km. Det er jo ingenting! I snitt 2000km per eier?!? Gir inntrykk av at a) folk har mye penger til å kjøpe ny sykkel og kjøre så lite og b) folk likte ikke sykkelen så de byttet den raskt.
Logg in på SVV sine sider med Bank-ID. Da kan du se hvem de tidligere eierne har vært. Så kontakter du 2-3 av de ferskeste. Det har jeg gjort med OK resultat.
Når har jo jeg litt erfaring med touringsykler, og der skal man se opp for det motsatte. Få eiere og mange år , og spesielt om du forstår at den vaskes mye.
Høres det rart ut?
Det er litt min og bekjente på nett i touringmiljøer.
Få km kan , jeg understreker kan, stå seg i hjel.
Mye vask , med høytrykk, gir også stå seg ihjel syndrom.
Standard feil på Pan European er kaliper med stempel som er fast eira.
Her ser vi at en Pan European med 100000 km somregel er bedre.
Nå har jo jeg akkurat kjøpt en gammel sykkel som såvidt er kjørt... det var med bange anelser.
Men etter noen samtaler med nåværende (forrige jeg er jo no eier) eier så var det litt stå seg ihjel syndrom, når han fikk den i sitt eie og det har kostet en del arbeide å få alt til å funger som det skulle.
Men der er vi også ved et viktig punkt, får jeg tak i en ihjel stått sykkel billig så tar jeg gjerne jobben, det består som regel bare av rens vask og oppsmøring...og skifte litt gummi. Det kan bli en svært så god butikk.
Når det gjelder antall eiere, så legger jeg lite vekt på det. Vurderer heller sykkelen og dens merker.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Sykler som er brukt og vedlikeholdt er bra greier. Er når ting blir brukt, så går noe i stykker, så blir det stående som er problemet.
Ofte glemmer folk hvorfor de parkerte. Den gamle K100en jeg hadde hadde gått 122 000km da jeg kjøpte den. Den hadde fått det nødvendigste og jevnlig brukt, men eieren nærma seg 80år og ble litt skrøpelig. Så den ble stående mye ute på slutten i regn og det kom vann i bensinen. Så starta den ikke lenger og ble stående. Verksted fikk ikke skikk på den og ble solgt til meg.
Men den var kontinuerlig brukt og for meg var de bare å skifte bensin og kjøre. Alt fungerte tipptopp. Nå har den gått 136 000km hos ny eier som er en bekjent og alt fungerer fint enda. Var nettopp på en langtur også.
Å bytte slitedeler er en ting. Dette er bare noe som må følges opp etter bruk. Deler som må skiftes etter mye stillstand er ofte annerledes og andre typer, ofte dyre deler som må skiftes.
En sykkel med mange eiere kan være en varm potet, men kommer helt ann på sykkeltypen. Om alle kjøper seg typisk en nybegynnersykkel og denne byttes ut raskt, så er det fort 5-10 nybegynnere som har eid sykkelen på 5-10år.
FredrikE24 skrev: 05 jul 2022, 13:36
og for meg var de bare å skifte bensin og kjøre.
Og dette klarte ikke verkstedet å finne ut av?
Nope, de brukte masse tid og penger på å kaste nye deler på den til og med. Jeg kjøpte den som et vinterprosjekt, men sykkelen startet maks en time etter hjemkomst med den på henger. Da inkludert en tur innom bensern med en 5 liters kanne.