Erik_1976 skrev: 01 aug 2022, 22:04
Hei store forum,
For å presentere meg kort, så er jeg en kar på 45 fra Gjerdrum som har hatt lappen i noen år nå, og har holdt meg på en 2008 Harley FatBob.
Nå i det siste har jeg innsett at FatBoben ikke oppfyller alle mine behov, og har derfor begynt å se litt på adventure sykler som treffer bedre.
I dag har jeg sett på en Harley Pan America, prøvd en Honda Africa Twin og en BMW R1250GSA. Må si jeg falt for BMWen.
Det eneste jeg lurer på er hvordan denne er å kjøre med i tett Oslo trafikk. Bor i Gjerdrum utenfor Oslo, og skal pendle mye gjennom byen.
Vet at det finnes mange smalere sykler der ute som er bedre i tett trafikk, men er det noen som har noe erfaring med disse adventure syklene i rushen?
De er jo ganske stille og brede! (Akkurat på lyd må jeg si det er fordel å kjøre Harley)
Det spørs hva du sammenligner den med, hvis du sammenligner GS1250 med andre tilsvarende adventure sykler så er den veldig bred, men vekten ligger langt nede og den er kjent for å være enkel å manøvrere.
Men selv om andre sykler er smalere så er det fremdeles styret som er bredest på alle sykler, spesielt adventure sykler, så det har egentlig ikke så mye å si.
Pan America blir enda større, og mer topptung.
Africa Twin blir smalere, men mer topptung. Men du kan kjøpe Africa Twin med DCT som er fantastisk når det er mye start og stopp kjøring.
Triumph 900 er også en vakker sykkel, jeg har møtt på flere som kjører dem og er strålende fornøyde.
Og når det kommer til Adventure sykler i seg selv, så sitter du høyt oppe som gir godt overblikk over trafikken, det er en fordel kontra lavere sykler. Men det er store og tunge sykler. Og uansett hvilken adventure sykkel du velger så vil du ha omtrent de samme fordelene og bakdelene.
Og i all hovedsak så vil mindre sykler passe bedre til pendling, så den beste adventure sykkelen til pendling gjennom Oslo vil være feks Honda CB500X som veier mindre enn de du nevnte, har smalere sete og fjærlett clutch. Eventuelt en Scooter eller noe sånt som Honda NC750X DCT. Men jeg regner med at slike sykler ikke er aktuelle for din del så sier ikke så mye mer om det.