BMW R1250GSA i tett trafikk?
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?
Speed Twin er en nydelig sykkel å se på. Skal prøvekjøre denne en vakker dag. Mulig min neste sykkel, hvis det ikke blir en Rocket igjen :)
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?
Det spørs hva du sammenligner den med, hvis du sammenligner GS1250 med andre tilsvarende adventure sykler så er den veldig bred, men vekten ligger langt nede og den er kjent for å være enkel å manøvrere.Erik_1976 skrev: 01 aug 2022, 22:04 Hei store forum,
For å presentere meg kort, så er jeg en kar på 45 fra Gjerdrum som har hatt lappen i noen år nå, og har holdt meg på en 2008 Harley FatBob.
Nå i det siste har jeg innsett at FatBoben ikke oppfyller alle mine behov, og har derfor begynt å se litt på adventure sykler som treffer bedre.
I dag har jeg sett på en Harley Pan America, prøvd en Honda Africa Twin og en BMW R1250GSA. Må si jeg falt for BMWen.
Det eneste jeg lurer på er hvordan denne er å kjøre med i tett Oslo trafikk. Bor i Gjerdrum utenfor Oslo, og skal pendle mye gjennom byen.
Vet at det finnes mange smalere sykler der ute som er bedre i tett trafikk, men er det noen som har noe erfaring med disse adventure syklene i rushen?
De er jo ganske stille og brede! (Akkurat på lyd må jeg si det er fordel å kjøre Harley)![]()
Men selv om andre sykler er smalere så er det fremdeles styret som er bredest på alle sykler, spesielt adventure sykler, så det har egentlig ikke så mye å si.
Pan America blir enda større, og mer topptung.
Africa Twin blir smalere, men mer topptung. Men du kan kjøpe Africa Twin med DCT som er fantastisk når det er mye start og stopp kjøring.
Triumph 900 er også en vakker sykkel, jeg har møtt på flere som kjører dem og er strålende fornøyde.
Og når det kommer til Adventure sykler i seg selv, så sitter du høyt oppe som gir godt overblikk over trafikken, det er en fordel kontra lavere sykler. Men det er store og tunge sykler. Og uansett hvilken adventure sykkel du velger så vil du ha omtrent de samme fordelene og bakdelene.
Og i all hovedsak så vil mindre sykler passe bedre til pendling, så den beste adventure sykkelen til pendling gjennom Oslo vil være feks Honda CB500X som veier mindre enn de du nevnte, har smalere sete og fjærlett clutch. Eventuelt en Scooter eller noe sånt som Honda NC750X DCT. Men jeg regner med at slike sykler ikke er aktuelle for din del så sier ikke så mye mer om det.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?
Jeg kjører Adventure-sykkel til jobb i Oslo (fra like utenfor Oslo).
Det går fint, men det er steder hvor det er kø i to felt hvor lanesplitting er i trangeste laget her og der.
Valgte GS fremfor GSA av den grunn, for at den skulle bli mindre topptung og noe smalere (har F850GS Rally).
Bedre i tett trafikk og offroad, jeg kjører aldri mer enn 35-36 mil uten å passere bensinstasjon uansett :-)
Joda, det er bredt styre på den også, og man bør trekke til seg albuene av og til for å gå klar av speilene på biler ved splitting
1250´n er fin hva gjelder balansering pga. det lave tyngdepunktet, men smidig til å smette i mellom i kø er den ikke.
Det går fint, men det er steder hvor det er kø i to felt hvor lanesplitting er i trangeste laget her og der.
Valgte GS fremfor GSA av den grunn, for at den skulle bli mindre topptung og noe smalere (har F850GS Rally).
Bedre i tett trafikk og offroad, jeg kjører aldri mer enn 35-36 mil uten å passere bensinstasjon uansett :-)
Joda, det er bredt styre på den også, og man bør trekke til seg albuene av og til for å gå klar av speilene på biler ved splitting

1250´n er fin hva gjelder balansering pga. det lave tyngdepunktet, men smidig til å smette i mellom i kø er den ikke.
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 26 feb 2021, 19:10
- Motorsykkelen din: FatBob og Africa Twin Adventure
Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?
Takk for mange gode innspill!
Jeg ser jo at det er vanskelig å få det beste av alle verdener i en og samme sykkel, og her må man bare prioritere hva de viktigste bruksområdene er! R1250GSA er som jeg forstår på de fleste mulig å lane splitte med, men ikke ideell til formålet.
Her må fordelene og ulempene balanseres ser jeg!
Triumph900 ser ut som en spennende sykkel. Får teste den også før jeg bestemmer meg.
Ellers så er jeg enig at R1250GSA er litt gubbete, men det er kanskje der jeg er!
Jeg ser jo at det er vanskelig å få det beste av alle verdener i en og samme sykkel, og her må man bare prioritere hva de viktigste bruksområdene er! R1250GSA er som jeg forstår på de fleste mulig å lane splitte med, men ikke ideell til formålet.
Her må fordelene og ulempene balanseres ser jeg!
Triumph900 ser ut som en spennende sykkel. Får teste den også før jeg bestemmer meg.
Ellers så er jeg enig at R1250GSA er litt gubbete, men det er kanskje der jeg er!

-
- Innlegg: 344
- Registrert: 11 nov 2016, 19:53
- Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
- Bosted: Sarpsborg
Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?
Test tiger 1200 også. God sykkel og ikke så bred som gsa
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?
Ser at GSA er hele 10 cm. Bredere enn Rocket til og med. Det begynner og bli ganske bredt ja... GSA er 98 cm. Bred og jeg regner med den er enda bredere med sidekofferter etc. da begynner den og nærme seg den samme bredden som enkelte småbiler....
Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?
På min GSA er ikke Bumot-koffertene bredere enn styret, men ser heller ikke poenget med å kjøre med sidekofferter på tur til jobben, så stor matpakke har han neppe med seg. Lavt tyngdepunkt som gjør den utrolig lett å balansere i krypefart, god og høy sittestilling som gir deg oversikt langt frem, det må jo være gode egenskaper for lanesplitting og bykjøringBjerknez skrev:Ser at GSA er hele 10 cm. Bredere enn Rocket til og med. Det begynner og bli ganske bredt ja... GSA er 98 cm. Bred og jeg regner med den er enda bredere med sidekofferter etc. da begynner den og nærme seg den samme bredden som enkelte småbiler....

Sent from my iPhone using Tapatalk
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: BMW R1250GSA i tett trafikk?
Styrebredden på KTM 1290 SA S er 84 cm.
Men siden jeg har montert uoriginale speil, nærmere bestemt de samme som Moto Guzzi, Aprilia og BMW har, er bredden mellom ytter(berørings)punktene på speilene 97 cm.
Med originale KTM sidespeil som står mer oppreist i speilfestene er maks-bredden 84 cm.
Har ikke målt med originale (OEM) sidevesker, men ut fra hva jeg har sett med det blotte øye når de har vært påsatt, ser det ut som at de ikke går utover styrebredden.
Har aldri hatt noen utfordringer med disse på sykkelen i tett trafikk her i landet eller utlandet.
Men siden jeg har montert uoriginale speil, nærmere bestemt de samme som Moto Guzzi, Aprilia og BMW har, er bredden mellom ytter(berørings)punktene på speilene 97 cm.
Med originale KTM sidespeil som står mer oppreist i speilfestene er maks-bredden 84 cm.
Har ikke målt med originale (OEM) sidevesker, men ut fra hva jeg har sett med det blotte øye når de har vært påsatt, ser det ut som at de ikke går utover styrebredden.
Har aldri hatt noen utfordringer med disse på sykkelen i tett trafikk her i landet eller utlandet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.