FredrikE24 skrev: 07 aug 2022, 10:45
Er det så status med disse GSene da? Om man liker en sykkel bedre enn et utvalg av andre modeller så ender man naturlig nok opp med den man liker best. Jeg tenker det er slik for de fleste motorsykkeleiere, så vekter man ulike ting forskjellig.
Er vel LITT som med bil. Men kanskje ikke så utbredt i MC miljøet da MC koster ganske lite i forhold og flere har råd til dem. Men allikevel så ser man at folk flest starter i det billige hjørnet som fersk MC'ist. For så og på sikt erfare forskjellene når man velger noe dyrere.
Hadde man snakket status alene så er det jo stort sett prisen som rettferdigjør det utsagnet. I så måte er det dem med de dyreste motorsyklene som på en måte "vinner".
Det at mange velger feks. GSA tror jeg kommer av flere ting:
1. Det er mange av dem og sjansen er stor for å få hjelp.
2. Forhandlernettverket er veldig bra.
3. markedsføringen rundt disse er ganske solid.
4. også er det jo gode sykler basert på veldig mange brukere
5. man kjøper seg på en måte inn en slags gruppe og treffer likesinnede. Litt som med Harley, på en måte.
Så har du dem som velger å gå litt egne veier. Dem som ofte enten velger noe billig og overbeviser seg selv om at billig er like bra som dyrt, også har du dem som vil ha noe ikke så mange andre har som også blir sett på som en premium sykkel som det ikke går 5 av på dusinet.
I størst motor og høyest pris kategorien så kan jeg vel si at jeg ligger godt ann sånn sett. Men i forhold til pris så er jo GSA teknisk sett en bedre sykkel hvis man drar inn fornuft. For Rocket er slett ikke egnet til offroad kjøring. Heller ikke så mye grus, og jeg hadde trolig ikke vunnet en kappkjøring med en GSA på gocart banen heller.
Men i mitt hode så vinner jeg stort på stil. På Rocket finner man også svært lite plast og sykkelen er designet for å se bra ut og ikke nødvendigvis som et verktøy.
Men størst motor betyr ikke at man selvsagt vinnet er kappløp på bane med alle andre. Hvis DET er viktig så kjøper man seg en RR sykkel. Med stor motor så følger det nemlig et stort moment og det momentet er gull og ha når man er på tur. Spesielt hvis man også har litt hester på topp. Kjørestilen blir ironisk nok mer avslappet. Man trenger ikke gire like ofte og man har krefter over hele fjøla.
Med en Tracer 9 GT så får man i mitt hode en fin sykkel til en billig penge som oppfyller drømmen om å kjøre tur med motorsykkel. Sykkelen vil med stor sannsynlighet overraske deg positivt, spesielt siden man kanskje ikke er vant til så mye annet. Men så kanskje man begynner å bli lang i øynene og prøvekjlrer andre sykler etc. og finner ut at sykkelen man flrst kjørte kanskje ikke var så "flott" som man trodde. Å slik går no dagan.
Derfor så sier jeg. Kjøp den sykkelen som du har mest lyst på ut fra den erfaringen du har og bygg deg videre ved hjelp av disse erfaringene på egenhånd.