Mellomtung?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Mellomtung?

Legg inn av TheGinger »

Hei. Sidan det ikkje vart lettsykkel, så tenkte eg at eg ville ta mellomtung, sida interessa fortsatt er der. Problemet er økonomien. Eg veit dette er dyrt, så eg har satt opp ei liste over kva ting kjem til å koste, men altså ikkje noko budskjett:

Eingongsbetaling:
Kleder 10.000 kr
Lappen 25.000 kr
Sykkel 35.000 kr
Sum engongsbetaling: 70.000

Pris pr år:
Forsikring 5.000 kr
Service 5.000 kr
Årsavgift 2.000 kr
Bensin/vedlikehold 5.000 kr
Sum pr. år: 17.000 kr

Er dette ei realistisk oversikt? Eg vil gjerne ha tankane dine rundt dette med sykkel, erfaringar, tankar og alt ein nybegynnar burde vite (og ikkje vite).

Når eg skal ta lappen trengs jo også ein sykkel. Eg ser føre meg at det ikkje vert nokon r sykkel, både fordi forsikringa vert svinedyr fordi eg ikkje trur sittestillinga er for meg. Eg ser føre meg langturar til Danmark, Sverige, Tyskland og også rundt i vårt ganske land (men kor mykje av desse planane som faktisk vert gjennomført er noko anna). Eg tenkte derfor at eg ville ha ein sykkel som har litt oppreist sittestilling, men kanskje heller ikkje ein cruiser(?) eller adventure sykkel (det er berre å komme med innvendingar, for eg veit ikkje kva eg vil ha). Tenkte også å pendle til skule og besøke vener, så den må ikkje vere eit stygt vrak.

De treng ikkje å linke til finn annonser, fordi eg tenkte denne tråden kunne bli brukt av folk lenge etter at eg har fått meg sykkel, men henvisning til finn annonser, namn på syklar, sykkeltypar, osv er hjarteleg velkomne.

På førehand tusen takk for svar. Alt av mc-tips og erfaringar er velkomne :twothumbs:

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Bosted: Kristiansand

Re: Mellomtung?

Legg inn av HeHy »

Hei og velkommen til mc-verdenen. Kan kommentere litt. Summen din for klær, lapp og sykkel er nok satt opp for minimum. Lappen er nok et sted mellom 20-30k, klær er hva man gjør det til og ønsker av vanntetthet kvalitet osv, men 10k er et fint førsteestimat. Sykkel til 35k er nok minimum. Så beregn fra 70-95k i første omgang.
Ellers høres det ut som du kunne tenkt deg en touring, adventure eller sport-touring sykkel, basert på kriteriene dine. Mulig en nakensykkel også kan fungere? Avhengig av hva du selv vil ha.

På forsikring kan jeg si det at 5000kr i året kan være realistisk, men det kommer an på sykkeltype, hvor du bor, om du har garasje til sykkel og hvilken alder og bonus du har. Selvfølgelig kommer det også an på om du skal ha ansvar, delkasko eller kasko også. Med kasko må du nok beregne rundt 10-15k i året for en yngre sjåfør og lav bonus.

Service er litt hva man gjør det til, dersom du kan ta enkle servicer selv så kan du spare noen tusen noen år, men større servicer burde nok gjøres på verksted og da ryker det fort ut 6-15k avhengig av sykkeltype og hvor omfattende den er.

Det ser heller ikke ut som du har beregnet inn dekkbytte, disse må som oftest skiftes mellom 10-20k kilometer, og vil koste rundt 5000 for et sett ferdig montert på sykkel. Andre ting er feks kjede og drev til rundt 2000 kr hver 20-40k kilometer, bremseskiver og klosser ved rundt 40k-70k kilometer til noen tusen osv osv. Slike ting kan være lurt å ta med i beregningen dersom du ser på "billige" eldre bruktsykler.

Pris for drivstoff kommer jo an på hvor mye du kjører, men du kan beregne rundt 0,5 L per 10 km. Dvs 200L bensin for 4000km, tilsvarende ca 5000 kr med dagens bensinpriser.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24646
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mellomtung?

Legg inn av Bjerknez »

Jepp. Ikke regn med at dekk varer 10-20k km. Regn med maks 10k km. Rundt 5.000 for bytte og kjøp av dekk med årlig kjørelengde intill 10k km. må påregnes.

Ellers ser regnestykket ditt ok ut. :)

Legg av litt til uforutsette utgifter også evt.

Det virker som om budsjettet ditt er stramt, så det kan være smart og være forsiktig med gasshånda også. For bøtene svir virkelig når lommeboka er tom fra før. :)

Been there done that.

Men lommeboka mi var heldigvis ikke tom da. Men det svir nå uansett :)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Mellomtung?

Legg inn av SilverSmurfer »

Alt spørs på hvor mye du kjører men jeg ville ha regnet med 30 på lappen og 50 på sykkel, ved å bruke litt mer i utgangspunktet får man en sykkel som krever mindre vedlikehold og som er tryggere å kjøre.

Forsikring service og årsavgift ser greit ut. Men husk dekk. Bør regne med at du bruker omtrent like mye på dekk som på service og bensin.

Så 5000 i bensin, 5000 service, 5000 dekk

TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Re: Mellomtung?

Legg inn av TheGinger »

Dekk varar i 10.000 km, men kor langt er dette eigentleg? Er det berre ein sesong, eit år? Eller må ein bytte dekk 2 gongar per sesong? Det høyrdest ganske mykje ut, syntest eg. Bilar bytar jo kvar andre (eller fjerde) år omtrent (trur eg)

Eg kan jo prøve meg på eit nytt prisanslag:
Einongsbetaling:
Kleder 15.000 kr
Lappen 30.000 kr
Sykkel 50.000 kr
Sum engongsbetaling: 95.000

Pris pr år:
Forsikring 5.000 kr
Service 5.000 kr
Årsavgift 2.000 kr
Vedlikehold 5.000 kr
Bensin 5.000 kr
Dekk 5.000 kr
Sum pr. år: 27.000 kr

Kan dette vere ei realistisk utrekning?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24646
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mellomtung?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det høres noenlunde greit ut.

2.500 pr. Mnd i faste utgifter og 95ish tusen i engangsutgift. Husk at du betaler kun verditapet. Du får jo penger igjen når du selger sykkelen. Er du heldig får du like mye eller mer enn det du gir for den. Og du kan dermed sette denne summen i null. Mer eller mindre.

Brukeravatar
Tekumseh79
Innlegg: 14
Registrert: 26 sep 2015, 13:42
Motorsykkelen din: 1980 Yamaha SR 500
Bosted: Steinkjer

Re: Mellomtung?

Legg inn av Tekumseh79 »

Klær kan man kjøpe billig brukt for å prøve seg fram til hva man trives i (og sikkert langt under halvere budsjettposten din). Hjelm bør være ny og personlig, men alt annet er også å finne pent behandlet til greie priser f.eks på finn. En dårlig sommer kan man bli overraska over hvor bitende kald en racing skinndress kan være selv om det er opp mot 20 grader, eller hvor glatt på setet ei goretexbukse uten skinnlapp i baken kan være, eller hvor mye tøffere den jakka var i katalogen enn den ble i speilet.

Service kommer også litt an på hvor ny sykkelen er, og hvor mye man kan gjøre selv (olje, oljefilter, luftfilter, bremseklosser, drev, kjede etc.)
Men ellers synes jeg også regnestykket ser realistisk ut.

Jeg synes Honda CB500F (sportstouring) og Honda CB500X ser spennende ut i mellomklassesjiktet. Pålitelige og ikke så dyre. Kanskje må man koste på seg et bredere og tykkere sete for komfort på lengre turer.
Sittestillinger osv får du sett litt av her: https://cycle-ergo.com/
1980 Yamaha SR 500

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Bosted: Kristiansand

Re: Mellomtung?

Legg inn av HeHy »

Antall kilometer per år vil variere med bruk. Dersom du pendler med sykkel og har litt reisevei, vil naturligvis kilometerne gå fortere. Ellers er gjennomsnittet i Norge rundt 3000 km per år. Men da kjører mange lite og noen mye. Bruker du den kun til godværsturer og 1 lengre tur i året ville jeg regnet 4-5k kilometer i året. Dvs at dekk burde holde 2 sesonger. Skal du på Europatur ville jeg dobla det og regnet med minst ett dekkskifte i løpet av sesongen.
Regnestykket ditt ser nok mye mer realistisk ut nå. Kun forsikringa som kan bli dyrere avhengig av hva du går for.

Ellers kan det være verd å merke seg at dersom du skal på langtur kan det være du ønsker bagasjeløsninger, skivelås, og annet utstyr til turen. Mulig en "engangs" kostnad, men viktig å merke seg at det kan komme andre utgifter som følge av hobbyen ;) . Selvfølgelig må man også beregne ekstra for bensin, hotell/overnatting, ferjer og andre utgifter ved å dra på langtur/ferie.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mellomtung?

Legg inn av AJ »

TheGinger skrev: 19 aug 2022, 08:56 På førehand tusen takk for svar. Alt av mc-tips og erfaringar er velkomne :twothumbs:
Er på en litt lengre tur med en KTM 390 Duke nå til forumets årlige treff, denne gangen i Telemark.
Med vanntett softball fra SW-Motech, 70 l., tror jeg den, trygt festet på passasjersalen.
Har storkost meg med denne raskere av en sykkel så langt.

Denne vil helt sikkert egne seg godt til pendling også, men vil nok kreve litt tilvenning i bykjøring. Ensylindret og noe nykkete i motorgangen som den er. Men samtidig veldig smidig, så liten og nett som den er.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Re: Mellomtung?

Legg inn av TheGinger »

AJ skrev: 20 aug 2022, 09:21
TheGinger skrev: 19 aug 2022, 08:56 På førehand tusen takk for svar. Alt av mc-tips og erfaringar er velkomne :twothumbs:
Er på en litt lengre tur med en KTM 390 Duke nå til forumets årlige treff, denne gangen i Telemark.
Med vanntett softball fra SW-Motech, 70 l., tror jeg den, trygt festet på passasjersalen.
Har storkost meg med denne raskere av en sykkel så langt.

Denne vil helt sikkert egne seg godt til pendling også, men vil nok kreve litt tilvenning i bykjøring. Ensylindret og noe nykkete i motorgangen som den er. Men samtidig veldig smidig, så liten og nett som den er.
Har høyrt eller lese ein plass at dei stoppar i lyskryss osv, men at dette berre er ein del av sjarmen når det er KTM, men hadde ikkje vore akseptabelt med ein Honda, Yamaha, Suzuki osv. Stemmer dette?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Mellomtung?

Legg inn av SilverSmurfer »

TheGinger skrev: 19 aug 2022, 18:53 Dekk varar i 10.000 km, men kor langt er dette eigentleg? Er det berre ein sesong, eit år? Eller må ein bytte dekk 2 gongar per sesong? Det høyrdest ganske mykje ut, syntest eg. Bilar bytar jo kvar andre (eller fjerde) år omtrent (trur eg)

Eg kan jo prøve meg på eit nytt prisanslag:
Einongsbetaling:
Kleder 15.000 kr
Lappen 30.000 kr
Sykkel 50.000 kr
Sum engongsbetaling: 95.000

Pris pr år:
Forsikring 5.000 kr
Service 5.000 kr
Årsavgift 2.000 kr
Vedlikehold 5.000 kr
Bensin 5.000 kr
Dekk 5.000 kr
Sum pr. år: 27.000 kr

Kan dette vere ei realistisk utrekning?
Ser ganske så riktig ut forutsett at du velger en sykkel som har passelige service intervaller.

Men når det kommer til dekk så varer de ikke automatisk 10000 km. En Scooter klarer gjerne bare 6-7000 på bakdekk, en CB500X med Michelin Road 6 klarer bortimot 20-25000 på bakdekket.

Det er ganske så dramatiske forskjeller ute å går. Dekk som slites fortere har gjerne også bedre grep. Mens de som varer lenge har hardere gummi

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mellomtung?

Legg inn av AJ »

TheGinger skrev: 20 aug 2022, 13:51
Har høyrt eller lese ein plass at dei stoppar i lyskryss osv, men at dette berre er ein del av sjarmen når det er KTM, men hadde ikkje vore akseptabelt med ein Honda, Yamaha, Suzuki osv. Stemmer dette?
Aldri hatt dette problemet med min.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mellomtung?

Legg inn av AJ »

AJ skrev: 20 aug 2022, 17:04
TheGinger skrev: 20 aug 2022, 13:51
Har høyrt eller lese ein plass at dei stoppar i lyskryss osv, men at dette berre er ein del av sjarmen når det er KTM, men hadde ikkje vore akseptabelt med ein Honda, Yamaha, Suzuki osv. Stemmer dette?
Aldri hatt dette problemet med min.
Litt kort og upresist innspill fra meg siden det ble skrevet rett før fellesmiddagen her på MCsiden- treffet i Bø.
Så her kommer det litt mer info.

Joda, jeg har greid å "kvele" motoren ved igangsetting. Noen få ganger når jeg har vært litt kjapp med clutchen
og gasshåndtaket.
Men dette er ikke sykkelens feil, men noe man må være spesielt oppmerksom på sykler med ensylindrede motorer som Duke 390.

Om noen KTM 390 eiere påstår å oppleve dette veldig ofte i lyskryss ved igangsetting tør jeg påstå at dette skyldes førerfeil.
Men skjer dette ofte når man nærmer seg rødt lyd og andre vikepliktsituasjoner som krever full stans og man bruker clutch og brems riktig og samtidig slipper gassen, så er nok årsaken en feiljustering på sykkelen.
Så da er det på tide med et verkstedbesøk...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Re: Mellomtung?

Legg inn av TheGinger »

AJ skrev: 20 aug 2022, 09:21
TheGinger skrev: 19 aug 2022, 08:56 På førehand tusen takk for svar. Alt av mc-tips og erfaringar er velkomne :twothumbs:
Er på en litt lengre tur med en KTM 390 Duke nå til forumets årlige treff, denne gangen i Telemark.
Med vanntett softball fra SW-Motech, 70 l., tror jeg den, trygt festet på passasjersalen.
Har storkost meg med denne raskere av en sykkel så langt.

Denne vil helt sikkert egne seg godt til pendling også, men vil nok kreve litt tilvenning i bykjøring. Ensylindret og noe nykkete i motorgangen som den er. Men samtidig veldig smidig, så liten og nett som den er.
Men er den bra som fystegongssykkel?
Eg har fått det føre meg at "alle" kjøpar KTM Duke lettsykklane, og køyrar dei i hjel. Eg veit ikkje om dette gjeld med storebrødrene til 125 Duken. Dei ser ialle fall ikkje veldig fine ut, i mine auge. Kanskje det er fordi eg koplar desse syklane til dei som trur dei kan køyre og skru, men eigentleg ikkje kan det.

Dessutan så kjem eg til å bli mobba av dei meir kompetente mopedskruarvenene mine: "Haha, køyrar rundt på ein duk!"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mellomtung?

Legg inn av AJ »

Akkurat dette spørsmålet er nok ikke jeg den rette til svare på siden jeg har en del MC erfaring i bagasjen... ;) .
Men jeg vil tro at en fersk motorsyklister uten særlig mye kjøreerfaring enn kjøreopplæring for skaffe seg førersetet vil finne flere fordeler Duke 390. Som bl.a. lav vekt og salhøyde hvor folk flest får begge føttene godt plantet i bakken ved stans.
I tillegg har Duke' en meget gode bremser og gode dempere, om enn noe kort fjæringsvei.

Også er jo dette en sykkel som går veldig bra, noe mener jeg fikk vist fram på en overbevisende måte på MCsiden treffet hadde nå i helga :crazy: ...
Egner seg også godt som tursykkel for en med softbagløsning som er enkel å feste på passasjersalen.
Kommer eget bilde av dette senere i ettermiddag bagasjetråden her inn.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Re: Mellomtung?

Legg inn av TheGinger »

Korleis er det å køyre langturar på naked syklar? Vert det for mykje luftmotstand for å sitte behageleg lenge? Også har eg høyrt noko om turbulens i hjelm. Er dette noko å bry seg med?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mellomtung?

Legg inn av AJ »

TheGinger skrev: 21 aug 2022, 14:48 Korleis er det å køyre langturar på naked syklar? Vert det for mykje luftmotstand for å sitte behageleg lenge? Også har eg høyrt noko om turbulens i hjelm. Er dette noko å bry seg med?
Fartsvind må du regne med på en nakensykkel. Men det kommer an på hvordan fronten er designet. Duke 390 ha en noe spesiell utforming av sidedekslene til tanken og frontlykta, som synes å fungere som en slags vindavviser/skjerm.
Det samme med instrumentpanelet.
Så på denne sykkelen får jeg en jevn og ikke veldig bråkete luftstrøm- Men ligger jeg bak større biler blir det mer urolig luft, dvs. turbulens.
Fartsvinden kan av mange oppleves som slitsom over tid, spesielt i motorveihastigheter hvor man gjerne også må holde seg ekstra godt fast i styret... ;)
Men da er det bare å ta nok beinstrekkpauser underveis.

Når det gjelder turbulens er dette noe man må regne med i enkelte situasjoner. Et eks. er nevnt foran. Andre årsaker er generelt urolig vind, som "nordavind fra alle kanter", som vi bruker å si her jeg bor. Dvs. veksling mellom vind i mot, sidevind og bakvind.
Hjelmen man bruker kan også være med på å forsterke turbulens og ikke minst fartsvindslyder. Dvs. at hjelmen slipper vinden gjennom små åpninger og lager f.eks. plystrelyder.
I tillegg kan turbulens gjøre at hjelmen beveger på hodet og dermed gjøre kjøringen spesielt ubehagelig.
Derfor er det viktig å finne en hjelm som passer best mulig til nettopp ditt hode.
Det følger gjerne også med tilpasningssett til mange hjelmer. Deler av en viss tykkelse som man limer fast til isoporen inni hjelmen på bestemte steder.

Turbulens er noe man ikke uten videre bør finne seg. Her er det naturligvis forskjell på sykler. På noen er det knapt turbulens, mens andre opplever mer av de samme type sykkel. Av den enkle grunn at vi er forskjellige, noen er høye og lange i overkroppen mens andre kortere.
Små ting kan hjelpe mye, men å få fullstendig bukt med turbulens PÅ mc under alle tenkelig kjøreforhold tror jeg personlig er bortimot umulig jobb.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

TheGinger
Innlegg: 13
Registrert: 02 feb 2020, 18:31
Motorsykkelen din: Lett mc 125 kubikk 15 hesta

Re: Mellomtung?

Legg inn av TheGinger »

For å sleppe mest mogleg fartsvind må ei altså ha ein skjerm (åpenbart). Men er dette noko ein "må" ha om ein skal køyre langt? Vert det veldig sletsomt å køyre utan? Eller går dette heilt fint for dei aller fleste å berre halde seg i styret? No tenkar eg på turar over 2-3 timar i hastigheiter på omtrent 90-110 km/t (med mindre onkel politi er i nærleiken...)

BlackM
Innlegg: 4
Registrert: 17 aug 2022, 12:45
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mellomtung?

Legg inn av BlackM »

Går helt fint med nakensykkel over lange distanser.
Sist redigert av BlackM den 22 aug 2022, 21:17, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mellomtung?

Legg inn av AJ »

TheGinger skrev: 22 aug 2022, 20:09 For å sleppe mest mogleg fartsvind må ei altså ha ein skjerm (åpenbart). Men er dette noko ein "må" ha om ein skal køyre langt? Vert det veldig sletsomt å køyre utan? Eller går dette heilt fint for dei aller fleste å berre halde seg i styret? No tenkar eg på turar over 2-3 timar i hastigheiter på omtrent 90-110 km/t (med mindre onkel politi er i nærleiken...)
Går helt fint å kjøre uten vindskjerm, også i flere timer. Og de fleste av oss tar seg jo gjerne en pause etter en eller to timers kjøring. Ikke bare pga. fartsvinden, men fordi man gjerne vil strekke litt på kroppen. Man sitter jo veldig statisk på en motorsykkel uten de store mulighetene for å variere sittestillingen.

Helt uproblematisk å kjøre en god stund i 90-110 km/t på min Duke 390 for meg i hvert fall.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7124
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Mellomtung?

Legg inn av dypen »

TheGinger skrev: 21 aug 2022, 14:48 Korleis er det å køyre langturar på naked syklar? Vert det for mykje luftmotstand for å sitte behageleg lenge? Også har eg høyrt noko om turbulens i hjelm. Er dette noko å bry seg med?
Motorsykkel var ensbetydende med ingen vindskjerm, det var bare bestefar som hadde vindskjerm på mopeden og kjørte med «vindtut / røret» foran ansiktet. Dette var ikke noe for oss gutta :D

Fra spøk til det du spør om, selv har jeg mange tusen kilometer med nakensykkel og har vel aldri opplevd det som noe problem. Lånte en nakensykkel i dag og tenkte ikke på det en eneste gang, ingen turbulens eller andre forstyrrende elementer. Bare herlig vind i varmen ;) Har også kjørt tur / retur Barcelona med nakensykkel.

Kjører nå til daglig sykkel med vindskjerm og bred tank som er litt behagelig (forutsatt høyde / bredde etc er ok) hvis det kommer en regnskur, eller det plutselig blir kaldere. Men det er ikke så mye som skal til for att det blir ubehagelig, det er faktisk nok att jeg bytter kjøreklær med mere beskyttelse som da blir mere omfangsrik da er plutselig det hele endret og masse turbulens som gjør det hele veldig ubehagelig. Hvordan det føles på en skikkelig dedikert touring sykkel med kåpe og høy vindskjerm vet jeg ikke, det er kanskje mer som skal til her. De som har en ordentlig kåpesykkel kan sikkert si litt om det. Lykke til :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Myrton
Innlegg: 25
Registrert: 11 apr 2022, 12:06
Motorsykkelen din: Honda Rebel 500 - 2021
Kontakt:

Re: Mellomtung?

Legg inn av Myrton »

Kan anbefale en Honda Rebel 500. Det er en cruiser med lav sittehøyde, som gir deg full kontroll ved stopp i lyskryss og er lett håndterlig i uforutsette situasjoner, dersom du er redd for å velte. Søker du på nettet finner du hundrevis av tester og omtaler som rangerer denne til en av de beste for nye mc-førere. Ikke bare er den kul å se på men får litt interesse når du kjører rundt. 2020-modellen har full LED og ABS, samt slipper-clutch som er snill mot nye førere dersom du er litt for røff på giring.

Rebel 500 er akkurat innafor A2 men har kraft nok til motorvei. Ser kul ut og har Honda sitt kvalitetsstempel, som betyr at det så og si aldri er problemer med motorsykkelen, forutsatt normal servicehold. Kjøper du en billig motorsykkel vil du muligens få mer driftsutgifter og service/reparasjoner. Husk det dersom du ikke har verksted eller kan mekke i garasjen hjemme.

Er du i Drammensområdet kan du ta en kikk på min Honda Rebel 500. Jeg kjøpte denne som min første motorsykkel og er storfornøyd, men har nylig oppgradert til tung sykkel.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Mellomtung?

Legg inn av KåreDump »

TheGinger skrev: 19 aug 2022, 18:53 Dekk varar i 10.000 km, men kor langt er dette eigentleg? Er det berre ein sesong, eit år? Eller må ein bytte dekk 2 gongar per sesong? Det høyrdest ganske mykje ut, syntest eg.
Hvor lenge et dekk varer er avhengig av MANGE faktorer.
En av mine første sykler Suzuki TL 1000 s hadde jeg store problemer med å få et bakdekk til å vare mer enn 2 000km, så der ble det flere dekkskift pr. sesong. Kan legge til at jeg på den tiden hadde en overbevisning om at jeg var udødelig, og kjørte deretter, så de usle 18 literene tanken rommet ble ofte svidd av i løpet av en times kjøring. :-k

På de to siste syklene jeg har eid har bakdekket vart i snitt 22 000km (HD Touring), så der har jeg sluppet unna med et dekkskift pr sesong.

Som tommelfingerregel varer fordekket to bakdekk (min erfaring).

Hvor mye du kommer til å kjøre tør jeg ikke gjette på. For noen er 1000 km en god MC-sesong, andre gremmes om de havner under 20 000 på en sesong.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar