Forbrukermakt - bruker vi den nok?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av AJ »

Forbrukerrådet rådes oss til å bruke vår forbrukermakt.
Men hvordan skal vi bruke denne makten vi har som forbrukere?

Globe kjøpte nettopp GPS til sin flott MC. Han er neppe gjerrig, men prisbevisst og jeg er ganske sikker på at han 'skannet' web'en og fant den leverandøren med lavest pris her i landet. Det er å anvende forbrukermakten!
Nevner også at Gammelgutt hadde en lite hyggelig opplevelse med Hyosong importøren idag... Hvordan vil denne opplevelsen påvirke hans neste valg av MC?

Selv byttet jeg forsikringer for et par år siden og fikk et tilbud med så og si like vilkår som var nesten 6000,- kr. lavere. Sjekket på nytt i år og fant at jeg fortsatt hadde det beste tilbudet blant de jeg undersøkte.
Det er forbrukermakt!

Kjøp av deler på eBay og andre selgere i utlandet med lavere totalpriser enn hva selgere av samme produkt her i landet opererer med, er også en del av forbrukermakten.

I dag var jeg 'klønete' og 'dum' og spurte et lokalt verksted om jeg kunne låne et klinkeverktøy for å klinke sammen en kjede jeg hadde kjøpt på eBay.
Da fikk jeg en lang lekse om "sånne som deg" kjøper deler av "noen i Oslo" for så å komme til "dumme XXXX (navnet på firmaet/innheaver jeg snakket med) å forlange å få hjelp".
Jada! Akkurat dette sa han, en kjent størrelse og importør av et MC-merke her jeg bor.

Jeg sa at jeg ikke forlangte hjelp av ham eller noen andre, men at jeg rent faktisk spurte om å låne et verktøy - uansett hvor taktløst og dumt et slik spørsmål var. Jeg forlangte ingenting!
Det ble nesten en krangel mellom oss og det virket som at vedkommende slett ikke var ute etter å etablere et forhold til en ny kunde med tanke på hva jeg kunne legge igjen av penger hos ham ved senere anledninger.
Likevel tilbød han seg å bytte kjede og drev for meg til en anstendig pris. Jeg skulle tenke på det, sa jeg.
Men da jeg kom hjem og sjekket -posten fant ejg en mye hyggeligere melding fra konkurrenten: "KAn du komme med sykkelen idag? Vi gjør jobben i morgen! Mvh. XXXX"

Ingen moralpreken om at jeg kjøper deler andre steder, men en forståelse og realitetsorientering om at kunder med forbrukermakt nettopp gjør slike ting og at lokale forhandlere/verksteder må forholde seg til dette.

Ingen tvil om hvilken verksted jeg velger og hvilket jeg velger bort! Sånn fungerer forbrukermakten.

Så får han andre, som preket moral, greie seg uten meg som kunde, selv om den unge mekanikeren han har ansatt og som jeg først snakket med virket veldig interessert i å gjøre jobben. Kanskje fordi han hadde litt lite å gjøre pga. en sjef med litt feil holding til dagens kunder og deres forbrukermakt?

Flere med erfaringer det er verd å dele?
Gjør det gjerne i denne tråden :thumleft
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av AJ »

Spiss skrev et bra innlegg nå nettopp om akkurat forbrukermakt for å presse presse prisene. Se her:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... 674#p41674" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av mekkern »

ikke MC men samme forhandlernett-Suzuki på gulskogen i drammen,skulle ha noen pakninger og et lager til min 140hk påhenger(2t) fikk beskjed om at det beste jeg kunne gjøre var å bruke den dritten som moring å kjøpe en ny en..med de holdningene, deleprisene og ES som mafiaoverhode som hindrer normale delepriser (impeller 750kr+mva-andre merker 150kr ink mva)skal jeg ALDRI kjøpe en Suzuki igjen enten det er bil-båt eller MC

JA-jeg er langsint når jeg blir behandlet slik og bruker derved min mulighet til å velge. :(
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av Relax »

:-) Jeg bruker gjerne min forbrukermakt til å støtte lokale butikker og verksteder, dvs kjøpe ting lokalt selv om det skulle koste littegrann mer.,,,det være seg mc deler, dekk, klær, og også ikke mc ting som bøker , magasiner osv.

Jeg kjøper selvsagt mye på nett også, både ebay, mc internet shops etc, men jeg støtter lokalt om jeg kan.
Nett og store kjøpesenter "tar over" og service minded ( well;) ) småbutikker dør ut.. jeg ser og skjønner at det kan være surt å være lokal kremmer , uten at jeg forsvarer at de er sure eller verre ting.
Jeg bare synes det synd at mye blir lagt ned, det gjør noe med kulturen vår, med byer og tettsteder osv.
Å joda, jeg vet det, det er ingen vei tilbake ......jeg har bare lyst til å bremse utviklingen ..
"Do the right thing"

Brukeravatar
KentR
Innlegg: 84
Registrert: 30 mar 2010, 03:46
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1400k2
Bosted: Kongsberg

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av KentR »

Enig med Relax her, handler ofte lokalt hvis det lar seg gjøre selv om noe er litt dyrere enn på nettet... Fordi jeg syns den tjensten er vært å ta vare på + at jeg syns det er litt lettere hvis det skulle være noe problem med varen :D
Men jeg krever også at det gis god service der jeg handler, som mekkern, er jeg selv langsint.
Hvis jeg møter null hjelpsomhet og dårlig kundebehandling/servic, koster det meg ikke en "kalori" å finne noen andre å handle hos, evt. handle det samme på nett.
Stupid is what stupid does.
Life is not like a box of chocolate, its a bowl of jalapenos, what you do today may burn your ass tomorrow

Fritt etter forrest gump :-)

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Bosted: Østfold

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av OleB »

Jeg ringte det lokale merkeverkstedet og spurte om pris på oljefilter til kjøredoningen - de skulle ha 500-et-eller-annet+moms - og neida, det var ikke på lager. Bestillingsvare må vite.
Dette synes jeg var fæle greier så jeg sjekka nærmest tilfeldig MC-Oslo - samme filter 69,- inkl.mva. Riktignok var dette ikke originalt, men jeg kunne få det også: 163,- inkl.mva
Tror jeg skal være varsom med lokale BMW-pushern heretter. Skjønner at det må tjenes penger, men å lure folk synes jeg er ufint :punch
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av Relax »

OleB skrev:Jeg ringte det lokale merkeverkstedet og spurte om pris på oljefilter til kjøredoningen - de skulle ha 500-et-eller-annet+moms - og neida, det var ikke på lager. Bestillingsvare må vite.
Dette synes jeg var fæle greier så jeg sjekka nærmest tilfeldig MC-Oslo - samme filter 69,- inkl.mva. Riktignok var dette ikke originalt, men jeg kunne få det også: 163,- inkl.mva
Tror jeg skal være varsom med lokale BMW-pushern heretter. Skjønner at det må tjenes penger, men å lure folk synes jeg er ufint :punch

Helt enig!

Jeg hadde samme diskusjon med min lokale Honda forhandler and braket til bremsekalipter. Han kunne ikke skaffe, men kunne bare levere hele kalipter til ca 4000 kroner. Jeg kjøpte brakett via via på Gjøvik kanten for kroner 1200 pluss et par hundre i frakt.
Min forhandler var real nok til å innrømme alt. Han "måtte" kjøpe gjennom sine ledd osv osv og utsalgsprisen ble som den ble.. Og"før" var det vanlige priser. Nå med internet og kjøp/salg lett world wide har dette blitt annerledes, og det er ikke bare lokale butikk som må legge om for å møte denne utfordringen, men hele nettet fra fabrikk og videre...det blir alt for mange ledd = for dyrt.
Dette har min lokale forhandler innsett for lenge siden, men som han sier, han er litt "låst" Honda organisasjonen fra toppen må "justere" seg..

Man ser bilbransjen sliter delevis med det samme......
"Do the right thing"

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Bosted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av Baron von Waffel »

Her var det mye enighet. Og jeg er også med på deres holdninger. Men en side av forbrukermakten jeg ser kan være en fare for norsk / lokalt næringsliv, er at vi kikker, sjekker størrelser etc hos den lokale pushern, men så bestiller vi samme vare på postordre for å spare noen kroner. Det kan bli en dyr besparelse.

Men om prisforskjellen er stor nok taper lokalpatriotismen. Er vi da innstilt på å prute lokalt?
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Bosted: Østfold

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av OleB »

Baron von Waffel skrev:...........

Men om prisforskjellen er stor nok taper lokalpatriotismen. Er vi da innstilt på å prute lokalt?
Jeg kan nok tåle en mindre prisforskjell om det ellers er "behagelig enkelt" å ta ut det man trenger lokalt.
Det betinger nok at det ihvertfall finnes på lager - om det MÅ bestilles kan jeg likegodt gjøre det selv.
Det største "problemet" er nok allikevel at man føler forhandlere driver med lureri og er i overkant griske. Da er veien til nettet kort for flere enn meg vil jeg tro.
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Bosted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av Baron von Waffel »

Er stort sett helt enig med deg der. Min største sperre mot handling på nettet er dette med moms og toll.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
k3nt_
Innlegg: 59
Registrert: 13 mar 2010, 10:37
Motorsykkelen din: Suzuki - SFV 650
Bosted: Tigerstaden

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av k3nt_ »

Fjern sperren med å sett deg inn i reglene da vel? De er ikke så komplekse.

Det er lite produkter det er toll på. Toll benyttes til å bevare nasjonale næringsinteresser (Pottitt, planter, klær, sko osv) og statlig avgiftsbelagte varer (Alkohol, tobakk, mv.) + noen få andre unntak.

MVA kommer på varer over 200kr ved kjøp, og 1000kr ved gave.
MVA utgjør 25 % av varens pris + frakt.
Forenklet fortollingsbegyr er på ca 100kr av posten om jeg husker korrekt.
Husk Tollvesenet oppdaterer ikke sine valutasatser så ofte som resten av verden. De har valutalister på nett som reguleres en gang i mnd. Ved utregning av MVA tas det utgangspunkt i denne.

Happy shopping...
Hilsen
K3nt_

Mot idiotene kjemper selv gudene forgjeves!
Sofakings...

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av pelsen »

k3nt_ skrev:Fjern sperren med å sett deg inn i reglene da vel? De er ikke så komplekse.

Det er lite produkter det er toll på. Toll benyttes til å bevare nasjonale næringsinteresser (Pottitt, planter, klær, sko osv) og statlig avgiftsbelagte varer (Alkohol, tobakk, mv.) + noen få andre unntak.

MVA kommer på varer over 200kr ved kjøp, og 1000kr ved gave.
MVA utgjør 25 % av varens pris + frakt.
Forenklet fortollingsbegyr er på ca 100kr av posten om jeg husker korrekt.
Husk Tollvesenet oppdaterer ikke sine valutasatser så ofte som resten av verden. De har valutalister på nett som reguleres en gang i mnd. Ved utregning av MVA tas det utgangspunkt i denne.

Happy shopping...
joda, det er helt greit og forutsigbar pris ved få små pakker med posten fra utlandet.
Men det er jo flere enn Posten i markedet: Jeg har erfart at en dings til drøye 500 kr inkl. frakt sendt fra Tyskland fikk lagt på MVA og eksp. gebyr på langt over tusenlappen når det var DSV som tok imot forsendelsen her i landet.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Bosted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av Baron von Waffel »

Og så skal man gjøre jobben med å få refundert moms fra leverandør i utlandet etter å ha betalt toll i Norge.

For meg er toll og moms en effektiv handelshindring som gjør at det er lettere å handle innenlands. Det ville selvfølgelig vært annerledes om jeg hadde rutinene inne. men så lite som det er aktuelt å handle utenlands, så er det ikke verdt tiden jeg må bruke på å lære meg dette.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av AJ »

Hadde tenkt meg ut på en liten tur i ettermiddag/kveldingen, men siden det snør (!) lar jeg det være... :-|

Hadde tenkt meg en litt lengre tur for å slite av belegget på det nye bakdekket og samtidig fryde meg over det nye gullfargede X-ringkjedet, som jeg fikk montert i dag.

Hadde tenkt å montere selv, men feiget ut og fikk verkstedet til å gjøre det (nei, ikke verkstedet jeg 'kranglet' med - se første post i tråden...). Det kostet selvfølgelig noen kroner...
Men jeg har begynt å tenke slik:

Hvilken vare/hvilke produkter er jeg ute etter hos lokale MC-butikker/verksteder?
Ikke først og fremst (slite)deler til sykker'n. Heller ikke MC-klær og støvler. Ikke hjelm og hansker heller for så vidt.

Det jeg er ute etter som kunde er verkstedkompetansen til MC-butikken. Deler kan kjøpes 'hvor-som-helst', mens autoriserte mekanikere som er å stole på, ikke er like lette å få tak i 'på nett', for å si det sånn.
Derfor setter jeg pris på en MC-butikkeier og mekaniker som tar jobben med å bytte kjede og drev og dekk uten å stille spørsmål om hva jeg betalte for tingene, hvorfor jeg ikke kjøpte delene av ham, høre lange tirader om "sånne som deg som kjøper i Oslo og forlanger at jeg skal gjøre jobben for deg" og "be heller de i Oslo om å hjelpe deg" og "vi prøver faktisk å leve av dette her" osv. osv.

Javel. "Prøve å leve av dette her"... Jammen så gjør det da, mann! Ta i mot kundene og få satt folk i arbeid selv om de kommer med deler de vil du skal montere! Så kommer de trolig igjen når de vil ha service på sykker'n, hvis de har nyere sykkel i hvert fall. Så kommer de igjen og kjøper olje og kjedespray hos deg. Så kommer de kanskje igjen og setter seg ned å tar en kaffe med deg og anbefaler deg til andre MCister.
Og etter hvert så vet du hva du har å forholde deg til, hvilke varer du har behov for å ha på lager... i det hele tatt, hva kundene dine etterspør av varer og tjenester.

Er så mye snakk om omdømme for tiden... Noen lokale MC-butikker (og deres eiere og ansatte...) ser ikke akkurat ut til å bry seg om hva 'folkesnakket' kan føre til.

Det er i stor grad kundene som styrer markedet. Markedet er i stadig bevegelse og de som vil leve av å ha oss motorsyklister som kunder bør absolutt ha antennene ute for hva vi etterspør.
Og i svært mange tilfeller etterspør mange av oss mer verkstedkompetansen enn tilgangen til deler, som ofte skaffes lettere via Internett.

Vel... det snør fortsatt utenfor vinduet mitt her... :(
Kanskje derfor jeg er litt 'surmaget'...? Mulig det.
Men tror likevel det er noe sant i det jeg har skrevet ovenfor...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av Dexter »

Synes du skal kle deg godt å ta deg en tur likevel jeg. :thumleft

Jeg vurderer det samme selv om det har passert noen snøfiller her...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av AJ »

Dexter skrev:Synes du skal kle deg godt å ta deg en tur likevel jeg. :thumleft

Jeg vurderer det samme selv om det har passert noen snøfiller her...
Nei! Gidder ikke :[-(
Snør fortsatt, nemlig :sk?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av Dexter »

AJ skrev:
Dexter skrev:Synes du skal kle deg godt å ta deg en tur likevel jeg. :thumleft

Jeg vurderer det samme selv om det har passert noen snøfiller her...
Nei! Gidder ikke :[-(
Snør fortsatt, nemlig :sk?
Æsjda. Blir ikke noen tur her heller tror jeg... er litt grått og kaldt...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av mekkern »

etter en stund i 4-5 grader blir det lett kjølig.. var ikke direkte kos i efta...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av Duville »

AJ skrev:Hadde tenkt meg ut på en liten tur i ettermiddag/kveldingen, men siden det snør (!) lar jeg det være... :-|

Stakkars dere

Hadde tenkt meg en litt lengre tur for å slite av belegget på det nye bakdekket og samtidig fryde meg over det nye gullfargede X-ringkjedet, som jeg fikk montert i dag.

Det er slett ikke lett å slite belegg av dekk når det er snø og is på bakken som ikke sliter på dekket :-) - nå er det snart vår hos dere også - kan jo si at det var snø her også til morgen, hvis det er noe trøst i felles skjebne :D

---

Det er i stor grad kundene som styrer markedet. Markedet er i stadig bevegelse og de som vil leve av å ha oss motorsyklister som kunder bør absolutt ha antennene ute for hva vi etterspør.
Og i svært mange tilfeller etterspør mange av oss mer verkstedkompetansen enn tilgangen til deler, som ofte skaffes lettere via Internett.

Det er klart det er kundene som styrer det hele - i første rekke om vi ønsker "nærbutikkene" eller ikke.

Det er klart at dersom vi er villige til å betale ekstra for timene så kan de sikkert leve av bare å selge timer, men sett nå at du har kjøpt kjede og ønsker dette byttet hos din nå litt enkle mekaniker og når han er i gang så mangler det kjedelås eller en annen del- ville du da akseptere at sykkelen din blir stående inntil du får hentet delen på nettet til en rimelig penge, og betalt "husleie" for parkering av sykkel i varmt lokale til du får tak i manglende reservedel

- eller ville du forvente at sånne reservedeler som vanlige folk glemmer skal selvfølgelig ligge på lager siden dette er hva du kaller god service.

Jeg vet ikke helt om jeg tror du kan forvente samme service når du kjøper deler utenom. De aller fleste av disse butikkeierene tjener en normal årslønn på sin totale omsetning. vis ikke de gjør dette så har du ikke noen butikk i ditt nærområde og heller ikke noen mekaniker til å fikse sykkelen din ved behov......

Vel... det snør fortsatt utenfor vinduet mitt her... :( - håper det har sluttet nå da.

Men tror likevel det er noe sant i det jeg har skrevet ovenfor...
- litt kanskje - innimellom :-#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av AJ »

:knegg
Ja, ja Duville...
Du har et og annet vettugt poeng du også ;e

Men det med kjedelåsen var ærlig talt et litt dårlig eksempel. Jeg hadde selvfølgelig klaget om det manglet noen deler i en komplett kjede/drev pakke, uavhengig om kjøpet ble gjort globalt eller lokalt.
Hadde jo ikke levert fra meg en mangelfull pakke til mekanikeren... Så klønete går det ikke an å være! For øvrig var det ikke han 'enkle' mekanikeren som gjorde jobben. 'Den enkle' "kjeftet" meg opp og ga meg en slags moralpreken og det gidder jeg ikke høre på :[-(

For øvrig har han andre - han som gjorde jobben - tjent masse penger på meg selv om jeg har drasset med meg deler og dekk til ham og betalt kun for mekanikerkompetansen hans (som jeg selvfølgelig verdsetter og godtar til den prisen han bestemmer). Og det har skjedd fordi han alltid har vært veldig imøtekommende. Derfor kommer jeg også stadig tilbake - også når jeg f.eks. skal skifte olje på sykkelen selv; da stikker jeg innom ham og kjøper det jeg trenger hos ham (bortsatt fra kanskje oljefilter som han ikke alltid har liggende som hyllevare...).

I det lange løp tror jeg de kommer best ut de som behandler kunder med respekt og viser forståelse for at de også gjør innkjøp andre steder for å holde kostnadene nede.
Blir det slik at kundene synes det blir for dyrt å ha MC faller hele kundegrunnlaget bort... Det er også noe å tenke på.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av Duville »

Tror vi er enige om at det egentlig er butikkens behandlig av oss som kunder som er viktig, at vi blir behandlet som det vi er, nemlig kunder som ønsker å bli behandlet med litt respekt. Setter de priser på deler og matriell som "ikke henger på greip" så sier de egentlig at vi er noen naut som kommer og handler hos dem og er vi så dumme så har de lov til å flå oss - det viser lite respekt og vi blir litt fornærmet og forbannet.

Vi vet jo alle at man må ha ett akseptabelt innkomme for det vi gjør, totalt sett og så lenge det er på plass så er vel det meste ok regner jeg med....

Brukeravatar
Tyr`n
Innlegg: 22
Registrert: 06 apr 2010, 22:14
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 900 83
Bosted: Hurdal

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av Tyr`n »

Kundebehanling/service ja der er jeg blitt en erfaring rikere. guttungen måtte ha noe deler til peden,å da var det jo ganske greit å stikke til den lokale "smeden" da å kjøpe tenkte det var jo greit da dem har den typen. så det skulle han gjøre selv :prf er jo fint det og ordne opp selv , men da forhandleren ikke hadde det på lager og måtte bestille da startet hellvete, han leksa opp for guttungen "kjefta å skreik" om at det var den eneste sjansen han fikk på bestilling av deler hos dem for henta han ikke det så var ikke verdt å prøve seg igjen, han hadde deler for mange tusen som folk hadde bestilt og ikke henta :-k ikke vår skyld det, han har aldri kjøpt noe der, :scratch, guttungen sa det ikke var noe problem han hadde med seg penger så det kunne han få , men neida, da hadde han ikke prisen exakt da, så det gikk ikke men han skulle bestille . da begynte han å prate om hjelmen hans da for den var jo ikke av dems fabrikat å da fikk han høre om hvor mange"ræl" butikker som var rund omkring, eierene hadde sittet inne o.l (dem ordene har han også sagt til meg, så jeg vet det stemmer), så han måtte ikke handle på sånne plasser :-k å det ble leksa opp mye mer .... også .Så kom guttungen hjem å fortalte om hvor "hyggelig" mottagelse han fikk.... delen kom men det var ikke guttungen som henta dem da jeg ville ha et ord med i laget så jeg dro ned :ills å forklarte han at sån håntering av ungdommen finner jeg meg ikke i så han har mista fem kunder fra denne adressen å jeg vil aldri gi noen god ord i fra meg om dem, så JA jeg bruker litt forbrukermakt .

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forbrukermakt - bruker vi den nok?

Legg inn av AJ »

En helt naturlig og sunn reaksjon, Tyr`n !
Du/dere er ikke alene om å ha opplevd å bli overhøvlet på denne måten.

Husker at jeg ble kjeftet opp på tlf. av en ansatt på Jeco (som ikke lenger er i businessen...) hvor jeg kjøpte TDM'en i 2006.
Fikk ikke levert alt utstyret som fulgte med prisen da sykker'n ble levert. Etter mange og fra min side tålmodige påminnelser endte en av henvendelsene med at jeg åpenbart stilte et par spørsmål for mye som gjorde at vedkommende jeg snakket med nærmeste 'eksploderte' og ble svært ubehagelig å snakke med.

Det ble med førstegangsservicen hos Jeco...

Så gikk firmaet konk...

Kanskje ikke så rart...

:mk
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar