BMC filteret er vel ikke skumgummi. Bilrema har nå spesialrensemiddel og "filterolje", lurer på om det kan brukes på BMC filteret?.mekkern skrev:nei, slike filtre må du ta ut oftere pga at det er et "våtfilter".
når støvet har lagt seg/mettet overflaten så går støvet igjennom..
trenger ikke spesialrens på skumfiltre-parafin.....
motorolje funker gull å sette inn med..
"Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
- Erling
- Innlegg: 283
- Registrert: 01 jun 2009, 23:46
- Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Nei BMC filteret er ikke skumfilter.Gammelgutt skrev:BMC filteret er vel ikke skumgummi. Bilrema har nå spesialrensemiddel og "filterolje", lurer på om det kan brukes på BMC filteret?.mekkern skrev:nei, slike filtre må du ta ut oftere pga at det er et "våtfilter".
når støvet har lagt seg/mettet overflaten så går støvet igjennom..
trenger ikke spesialrens på skumfiltre-parafin.....
motorolje funker gull å sette inn med..
Det er vel ikke uten grunn at BMC har lagd sin egen rense kit?
http://www.bikebiz.com.au/products/BMC- ... e-Kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
BMC er ganske likt KN filtra..og nei-det er ikke foam filtre.
disse filtrene er bomullsfiltre som er mettet med "automatolje" og har faktisk samme funksjon.
papirfiltre har mindre luftgjennomgang med mindre hull mens de våte er grøvre og bruker vesken til å binde partiklene.
men å tro på julenissen med at du får inn mere luft lengre serviceintervaller og renere motor -
når overflaten er mettet med støv går det rett igjennom. fordelen er at de er vaskbare.pleier å ta en vask ved oljeskift og da kan jeg se hvor møkkete det er og vurderer det ut i fra det, da forskjellige sykler suger til seg ulike mengder med dritt avhengig av hvor de tar inn lufta og underlag en kjører på.
disse filtrene er bomullsfiltre som er mettet med "automatolje" og har faktisk samme funksjon.
papirfiltre har mindre luftgjennomgang med mindre hull mens de våte er grøvre og bruker vesken til å binde partiklene.
men å tro på julenissen med at du får inn mere luft lengre serviceintervaller og renere motor -

når overflaten er mettet med støv går det rett igjennom. fordelen er at de er vaskbare.pleier å ta en vask ved oljeskift og da kan jeg se hvor møkkete det er og vurderer det ut i fra det, da forskjellige sykler suger til seg ulike mengder med dritt avhengig av hvor de tar inn lufta og underlag en kjører på.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Vasker man BMC med parafin også og settes de inn med motorolje?.mekkern skrev:BMC er ganske likt KN filtra..og nei-det er ikke foam filtre.
disse filtrene er bomullsfiltre som er mettet med "automatolje" og har faktisk samme funksjon.
papirfiltre har mindre luftgjennomgang med mindre hull mens de våte er grøvre og bruker vesken til å binde partiklene.
men å tro på julenissen med at du får inn mere luft lengre serviceintervaller og renere motor -![]()
når overflaten er mettet med støv går det rett igjennom. fordelen er at de er vaskbare.pleier å ta en vask ved oljeskift og da kan jeg se hvor møkkete det er og vurderer det ut i fra det, da forskjellige sykler suger til seg ulike mengder med dritt avhengig av hvor de tar inn lufta og underlag en kjører på.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
bomullsfiltre har egne rensevesker og oljer.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Erling
- Innlegg: 283
- Registrert: 01 jun 2009, 23:46
- Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
som jeg viser til i ett svar noen plasser ovenfor mekkernmekkern skrev:bomullsfiltre har egne rensevesker og oljer.

forøvrig har jeg funnet denne linken om hva og hvordan BMC lager sine filtere. http://www.linkauto.com.au/history.php?id_company=11" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er ikke så stødig i engelsk , men der står det bl.a.:
..filter must be very light, must be made of the best raw materials and must improve performance. For this reason we use only alloy mesh with epoxy coating to ensure protection from petrol fumes and from oxidization due to the humidity of the air. The filtering material is composed of a special cotton gauze soaked with low-viscosity oil to give you the best air permeability
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
- Erling
- Innlegg: 283
- Registrert: 01 jun 2009, 23:46
- Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
[/quote]
Vasker man BMC med parafin også og settes de inn med motorolje?.[/quote]
motorolje?
tror du bør sjekke ut de linken jeg har lagt ut på denne tråden.
Forøvrig har jeg renset og oljet mitt BMC filter med orginalt rense/ojlekit, og den oljen var svært tynn og lettflytende..
Vasker man BMC med parafin også og settes de inn med motorolje?.[/quote]
motorolje?
tror du bør sjekke ut de linken jeg har lagt ut på denne tråden.
Forøvrig har jeg renset og oljet mitt BMC filter med orginalt rense/ojlekit, og den oljen var svært tynn og lettflytende..
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Har kjørt bortimot 10000 km. (tror jeg...) etter at jeg satte inn et Pipercross luftfilter i TDM'en.
I dag hadde jeg tid til å demontere omtrent halversykker'n for å ta det ut, sjekke og eventuelt vaske det og olje det inn på nytt.
Pipercross er litt annerledes enn andre ettermarkedsfiltre og det kan de som er interessert i lese mer om her.
Jeg fulgte bruksanvisningen; sprayet på rensevæske, børstet det pent og pyntelig inn i det svamplignende luftfiltermaterialet, renset med varm vann etter noen minutter med forsiktig trykk og lot det lufttørke, noe som tok noen timer i det kjølige sommerværet vi hadde her i dag på Østlandet.
Da det var tørt sprayet jeg på et tynt lag med spesialoljen fra Pipercross og satte filteret på plass igjen.
Så var det klar for en testkjøring.
Og du verden!
Jeg fikk nesten et lite sjokk!! Gassresponsen var merkbart bedre og sykker'n gikk mye bedre!
Eller...
Er dette bare innbildning?
Har noen andre merket forskjell etter første rens av slike filtre, være seg BMC, K&N eller andre?
I dag hadde jeg tid til å demontere omtrent halversykker'n for å ta det ut, sjekke og eventuelt vaske det og olje det inn på nytt.
Pipercross er litt annerledes enn andre ettermarkedsfiltre og det kan de som er interessert i lese mer om her.
Jeg fulgte bruksanvisningen; sprayet på rensevæske, børstet det pent og pyntelig inn i det svamplignende luftfiltermaterialet, renset med varm vann etter noen minutter med forsiktig trykk og lot det lufttørke, noe som tok noen timer i det kjølige sommerværet vi hadde her i dag på Østlandet.
Da det var tørt sprayet jeg på et tynt lag med spesialoljen fra Pipercross og satte filteret på plass igjen.
Så var det klar for en testkjøring.
Og du verden!

Jeg fikk nesten et lite sjokk!! Gassresponsen var merkbart bedre og sykker'n gikk mye bedre!
Eller...

Er dette bare innbildning?
Har noen andre merket forskjell etter første rens av slike filtre, være seg BMC, K&N eller andre?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Satt KN filter på gpz,en i vår. Virket som om den gikk litt magert(men så var det kun +5 grader)så satt gamle filteret til bake igjenn. Nå star KN-filteret på hylla. Såg veldikt åpent ut(kunne nesten se igjennom) burde kanskje vert dyset om ved bruk av åpnere filter.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
er vel ikke så pussig at den går bedre med riktig forhold mellom luft og bensin?
selv om filtret ikke SER veldig møkkete etter en del mil. bør det være mye bøss i de ellers virker de ikke.
selv om filtret ikke SER veldig møkkete etter en del mil. bør det være mye bøss i de ellers virker de ikke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Kjøpte et DNA-filter fra England. Monterte det på Bandit'en og satte av gårde. Det ble bare tull, filteret var for åpent og ga for mye luft slik at blandingen ble helt feil. De prøvde å justere forgasserne på merkeverksted uten å lykkes. Må nok dyse om gasserne for å bruke filteret - NOT! Det står nå i eske på hyllen og samler støv. Bare tull å rote med noe som fungerer perfekt. Kjøpte heller et 14 t. framdrev og et 47 t. bakdrev for å prøve meg fram med div. utvekslinger og få mer futt på den måten - som om det trengs 

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Disse effektluftfiltrene passer vel egentlig best til sykler med innsprøytning hvor blandingsforholdet justeres selv automatisk etter en vis tid, om jeg har forstått 'teorien' rett...
Hadde både KN og Pipercross filter i luftfilterboksen til TDM'en, dog ikke begge samtidig...
Synes Pipercross'en funket bedre; bla. bedre gassrespons og muligens litt mer effekt...
Triumph Tiger 1050, som jeg har nå, leveres med Pipercross produsert originalt papirfilter, som jeg har byttet ut med Pipercross 'effektfilter'.
Skal bli interessant å se hvordan dette fungerer...

Hadde både KN og Pipercross filter i luftfilterboksen til TDM'en, dog ikke begge samtidig...

Synes Pipercross'en funket bedre; bla. bedre gassrespons og muligens litt mer effekt...

Triumph Tiger 1050, som jeg har nå, leveres med Pipercross produsert originalt papirfilter, som jeg har byttet ut med Pipercross 'effektfilter'.
Skal bli interessant å se hvordan dette fungerer...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Noen lurer kanskje på hvor ofte vaskbare filtre son K&N, BMC og Pipercross skal sjekkes og rengjøres.
Siden jeg har Pipercross og ikke funnet noe om dette i svært kortfattede infomaterialet som fulgte med, skrev jeg likesågodt en e-post til produsenten og spurte og fikk dette svaret tilbake:
Har hørt at K&N anbefaler filterreingjøring hver 50K, noe jeg synes virker i lengste laget...
Siden jeg har Pipercross og ikke funnet noe om dette i svært kortfattede infomaterialet som fulgte med, skrev jeg likesågodt en e-post til produsenten og spurte og fikk dette svaret tilbake:
Har hørt at K&N anbefaler filterreingjøring hver 50K, noe jeg synes virker i lengste laget...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Det stemmer at K&N anbefaler rengjøring og re-olje hver 50k km. Var ihvertfall det som sto på mitt filter. Men det sto også at man måtte rengjøre det oftere hvis man kjørte i fuktige og støvete omgivelser.
Jeg kommer nok til å ta det hver 10k km.
Jeg kommer nok til å ta det hver 10k km.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Jeg har hatt konisk KN filter på alle mine bensin BMWer (bil) og har rengjort/renset filter hver vår, eller ved 20k km. Hva enn som kom først.
På Z3'en gadd jeg ikke å rense, der byttet jeg til nytt, men hadde også en ganske kvass motor i den.
MC luftfilter renser/bytter jeg hver vår, uansett kjørestand... De står mer utsatt og trekker mer rusk inn enn på biler (stort sett). Så et hyppig bytte/rens gjør absolutt ingen skade.
EDIT:
Angående pollen... Vanskelig... KN er ofte veldig bra, men alle aftermarked er ofte "bedre" enn orginalen fordi den slipper til mer luft. Og da også mer rusk... Så alt er en vurderingsak.
På bil, er det veldig ofte en DOWN-TUNING å bare bytte til åpent konisk luftfilter. Bilprodusentene legger inn mye tid og budsjet for å få ting til å virke optimalt for motoren. Men lydmessig er det minst 30 ekstra hk.. hehe...
På Z3'en gadd jeg ikke å rense, der byttet jeg til nytt, men hadde også en ganske kvass motor i den.
MC luftfilter renser/bytter jeg hver vår, uansett kjørestand... De står mer utsatt og trekker mer rusk inn enn på biler (stort sett). Så et hyppig bytte/rens gjør absolutt ingen skade.
EDIT:
Angående pollen... Vanskelig... KN er ofte veldig bra, men alle aftermarked er ofte "bedre" enn orginalen fordi den slipper til mer luft. Og da også mer rusk... Så alt er en vurderingsak.
På bil, er det veldig ofte en DOWN-TUNING å bare bytte til åpent konisk luftfilter. Bilprodusentene legger inn mye tid og budsjet for å få ting til å virke optimalt for motoren. Men lydmessig er det minst 30 ekstra hk.. hehe...
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
For mitt K&N filter i bilen (TVRen) merket jeg meg at det skulle renses og oljes hvert andre år og det kunne renses 25 ganger. Så jeg har filter i noen år framover
Antal km husker jeg ikke, men det var langt over det jeg kjører med den på to år.
At det er "downtuning" å bytte til åpnere luftfilter er bare tull, men det krever at man endrer injectionmappet, eller bytter dyser på en forgassermotor,
Ellers har jeg siden mitt forrige innlegg i tråden åpnet motoren som har gått uten luftfilter. Ikke noe spor etter stein eller store partikler som er sugd inn, men slitasjen på sylinderne er betydelig. Men det er ikke plass til luftfilter så Triumphen går fremdeles uten.

At det er "downtuning" å bytte til åpnere luftfilter er bare tull, men det krever at man endrer injectionmappet, eller bytter dyser på en forgassermotor,
Ellers har jeg siden mitt forrige innlegg i tråden åpnet motoren som har gått uten luftfilter. Ikke noe spor etter stein eller store partikler som er sugd inn, men slitasjen på sylinderne er betydelig. Men det er ikke plass til luftfilter så Triumphen går fremdeles uten.

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Ser mange har prøvd K&N filter med forskjellige resultat.I april satte jeg på et selv på en Cbr 1100 XX,og d virket bra første tiden (inj.motor) I slutten av mai/juni begynte den å rykke/uvevn gange ved krypkjøring,og ved 2500-3500 omd.på høygear.Forhørte meg på diverse nettsteder o.l.og d viste seg at mange hadde samme problemet.Ringte da en XX spesialist fra Oslo,og han kunne fortelle at disse motorene var i utgangspunktet satt opp på mager blanding for å klare avgasskravene og ved et så åpent filter som gir mye mer luft enn d orginale ble blandinga så mager at motorn ikke klarte å omstille seg,den fikk rett å slett for lite bensin.Og d igjen gir for høy temp. i forbrenningskammer.Skal dette fungere må motor dyses om med et åpnere ek.anlegg.OG det måtte rengjøres hver 600mil sa han fordi den store luftmengden tar med seg mere dritt(org.18000km) Dette var mer enn nok av opplysninger for meg til å sette på d vanlige orginale filteret.Etter 14 daga/3uker var rykking og ujevn gange borte.
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
satte på KN filter på min 07 gs... kul lyd fra innspruten, litt mer bass i påtta og litt rappere svar på gassen.... i vinter monteres zard potte tror dte blir "gøy" til våren
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Hey GLOBUZZGLOBUZZ skrev:satte på KN filter på min 07 gs... kul lyd fra innspruten, litt mer bass i påtta og litt rappere svar på gassen.... i vinter monteres zard potte tror dte blir "gøy" til våren

Og velkommen til oss her på MCsiden.no

Har, som du sikkert har lest siden du er innom denne tråden, Pipercross-filter på min Triumph Tiger og mener å merke forskjell etter at jeg satte inn dette, ja!
Når det gjelder Zard slip-on vet jeg at flere Tiger-eiere er veldig godt fornøyd med sine Zard'er

Selv kjører jeg på Arrow Race på Trumpen



_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Javel, et gjengrodd filter slipper mere støv igjennom enn et "friskt" ? Hvis ikke filteret er veldig slitt eller ødelagt, slipper det hverkenmekkern skrev:nei, slike filtre må du ta ut oftere pga at det er et "våtfilter".
når støvet har lagt seg/mettet overflaten så går støvet igjennom..
trenger ikke spesialrens på skumfiltre-parafin.....
motorolje funker gull å sette inn med..
nok luft eller mere støv igjennom bare for at det er skittent.
Ellers tilbake til spørsmålet; har det noe for seg med effektfiltre ?
Klart det har, hvis man fjerner luftfilterboksen, som fungerer mest som lyddemper, og setter filtrene rett på forgasserene, blir luftgjennomstrømminga bedre.
Forgasserne må da dyses opp for å gi mere bensin pga større luftstrøm og lavere vakum på yttersida av spjeld/stempel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Jompa skrev:Javel, et gjengrodd filter slipper mere støv igjennom enn et "friskt" ? Hvis ikke filteret er veldig slitt eller ødelagt, slipper det hverkenmekkern skrev:nei, slike filtre må du ta ut oftere pga at det er et "våtfilter".
når støvet har lagt seg/mettet overflaten så går støvet igjennom..
trenger ikke spesialrens på skumfiltre-parafin.....
motorolje funker gull å sette inn med..
nok luft eller mere støv igjennom bare for at det er skittent.
Ellers tilbake til spørsmålet; har det noe for seg med effektfiltre ?
Klart det har, hvis man fjerner luftfilterboksen, som fungerer mest som lyddemper, og setter filtrene rett på forgasserene, blir luftgjennomstrømminga bedre.
Forgasserne må da dyses opp for å gi mere bensin pga større luftstrøm og lavere vakum på yttersida av spjeld/stempel.

Ikke glem at det som går inn ,også skal ut..
Åpnere eksosanlegg.

If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Jo faktisk....Jompa skrev:Javel, et gjengrodd filter slipper mere støv igjennom enn et "friskt" ? Hvis ikke filteret er veldig slitt eller ødelagt, slipper det hverkenmekkern skrev:nei, slike filtre må du ta ut oftere pga at det er et "våtfilter".
når støvet har lagt seg/mettet overflaten så går støvet igjennom..
trenger ikke spesialrens på skumfiltre-parafin.....
motorolje funker gull å sette inn med..
nok luft eller mere støv igjennom bare for at det er skittent.
på et oljet filter er det den fuktige overflaten som holder på støvet.
de oljede filtrene er mer åpne i strukturen enn tørrfiltrene.
Hva tror du funksjonen til olja er da?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Oljen skal fange opp og holde på støvpartikler, så du har nok rett når det gjelder "svampfiltre"mekkern skrev:Jo faktisk....Jompa skrev:Javel, et gjengrodd filter slipper mere støv igjennom enn et "friskt" ? Hvis ikke filteret er veldig slitt eller ødelagt, slipper det hverkenmekkern skrev:nei, slike filtre må du ta ut oftere pga at det er et "våtfilter".
når støvet har lagt seg/mettet overflaten så går støvet igjennom..
trenger ikke spesialrens på skumfiltre-parafin.....
motorolje funker gull å sette inn med..
nok luft eller mere støv igjennom bare for at det er skittent.
på et oljet filter er det den fuktige overflaten som holder på støvet.
de oljede filtrene er mer åpne i strukturen enn tørrfiltrene.
Hva tror du funksjonen til olja er da?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Tar fram denne tråden igjen etter at jeg endelig har fått tatt et par litt lengre turer med Tiger, med og uten passasjer, etter at jeg tok ut Pipercross filteret og renset det etter noen tusen kjørte km, satte det inn med ny olje og på plass i sykkelen igjen.
For å rekapitulere litt, se disse trådene:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=46079#p46079" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=72470#p72470" onclick="window.open(this.href);return false;
Nå, etter å ha gått fram på samme måte på to sykler, TDM 900 og Tiger 1050, kan jeg ikke lenger tro at effekten av filteret er placebo.
Tiger er absolutt merkbart mer "til stede" med kjappere gassrespons og akselerasjon enn tidligere etter at renset og nyoljet Pipercross filter er på plass.
Forandringen merkes såpass godt at jeg faktisk ikke lenger tviler på at dette såkalte "performance air filter" fra Pipercross har en effekt slik produsenten lover.
Man kan kanskje si at det ikke er uten grunn at det lages slike filtre...?
De virker jo! Det er i hvert fall min erfaring! Om motoreffekten er økt, skal jeg ikke mene noe om siden jeg ikke har målt, men at sykkelen går bedre etter nyoljingen av filteret, er jeg ikke lenger i tvil om.
For å rekapitulere litt, se disse trådene:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=46079#p46079" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=72470#p72470" onclick="window.open(this.href);return false;
Nå, etter å ha gått fram på samme måte på to sykler, TDM 900 og Tiger 1050, kan jeg ikke lenger tro at effekten av filteret er placebo.
Tiger er absolutt merkbart mer "til stede" med kjappere gassrespons og akselerasjon enn tidligere etter at renset og nyoljet Pipercross filter er på plass.
Forandringen merkes såpass godt at jeg faktisk ikke lenger tviler på at dette såkalte "performance air filter" fra Pipercross har en effekt slik produsenten lover.
Man kan kanskje si at det ikke er uten grunn at det lages slike filtre...?
De virker jo! Det er i hvert fall min erfaring! Om motoreffekten er økt, skal jeg ikke mene noe om siden jeg ikke har målt, men at sykkelen går bedre etter nyoljingen av filteret, er jeg ikke lenger i tvil om.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.