KjellV sin logg. Vinterparkert
Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022
Hadde vært morro å vært med på «gruskurs» … Er det noe krav til sykkel eller dekk?
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022
Ja det er veldig moro. Ingen krav til verken sykkel, dekk eller tidligere. I utgangspunktet kan alle sykler kjøres på grusvei, uansett hvilke dekk man har. Ikke alle deltakerne deltok på alt. Vi fikk noen utfordringer i løpet av kurset, og det var noen av deltakerne som ikke deltok på alle utfordringene. Hver og en fikk anledning til å bestemme dette selv. Men de fleste av oss gjennomførte alt, også noe offroadkjøring i alpinbakken i Raudalen.dypen skrev: 05 sep 2022, 23:09 Hadde vært morro å vært med på «gruskurs» … Er det noe krav til sykkel eller dekk?
- Roargutten
- Innlegg: 216
- Registrert: 09 jun 2015, 11:40
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
- Bosted: Årnes
Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022
Å bli komfortabel på grus handler om mye, men ikke minst egenerfaring og mengde.dypen skrev: 05 sep 2022, 23:09 Hadde vært morro å vært med på «gruskurs» … Er det noe krav til sykkel eller dekk?
Skal man bli trygg på både seg selv og sykkelen på grusunderlag, så er det etter min mening en ting som er avgjørende for dette. Mengdetrening/erfaring. Man må bli komfortabel med underlaget.
Begynn forsiktig, lær deg til å la framhjulet 'vandre' i underlaget, du må ikke prøve å holde igjen styret når framhjulet vandrer. Dette er helt normalt og jo før du klarer å bli komfortabel med det jo raskere føler du deg tryggere.
Reiser du deg opp i stående posisjon flytter du tyngden din fra Setet ned til forhvilerene, altså får du et lavere tyngdepunkt som gir deg en mer stabil sykkel. Bruk lårene dine til å stabilisere sykkelen under deg (klem deg fast mot setet/tanken). Samme gjør du ved å flytte tyngden fra ene til andre fothvileren, da vil du merke at sykkelen styrer seg dit du ønsker.
Du kan også med fordel sette/stå litt bakpå. Dette er viktigere dersom underlaget er veldig løst, da får du mindre tyngde på framhjulet og det flyter lettere i underlaget.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022
Helt enig. Uten at dette skal høres ut som om jeg er noen ekspert på grus.Roargutten skrev: 06 sep 2022, 07:04Å bli komfortabel på grus handler om mye, men ikke minst egenerfaring og mengde.dypen skrev: 05 sep 2022, 23:09 Hadde vært morro å vært med på «gruskurs» … Er det noe krav til sykkel eller dekk?
Skal man bli trygg på både seg selv og sykkelen på grusunderlag, så er det etter min mening en ting som er avgjørende for dette. Mengdetrening/erfaring. Man må bli komfortabel med underlaget.
Begynn forsiktig, lær deg til å la framhjulet 'vandre' i underlaget, du må ikke prøve å holde igjen styret når framhjulet vandrer. Dette er helt normalt og jo før du klarer å bli komfortabel med det jo raskere føler du deg tryggere.
Reiser du deg opp i stående posisjon flytter du tyngden din fra Setet ned til forhvilerene, altså får du et lavere tyngdepunkt som gir deg en mer stabil sykkel. Bruk lårene dine til å stabilisere sykkelen under deg (klem deg fast mot setet/tanken). Samme gjør du ved å flytte tyngden fra ene til andre fothvileren, da vil du merke at sykkelen styrer seg dit du ønsker.
Du kan også med fordel sette/stå litt bakpå. Dette er viktigere dersom underlaget er veldig løst, da får du mindre tyngde på framhjulet og det flyter lettere i underlaget.
Jeg føler at gruskjøring som du sier læres best med mengdetrening og det å utfordre seg selv litt. Gjerne spinne litt rundt, bremse litt og gjerne litt knall og fall. men da på en mye lettere sykkel enn en svær Adventure sykkel.
Jeg mener at en splitter ny Adventure sykkel på 250+ kg. er feil sted og starte hvis man vil lære seg gruskjøring. Men det er nå min mening.
-
- Innlegg: 227
- Registrert: 01 sep 2022, 14:00
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
- Bosted: Bjørkelangen
Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022
Typ CRF300L eller lignende må jo være veldig selvtillitsskapende. Evt en eldre Suzuki DRZ400? Som nybegynner på grus altså.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022
Ja, skal man få selvtillitt på grus må man fjerne frykten for å velte med de kostnader det påbeløper seg som ligger bak i hjernebarken.JoeHugin skrev: 06 sep 2022, 09:55 Typ CRF300L eller lignende må jo være veldig selvtillitsskapende. Evt en eldre Suzuki DRZ400? Som nybegynner på grus altså.
En godt brukt 300-600 enduro etc. og bra med sikkerhetsutstyr er langt mere verdt enn et kurs mener jeg. Man må spinne litt rundt på forskjellige underlag samt foreta noen småvelt før man bygger seg opp erfaring.
Ullevållseter tipper jeg har gått på tryne mer enn en gang...?
- haakeik
- Innlegg: 747
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022
Det går veldig fint å lære seg gruskjøring med en stor og tung adventuresykkel, så lenge du ikke er redd for å få noen merker på den og klarer å rette den opp etter en velt. Har du veltebøyler, holdere for sidekofferter og Barkbusters, så skal det faktisk noe til for å få skader på sykkelen ved en velt. Men skal du ut på stier, så er jeg enig at en mindre sykkel er bedre egnet for en nybegynner.Bjerknez skrev: 06 sep 2022, 07:52Helt enig. Uten at dette skal høres ut som om jeg er noen ekspert på grus.Roargutten skrev: 06 sep 2022, 07:04Å bli komfortabel på grus handler om mye, men ikke minst egenerfaring og mengde.dypen skrev: 05 sep 2022, 23:09 Hadde vært morro å vært med på «gruskurs» … Er det noe krav til sykkel eller dekk?
Skal man bli trygg på både seg selv og sykkelen på grusunderlag, så er det etter min mening en ting som er avgjørende for dette. Mengdetrening/erfaring. Man må bli komfortabel med underlaget.
Begynn forsiktig, lær deg til å la framhjulet 'vandre' i underlaget, du må ikke prøve å holde igjen styret når framhjulet vandrer. Dette er helt normalt og jo før du klarer å bli komfortabel med det jo raskere føler du deg tryggere.
Reiser du deg opp i stående posisjon flytter du tyngden din fra Setet ned til forhvilerene, altså får du et lavere tyngdepunkt som gir deg en mer stabil sykkel. Bruk lårene dine til å stabilisere sykkelen under deg (klem deg fast mot setet/tanken). Samme gjør du ved å flytte tyngden fra ene til andre fothvileren, da vil du merke at sykkelen styrer seg dit du ønsker.
Du kan også med fordel sette/stå litt bakpå. Dette er viktigere dersom underlaget er veldig løst, da får du mindre tyngde på framhjulet og det flyter lettere i underlaget.
Jeg føler at gruskjøring som du sier læres best med mengdetrening og det å utfordre seg selv litt. Gjerne spinne litt rundt, bremse litt og gjerne litt knall og fall. men da på en mye lettere sykkel enn en svær Adventure sykkel.
Jeg mener at en splitter ny Adventure sykkel på 250+ kg. er feil sted og starte hvis man vil lære seg gruskjøring. Men det er nå min mening.
I tillegg til det Roargutten sier, så synes jeg også at man bør minst ha 70/30 dekk eller 50/50 dekk.
Jeg kjører Stelvio'n på grus og traktorveier og det går veldig fint, så lenge det ikke er dyp grus. Det liker jeg ikke, men det sitter mer i hodet enn hva Stelvio'n kan eller ikke kan

Jeg er sikker på at du tenker GSABjerknez skrev: 06 sep 2022, 07:52
Jeg mener at en splitter ny Adventure sykkel på 250+ kg. er feil sted og starte hvis man vil lære seg gruskjøring. Men det er nå min mening.


-
- Innlegg: 227
- Registrert: 01 sep 2022, 14:00
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
- Bosted: Bjørkelangen
Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022
GS/GSA velter jo ikke så langt heller.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022
JoeHugin skrev: 06 sep 2022, 16:47 GS/GSA velter jo ikke så langt heller.![]()
image_2022-09-06_164732984.png



- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022
Ikke velter de langt, og så lett å vippe opp igjenJoeHugin skrev: 06 sep 2022, 16:47 GS/GSA velter jo ikke så langt heller.![]()
image_2022-09-06_164732984.png

GSAen tåler masse juling uten å ta skade.
Har vært på tur i 3 uker nå, kjørt rundt 3000km på grusveger i søreuropa. 4 GSAer.
Har lagt de ned utallige ganger, ingen skader.
Å lære seg gruskjøring handler bare om å ha lyst, ha solide dekk og litt beskyttelse på sykkelen

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Audi Mannen
- Innlegg: 867
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022
Årets pris for kreativitet går til........... JOEHUGIN!!!!!!!. Han får den for sin uredde fremføring av en "doning" til tross for den store hordes vredeJoeHugin skrev: 06 sep 2022, 16:47 GS/GSA velter jo ikke så langt heller.![]()
image_2022-09-06_164732984.png
Yamaha XJR 1300
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022
Gruskjøring trenger ikke være ekstremsport. Strengt tatt trenger du ikke hverken en spesiell sykkeltype eller spesielle dekk. Du kan godt utfordre Rocket'n din på grusvei også, det handler bare om hvordan du kjører. Det vil helt sikkert gå veldig bra. Det koker ned til at det handler mest om hvordan du kjører.Bjerknez skrev:Helt enig. Uten at dette skal høres ut som om jeg er noen ekspert på grus.Roargutten skrev: 06 sep 2022, 07:04Å bli komfortabel på grus handler om mye, men ikke minst egenerfaring og mengde.dypen skrev: 05 sep 2022, 23:09 Hadde vært morro å vært med på «gruskurs» … Er det noe krav til sykkel eller dekk?
Skal man bli trygg på både seg selv og sykkelen på grusunderlag, så er det etter min mening en ting som er avgjørende for dette. Mengdetrening/erfaring. Man må bli komfortabel med underlaget.
Begynn forsiktig, lær deg til å la framhjulet 'vandre' i underlaget, du må ikke prøve å holde igjen styret når framhjulet vandrer. Dette er helt normalt og jo før du klarer å bli komfortabel med det jo raskere føler du deg tryggere.
Reiser du deg opp i stående posisjon flytter du tyngden din fra Setet ned til forhvilerene, altså får du et lavere tyngdepunkt som gir deg en mer stabil sykkel. Bruk lårene dine til å stabilisere sykkelen under deg (klem deg fast mot setet/tanken). Samme gjør du ved å flytte tyngden fra ene til andre fothvileren, da vil du merke at sykkelen styrer seg dit du ønsker.
Du kan også med fordel sette/stå litt bakpå. Dette er viktigere dersom underlaget er veldig løst, da får du mindre tyngde på framhjulet og det flyter lettere i underlaget.
Jeg føler at gruskjøring som du sier læres best med mengdetrening og det å utfordre seg selv litt. Gjerne spinne litt rundt, bremse litt og gjerne litt knall og fall. men da på en mye lettere sykkel enn en svær Adventure sykkel.
Jeg mener at en splitter ny Adventure sykkel på 250+ kg. er feil sted og starte hvis man vil lære seg gruskjøring. Men det er nå min mening.
Men på virkelig dårlige veier, eller såkalt off-road, der bør man nok stille litt krav til egenskaper på sykkel og dekk, og lære seg noen knep og ferdigheter.
Men det aller meste av veier jeg kjørte i helga kunne du godt kjørt Rocket også. Kanskje noe roligere enn det vi kjørte, men det hadde helt klart vært forsvarlig og gjennomførbart.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- Roargutten
- Innlegg: 216
- Registrert: 09 jun 2015, 11:40
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
- Bosted: Årnes
Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022
Ja vi overleve jo begge to på Finnskogen. Ikke noen krav til grusspesifik sykkel. Sitter mest i hodet på den oppå sykkelen.haakeik skrev: 06 sep 2022, 16:41Det går veldig fint å lære seg gruskjøring med en stor og tung adventuresykkel, så lenge du ikke er redd for å få noen merker på den og klarer å rette den opp etter en velt. Har du veltebøyler, holdere for sidekofferter og Barkbusters, så skal det faktisk noe til for å få skader på sykkelen ved en velt. Men skal du ut på stier, så er jeg enig at en mindre sykkel er bedre egnet for en nybegynner.Bjerknez skrev: 06 sep 2022, 07:52Helt enig. Uten at dette skal høres ut som om jeg er noen ekspert på grus.Roargutten skrev: 06 sep 2022, 07:04Å bli komfortabel på grus handler om mye, men ikke minst egenerfaring og mengde.dypen skrev: 05 sep 2022, 23:09 Hadde vært morro å vært med på «gruskurs» … Er det noe krav til sykkel eller dekk?
Skal man bli trygg på både seg selv og sykkelen på grusunderlag, så er det etter min mening en ting som er avgjørende for dette. Mengdetrening/erfaring. Man må bli komfortabel med underlaget.
Begynn forsiktig, lær deg til å la framhjulet 'vandre' i underlaget, du må ikke prøve å holde igjen styret når framhjulet vandrer. Dette er helt normalt og jo før du klarer å bli komfortabel med det jo raskere føler du deg tryggere.
Reiser du deg opp i stående posisjon flytter du tyngden din fra Setet ned til forhvilerene, altså får du et lavere tyngdepunkt som gir deg en mer stabil sykkel. Bruk lårene dine til å stabilisere sykkelen under deg (klem deg fast mot setet/tanken). Samme gjør du ved å flytte tyngden fra ene til andre fothvileren, da vil du merke at sykkelen styrer seg dit du ønsker.
Du kan også med fordel sette/stå litt bakpå. Dette er viktigere dersom underlaget er veldig løst, da får du mindre tyngde på framhjulet og det flyter lettere i underlaget.
Jeg føler at gruskjøring som du sier læres best med mengdetrening og det å utfordre seg selv litt. Gjerne spinne litt rundt, bremse litt og gjerne litt knall og fall. men da på en mye lettere sykkel enn en svær Adventure sykkel.
Jeg mener at en splitter ny Adventure sykkel på 250+ kg. er feil sted og starte hvis man vil lære seg gruskjøring. Men det er nå min mening.
I tillegg til det Roargutten sier, så synes jeg også at man bør minst ha 70/30 dekk eller 50/50 dekk.
Jeg kjører Stelvio'n på grus og traktorveier og det går veldig fint, så lenge det ikke er dyp grus. Det liker jeg ikke, men det sitter mer i hodet enn hva Stelvio'n kan eller ikke kan
Jeg er sikker på at du tenker GSABjerknez skrev: 06 sep 2022, 07:52
Jeg mener at en splitter ny Adventure sykkel på 250+ kg. er feil sted og starte hvis man vil lære seg gruskjøring. Men det er nå min mening.Men en GSA med veltebøyler er ekstremt godt beskyttet i motsetning til andre sykler
![]()
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022
Enig. Savner noen nykommere her inne med litt ballerAudi Mannen skrev: 06 sep 2022, 19:29Årets pris for kreativitet går til........... JOEHUGIN!!!!!!!. Han får den for sin uredde fremføring av en "doning" til tross for den store hordes vredeJoeHugin skrev: 06 sep 2022, 16:47 GS/GSA velter jo ikke så langt heller.![]()
image_2022-09-06_164732984.png![]()

-
- Innlegg: 227
- Registrert: 01 sep 2022, 14:00
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
- Bosted: Bjørkelangen
Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022
GS-ianerne kan trøste seg med at jeg bare er preget av misunnelse, som all annen vennlig erting.Bjerknez skrev: 06 sep 2022, 21:12Enig. Savner noen nykommere her inne med litt ballerAudi Mannen skrev: 06 sep 2022, 19:29Årets pris for kreativitet går til........... JOEHUGIN!!!!!!!. Han får den for sin uredde fremføring av en "doning" til tross for den store hordes vredeJoeHugin skrev: 06 sep 2022, 16:47 GS/GSA velter jo ikke så langt heller.![]()
image_2022-09-06_164732984.png![]()
![]()
