Ulyder/ventiljustering GSX-R 750 (K)
Tydelig begrepsforvirring her. Ventilklaring og åpningstider er samme sak.
For stor ventilklaring = for kort åpningstid. For liten ventilklaring = for lang åpningstid. Selvsagt bruker man ikke denne justeringen for å gjøre vesentlige endringer, da endrer man timingen på hele motore, evt. bytter kamaskel. Alikevel blir åpningstidene endret hvis ikke klaringen er riktig.
For stor ventilklaring = for kort åpningstid. For liten ventilklaring = for lang åpningstid. Selvsagt bruker man ikke denne justeringen for å gjøre vesentlige endringer, da endrer man timingen på hele motore, evt. bytter kamaskel. Alikevel blir åpningstidene endret hvis ikke klaringen er riktig.
- Indian
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Kontakt:
Ventilklaring og åpningstider er ikke samme sak men leder til samme resultatet.916 skrev:Tydelig begrepsforvirring her. Ventilklaring og åpningstider er samme sak.
For stor klaring=ventilene åpner senere og forkorter åpningstiden. For liten klaring=ventilene åpner tidligere og forlenger åpningstiden.

- B. Sveigdalen
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Kontakt:
3/8 momentnøkkel ligger i verkstedet, så jeg bruker den. Tror det lå i området 12-15Nm, ja. Men det hadde ikke den som har åpnet dette før meg tatt hensyn til, virker det som. Altså personen som tidligere har justert "vippearmens justeringsskrue sin klaring mot toppen av ventilsskaftet" Nøyaktigere kan det vel ikke sies.916 skrev:Hvis man ikke bruker momentnøkkel her er det nesten garantert å gå galt. Hvis jeg ikke husker feil skal de dras til med 16Nm. Det er nesten ikke mer en "fingertight".

Lengden på åpningstiden bestemmes i første grad av kamprofilen sin utforming, men både åpningstid og ventilløft blir påvirket av ventilklaringen.
GSX-R 750