Noen som har litt oversikt?
Utgangspunktet er 4 takt motor ,,,dvs innsug, kompresjon , forbrenning og utblåsining....
På en ensylindret er det vel oversiktlig .... men hva på en.f.eks 2 sylindret.
Er en sylinder på f.eks. innsug da når den andre er på forbrenning og er disse vanligvis 180 grader forskjellig på veiva ( hvis det er det det heter? )?
Hva da med 3 sylindret,,,hvor i fasen er den tredje sylinendere,,,det kan for så vidt være det samme---

Det er vel sikkert her ballansering av dette greiene kommer inn

Men, en 4 sylindret ,,,er en sylinder på hver takt...hele tiden..dvs 90 grader mellom hver "fest for stemper på veiva,," ..eller hva nå det heter igjen..
Om en 4 sylindret er slik, og at en sylinder dermed tenner av gangen..hva da med en seks sylindret. Er det bare slik at her er 60 grader melom stemplene og at de dermed tenne bare tettere tidsmessig? Eller kan 2 sylindere til og med tenne samtidig?
Hvis et dreiemoment er på f.eks 12 kg.... Om dette er målt på akslingen? eller bakhjulet,,, er det da slik at det er dreiemoment 12 kg : 4 = 3 kg pr sylinger på en 4 sylindret? osv ..
Er det noen som skjønner hva jeg roter med?

For å forvirre meg selv ennå mer, så leste jeg at Harley har ulike grader mellom hvert stemper...dvs tiden mellom slagene derfor er ulik...kanskje derfor , bl.a. at den har kul lyd