Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!

Legg inn av Relax »

Åssen er dette er?
Noen som har litt oversikt?

Utgangspunktet er 4 takt motor ,,,dvs innsug, kompresjon , forbrenning og utblåsining....
På en ensylindret er det vel oversiktlig .... men hva på en.f.eks 2 sylindret.
Er en sylinder på f.eks. innsug da når den andre er på forbrenning og er disse vanligvis 180 grader forskjellig på veiva ( hvis det er det det heter? )?
Hva da med 3 sylindret,,,hvor i fasen er den tredje sylinendere,,,det kan for så vidt være det samme--- :lol
Det er vel sikkert her ballansering av dette greiene kommer inn :sk? :eh
Men, en 4 sylindret ,,,er en sylinder på hver takt...hele tiden..dvs 90 grader mellom hver "fest for stemper på veiva,," ..eller hva nå det heter igjen..
Om en 4 sylindret er slik, og at en sylinder dermed tenner av gangen..hva da med en seks sylindret. Er det bare slik at her er 60 grader melom stemplene og at de dermed tenne bare tettere tidsmessig? Eller kan 2 sylindere til og med tenne samtidig?


Hvis et dreiemoment er på f.eks 12 kg.... Om dette er målt på akslingen? eller bakhjulet,,, er det da slik at det er dreiemoment 12 kg : 4 = 3 kg pr sylinger på en 4 sylindret? osv ..


Er det noen som skjønner hva jeg roter med? :eh

For å forvirre meg selv ennå mer, så leste jeg at Harley har ulike grader mellom hvert stemper...dvs tiden mellom slagene derfor er ulik...kanskje derfor , bl.a. at den har kul lyd ;e :eh :sk? :sk? :-)
"Do the right thing"

svaagan
Innlegg: 43
Registrert: 01 nov 2009, 22:42
Motorsykkelen din: Honda CB650F 2016

Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!

Legg inn av svaagan »

Her er en side jeg anbefaler hvis du vil finne ut hvordan ting virker:

http://www.howstuffworks.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvordan virker en motorsykkel: http://auto.howstuffworks.com/motorcycle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Bruk søkefeltet på siden, og du vil finne svar på mye rart;)

Edit: Litt om bilmotorer (forskjellen på 2- og 4-taktere) http://auto.howstuffworks.com/engine8.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!

Legg inn av mekkern »

på en paralelltwin 4T er det360 grader mellom tenningene hvis stemplene går likt hvis et oppe og et nede er det 180 grader.og en 4 cyl 4T er det 180 grader mellom tenningene.på en rekke 6 er det 2 og 2 på topp med 120 grader mellom.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!

Legg inn av AJ »

mekkern skrev:på en paralelltwin 4T er det360 grader mellom tenningene hvis stemplene går likt hvis et oppe og et nede er det 180 grader.og en 4 cyl 4T er det 180 grader mellom tenningene.på en rekke 6 er det 2 og 2 på topp med 120 grader mellom.
Men så er det noen linjetoere eller paralelltwin motorer som kjører 270 graders tenningsrekkefølge, dvs. at når dene ne sylinderen tenner så er det andre stempelet også på god vei opp til tenningstidspunktet. Dermed får man en V2 lignende motorlyd på linjetoer'n, lik den som sitter i TDM900. Tror også at Kawa ER6 har samme tenningsrekkefølge på sin linjetoer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!

Legg inn av mekkern »

OG man kan la motoren være en v motor med diverse konfigurasjoner/vinkler på sylinderne-separate veivtapper og 2 råder på en veivtapp,
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!

Legg inn av Relax »

mekkern skrev:OG man kan la motoren være en v motor med diverse konfigurasjoner/vinkler på sylinderne-separate veivtapper og 2 råder på en veivtapp,

"2 råder på en veivtapp" ........... ka farsken?

Råde tror jeg er der "stanga" fra stemplet treffer akslingen ? ,,,,men hva er veivtappen a ?
"Do the right thing"

Gammelgutt

Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg trodde at paralelltvin betyr at stemplene går likt opp og ned?.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!

Legg inn av AJ »

Gammelgutt skrev:Jeg trodde at paralelltvin betyr at stemplene går likt opp og ned?.
Paralelltwin betyr enkelt og greit at sylindrene står ved siden av hverandre, en rekkemotor - to stykker i stedet for tre, fire eller seks.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!

Legg inn av hansraymond »

Heheh prøv med "Square Four" da er forvirringen komplett..!! :lol
http://www.youtube.com/watch?v=XoNG8FGh2ww" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!

Legg inn av Desmo »

AJ skrev:
mekkern skrev:på en paralelltwin 4T er det360 grader mellom tenningene hvis stemplene går likt hvis et oppe og et nede er det 180 grader.og en 4 cyl 4T er det 180 grader mellom tenningene.på en rekke 6 er det 2 og 2 på topp med 120 grader mellom.
Men så er det noen linjetoere eller paralelltwin motorer som kjører 270 graders tenningsrekkefølge, dvs. at når dene ne sylinderen tenner så er det andre stempelet også på god vei opp til tenningstidspunktet. Dermed får man en V2 lignende motorlyd på linjetoer'n, lik den som sitter i TDM900. Tror også at Kawa ER6 har samme tenningsrekkefølge på sin linjetoer.
Yamaha TRX 850 hadde 270 graders veiv. Det var sportsutgaven av TDM. Triumph Scrambler 900 har 270 graders veiv. Det gjør at motoren gir kreftene på samme måte som, og delvis lyden av en 90 graders V-twin. :mk
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!

Legg inn av ejs »

:D

Ducati lyd ??
Kona kaller det symaskin lyd..(duc duc duc duc duc ) :bananas
If it ain't broke, I'll break it.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!

Legg inn av mekkern »

Relax skrev:
mekkern skrev:OG man kan la motoren være en v motor med diverse konfigurasjoner/vinkler på sylinderne-separate veivtapper og 2 råder på en veivtapp,

"2 råder på en veivtapp" ........... ka farsken?

Råde tror jeg er der "stanga" fra stemplet treffer akslingen ? ,,,,men hva er veivtappen a ?
råden kobler stemplet til veiva-veivtapp der en fester råden..
http://i224.photobucket.com/albums/dd23 ... shaft1.jpg
denna er artig her har de forskjøvet tappene litt ellers kan en ha litt breie tapper og montere 2 råder på samme.slik som her på cheva.
http://www.chevroletls1.com/Images-Ls7- ... 5B1%5D.jpg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!

Legg inn av pelsen »

AJ skrev:
Gammelgutt skrev:Jeg trodde at paralelltvin betyr at stemplene går likt opp og ned?.
Paralelltwin betyr enkelt og greit at sylindrene står ved siden av hverandre, en rekkemotor - to stykker i stedet for tre, fire eller seks.
vel... Gammelgutt har nok rett: Den vanligste definisjonen av parallelltwin er at det er to parallelle sylindre med stempler som går i parallell.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!

Legg inn av AJ »

pelsen skrev: vel... Gammelgutt har nok rett: Den vanligste definisjonen av parallelltwin er at det er to parallelle sylindre med stempler som går i parallell.
Jo'a... han har nok det. Derfor kaller jeg motorene heller linjetoer, -treer, -firer og -sekser og vinkeltoer, -firer og evt. -sekser (V og/eller L-motorer) og flattoer, -firer og -sekser... :roll (om boxermotorene...).

Og de ensylindrede vil alltid være endunkere... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!

Legg inn av hansraymond »

AJ skrev:
pelsen skrev: vel... Gammelgutt har nok rett: Den vanligste definisjonen av parallelltwin er at det er to parallelle sylindre med stempler som går i parallell.
Jo'a... han har nok det. Derfor kaller jeg motorene heller linjetoer, -treer, -firer og -sekser og vinkeltoer, -firer og evt. -sekser (V og/eller L-motorer) og flattoer, -firer og -sekser... :roll (om boxermotorene...).

Og de ensylindrede vil alltid være endunkere... :knegg
Jupp AJ! per idag har jeg vel vært borti nesten alle kategorier: parallell twin (4 & 2taktere), rekke-treer, (Yamaha og Triumph) rekke firere,
v-twin, V-4'er, Bokser. og nå har jeg ikke tatt med bil og båt motorer,,, :lol
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Svar