Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!
Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!
Åssen er dette er?
Noen som har litt oversikt?
Utgangspunktet er 4 takt motor ,,,dvs innsug, kompresjon , forbrenning og utblåsining....
På en ensylindret er det vel oversiktlig .... men hva på en.f.eks 2 sylindret.
Er en sylinder på f.eks. innsug da når den andre er på forbrenning og er disse vanligvis 180 grader forskjellig på veiva ( hvis det er det det heter? )?
Hva da med 3 sylindret,,,hvor i fasen er den tredje sylinendere,,,det kan for så vidt være det samme---
Det er vel sikkert her ballansering av dette greiene kommer inn
Men, en 4 sylindret ,,,er en sylinder på hver takt...hele tiden..dvs 90 grader mellom hver "fest for stemper på veiva,," ..eller hva nå det heter igjen..
Om en 4 sylindret er slik, og at en sylinder dermed tenner av gangen..hva da med en seks sylindret. Er det bare slik at her er 60 grader melom stemplene og at de dermed tenne bare tettere tidsmessig? Eller kan 2 sylindere til og med tenne samtidig?
Hvis et dreiemoment er på f.eks 12 kg.... Om dette er målt på akslingen? eller bakhjulet,,, er det da slik at det er dreiemoment 12 kg : 4 = 3 kg pr sylinger på en 4 sylindret? osv ..
Er det noen som skjønner hva jeg roter med?
For å forvirre meg selv ennå mer, så leste jeg at Harley har ulike grader mellom hvert stemper...dvs tiden mellom slagene derfor er ulik...kanskje derfor , bl.a. at den har kul lyd :-)
Noen som har litt oversikt?
Utgangspunktet er 4 takt motor ,,,dvs innsug, kompresjon , forbrenning og utblåsining....
På en ensylindret er det vel oversiktlig .... men hva på en.f.eks 2 sylindret.
Er en sylinder på f.eks. innsug da når den andre er på forbrenning og er disse vanligvis 180 grader forskjellig på veiva ( hvis det er det det heter? )?
Hva da med 3 sylindret,,,hvor i fasen er den tredje sylinendere,,,det kan for så vidt være det samme---
Det er vel sikkert her ballansering av dette greiene kommer inn
Men, en 4 sylindret ,,,er en sylinder på hver takt...hele tiden..dvs 90 grader mellom hver "fest for stemper på veiva,," ..eller hva nå det heter igjen..
Om en 4 sylindret er slik, og at en sylinder dermed tenner av gangen..hva da med en seks sylindret. Er det bare slik at her er 60 grader melom stemplene og at de dermed tenne bare tettere tidsmessig? Eller kan 2 sylindere til og med tenne samtidig?
Hvis et dreiemoment er på f.eks 12 kg.... Om dette er målt på akslingen? eller bakhjulet,,, er det da slik at det er dreiemoment 12 kg : 4 = 3 kg pr sylinger på en 4 sylindret? osv ..
Er det noen som skjønner hva jeg roter med?
For å forvirre meg selv ennå mer, så leste jeg at Harley har ulike grader mellom hvert stemper...dvs tiden mellom slagene derfor er ulik...kanskje derfor , bl.a. at den har kul lyd :-)
"Do the right thing"
Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!
Her er en side jeg anbefaler hvis du vil finne ut hvordan ting virker:
http://www.howstuffworks.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvordan virker en motorsykkel: http://auto.howstuffworks.com/motorcycle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bruk søkefeltet på siden, og du vil finne svar på mye rart;)
Edit: Litt om bilmotorer (forskjellen på 2- og 4-taktere) http://auto.howstuffworks.com/engine8.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.howstuffworks.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvordan virker en motorsykkel: http://auto.howstuffworks.com/motorcycle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bruk søkefeltet på siden, og du vil finne svar på mye rart;)
Edit: Litt om bilmotorer (forskjellen på 2- og 4-taktere) http://auto.howstuffworks.com/engine8.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 7656
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!
på en paralelltwin 4T er det360 grader mellom tenningene hvis stemplene går likt hvis et oppe og et nede er det 180 grader.og en 4 cyl 4T er det 180 grader mellom tenningene.på en rekke 6 er det 2 og 2 på topp med 120 grader mellom.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38175
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!
Men så er det noen linjetoere eller paralelltwin motorer som kjører 270 graders tenningsrekkefølge, dvs. at når dene ne sylinderen tenner så er det andre stempelet også på god vei opp til tenningstidspunktet. Dermed får man en V2 lignende motorlyd på linjetoer'n, lik den som sitter i TDM900. Tror også at Kawa ER6 har samme tenningsrekkefølge på sin linjetoer.mekkern skrev:på en paralelltwin 4T er det360 grader mellom tenningene hvis stemplene går likt hvis et oppe og et nede er det 180 grader.og en 4 cyl 4T er det 180 grader mellom tenningene.på en rekke 6 er det 2 og 2 på topp med 120 grader mellom.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 7656
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!
OG man kan la motoren være en v motor med diverse konfigurasjoner/vinkler på sylinderne-separate veivtapper og 2 råder på en veivtapp,
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!
mekkern skrev:OG man kan la motoren være en v motor med diverse konfigurasjoner/vinkler på sylinderne-separate veivtapper og 2 råder på en veivtapp,
"2 råder på en veivtapp" ........... ka farsken?
Råde tror jeg er der "stanga" fra stemplet treffer akslingen ? ,,,,men hva er veivtappen a ?
"Do the right thing"
Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!
Jeg trodde at paralelltvin betyr at stemplene går likt opp og ned?.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38175
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!
Paralelltwin betyr enkelt og greit at sylindrene står ved siden av hverandre, en rekkemotor - to stykker i stedet for tre, fire eller seks.Gammelgutt skrev:Jeg trodde at paralelltvin betyr at stemplene går likt opp og ned?.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- hansraymond
- Innlegg: 628
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
- Sted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!
Heheh prøv med "Square Four" da er forvirringen komplett..!!
http://www.youtube.com/watch?v=XoNG8FGh2ww" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=XoNG8FGh2ww" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!
Live to Ride Ride to Live!
Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!
Yamaha TRX 850 hadde 270 graders veiv. Det var sportsutgaven av TDM. Triumph Scrambler 900 har 270 graders veiv. Det gjør at motoren gir kreftene på samme måte som, og delvis lyden av en 90 graders V-twin.AJ skrev:Men så er det noen linjetoere eller paralelltwin motorer som kjører 270 graders tenningsrekkefølge, dvs. at når dene ne sylinderen tenner så er det andre stempelet også på god vei opp til tenningstidspunktet. Dermed får man en V2 lignende motorlyd på linjetoer'n, lik den som sitter i TDM900. Tror også at Kawa ER6 har samme tenningsrekkefølge på sin linjetoer.mekkern skrev:på en paralelltwin 4T er det360 grader mellom tenningene hvis stemplene går likt hvis et oppe og et nede er det 180 grader.og en 4 cyl 4T er det 180 grader mellom tenningene.på en rekke 6 er det 2 og 2 på topp med 120 grader mellom.
We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!
Ducati lyd ??
Kona kaller det symaskin lyd..(duc duc duc duc duc )
If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 7656
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!
råden kobler stemplet til veiva-veivtapp der en fester råden..Relax skrev:mekkern skrev:OG man kan la motoren være en v motor med diverse konfigurasjoner/vinkler på sylinderne-separate veivtapper og 2 råder på en veivtapp,
"2 råder på en veivtapp" ........... ka farsken?
Råde tror jeg er der "stanga" fra stemplet treffer akslingen ? ,,,,men hva er veivtappen a ?
http://i224.photobucket.com/albums/dd23 ... shaft1.jpg
denna er artig her har de forskjøvet tappene litt ellers kan en ha litt breie tapper og montere 2 råder på samme.slik som her på cheva.
http://www.chevroletls1.com/Images-Ls7- ... 5B1%5D.jpg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!
vel... Gammelgutt har nok rett: Den vanligste definisjonen av parallelltwin er at det er to parallelle sylindre med stempler som går i parallell.AJ skrev:Paralelltwin betyr enkelt og greit at sylindrene står ved siden av hverandre, en rekkemotor - to stykker i stedet for tre, fire eller seks.Gammelgutt skrev:Jeg trodde at paralelltvin betyr at stemplene går likt opp og ned?.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38175
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!
Jo'a... han har nok det. Derfor kaller jeg motorene heller linjetoer, -treer, -firer og -sekser og vinkeltoer, -firer og evt. -sekser (V og/eller L-motorer) og flattoer, -firer og -sekser... (om boxermotorene...).pelsen skrev: vel... Gammelgutt har nok rett: Den vanligste definisjonen av parallelltwin er at det er to parallelle sylindre med stempler som går i parallell.
Og de ensylindrede vil alltid være endunkere...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- hansraymond
- Innlegg: 628
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
- Sted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Motor, takter, 1-2-3-4-6 sylinder og annen forvirring!
Jupp AJ! per idag har jeg vel vært borti nesten alle kategorier: parallell twin (4 & 2taktere), rekke-treer, (Yamaha og Triumph) rekke firere,AJ skrev:Jo'a... han har nok det. Derfor kaller jeg motorene heller linjetoer, -treer, -firer og -sekser og vinkeltoer, -firer og evt. -sekser (V og/eller L-motorer) og flattoer, -firer og -sekser... (om boxermotorene...).pelsen skrev: vel... Gammelgutt har nok rett: Den vanligste definisjonen av parallelltwin er at det er to parallelle sylindre med stempler som går i parallell.
Og de ensylindrede vil alltid være endunkere...
v-twin, V-4'er, Bokser. og nå har jeg ikke tatt med bil og båt motorer,,,
Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!
Live to Ride Ride to Live!