Nordkapp om vinteren.
Nordkapp om vinteren.
Hei alle!
Tenkte å lodde stemningen for Nordkapptur på motorsykkel midt på vinteren. Jeg var der opp nå i uken og må si det fristet til gjentakelse. Helt fantastisk tur med skikkelig vinterføre størsteparten av veien. Om noen er interressert så ta kontakt. Kanskje vi kan ordne en ny tur før det blir vår.
Jan Tore
http://www.reiersenmotor.no
Bilder fra denne turen:
http://s99.photobucket.com/albums/l287/ ... ar%202008/
Tenkte å lodde stemningen for Nordkapptur på motorsykkel midt på vinteren. Jeg var der opp nå i uken og må si det fristet til gjentakelse. Helt fantastisk tur med skikkelig vinterføre størsteparten av veien. Om noen er interressert så ta kontakt. Kanskje vi kan ordne en ny tur før det blir vår.
Jan Tore
http://www.reiersenmotor.no
Bilder fra denne turen:
http://s99.photobucket.com/albums/l287/ ... ar%202008/
Jan Tore
- fireman
- Innlegg: 451
- Registrert: 14 jun 2004, 17:41
- Motorsykkelen din: Kawa ER5
- Bosted: Kristiansand
- Kontakt:
Re: Nordkapp om vinteren.
Spennende å se bilder fra turen,... Hva med å lage en liten reiseskildring? Så kan jeg legge den ut som en artikkel på forsiden? Helt sikkert mange som er intersessert i å vite hva som kreves for en slik tur!Jan Tore skrev:Hei alle!
Tenkte å lodde stemningen for Nordkapptur på motorsykkel midt på vinteren. Jeg var der opp nå i uken og må si det fristet til gjentakelse. Helt fantastisk tur med skikkelig vinterføre størsteparten av veien. Om noen er interressert så ta kontakt. Kanskje vi kan ordne en ny tur før det blir vår.
Jan Tore
http://www.reiersenmotor.no
Bilder fra denne turen:
http://s99.photobucket.com/albums/l287/ ... ar%202008/
Re: Nordkapp om vinteren.
Nordkapp på vinterføre, det første jeg tenker på er god bekledning, gode dekk … Beskyttelse mot vind der vil jeg tro vindskjerm, kåpe som beskytter mest mulig av kroppen er bedre vs bare bekledning … Hvilke motorsykkel ville være best egnet for en slik tur … En motorsykkel med helkåpe …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nordkapp om vinteren.
En KTM 1290 SuperAdventure ville antagelig fungert helt utmerket, dypen. Med varmeholker og varme i salen så det holder :) .dypen skrev: 13 nov 2022, 21:04 Nordkapp på vinterføre, det første jeg tenker på er god bekledning, gode dekk … Beskyttelse mot vind der vil jeg tro vindskjerm, kåpe som beskytter mest mulig av kroppen er bedre vs bare bekledning … Hvilke motorsykkel ville være best egnet for en slik tur … En motorsykkel med helkåpe …
Men helt klart også andre sykler, ikke minst de du hinter til - med helkåpe...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Nordkapp om vinteren.
Varme i salen og holker hjelper ikke en dritt i kuldegrader. Det er bare noe man tror.
Det beste er nok å sitte på et skinn og samtidig ha et skinn over seg og beina for å skjerme for vinden. Samtidig som man er godt kledd.
Det viktigste er å holde seg bevegelig i kjøreutstyret så man må kle seg effektivt på kroppen og ikke for mye. Det viktigste er å skjerme seg for fartsvinden. Det er det aller viktigste.
Ha gjerne varmeholker og varmesete, men sitter du i vinden så er det ingen hjelp i det.
Har vel nevnt før at det er for mange solskinnshistorier om Mc-kjøring på vinteren, men å kjøre langt i -5 grader og lavere i mørket med skiftende vær og føre er hårde bud.. En liten formiddagstur en søndag i fint vær, da trenger man ikke vinterdekk engang.
Det beste er nok å sitte på et skinn og samtidig ha et skinn over seg og beina for å skjerme for vinden. Samtidig som man er godt kledd.
Det viktigste er å holde seg bevegelig i kjøreutstyret så man må kle seg effektivt på kroppen og ikke for mye. Det viktigste er å skjerme seg for fartsvinden. Det er det aller viktigste.
Ha gjerne varmeholker og varmesete, men sitter du i vinden så er det ingen hjelp i det.
Har vel nevnt før at det er for mange solskinnshistorier om Mc-kjøring på vinteren, men å kjøre langt i -5 grader og lavere i mørket med skiftende vær og føre er hårde bud.. En liten formiddagstur en søndag i fint vær, da trenger man ikke vinterdekk engang.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nordkapp om vinteren.
Varmedress er antakelig det beste. Og noe av det beste man kunne oppdrive av hansker.
Funka i hvert fall fint på de noe lengre turene på 6-12 mil jeg gjorde midtvinters med lånte Husabergsykler fra den lokale importøren dengang for en god del år siden.
Ingen kåper og skjerm, ingen varme i sal og holker, men funket likevel ganske så bra.
Funka i hvert fall fint på de noe lengre turene på 6-12 mil jeg gjorde midtvinters med lånte Husabergsykler fra den lokale importøren dengang for en god del år siden.
Ingen kåper og skjerm, ingen varme i sal og holker, men funket likevel ganske så bra.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Nordkapp om vinteren.
Jeg har prøvd varmedress også. Jeg brukte det i to dager. Du får punktvarme på kroppen og får ikle varmen. Igjen så er det fartsvinden som er problemet. Jeg prøvde alt mulig av hansker, til og med snøscooter-hansker, men måtte tilslutt ty til styremuffer og tjukke hansker. Det funka.
Det er som sagt ikke så vanskelig eller kaldt å kjøre vinterstid under visse forhold, men kuldegrader og litt fuktig luft kan være noe skikkelig dritt om man sitter stille og banker landevei eller motorvei i 80+. Tørt innenlandsklima er nok bedre forhold for vinterkjøring.
Jeg kjørte ved en anledning nesten 20 mil på Jawaen i -15grader i veldig tørt og fint vinterføre. Det gikk helt fint, så kunne man fryse av seg både det ene og det andre i -3 grader i fuktig luft halvveis til jobb.
Det er som sagt ikke så vanskelig eller kaldt å kjøre vinterstid under visse forhold, men kuldegrader og litt fuktig luft kan være noe skikkelig dritt om man sitter stille og banker landevei eller motorvei i 80+. Tørt innenlandsklima er nok bedre forhold for vinterkjøring.
Jeg kjørte ved en anledning nesten 20 mil på Jawaen i -15grader i veldig tørt og fint vinterføre. Det gikk helt fint, så kunne man fryse av seg både det ene og det andre i -3 grader i fuktig luft halvveis til jobb.
- Olav K
- Innlegg: 2670
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Nordkapp om vinteren.
Jeg hadde nok valgt 12V Gerbingutstyret mitt, og supplert med styremuffer, kalosjer og regndress.
Enig med Fredrik her, fartsvinden er det verste.
I tørre kuldegrader går det bedre enn med fuktig kystluft.
En utfordring vil jo være ising på visir, men det finnes løsninger på dette også
Enig med Fredrik her, fartsvinden er det verste.
I tørre kuldegrader går det bedre enn med fuktig kystluft.
En utfordring vil jo være ising på visir, men det finnes løsninger på dette også
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Nordkapp om vinteren.
Det som er viktig for meg å få frem er at vinterkjøring kan være lunefullt. Det er veldig avhengig av vær, temperatur og luftfuktighet. Samtidig har de som har prøvd å kjøre litt på vinteren som regel gjort det i lave hastigheter. Det er noe helt annet å sitte rett opp og ned mil etter mil i 80+ km/t.
Man legger ikke på tur til Nordkapp med en KTM 1290 med hansker, varme i holker og i setet.. Det er bare dumt. Da må man lage seg innretninger som skjermer hele kroppen fra fartsvinden. Hvis ikke snur man tidlig og reiser hjemover igjen.
Man legger ikke på tur til Nordkapp med en KTM 1290 med hansker, varme i holker og i setet.. Det er bare dumt. Da må man lage seg innretninger som skjermer hele kroppen fra fartsvinden. Hvis ikke snur man tidlig og reiser hjemover igjen.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nordkapp om vinteren.
Det er vel neppe noen som har "romantiske" forestillinger om vinterkjøring på MC, at det bare et å sette seg på sykkelen å kjøre.
Slik kjøring er krevende og de som vil begi seg ut på dette må planlegge godt og sørge for at både sykkel og fører er skikkelig utstyrt.
Neppe noen særlig tvil om dette hos de fleste med MC-erfaring.
Men lykkes man med gode forberedelser og utstyr kan man oppleve kanskje noen av sine mest spektakulære MC-opplevelser på vinterføre
!
Men selvfølgelig, ut fra egne erfaringer, avhengig av hvor man kjører; langt bedre på usaltede snø- og islagte veier enn der hvor saltgørra sauser ned sykkel og fører, selvfølgelig...
Slik kjøring er krevende og de som vil begi seg ut på dette må planlegge godt og sørge for at både sykkel og fører er skikkelig utstyrt.
Neppe noen særlig tvil om dette hos de fleste med MC-erfaring.
Men lykkes man med gode forberedelser og utstyr kan man oppleve kanskje noen av sine mest spektakulære MC-opplevelser på vinterføre

Men selvfølgelig, ut fra egne erfaringer, avhengig av hvor man kjører; langt bedre på usaltede snø- og islagte veier enn der hvor saltgørra sauser ned sykkel og fører, selvfølgelig...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nordkapp om vinteren.
Funker det for Sjaak Lucassen med en modifisert Yamaha YZF-R1 til Nordpolen så tror jeg ganske sikkert det også ville fungert for en med innbitt innsatsvilje på vinterstid med en KTM 1290 SuperAdventure til Nordkapp...FredrikE24 skrev: 13 nov 2022, 22:28 Man legger ikke på tur til Nordkapp med en KTM 1290 med hansker, varme i holker og i setet.. Det er bare dumt. Da må man lage seg innretninger som skjermer hele kroppen fra fartsvinden. Hvis ikke snur man tidlig og reiser hjemover igjen.

https://www.advpulse.com/adv-news/all-t ... orth-pole/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nordkapp om vinteren.
Synd at bildene ikke lenger er tilgjengelig siden disse bildebankene på nett, med få unntak, plutselig fant at de ville ta seg betalt... Og hvis man ikke gjorde det så... forsvant bildene. Dessverre.Jan Tore skrev: 22 feb 2008, 20:21 Hei alle!
Tenkte å lodde stemningen for Nordkapptur på motorsykkel midt på vinteren. Jeg var der opp nå i uken og må si det fristet til gjentakelse. Helt fantastisk tur med skikkelig vinterføre størsteparten av veien. Om noen er interressert så ta kontakt. Kanskje vi kan ordne en ny tur før det blir vår.
Jan Tore
Bilder fra denne turen:
http://s99.photobucket.com/albums/l287/ ... ar%202008/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Nordkapp om vinteren.
Takker for seriøse innspill fra alle her
Hentet opp tråden da det var tema under middag med venner i går kveld hvor en gammel kompis fortalte om sine tanker etter å ha snakket med flere utlendinger som har kjørt turen på vinterføre.
Min første tanke var at det har jeg mulighet for å bli med på, tenkte mer på en eldre sykkel med helkåpe og vinterdekk vs min KTM som er ny serva og mangler bare vinterdekk som teknisk hadde vært det beste valget. Etter å ha lest innleggene deres her og tenkt litt vil det kreve en del både i planlegging og utstyr som jeg ikke har. Men jeg ble litt tennt :)

Min første tanke var at det har jeg mulighet for å bli med på, tenkte mer på en eldre sykkel med helkåpe og vinterdekk vs min KTM som er ny serva og mangler bare vinterdekk som teknisk hadde vært det beste valget. Etter å ha lest innleggene deres her og tenkt litt vil det kreve en del både i planlegging og utstyr som jeg ikke har. Men jeg ble litt tennt :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nordkapp om vinteren.
Ville vel betenkt meg med å legge ut på en sånn tur med en av Kawasakiene dine...
Men Transalpen kunne nok fint funke om utstyrt vintervettugt. Samme med føreren, så klart
.

Men Transalpen kunne nok fint funke om utstyrt vintervettugt. Samme med føreren, så klart

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Nordkapp om vinteren.
Nei de hadde jeg ikke tenkt på, Kawasakiene slipper ut bare når det er sol og tørt føre :) Forklare hvilke sykkel jeg hadde i tankene, 750 og oppover med helkåpe … ex denne eller noe lignende …
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=278859242
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=278859242
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nordkapp om vinteren.
Joda,dypen skrev: 13 nov 2022, 23:14 Nei de hadde jeg ikke tenkt på, Kawasakiene slipper ut bare når det er sol og tørt føre :) Forklare hvilke sykkel jeg hadde i tankene, 750 og oppover med helkåpe … ex denne eller noe lignende …
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=278859242
denne ville nok ganske sikkert være godt egnet.
En grei pris også, forsåvidt...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Nordkapp om vinteren.
Lykke tilAJ skrev: 13 nov 2022, 22:43Funker det for Sjaak Lucassen med en modifisert Yamaha YZF-R1 til Nordpolen så tror jeg ganske sikkert det også ville fungert for en med innbitt innsatsvilje på vinterstid med en KTM 1290 SuperAdventure til Nordkapp...FredrikE24 skrev: 13 nov 2022, 22:28 Man legger ikke på tur til Nordkapp med en KTM 1290 med hansker, varme i holker og i setet.. Det er bare dumt. Da må man lage seg innretninger som skjermer hele kroppen fra fartsvinden. Hvis ikke snur man tidlig og reiser hjemover igjen.
![]()
https://www.advpulse.com/adv-news/all-t ... orth-pole/
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nordkapp om vinteren.

Eh.. .jo, takk...


Jeg har uansett ikke tenkt meg til Nordkapp vinterstid på min KTM 1290 SA S.
Men om jeg hadde satt meg som mål å gjøre det så hadde jeg selvfølgelig sørget for at både mann og maskin var godt forberedt

Som Sjaak Lukassen...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Nordkapp om vinteren.
Er veldig takknemlig for alle innspill både det negative og det som er litt mer positivt, men det er veldig langt fra å lufte hodet for tanker og drømmer til å ta en slik tur på vinterføre. Om ikke jeg realiserer en slik tur kan det være andre som plukker opp litt nyttig info her 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Nordkapp om vinteren.
Det er ikke mange som kommer hit på vinteren , men et par ting er felles - dem er særdeles godt kledd og har litt ekstra polstring og utstyr i reserve.
De fleste har vært litt , til veldig plaga på turen.
Men det skal også sies at det i forhold til antallet som kjører , så er det absolutt fler som trenger hjelp på sommerfør enn på vinterføre.
Men ta dagen i dag , jeg er akkurat kommet hjem med fly til øya / Nordkapp det finnes ikke en sneflekk her ute , men flekkvis med myk is og stål is . BMWens hjelpesystemer jobba på høygir den mila vi kjørte hjem - selv i fart på knappe 60 km/t.
Så hører jeg at det 4 mil på innsiden av øya er 4-5 cm sne - med stedvis bar vei og is i de fleste svinger.
10 mil innafor , på fjellpartiet Hatter er det i dag fint vinterføre uten vinter kulde , det samme på fjellet nært Alta - "Sennalandet" .
Det fine vinterføre kan være borte i morgen , eller om noen timer - da vi ikke har frost i bakken - er det vind etter opptiniing så fryser det på etter bakketoppen. Og det blir stål is.
Så litt om temperatur - fra Alta til Skaidi 12 mil ca. kan det som i dag være et par minus -fint kjøreføre. Men i dalførene kan det like gjerne være 10-12 minus-
Fra Skaidi og til Porsangerfjorden er det litt mer vind - men som regel litt mindre frost - i dag har det vært 0-2 minus. Olderfjord +5 gr
10 mil lengre ut så har det vært 10 mil med opp og ned fra litt mindre enn 0 til +5 - og her er det anslagsvis 6gr ute--- men på veien er det sabla glatt på grunn av vinden og at veibanen er nedkjølt fra i går.
Når man derimot går ute føles det ut somsamme temp som for 5 timer siden på Gardemoen.
Nå har jeg beskrevet en dag og alle dager fra nå til januar er slike ustabile fandenivoldske dager-- du må være forberedt på det meste bortsett fra mye frost. Fra januar av kan man i vinter (neste år) regne med stabile forhold - men frem til da ser det ut til at vi får en normalvinter - med vinter annenhver uke og dårlig høst de andre ukene.
Om du kan kjøre ute nå i øst-landsområdet så vil temperaturen ikke være det "største" problemet - men føret vil gi deg en opplevelsesrik tur.
De som kommer hit på vinteren kjennetegnes av en ting til , nå når man tenker over hva man har sett, de aller fleste kjører en lettere sykkel. tror ikke jeg har sett en eneste sykkel opp mot 1000 kubikk.
Men bare si fra , så skal kaffen være klar- er jeg ikke hjemme for dere koke kaffen sjøl, kjøkkenet er rimelig godt utstyrt - toro-vaffler i mitterste skuff.
De fleste har vært litt , til veldig plaga på turen.
Men det skal også sies at det i forhold til antallet som kjører , så er det absolutt fler som trenger hjelp på sommerfør enn på vinterføre.
Men ta dagen i dag , jeg er akkurat kommet hjem med fly til øya / Nordkapp det finnes ikke en sneflekk her ute , men flekkvis med myk is og stål is . BMWens hjelpesystemer jobba på høygir den mila vi kjørte hjem - selv i fart på knappe 60 km/t.
Så hører jeg at det 4 mil på innsiden av øya er 4-5 cm sne - med stedvis bar vei og is i de fleste svinger.
10 mil innafor , på fjellpartiet Hatter er det i dag fint vinterføre uten vinter kulde , det samme på fjellet nært Alta - "Sennalandet" .
Det fine vinterføre kan være borte i morgen , eller om noen timer - da vi ikke har frost i bakken - er det vind etter opptiniing så fryser det på etter bakketoppen. Og det blir stål is.
Så litt om temperatur - fra Alta til Skaidi 12 mil ca. kan det som i dag være et par minus -fint kjøreføre. Men i dalførene kan det like gjerne være 10-12 minus-
Fra Skaidi og til Porsangerfjorden er det litt mer vind - men som regel litt mindre frost - i dag har det vært 0-2 minus. Olderfjord +5 gr
10 mil lengre ut så har det vært 10 mil med opp og ned fra litt mindre enn 0 til +5 - og her er det anslagsvis 6gr ute--- men på veien er det sabla glatt på grunn av vinden og at veibanen er nedkjølt fra i går.
Når man derimot går ute føles det ut somsamme temp som for 5 timer siden på Gardemoen.
Nå har jeg beskrevet en dag og alle dager fra nå til januar er slike ustabile fandenivoldske dager-- du må være forberedt på det meste bortsett fra mye frost. Fra januar av kan man i vinter (neste år) regne med stabile forhold - men frem til da ser det ut til at vi får en normalvinter - med vinter annenhver uke og dårlig høst de andre ukene.
Om du kan kjøre ute nå i øst-landsområdet så vil temperaturen ikke være det "største" problemet - men føret vil gi deg en opplevelsesrik tur.
De som kommer hit på vinteren kjennetegnes av en ting til , nå når man tenker over hva man har sett, de aller fleste kjører en lettere sykkel. tror ikke jeg har sett en eneste sykkel opp mot 1000 kubikk.
Men bare si fra , så skal kaffen være klar- er jeg ikke hjemme for dere koke kaffen sjøl, kjøkkenet er rimelig godt utstyrt - toro-vaffler i mitterste skuff.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Nordkapp om vinteren.
Dette er 100% bullshit. Jeg kjører litt både i desember og januar og det hjelper helt enormt mye.FredrikE24 skrev: 13 nov 2022, 21:55 Varme i salen og holker hjelper ikke en dritt i kuldegrader. Det er bare noe man tror.
Forøvrig hadde jeg en 8 timer lang MC tur i drittvær tidligere i år, hvor den ene varmeholken ikke fungerte mens den andre gjorde det. Og når jeg kom hjem igjen så var den handa som ikke hadde varmeholk så kald at jeg knapt klarte å komme meg hjem den dagen, mens handa som hadde varmeholk var helt fin.
Forøvrig så var den eneste grunnen til at jeg kom meg helt hjem at jeg hadde oksiderende varmeposer tilgjengelig som jeg kjøpte underveis. Kjørte med to slike inne i hansken på handa som ikke hadde varmeholk. https://www.biltema.no/fritid/jakt/jakt ... 2000030705
I kaldt vær og over fjelloverganger så er varmeholker helt fantastiske å ha. Og effekten er 100% reell.
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Nordkapp om vinteren.
Hva var temperaturen da?
Jeg har fire sesonger med vinterkjøring bak meg med daglig kjøring i all slags vær og temperatur. Jeg prøvde elektriske klær og holker og det funka ikke i det heletatt. Prøvde også en hjemmelaget variant med effektmotstander i salen, det brant i baken, men frøys jeg? Jepp. Brukte så et skinn og dette var mye bedre.
Jeg tar det ikke ut av lufta, jeg har prøvd de lettvinte metodene for å holde varmen på vinteren. Å dra på tur til Nordkapp midtvinters og satse på at et varmesete og et sett varmeholker skal holde deg varm er ingen god idé er mitt poeng. Man bør gjøre noen fler forberedelser enn det.
Jeg har fire sesonger med vinterkjøring bak meg med daglig kjøring i all slags vær og temperatur. Jeg prøvde elektriske klær og holker og det funka ikke i det heletatt. Prøvde også en hjemmelaget variant med effektmotstander i salen, det brant i baken, men frøys jeg? Jepp. Brukte så et skinn og dette var mye bedre.
Jeg tar det ikke ut av lufta, jeg har prøvd de lettvinte metodene for å holde varmen på vinteren. Å dra på tur til Nordkapp midtvinters og satse på at et varmesete og et sett varmeholker skal holde deg varm er ingen god idé er mitt poeng. Man bør gjøre noen fler forberedelser enn det.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nordkapp om vinteren.
For det første, så holder jeg med Fredrik24 her (tror jeg).
Jeg har ikke kjørt på vinteren siden jeg kjørte moped som 16 åring, men jeg har litt erfaring med å kjøre i kulde ned mot 0 grader over Sognefjellet og generelt i den norske fjellheimen.
Min tilnærming når det gjelder å kjøre når det er kaldt uten å fryse for mye er at man må stålsette seg litt. Noen tåler kulde mer enn andre. Noen fryser når dem ser en pinneis, mens andre takler kulden langt bedre.
Man blir litt "garvet" av å kjøre mye når det er kaldt tror jeg. man venner kroppen til kulden og da fryser man ikke like lett. Men vi er ikke roboter noen av oss. Det aller viktigste er å ha på seg noe som er 100% vindtett. Det er alfa omega. På vinterkjøring vil nok en vindskjerm også gjøre susen (tenk at jeg skulle si det....).
Når det gjelder varmeholker og varme i salen så er jo det vel og greit, men jeg tror at den ganske ekstreme varmen derfra gjør mer skade enn nytte. Man blir varm i ræva og på hendene, men det hjelper lite når man blir utsatt for kald vinn over tid ellers. Varmen fra salen og holkene vil ikke varme opp kroppen. Den vil bare gjøre det behagelig for ræv og fingre.
Så kan man ikke sammenligne seg med andre som har klart å kjøre rundt i kuldegrader uten problemer. Dette kan være personer med helt andre forutsetninger.
Hvis tilsatt varme skal gjøre noen forskjell, så må man i så tillfelle ha varmebukser/varmejakke, varme i hjelm, varme i hansker og varme i sko etc. Forst da tror jeg man kan klare og holde kroppstemperaturen oppe. Men det blir litt "luksus" som man fort blir avhengig av tror jeg. Skulle batteriene ta slutt, så vil man fryse som bare pokker da kroppen ikke er vant til kulden ellers og da tror jeg man er fucked for den dagen.
Skulle jeg kjørt utelukkende på vinteren i kuldegrader og snø, hadde jeg lagt mye penger i at ALT skulle vært 100% vindtett. Fre topp til tå. I tillegg til god bekledning ellers selvsagt.
Jeg har ikke kjørt på vinteren siden jeg kjørte moped som 16 åring, men jeg har litt erfaring med å kjøre i kulde ned mot 0 grader over Sognefjellet og generelt i den norske fjellheimen.
Min tilnærming når det gjelder å kjøre når det er kaldt uten å fryse for mye er at man må stålsette seg litt. Noen tåler kulde mer enn andre. Noen fryser når dem ser en pinneis, mens andre takler kulden langt bedre.
Man blir litt "garvet" av å kjøre mye når det er kaldt tror jeg. man venner kroppen til kulden og da fryser man ikke like lett. Men vi er ikke roboter noen av oss. Det aller viktigste er å ha på seg noe som er 100% vindtett. Det er alfa omega. På vinterkjøring vil nok en vindskjerm også gjøre susen (tenk at jeg skulle si det....).
Når det gjelder varmeholker og varme i salen så er jo det vel og greit, men jeg tror at den ganske ekstreme varmen derfra gjør mer skade enn nytte. Man blir varm i ræva og på hendene, men det hjelper lite når man blir utsatt for kald vinn over tid ellers. Varmen fra salen og holkene vil ikke varme opp kroppen. Den vil bare gjøre det behagelig for ræv og fingre.
Så kan man ikke sammenligne seg med andre som har klart å kjøre rundt i kuldegrader uten problemer. Dette kan være personer med helt andre forutsetninger.
Hvis tilsatt varme skal gjøre noen forskjell, så må man i så tillfelle ha varmebukser/varmejakke, varme i hjelm, varme i hansker og varme i sko etc. Forst da tror jeg man kan klare og holde kroppstemperaturen oppe. Men det blir litt "luksus" som man fort blir avhengig av tror jeg. Skulle batteriene ta slutt, så vil man fryse som bare pokker da kroppen ikke er vant til kulden ellers og da tror jeg man er fucked for den dagen.
Skulle jeg kjørt utelukkende på vinteren i kuldegrader og snø, hadde jeg lagt mye penger i at ALT skulle vært 100% vindtett. Fre topp til tå. I tillegg til god bekledning ellers selvsagt.