Å få pengene til å strekke til og ikke minst yngle best mulig er vel antakelig aktuelt for stadig flere i disse tider.
Sparerentene på høyrente er opp i 3,15 % for tiden på konto med visse begrensninger, som f.eks. 2 gebyrfrie uttak over en 12 måneders periode - se
Finansportalen. Mer om man velger å binde innskuddet er periode.
Likevel holder ikke dette tritt med prisutvikling og inflasjon.
Et alternativ for den risikovillige
kan være å slenge seg med såkalt folkefinansiering, som f.eks
FundingPartner, som i morgen, 7. des. 2022, inviterer folk og kanskje MC-folk spesielt

, til å investere i dette lånet:
Vogeinvest.PNG
Jeg har selv investert i et bredt utvalg av lån på FundingPartner plattformen de siste tre årene og har enda ikke gått på noe tap, dvs. at investerte lån er misligholdt. Men det har vært på hengende håret et par-tre ganger. Så risikoen for tap er absolutt til stede, noe man må være veldig klar over!
Selv har jeg hatt en avkastning, uten tap, på 9 % så langt.
Så for meg har dette så langt vært en grei passiv (rente)inntekt så langt med investering i div. lån fra kr. 3000,- til 20000,- i ulike virksomheter som bla. streamingstjenestefirma, div. byggeprosjekter, fiskeindustrien, transportnæringen, gårdsturisme osv. osv.
Om jeg slenger meg med på å investere i lånet til Voge importøren har jeg foreløpig ikke bestemt meg for enda...
NB:
For ordens skyld; jeg har ingen eierinteresser eller er tilknyttet FundingPartner på noen annen måte enn som privatinvestor.
Samme gjelder Finansportalen, som jeg har vist til i dette innlegget.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.