Audi Mannen skrev: 14 des 2022, 08:55
Kjekk de små ovnene. De gir raskt varme, men blir de ikke raskt kalde når man slutter å fyre?
Huset vårt ble bygd i 1988 og i min kreativitetsiver gjorde jeg enkelte ting uten tanke på framtidige alternaiver.
Som f.eks. at jeg lagde en egenkomponert steinvegg på pipedelen og tilhørende brannmur i gangen i husets underetasje hvor vi også har hovedinngangen til huset.
Dengang tillot ikke økonomien noe annet enn en passe stor svartovn som den vi kjøpte, denne Trolla 204, som vi altså nå har byttet ut.
Hadde jeg latt være å være så "oppfinnsom" i min yre glede i sin tid over å nettopp ha flyttet inn i nytt hus og ikke murt opp denne natursteinveggen, men beholdt pipedelen glatt, ville jeg hatt flere tilkoblingsmuligheter fra brede utvalg ildsteder enn hva jeg har i dag.
Siden det ikke er aktuelt å fjerne natursteinveggen har jeg kun et tilkoblingspunkt 52 cm. opp på veggen. Dermed er utvalget av ildsteder sterkt begrenset.
Så det sto egentlig mellom kun to ovner, den vi valgte, til en god pris, og alternativet
Orion, som jeg ikke synes ser like bra eller klassisk ut, om du vil, som
Dovreovnen.
Kunne godt tenkt meg glass i ovnsdøra, som Orion har og som den forrige Trollaovnen hadde.
Ingen nødvendig detalj siden man står jo ikke nede i gangen og glaner på flammebildet, men praktisk for å se om det fortsatt brenner i ovnen.
Hadde jeg i dag hatt glatt murvegg så hadde jeg gått for en ganske annen løsning, nemlig klebersteinovn. Ville ikke hatt noen betenkeligheter med en slik investering. Men å lage et tilkoblingspunkt gjennom natursteinveggen er altså ikke aktuelt.
Mye skrevet før spørsmålet ditt skal besvares :) .
Og svaret er ndei, ovnen blir faktisk ikke så fort kald. Når det fyres er ovnen glovarm og de innvendige steinplatene holder lenge på varmen.
Røykrøret i vinkel fra bakkanten av ovnen avgir også en del varme.
Den samme løsningen som jeg har på de to andre peisovnene vi har, noe over en meter fra toppen på den ene. Det gir faktisk en god del varme.
Når det gjelder denne nye varmehissiproppen vi nettoppø har installert vurderer jeg å gå til innkjøp av etasjedelen også, selv om jeg ikke får koblet til røykrøret i denne delen, noe man skal gjøre, med mindre man blender av / stenger de to åpningene til etasjedelen. Dette er nemlig lovlig og vil ikke gi like stor varmeeffekt som når røyken får sirkulere og slippes ut fra nettopp denne etasjedelen.
Men støpejern er jo støpejern så varmen fra ovnen vil jo også spre seg til etasjedelen. Også synes jeg etasjedelen hever utseendet på ildstedet et par hakk.
Så får jeg se hva jeg gjør.
Enn så lenge er jeg storfornøyd med denne varmeinvesteringen

.