TuneECU - Hvem kan hjelpe?
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?
Den eneste sykkelen jeg har kjørt som jeg har følt rykket og nappet litt var en Suzuki GSX S1000R. Den var helt håpløs ved køkjøring. Ellers har jeg til gode å kjøre sykler som rykker og napper. Selv ikke min gamle Yamaha 1300 støpejernskomfyr av en cruiser gjorde det.
Jeg ville klaget til forhandler. Den skal ikke være sånn. Så kanskje dem mapper den for deg, helt gratis på garantien. Jeg ville vertfall prøvd det først. Kanskje trenger det bare ny programvare....?
Jeg ville klaget til forhandler. Den skal ikke være sånn. Så kanskje dem mapper den for deg, helt gratis på garantien. Jeg ville vertfall prøvd det først. Kanskje trenger det bare ny programvare....?
- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?
Ikke uvanlig at moderne to sylinder sykler kan rykke litt. Det skyldes EU regler som medfører at bensinblandingen ofte er ganske tynn for å redusere utslipp. Noen sykler er ekstra følsomme for dette. Jeg hadde litt rykking og mye popping fra eksosen. Ny mapping fjernet dette og sykkelen gikk mye bedre og reduserte poppingen mye. Betalte 1000kr til en guzzi guru for en modifisert map, som jeg la inn selv. Trengte bare kabler, programmet (guzzidiag) er gratis. Var ikke vanskelig å legge inn ny map.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39729
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?
Kunne vært interessant å høre om det ble noen endring i bensinforbruket - før og etter? Høyere aller lavere forbruk?haakeik skrev: 04 feb 2023, 22:05 Ikke uvanlig at moderne to sylinder sykler kan rykke litt. Det skyldes EU regler som medfører at bensinblandingen ofte er ganske tynn for å redusere utslipp. Noen sykler er ekstra følsomme for dette. Jeg hadde litt rykking og mye popping fra eksosen. Ny mapping fjernet dette og sykkelen gikk mye bedre og reduserte poppingen mye. Betalte 1000kr til en guzzi guru for en modifisert map, som jeg la inn selv. Trengte bare kabler, programmet (guzzidiag) er gratis. Var ikke vanskelig å legge inn ny map.
Vet at ikke alle der ute er like interessert i å vite dette selv om altså jeg er nysgjerrig på dette.
Selv har jeg for øvrig aldri opplevd nykking og ujevn gange på mine KTM 1290 sykler. Ikke helt det samme med 390'en, spesielt før den oppnår vanlig driftstemperatur.
Men helt nykkfri, spesielt i svært lave hastigheter, blir aldri en ensylindring som denne

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?
Det overrasker meg at du ikke har opplevd rykkete gange på 1290 Aj. På min og kompisen sin 2016 var det et hett tema. Når jeg byttet til Bmw 1200 ble det en helt ny verden og kjøre i by og lav fart. Fra Ktm sin rykk og napp til smooth ride på tyskeren.
Koker muligens ned til at folk flest opplever sykkler vidt forskjellig. Men at dagens sykkler går for magert er vel allment kjent.
Koker muligens ned til at folk flest opplever sykkler vidt forskjellig. Men at dagens sykkler går for magert er vel allment kjent.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?
Jeg har kjørt en 1290 SuperDuke R for noen år siden. Tror det var en 2017 modell som den gang var klin ny. Motorkarakteristikken er jo mer "ketchup" på en slik sykkel selvsangt men det må man forvente. Man blir også vant til det. Men hvis sykkelen plutselig begynner å nykke til iten at man faktisk beveger gasshendelen er i mine øyne en feil og kan potensielt være farlig i noen tillfeller.
Att dette skal være sånn er for meg helt ufotståelig.
Ta dette med forhandler mener jeg. En sykkel skal ikke plutselig gi hass eller rykke til midt i en sving. Det er jo galskap å tenke at det skal være slik og enda mer galskap og bruker flere tusen kroner av egne penger til å fikse problemet og SAMTIDIG trolig miste garantien....
Er jo helt høl i hue spør du meg.
Att dette skal være sånn er for meg helt ufotståelig.
Ta dette med forhandler mener jeg. En sykkel skal ikke plutselig gi hass eller rykke til midt i en sving. Det er jo galskap å tenke at det skal være slik og enda mer galskap og bruker flere tusen kroner av egne penger til å fikse problemet og SAMTIDIG trolig miste garantien....
Er jo helt høl i hue spør du meg.
Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?
Du har ikke helt skjønt greia Bjerknez . Med dine mekaniske kunnskaper, la det ligge .
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?
Må jeg ha mekaniske kunnskaper for å forstå at en motorsykkel som nykker og går ujevnt bør tas med forhandler? Nen motorsykkel som i følge TS plutselig kan gi litt gass i feks. En sving er liksom helt greit?lazyboy skrev: 04 feb 2023, 23:21 Du har ikke helt skjønt greia Bjerknez . Med dine mekaniske kunnskaper, la det ligge .
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?
Det handler vel egentlig om hva som skjer når man går fra «0% gass til 1% gass» i lav hastighet(relativt til hastighet og turtall), gjerne på lavt gir og (svak)motorbrems. Rykket man da får når drivverket er «slakt» til motoren tar igjen rullehastigheten, all slakken i girkasse og kjedegang.
Det samme vil man kanskje oppleve når man ligger og jager på svingene på høøøøyt turtall og man prøver å balansere gasspådraget gjennom en kurve. Her er det viktig å gå inn i svingen riktig mtp. Fart og holde et pådrag gjennom hele svingen fremfor å måtte gå av gassen. Det er bare ubehagelig, og bakhjulet kan slippe.
Har trådstarter sjekket om booster-plug finnes til sykkelen? Den kan kanskje hjelpe deg.
Hvordan man opplever dette med rykking på nyere sykler med innsprøytning er veldig individuelt. Jeg har aldri kjent på dette som et problem på noen av syklene jeg har kjørt, også på sykler det har vært mye prat om akkurat dette.
Booster plug til 2019 1200 Scrambler
https://www.boosterplug.com/shop/booste ... -804p.html
Det samme vil man kanskje oppleve når man ligger og jager på svingene på høøøøyt turtall og man prøver å balansere gasspådraget gjennom en kurve. Her er det viktig å gå inn i svingen riktig mtp. Fart og holde et pådrag gjennom hele svingen fremfor å måtte gå av gassen. Det er bare ubehagelig, og bakhjulet kan slippe.
Har trådstarter sjekket om booster-plug finnes til sykkelen? Den kan kanskje hjelpe deg.
Hvordan man opplever dette med rykking på nyere sykler med innsprøytning er veldig individuelt. Jeg har aldri kjent på dette som et problem på noen av syklene jeg har kjørt, også på sykler det har vært mye prat om akkurat dette.
Booster plug til 2019 1200 Scrambler
https://www.boosterplug.com/shop/booste ... -804p.html
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?
Enig. Bortsett fra GSX S1000R som jeg kjørte. Den var helt ubrukelig. Krypkjøring i kø med et hånd på styret med denne var direkte farlig. Jeg mener å huske at jeg leste noe om at Suzuki hadde en recall grunnet dette....?FredrikE24 skrev: 05 feb 2023, 08:16 Hvordan man opplever dette med rykking på nyere sykler med innsprøytning er veldig individuelt. Jeg har aldri kjent på dette som et problem på noen av syklene jeg har kjørt, også på sykler det har vært mye prat om akkurat dette.
Jeg har kjlrt en drøss av forskjellige sykler og aldri opplevd problemene nevnt her på noe sykler. Hvis problemet er såpass ille at det går ut over sikkerheten så bør dette tas med et verksted og på garanti etc. mener jeg. Altså hvis det faktisk er noe åpenbart galt.
Men har man en tendens til å kjenne godt nok etter så vil nok mange trolig finne "feil" som ikke er feil...
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?
Det var akkurat det som var problemet med den jeg kjørte og man måtte ikke kjenne godt etter heller. Var en til som kjlrte samme sykkelen som mente akkurat det samme. (Prøvekjøringsdag hos Leeres Motorsport i Fredrikstad).Det handler vel egentlig om hva som skjer når man går fra «0% gass til 1% gass» i lav hastighet(relativt til hastighet og turtall), gjerne på lavt gir og (svak)motorbrems. Rykket man da får når drivverket er «slakt» til motoren tar igjen rullehastigheten, all slakken i girkasse og kjedegang.
Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?
990ene til KTM var ikke noe bra mhp fuel injection men mapping løste det og fikk en god del hester som bonus så der var det no-brainer
Ikke noe problem med rykking på Scrambleren så kun litt mer futt ute etter
Får booster-plug og noen skryter av de men mange flere sier bortkastede penger. Er litt på at enten gjør jeg det skikkelig og aller helst i benk (som både Klev og Moto-Tech gjør) ellers får det være.

Ikke noe problem med rykking på Scrambleren så kun litt mer futt ute etter

Får booster-plug og noen skryter av de men mange flere sier bortkastede penger. Er litt på at enten gjør jeg det skikkelig og aller helst i benk (som både Klev og Moto-Tech gjør) ellers får det være.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?
Vil man ha mer guff, så får man kjøpe ny sykkel tenker nå jeg
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?
Ja, DET er jo noe helt annet :)pingvin skrev: 05 feb 2023, 09:12 990ene til KTM var ikke noe bra mhp fuel injection men mapping løste det og fikk en god del hester som bonus så der var det no-brainer![]()
Ikke noe problem med rykking på Scrambleren så kun litt mer futt ute etter![]()
Får booster-plug og noen skryter av de men mange flere sier bortkastede penger. Er litt på at enten gjør jeg det skikkelig og aller helst i benk (som både Klev og Moto-Tech gjør) ellers får det være.
Jeg mener jeg leste du skrev om utilregnlig nykking ut av sving etc ett sted? Eller har jeg dette fra et annet sted?
EDIT:
Ser det var KTM 990 du beskrev tidligere og ikke Scrambler.
Skal man bare ha litt mer omph... og mer effektiv motor så er nok selvbetalt mapping veien å gå ja. Hvis man føer det er verdt det. :)
- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?
Litt usikker på forbruket, da jeg ikke gjorde noen målinger før mapping. Men, den drar mye bedre enn før og jeg har en tung høyrehånd, så forbruket er nok litt høyereAJ skrev: 04 feb 2023, 22:15Kunne vært interessant å høre om det ble noen endring i bensinforbruket - før og etter? Høyere aller lavere forbruk?haakeik skrev: 04 feb 2023, 22:05 Ikke uvanlig at moderne to sylinder sykler kan rykke litt. Det skyldes EU regler som medfører at bensinblandingen ofte er ganske tynn for å redusere utslipp. Noen sykler er ekstra følsomme for dette. Jeg hadde litt rykking og mye popping fra eksosen. Ny mapping fjernet dette og sykkelen gikk mye bedre og reduserte poppingen mye. Betalte 1000kr til en guzzi guru for en modifisert map, som jeg la inn selv. Trengte bare kabler, programmet (guzzidiag) er gratis. Var ikke vanskelig å legge inn ny map.
Vet at ikke alle der ute er like interessert i å vite dette selv om altså jeg er nysgjerrig på dette.
Selv har jeg for øvrig aldri opplevd nykking og ujevn gange på mine KTM 1290 sykler. Ikke helt det samme med 390'en, spesielt før den oppnår vanlig driftstemperatur.
Men helt nykkfri, spesielt i svært lave hastigheter, blir aldri en ensylindring som denne.

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39729
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?
Jeg prøvde også ulike mappinger på Stelvio'en. Litt forskjell ble det, men ikke veldig mye, er min erfaring. Bensinforbruket varierte en god del, men var faktisk nede i 0,42 på jevn langkjøring.haakeik skrev: 05 feb 2023, 12:38 Litt usikker på forbruket, da jeg ikke gjorde noen målinger før mapping. Men, den drar mye bedre enn før og jeg har en tung høyrehånd, så forbruket er nok litt høyere. Bruker ca. 0.5 i gjennomsnitt.
Lett å bruke Guzzidiag programmet, for øvrig

Justerte/synket TPS'en også jevnlig og det hjalp merkbart på motorvibrasjonene, som slett ikke var plagsomme i utgangspunktet. Men Guzzi'en min syntes å ha en tendens til å få en bittelitt ujustert TPS etter noen tusen km.
Men også lett å justere TPS'en, bare man velger rett skrue...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.