TuneECU - Hvem kan hjelpe?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

Tenker å tune min Triumph Scrambler 1200 og DNK TuneWorks får mye skryt for sine mappinger.

2 måter å innstallere mapping på, enten sende inn ECU å la de gjøre det. men koster $200 (riktignok inklusive returfrakt men må jo sende den til USA også), nesten like mye som mappingen. Så føles litt i overkant.

Eller få tilsendt fil og installere med TuneECU. Men skeptisk til egne ferdigheter/talent på området og noe ikke tenkt å gjøre igjen i utgangspunktet og TuneECU er heller ikke gratis. Ser ut som litt komplisert, her fra FAQ:

"Given recent changes with the TuneECU installation and configuration, we recommend selecting the “mail-in” option for their ECUs for novice or beginner customers and users. It will save you time, frustration, and money to allow our professional staff to provide this service and test that the tunes have loaded properly and are working correctly.

For advanced users who wish to perform a self-install of their tune, we recommend you purchase an OBDLink Bluetooth MX+ device and TuneECU software via the developer’s website at TuneECU.FR using an Android device. With these tools, you can then upload a custom ECU file calibration developed by DNK TuneWorks to your motorcycle.

For motorcycles which require the use of a cabled connection (pre-2016) please find an appropriate TuneECU-compatible adapter here from Lonetec."


Så lurer på om noen her vet om noen som har TuneECU som kan hjelpe meg, firma eller privat?

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

...eller om noen har bedre forslag enn å bruke DNK selvfølgelig!
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Berbu
Innlegg: 28
Registrert: 27 aug 2022, 09:49
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Berbu »

https://www.klev-tuning.no/

Prøv klev tuning, mye gode erfaringer med dem.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

Berbu skrev: 02 feb 2023, 08:34 https://www.klev-tuning.no/

Prøv klev tuning, mye gode erfaringer med dem.
Bra tips, hørt om de og bare positivt. Sendte de en email, takk for tips :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

Fikk kjapt svar da men ikke så positivt som håpet, dette blir i dyreste laget og særlig om ikke får mappet optimalt:

"Vi kan dessverre ikke mappe ecu på disse modellene. Eneste mulighet her er å sette på en powercommander 5 og mappe den på dynoen. Det er også tenningsjustering på den så det ligger til rette for å få like bra mapping. Eneste er at man ikke får vekk fuel cut med dette så den kan fortsatt være litt jumpy mellom av/på gass eller veldig lavt gasspådrag. Powercommanderen koster 5320,- og inkludert montering/mapping på dyno så kommer det totalt på 11320,- (inkludert powercommanderen). "
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

Så synes egentlig har 3 dårlige alternativer nå:

1. Sende inn ECU til DKN. Ikke så billig med frakt og alt og føles ikke helt bra.
2. Få mapping elektronisk og installere selv med TuneECU. Må kjøpe TuneECU++ og stor risiko for at ikke får det til eller i det minste må slite masse før fungerer.
3. PC5 hos Kleiv. Dyrt og ikke optimalt.

Så akkurat nå mest på at lar det være, både katalysator og mapping, funker jo greit nok stock og sparer 10.000NOK. Og home free ifht kontroller, kjøring på bane (selv om ikke akkurat kjøpt som banesykkel men artig å prøvd) etc. Og enklest å selge stock sykkel også.

Får se...
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 02 feb 2023, 17:43 Så synes egentlig har 3 dårlige alternativer nå:

1. Sende inn ECU til DKN. Ikke så billig med frakt og alt og føles ikke helt bra.
2. Få mapping elektronisk og installere selv med TuneECU. Må kjøpe TuneECU++ og stor risiko for at ikke får det til eller i det minste må slite masse før fungerer.
3. PC5 hos Kleiv. Dyrt og ikke optimalt.

Så akkurat nå mest på at lar det være, både katalysator og mapping, funker jo greit nok stock og sparer 10.000NOK. Og home free ifht kontroller, kjøring på bane (selv om ikke akkurat kjøpt som banesykkel men artig å prøvd) etc. Og enklest å selge stock sykkel også.

Får se...
For egen del må jeg si at jeg aldri ville brukt 10K+ på ECU mapping på en sykkel som jeg antar allerede er underholdene nok å kjøre som originalt satt opp fra fabrikken.
Tenkt så mye god og minneverdig kjøring man kan får for for den summen i stedet :crazy: !

Den tiden er i alle fall forbi for mitt vedkommende at jeg bruker tusenvis av kroner på slip-ons og ECU modifiseringer.
Noe er det i mange tilfeller å hente, selvfølgelig. Men neppe verd det i forhold til kostnaden.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av lazyboy »

Min gsa 1200 hadde en skikkelig merkbar effekt dipp på ca 5000 rpm. Skikkelig irriterende for min del.
Om 10 k kunne fikset det enkelt , så ville det hvert langt rimeligere en di 80-90 k jeg la i mellom for 1250 som i utgangspunktet er samme sykkel.
Kjøpe potte for lyd og karbon bling derimot er jeg for gammel til.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

Hatt litt filosofien at logisk å bruke 10.000,- på å få ut potensialet på MC til 200.000,-, bare 5% ekstra.

Men her er det 11.000,- i mapping + 7.000,- i grenrør + luftfilter, Lar jeg AMD gjøre jobben med å bytte grenrør så er det 1.300,- til og det er akkurat lavt nok til at nok ville gjort det, litt garanti ifht å rote det til selv om nok skulle klart det greit selv.

Da er vi oppi nesten 20.000NOK og det blir litt drøyt. Og det med ettermarkeds header.

Hadde jeg synes sykkelen gikk skikkelig dårlig så hadde jeg nok gjort det, men som du sier, AJ, den funker helt greit.

Men kunne tenkt meg LITT mer effekt og LITT mer lyd men går helt greit som er :thumleft

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Artick
Innlegg: 8
Registrert: 02 mar 2020, 23:16
Motorsykkelen din: Kawasaki er6f

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Artick »

Usikker på hvor i landet du holder til,
men hadde sjekket med Moto Tech AS i Sandnes. Har brukt de før på mapping med kjempe hell.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 02 feb 2023, 23:36 Hatt litt filosofien at logisk å bruke 10.000,- på å få ut potensialet på MC til 200.000,-, bare 5% ekstra.

Men her er det 11.000,- i mapping + 7.000,- i grenrør + luftfilter, Lar jeg AMD gjøre jobben med å bytte grenrør så er det 1.300,- til og det er akkurat lavt nok til at nok ville gjort det, litt garanti ifht å rote det til selv om nok skulle klart det greit selv.

Da er vi oppi nesten 20.000NOK og det blir litt drøyt. Og det med ettermarkeds header.

Hadde jeg synes sykkelen gikk skikkelig dårlig så hadde jeg nok gjort det, men som du sier, AJ, den funker helt greit.

Men kunne tenkt meg LITT mer effekt og LITT mer lyd men går helt greit som er :thumleft

Bilde
Enig.

Kan ikke helt se for meg det finnes gode argumenter for å bruke totalt nærmere 20k for å mappe en sykkel som koster 200ish laken. Da ville jeg evt. heller byttet ut sykkelen med en som oppfyller ønskene. :)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av utc »

pingvin skrev: 02 feb 2023, 23:36 Hatt litt filosofien at logisk å bruke 10.000,- på å få ut potensialet på MC til 200.000,-, bare 5% ekstra.

Men her er det 11.000,- i mapping + 7.000,- i grenrør + luftfilter, Lar jeg AMD gjøre jobben med å bytte grenrør så er det 1.300,- til og det er akkurat lavt nok til at nok ville gjort det, litt garanti ifht å rote det til selv om nok skulle klart det greit selv.

Da er vi oppi nesten 20.000NOK og det blir litt drøyt. Og det med ettermarkeds header.

Hadde jeg synes sykkelen gikk skikkelig dårlig så hadde jeg nok gjort det, men som du sier, AJ, den funker helt greit.

Men kunne tenkt meg LITT mer effekt og LITT mer lyd men går helt greit som er :thumleft

Bilde
Å bruke penger på et nytt grenrør er vel tett innpå meningsløst. I all enkelhet er det et hull med stål rundt. Luft er det som går igjennom det så her sparer du 7k. Å bytte potta for å få mer lyd har vel heller ingen hensikt med mindre den gir økt effekt. Lyd gjør ingen ting med ytelsen. Det ser jeg kun et som et behov for å bli sett/hørt hvilket bringer oss til Sigmund Freud.
Som tildligere nevnt er det veldig greit å ta turen til Horten og la gutta på Klev fikse. De er vanvittig dyktige.
Lykke til. :twothumbs:
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av pingvin »

Artick skrev: 03 feb 2023, 12:18 Usikker på hvor i landet du holder til,
men hadde sjekket med Moto Tech AS i Sandnes. Har brukt de før på mapping med kjempe hell.
Ringte Moto-Tech og snakket med (det antar var) innehaveren Jimmy Hodges, veldig hyggelig og han trodde han kunne hjelpe, skulle bare sende reg.nr. så sjekket han med Triumph om han kunne tune sykkelen :thumleft Stykke fra Kongsberg til Sandnes MEN er jo MC-veier i verdensklasse dit så tenker at om blir aktuelt tar jeg det som en tur (og håper været på min side).
Bjerknez skrev: 03 feb 2023, 12:36 Kan ikke helt se for meg det finnes gode argumenter for å bruke totalt nærmere 20k for å mappe en sykkel som koster 200ish laken. Da ville jeg evt. heller byttet ut sykkelen med en som oppfyller ønskene. :)
Spørs hva utgangspuktet er. Hadde KTM 990 Superduke R og original mappingen var helt krise, når gikk på gass midtsvings så gjorde den et byks, ikke trivelig om hadde bra nedlegg. Og umulig å cruise jevn hastighet, den rykket og dro som en 2-takter. Mapping transformerte sykkelen fullstendig, fremdeles ikke best i klassen men 100 ganger bedre. Og potta veide 1 tonn så Akra var virkelig en forbedring på alle måter.

Men ikke der på Scrambleren tross alt så en sammenheng mellom hvor mye vil bruke på tuning og hvor mye får igjen. Og 20k er drøyt, ja...
utc skrev: 03 feb 2023, 13:48 Å bruke penger på et nytt grenrør er vel tett innpå meningsløst. I all enkelhet er det et hull med stål rundt. Luft er det som går igjennom det så her sparer du 7k.
Med katalysator er det vel masse små bull med ymse materialer rundt så hensikten er vel å la potta puste friere for mer effekt. MEN om særlig effekt på min sykkel med moderat effekt, det vet jeg ikke. Tenker å høre litt med Moto-Tech angående dette.
utc skrev: 03 feb 2023, 13:48 Å bytte potta for å få mer lyd har vel heller ingen hensikt med mindre den gir økt effekt. Lyd gjør ingen ting med ytelsen. Det ser jeg kun et som et behov for å bli sett/hørt hvilket bringer oss til Sigmund Freud.
Ja, alltid vært litt der jeg også og alltid kjørt med dB-killers inne når hatt slip-ons. MEN det er virkelig stusselig på Scramblen, selv ved full gass i tunnel skjer det ingenting. På annen side, veldig på å gå under radaren så slik sett greit. Etter hva de sier på Scrambler-gruppe på FB gjør det veldig lite med lyden å bare bytte grenrør uansett, må i så fall bytte potte og det gjør jeg ikke.

Men litt finere lyd er uansett bare bonus, mer effekt som er målet.

En annen bonus er at katalysatoren blir drit-varm og den sitter rett ved kneet siden eksosanlegget går høyt hele veien, med nytt grenrør blir dette problemet nesten borte. For mange er dette et kjempeproblem, for meg som bor i Norge hvor kjøligere og også bor i småby så nesten aldri står stille i lyskryss, så er det ikke noe stort problem. Særlig siden også alltid har skikkelig MC-bukse som tåler litt varme.
utc skrev: 03 feb 2023, 13:48 Som tildligere nevnt er det veldig greit å ta turen til Horten og la gutta på Klev fikse. De er vanvittig dyktige.
Ja, som nevnt over så hørte jeg med de men de skulle ha 11.300,- for jobben da de måtte ha PowerCommander for å få det til. Og selv da var det restriksjoner ifht hva de fikk gjort. Men tviler ikke på at de er bra og fikk veldig kjapt svar.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg mener jo det er noe galt hvis sykkelen rykker og napper slik du sier. Det blir jo som å kjøpe en bil som gjør det samme. Ingen hadde godtatt det. Litt merkelig at ingen av mine sykler rykker og napper slik du beskriver. Selv ikke Rocket. Finnes ikke anntydning en gang.

Jeg ville tatt dette med forhandler.

Artick
Innlegg: 8
Registrert: 02 mar 2020, 23:16
Motorsykkelen din: Kawasaki er6f

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Artick »

Er Jimmy som er eier ja 😊 Trivelig type som har god peiling.

Må si i fra om du plutselig er her i området da, er en del gøy veier rundt om.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Bjerknez »

Den eneste sykkelen jeg har kjørt som jeg har følt rykket og nappet litt var en Suzuki GSX S1000R. Den var helt håpløs ved køkjøring. Ellers har jeg til gode å kjøre sykler som rykker og napper. Selv ikke min gamle Yamaha 1300 støpejernskomfyr av en cruiser gjorde det.

Jeg ville klaget til forhandler. Den skal ikke være sånn. Så kanskje dem mapper den for deg, helt gratis på garantien. Jeg ville vertfall prøvd det først. Kanskje trenger det bare ny programvare....?

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 748
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Bosted: Asker området

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av haakeik »

Ikke uvanlig at moderne to sylinder sykler kan rykke litt. Det skyldes EU regler som medfører at bensinblandingen ofte er ganske tynn for å redusere utslipp. Noen sykler er ekstra følsomme for dette. Jeg hadde litt rykking og mye popping fra eksosen. Ny mapping fjernet dette og sykkelen gikk mye bedre og reduserte poppingen mye. Betalte 1000kr til en guzzi guru for en modifisert map, som jeg la inn selv. Trengte bare kabler, programmet (guzzidiag) er gratis. Var ikke vanskelig å legge inn ny map.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av AJ »

haakeik skrev: 04 feb 2023, 22:05 Ikke uvanlig at moderne to sylinder sykler kan rykke litt. Det skyldes EU regler som medfører at bensinblandingen ofte er ganske tynn for å redusere utslipp. Noen sykler er ekstra følsomme for dette. Jeg hadde litt rykking og mye popping fra eksosen. Ny mapping fjernet dette og sykkelen gikk mye bedre og reduserte poppingen mye. Betalte 1000kr til en guzzi guru for en modifisert map, som jeg la inn selv. Trengte bare kabler, programmet (guzzidiag) er gratis. Var ikke vanskelig å legge inn ny map.
Kunne vært interessant å høre om det ble noen endring i bensinforbruket - før og etter? Høyere aller lavere forbruk?
Vet at ikke alle der ute er like interessert i å vite dette selv om altså jeg er nysgjerrig på dette.

Selv har jeg for øvrig aldri opplevd nykking og ujevn gange på mine KTM 1290 sykler. Ikke helt det samme med 390'en, spesielt før den oppnår vanlig driftstemperatur.
Men helt nykkfri, spesielt i svært lave hastigheter, blir aldri en ensylindring som denne ;) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av lazyboy »

Det overrasker meg at du ikke har opplevd rykkete gange på 1290 Aj. På min og kompisen sin 2016 var det et hett tema. Når jeg byttet til Bmw 1200 ble det en helt ny verden og kjøre i by og lav fart. Fra Ktm sin rykk og napp til smooth ride på tyskeren.
Koker muligens ned til at folk flest opplever sykkler vidt forskjellig. Men at dagens sykkler går for magert er vel allment kjent.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kjørt en 1290 SuperDuke R for noen år siden. Tror det var en 2017 modell som den gang var klin ny. Motorkarakteristikken er jo mer "ketchup" på en slik sykkel selvsangt men det må man forvente. Man blir også vant til det. Men hvis sykkelen plutselig begynner å nykke til iten at man faktisk beveger gasshendelen er i mine øyne en feil og kan potensielt være farlig i noen tillfeller.

Att dette skal være sånn er for meg helt ufotståelig.

Ta dette med forhandler mener jeg. En sykkel skal ikke plutselig gi hass eller rykke til midt i en sving. Det er jo galskap å tenke at det skal være slik og enda mer galskap og bruker flere tusen kroner av egne penger til å fikse problemet og SAMTIDIG trolig miste garantien....

Er jo helt høl i hue spør du meg.

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av lazyboy »

Du har ikke helt skjønt greia Bjerknez . Med dine mekaniske kunnskaper, la det ligge .

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 04 feb 2023, 23:21 Du har ikke helt skjønt greia Bjerknez . Med dine mekaniske kunnskaper, la det ligge .
Må jeg ha mekaniske kunnskaper for å forstå at en motorsykkel som nykker og går ujevnt bør tas med forhandler? Nen motorsykkel som i følge TS plutselig kan gi litt gass i feks. En sving er liksom helt greit?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av FredrikE24 »

Det handler vel egentlig om hva som skjer når man går fra «0% gass til 1% gass» i lav hastighet(relativt til hastighet og turtall), gjerne på lavt gir og (svak)motorbrems. Rykket man da får når drivverket er «slakt» til motoren tar igjen rullehastigheten, all slakken i girkasse og kjedegang.

Det samme vil man kanskje oppleve når man ligger og jager på svingene på høøøøyt turtall og man prøver å balansere gasspådraget gjennom en kurve. Her er det viktig å gå inn i svingen riktig mtp. Fart og holde et pådrag gjennom hele svingen fremfor å måtte gå av gassen. Det er bare ubehagelig, og bakhjulet kan slippe.

Har trådstarter sjekket om booster-plug finnes til sykkelen? Den kan kanskje hjelpe deg.
Hvordan man opplever dette med rykking på nyere sykler med innsprøytning er veldig individuelt. Jeg har aldri kjent på dette som et problem på noen av syklene jeg har kjørt, også på sykler det har vært mye prat om akkurat dette.

Booster plug til 2019 1200 Scrambler
https://www.boosterplug.com/shop/booste ... -804p.html

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 05 feb 2023, 08:16 Hvordan man opplever dette med rykking på nyere sykler med innsprøytning er veldig individuelt. Jeg har aldri kjent på dette som et problem på noen av syklene jeg har kjørt, også på sykler det har vært mye prat om akkurat dette.
Enig. Bortsett fra GSX S1000R som jeg kjørte. Den var helt ubrukelig. Krypkjøring i kø med et hånd på styret med denne var direkte farlig. Jeg mener å huske at jeg leste noe om at Suzuki hadde en recall grunnet dette....?

Jeg har kjlrt en drøss av forskjellige sykler og aldri opplevd problemene nevnt her på noe sykler. Hvis problemet er såpass ille at det går ut over sikkerheten så bør dette tas med et verksted og på garanti etc. mener jeg. Altså hvis det faktisk er noe åpenbart galt.

Men har man en tendens til å kjenne godt nok etter så vil nok mange trolig finne "feil" som ikke er feil...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TuneECU - Hvem kan hjelpe?

Legg inn av Bjerknez »

Det handler vel egentlig om hva som skjer når man går fra «0% gass til 1% gass» i lav hastighet(relativt til hastighet og turtall), gjerne på lavt gir og (svak)motorbrems. Rykket man da får når drivverket er «slakt» til motoren tar igjen rullehastigheten, all slakken i girkasse og kjedegang.
Det var akkurat det som var problemet med den jeg kjørte og man måtte ikke kjenne godt etter heller. Var en til som kjlrte samme sykkelen som mente akkurat det samme. (Prøvekjøringsdag hos Leeres Motorsport i Fredrikstad).

Svar