Jeg har litt sansen for gamle sykler, men jeg har ikke tid og eller kunnskap til å vedlikeholde dem og da er det enkelt for meg å velge siste mote
Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23136
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
- Domino
- Innlegg: 1078
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Tid er for mange av oss en knapp ressurs. Men kunnskapene skaffer man seg når man trenger dem. Jeg har lært utrolig mye etter at jeg bytta til meg en halvgammel sykkel i juli 2020.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Utfordringen med nyere sykler er at når problemer oppstår så er dette ofte elektronisk relatert (ABS, innsprøytning, ECU etc.) og dermed må man til verksted for å diagnostisere. Alternativet er dersom man får kjøpt programvare slik at man kan lese av kodene selv. På eldre sykler så er ikke behovet for verkstedet til stedet i den grad ettersom et søk på internett ofte er tilstrekkelig for å kunne avdekke feil.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- Roargutten
- Innlegg: 203
- Registrert: 09 jun 2015, 11:40
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
- Sted: Årnes
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Eller gi faen i Internett med alle de merkelige svarene man til tider får der, og heller å feilsøke selv.Lauri skrev: ↑31 mar 2023, 13:02 Utfordringen med nyere sykler er at når problemer oppstår så er dette ofte elektronisk relatert (ABS, innsprøytning, ECU etc.) og dermed må man til verksted for å diagnostisere. Alternativet er dersom man får kjøpt programvare slik at man kan lese av kodene selv. På eldre sykler så er ikke behovet for verkstedet til stedet i den grad ettersom et søk på internett ofte er tilstrekkelig for å kunne avdekke feil.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Hehe… joda - det verserer en del snålt på verdensveven så da må man lete flere steder, være kritisk - og så ta en avgjørelse:) :) Roargutten skrev: ↑31 mar 2023, 14:26 Eller gi faen i Internett med alle de merkelige svarene man til tider får der, og heller å feilsøke selv.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Behovet for elektroniske hjelpemidler er ikke tilstede i den grad det er på nyere som kobles opp mot fabrikken for registrering av servicer, recall og software oppdateringer.Roargutten skrev: ↑31 mar 2023, 14:26Eller gi faen i Internett med alle de merkelige svarene man til tider får der, og heller å feilsøke selv.Lauri skrev: ↑31 mar 2023, 13:02 Utfordringen med nyere sykler er at når problemer oppstår så er dette ofte elektronisk relatert (ABS, innsprøytning, ECU etc.) og dermed må man til verksted for å diagnostisere. Alternativet er dersom man får kjøpt programvare slik at man kan lese av kodene selv. På eldre sykler så er ikke behovet for verkstedet til stedet i den grad ettersom et søk på internett ofte er tilstrekkelig for å kunne avdekke feil.
Restaurere og reparere gamle motorsykler ser jeg bare positivt på internett tilgang! Det har faktisk åpnet seg en hel verden for de som restaurerer gamle motorsykler, tilgang til verkstedhåndbøker i pdf format og gjerne gratis, delekataloger med splittegninger og delenummer, raskere og lettere tilgang på deler som kanskje er umulig å oppdrive her hjemme, tilgang på spesial verktøy, tips råd hjelp etc Ser ikke noe negativt!
Men har du konkrete spørsmål eller ønsker innspill på ett problem og spør på motorsykkel forum eller dedikert FB sider får du hjelp og tips eller du kommer på et annet spor og finner en løsning. Selvfølgelig må du sortere ut litt av svarene.
Men gi faen i internet må du gjerne gjøre, jeg gjør ikke det
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Problemet er vel at veldig mange søker enkle svar på Facebook og andre steder, istedefor å lete etter svar der man kan få de. Merke/type-spesifikke forum og klubber feks.
Da jeg drev med Jawa, var det å henge med folk i Jawa-klubben helt nødvendig. Folk med interesse og kunnskap om emnet.
Da jeg drev med Jawa, var det å henge med folk i Jawa-klubben helt nødvendig. Folk med interesse og kunnskap om emnet.
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Helt riktig der Det hjelper ikke med bare Google søk og se på de første linkene eller spørre dine «venner» på FB. Du må være der kunnskapen er og du må være kreativ ved søk etter info, deler etcFredrikE24 skrev: ↑31 mar 2023, 22:28 Problemet er vel at veldig mange søker enkle svar på Facebook og andre steder, istedefor å lete etter svar der man kan få de. Merke/type-spesifikke forum og klubber feks.
Da jeg drev med Jawa, var det å henge med folk i Jawa-klubben helt nødvendig. Folk med interesse og kunnskap om emnet.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38040
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Etablert i 2011 og begynte å lage motorsykler i 2013.
Og holder på enda, amerikanske JANUS.
Mer retro enn detTe i 2023 er det vel knapt mulig å komme!
Så spørs det hvor lenge de greier å holde det det gående med stadig strengere utslippskrav...
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
https://janusmotorcycles.com/
Og holder på enda, amerikanske JANUS.
Mer retro enn detTe i 2023 er det vel knapt mulig å komme!
Så spørs det hvor lenge de greier å holde det det gående med stadig strengere utslippskrav...
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
https://janusmotorcycles.com/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Spenstig satsing og en litt annerledes motorsykkel i markedet som jeg vil tro er blikkfang der den dukker opp, ikke masseprodusert med Honda motor :)
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2