Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Disse tårnene var for forsvar før i tiden, men krabbet opp til toppen og dro opp stiger når ble angrepet, vi måtte jo en tur opp på toppen, litt usikker på HMS helt ivaretatt men gikk da greit
Fin utsikt fra toppen, hotellet vært midt i bildet (og følgebil foran, mer praktisk enn linjelekker).
Flotte fjell andre veien også
Etter frokost valgte noen å ta en hviledag mens noen av oss dro på utflukt opp en dal i nærheten:
Etterhvert gikk veien over til single trail, dette er jo litt slikt vant til fra Norge, gøy!
Så tilbake til Mestia for lunch, planen var deretter ny dal men da begynte det å regne så ga oss med MC for dagen, får jammen kjørt nok så helt OK med litt kort dag.
Men regnet ga seg og rett bak hotellet var det et fristende kors på toppen av fjellet så da ble det plutselig topptur, 725 høydemeter i skikkelig bratt motbakke men vel verdt turen med denne utsikten
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Gammelsmurfen skrev: 21 jun 2023, 21:07
Apropo TKC70, har kjørt det på to forskjellige mc´r (også pr. nå), sitter som limt på både tørr og våt asfalt.
Funker greit på "gjennomsnittlige" grusveier, masse løs fin sand med fullt lufttrykk (hadde ikke med pumpe) funka dårlig... men ser for meg at de ikke er så egnet på gjørme heller.
Nei, bedre enn gatedekk men skulle hatt adskillig åpnere knaster før ikke pakket seg. Men så lenge grus og stein, null problem.
Kanskje på tide å si litt om 390 Adventure. Den er tullete lettsvingt men må gire MYE for aktiv kjøring, da går det faktisk bra unna selv om ikke hadde takket nei til noen hk mer. God å sitte på og vindskjerm helt OK (men ikke så bortskjemt der fra før). Gikk hva remmer og tøy kunne holde til tider, kjempemoro.
Offroad funket den brukbart, litt stumpete pga begrenset dempervandring og 19" forhjul men kunne holde bra tempo så lenge tørt eller grusunderlag (men det var altså mer dekkene). Ble etterhvert fortrolig med å stå og kjøre, må ha en mer fremoverlent cross-stil enn oppreist "GS-stil" men da funker den bra. Noen klaget på at forhvileren var vinklet litt forover så sto på en skarp kant men synes gikk greit.
Men er nok best for de som vil kjøre mest asfalt og bra grusveier, 690 eller EXC 4T bedre om mer teknisk. Hvis man skulle kjøre teknisk var det best å skru av TC da den ellers kuttet for mye ved hjulspinn, men dette måtte man stille inn hver gang man startet sykkelen da TC automatisk skrudde seg på igjen.
EDIT: Veldig bra første-sykkel og klarer ikke se at kjørt noe fortere på asfalt med 390 Duke uten at prøvekjørt denne, selv med TKC70 dekk.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Var svært usikkert om vi kunne kjøre over Zagari passet pga mye regn og rapporter om veldig gjørmete veier, hadde vært nedtur om måtte droppe dette da en av høydepunktene på turen og alternativet hadde vært å kjøre tilbake samme vei som kom opp til Mestia. Så vi bestemte oss for å prøve. Kjørte uten følgebil da den aldri hadde kommet over, betydelig råere 4x4 sto bom fast der oppe. Dessuten hadde Dan dagen i forveien fått store smerter som kunne være blindtarmen, han var innom lokale sykhuset i Mestai som var helt OK, men måtte til Kutaisi for videre utredning så han ble med Sergey og Anna ned dalen i følgebilen.
Litt utrygt vær men fint da begynte å kjøre mot den kjente byen Ushguli vist i begynnelsen av tråden her og altså en gang var Europas høyestliggende by. Fantastisk fint opp dalen opp dit, litt lang video men morsom tur opp dit
Ushguli og bilde nedover dalen:
Rett før øverste punkt kom det fryktede gjørmepartiet, null sjans å komme gjennom der, satt 2 bilder dønn fast i gjørmehøl (sees i bakgrunnen på video) men gikk helt greit å kjøre rundt selv om ikke mer friksjon enn måtte være med TKC70.
Og med det var vi på turens høyeste punkt på 2620moh
Enda et gjørmehøl litt etterpå men var enkelt å kjøre rundt og så begynte nedstigningen. Ingen offroadtur er komplett og det var guide Paddy som hadde æren.
Hearts&Tears eier Matt benyttet anledningen til å filme litt med drone (kommer nok noen dronevideoer her etter hvert) men kræsjet den langt oppå fjellet så ble full leteaskjon, så mørkt ut en stund men ble til slutt funnet omtrent samtidig som DRen hadde luft i hjula
Vi startet å kjøre tidlig for å prøve å komme frem før skybrudd som var meldt utover ettermiddagen. Hadde kanskje lyktes med dette men gikk borti 2 timer på å fikse dekk (dekk kranglete å få av beaden, pumpe funket dårlig, ble surr med kalipper så måtte demontere...) så mens vi hadde lunch ved foten av fjellet, begynte det å buldre og brake og få minutter etterpå var regnet over oss. Vi hadde egentlig stort sett bra vær på turen men prognosene så ikke bra ut så hadde feiget ut med Klim Traverse bukse og jakke og Sidi Adventure støveler, alt Goretex. Misunte litt de som gikk for lettere cross setup når var på der varmeste, hadde riktignok en Heavy Duty Klim Cordura mesh crosstrøye og jakka i sekken og store ventilasjonsglidelåser i buksa.
Men når braket løs var GTX gull verdt, par timer i høljeregn, var nærmest elever i gatene, jordras over veier etc, var jeg helt tørr når kom til hotellet. Men noen av de andre var blaute som kattunger. Og de som hadde fullt regntøy ble klissvåre fra innsiden i varmen. Så var vel ikke noe ideell påkledning for turen men hadde nok valgt det samme igjen. Begynte å lette da kom inn i Kutaisi og ølen på takterrassen smakte som vanlig godt Og gode nyheter om at ikke var blindtarmbetennelse på Dan og han var blitt bedre så ble med å kjøre de siste 2 dagene
God stemning under middagen før tuslet hjem for å samle krefter for ny dag. Alle glad i en øl og et glass vin men vi var der for å kjøre sykkel i drekke oss dritings hver kveld, så vi var flinke der og kom oss i seng til fornuftig tid hver dag.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Alltid sykt hvor fort tiden har gått når ser bakover, plutselig var det sist dag på sykkel. Dagen startet med flott grusvei opp til toppen, vi hadde jo allerede sett veien fra andre siden av dalen dagen før fra klosteret:
Fantastisk utsikt fra toppen med veien opp og nedover dalen, fjell i bakgrunnen etc:
Man forventer å kjøre ned igjen fra et fjell når kjørt opp men vi var plutselig oppå en høyslette på tror ca 1700moh. Turen så langt hadde vært super den men følte kanskje litt manglet den litt eksotiske x-faktoren men de brikkene falt på plass her...neppe tilfeldig de avslutter turen her Ikke noe utfordrende vei, nokså rett frem men helt alene og digg å bare cruise rundt og nyte atmosfæren. Bilder yter dessverre ikke følelsen rettferdighet i det hele tatt. Og ikke bare naturen men også kultur og arkitektur endret seg, tror mer preget av Armenia som vi nå var rett nord for.
Så kom vi forbi flere veldig fine innsjøer med innlagt stopp:
Hadde klart å ikke miste noen på hele turen men 1 time fra Tbilisi mistet vi 2 da hverken guide og sistemann stoppet i kryss men da kom masten bak hotellet til sin rett så gutta fulgte bare skiltingen til Tbilisi og siktet seg inn på masta
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Tusen takk for at du gjennom flotte bilder, film og tekst deler fra en tur som må ha vært en enorm opplevelse. Veldig inspirerende! Ble nødt til å gå gjennom hele tråden på nytt etter å ha sett filmen
Må si det samme som @Ketil, forlokkende tur og reiseskildring. Så får slike som jeg glede oss over fine opplevelser delt ved bilder, tekst og video- og tenke oss litt mindre ambisiøs tur.
Takk for en fin tråd...
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
pingvin skrev: 08 jan 2024, 20:30
Jo, takk Men ikke så veldig ambisiøst egentlig, alt outsourcet så utover å melde seg på og bestille flybilletter så null jobb
Om noen skulle ønske å dra på tur med Hearts&Tears, kom nettopp inn nyhetsbrev derfra. Vi planlegger Mongoliatur med H&T i 2025
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days