Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Så ikke Georgia i US of A men landet mellom Tyrkia og Russland (og noen andre land). Og i likhet med Ukraina så har Russland annektert 20% av landet, noe det var tydelig de ikke satte pris på, mye T-skjorter og bumper stickers som talte sitt tydelige språk.
Egentlig skulle vi til Mongolia men følte ikke helt fikk den responsen ønsket meg fra de selskapene var i kontakt med, sikkert delvis fordi stadig utsatte pga Covid men blitt populært så tror de har nokså fulle bøker på standard turene sine. Så skjønner litt de ikke gidder å tilpasse seg spesialønsker fra bortskjemte nordmenn, enklere å bare banke gjennom standardopplegget sitt. Og dyrt, fort 40.000NOK for tur og 10.000NOKfor fly så over 50.000NOK før satt foten sin i landet. Og det var før kronekursen falt nå sist.
Så tenkte at da finner vi på noe annet og visste Georgia var fint for fjellturer til fots (glad i det også og kona redd MC så noe vi kan gjøre sammen). Så tenkte kanskje bra for MC også og fant fort ut at selskapet vi brukte i Nepal, Hearts&Tears hadde startet opp også i Georgia (takk facebook og storebror ser deg) så da brukte vi de siden vi de gjorde glimrende jobb i Nepal. Og halv pris av Mongolia, 20.000NOK for tur og 5-6.000NOK for fly.
Tenkte å begynne med teaser bilde fra Ushguli, iflg noen høyeste byen i Europa 2100moh men visstnok passert av 2 andre i Georgia, uansett lækkert med utsikt mot noen av Europas høyeste fjell på 5000moh
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Slik var ruten med start/mål i Tbilisi og 2 netter i Mestia. I utgangspunktet var det 30% offroad og 70% asfalt men de lovte minst 50% offroad. Det var det nok ikke, i km så tipper jeg max 30% og selv i tid ikke så mye mer så disse prosentene tror jeg er veldig fra hofta. Ikke det at dette var et stort problem, vi kjører alle også asfalt og sjokkerenede bra asfaltveier i hele Georgia. Og veldig bra offroad det som var på løst underlag så alle var superhappy!
Som nevnt så er 20% av Georgia annektert av Russland, Sør Ossetia sørvet for Oni og Abkhazia i nord-vest. Så vi kjørte ikke inn i disse områdene. På det nærmeste var vi innenfor et par mil både fra Russland, Tyrkia og Armenia.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Men først litt seightseeing i Tbilisi, turen startet ikke før søndag 11/6 men vi dro torsdag ettermiddag via Istanbul og ankom Tbilisi kl6 fredag morgen, stupte i seng og fikk noen timer på øyet før begynte å labbe rundt. Ikke vanskleig å se at tidligere del av Sovjetunionen, de var glad i monumenter og prangende steinbygg men også noen nyere bygg som her (og gjengen minus undertegnede).
Så bar turen til gamlebyen, scoret betydelig høyere på sjarm!
Og oppom gammel kirke ovenfor gamlebyen
Så taubane opp til topp på andre siden av elven med statue av kvinnelig konge(!) fra Georgia
På kvelden tok vi taxi til restaurant oppi fjellsiden med flott utsikt over Tbilisi by night (kunne kanskje gått over gata så slapp strømledninger og trafikkskilt på bildet)
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
dypen skrev: 20 jun 2023, 17:03
Masse bilder liker vi :) Hva ligger temperaturen på der …
Rundt 30gr i lavlandet men mye friskere i høyden. Siste dagen kom vi rett fra fjell og ned i Tbilisi-gryta helt syk temperaturforskjell på noen få minutter
Lørdag var også seightseeing dag frem til ettermiddagen med informasjonsmøte og middag med arrangør. Men la listen lavt og tok "Fløibane" opp til topp rett bak hotellet. Ikke noe å si på "heishuset" på toppen, ikke noe er for bra for russiske pamper :)
Fin utsikt over Tbilisi:
Og dette tårnet som så ut som mellomting av noe fra 70-talls James Bond og Star Wars. veldig beleilig da alltid lett å finne tilbake til hotellet oss rett nedenfor:
Dan og meg tuslet gangveien ned fra toppen og kom forbi denne kirken nedi lia:
Teamet opp med noen av de andre og koste oss med øl og litt mat etter kom ned før ettermiddagens infomøte/middag.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Vi var i utgangspunktet litt skeptisk til KTM 390 adventure, både om for pinglete motor og om tålte å bli kjørt hardt offroad, vi har alle rene enduroer, stort sett KTM EXCer i ymse utførelser samt gatesykler med nok power. Kan komme litt tilbake til det men da jeg etter en uke tilsto at faktisk var blitt glad i den tilsto de andre det samme. Ikke dermed sagt førstevalg men mer kababel enn førsteinntrykket.
Et annet usikkerthetsmoment var TKC70 dekkene, hadde regnet bra natten før så guidene var skeptisk til planlagte offroadvei som startet nesten med en gang og var sinnsykt gjørmete i partier men alle klarte å krangle seg gjennom det med mye humoristiske innslag. Men hadde absolutt vært fordel med mer knaster, ja, TXC80 f.eks., men syklene var helt nye, bare 200 mil på telleren så originaldekka rett og slett. Da skull ta en TET seksjon måtte vi gi opp etter noen hundre meter der bilden under er tatt, var rett og slett for sleipt. Høy underholdningsverdi da Og knallbra asfaltvei som alternativ så ingen gråt og afterbike pilsen kom litt fortere
Det TKC70 taklet veldig bra var asfalt, kjørte egentlig som om var rene gatedekk. Og asfaltveien der var til dels sinnsykt morsomme, bra asfalt og masse svinger. Kom egentlig som stor overraskelse, her kan rene asfaltkjørere fint dra på ferie. Men må være 110% årvåken da mye kyr og tilhørende kudrit, sauer, løsbikkjer, grus, veiarbeid uten forvarsel, crazy bilister etc etc. Blir ikke til at stopper så mye og tar bilder på disse veien så får nesten stjele bilde fra siste dagen:
Stadig noe momumenter som dukker opp, her på toppen av knallbra fjellvei.
Hearts&Tears er ikke bare flinke med ruter, de prøver også å gjøre oppholdet etter parkerer til en opplevelse. Første overnatting etter begynte å kjøre bodde vi hos en kar som var treskjærer, møbelsnekker ++ som også driver lite hotell. 1000 ganger koseligere enn hoteller flest!
Han samlet på alt mulig rart, fossiler og alt mulig rart. Småskistene laget han selv, skulle kjøpt med en om hadde hatt bagasjeplass:
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
dypen skrev: 20 jun 2023, 21:58
Så morsomt og alle med KTM 390 Adventure
Nesten. Vi var 9 stykker (1 måtte melde forfall) og de hadde 9stk 390er men den ene var ute av drift. Men Vidar er borti 2m høy så 390 ville blitt pocket bike så han fikk en BMW 650 X Challenge og hadde nok tatt den uansett, litt grøvre dekk som bonus.
Guide Paddy var old school og kjørt DR650, mye av tiden med kone Anna bakpå uten at det sinket han særlig, han var stor dude på langt over 100kg (150?) og hun var bitte liten så han merket det knapt Sweeper og eier av Hearts&Tears, Matt kjørte Husqvarna 650.
Par videoer fra første kjøredagen, først elvekrysning på TET (mobil) og litt svingete asfaltvei ned fra der bildet med korsene er tatt (insta360 hurtigredigert):
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Må innrømme går litt i ball hva vi kjørte når men mener vi startet med en veldig bra TET seksjon før kjørte asfalt videre og etter hvert veldig fin vei gjennom canyon:
Og fint landskap og utsikt underveis:
Dagens destinasjon var Tskaltubo, her var det under sovjettiden masse sanatorier men utrolig hva noen få tiårs forfall gjør, dette var jernbanestasjonen hvor Moskva-fiffen ankom:
Spa-senter:
Og ikke minst Sanatorium Medea, veldig trist ikke blitt vedlikeholdt, ikke vanskelig å forestille seg dette har vært storslått:
Forrige overnatting var enkel men utrolig sjarmerende, overnattingen her var i motsatt ende av skalaen, tidligere sanatorium som vært bevart selv om nok var mer striglet i glansperioden:
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Fantastiske bilder og tekst fra eksostiske steder, som de aller fleste av oss aldri har vært og som de fleste av oss nok dessverre heller aldri vil oppleve...
Men det er det samme, som man gjerne leser i bestemte norske folkeeventyr ; vi er veldig glad for at du generøst deler fra dine turopplevelser, @pingvin !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
AJ skrev: 21 jun 2023, 17:45Fantastiske bilder og tekst fra eksostiske steder, som de aller fleste av oss aldri har vært og som de fleste av oss nok dessverre heller aldri vil oppleve...
Ingen grunn til å ikke dra til Georgia, 7-8 timer så er du der og bare 2 timer tidsforskjell Også lav risko, ratet likt som Sverige og de fleste europeiske land (Norge en av håndfull land som ratet med ubetydelig risiko). Kunne går fra sykler med nøkkel i tenningen når spiste lunch.
Kjøredag 3:
Må innrømme går litt i surr men mener da også tok en TET seksjon denne dagen. Men mesteparten av dagen asfalt, fremdeles på mye underholdene veier. For dette var dagen endelig skulle litt skikkelig oppi Kaukasus! Dvs. siste drøye timen på betongdekke, tok litt tid å kalibrere seg inn på dette dekket, ikke så ofte kjører på dette dekket, spesielt når kom til litt våte partier. Av en eller annen grunn likte jeg best å stå å kjøre selv i ganske god fart, litt fordi noe humpete, men mest fordi følte hadde mer kontroll. Pussig!
På veien var vi innom verdens 5. høyeste dam hvor snodig nok stømproduksjon deles av Georgia og det russisk-kontrollerte Abkhasia (som da også egentlig er Georgia). Selv om selve dammen er i Georgia, tør de ikke stoppe strømoverføring til Abkhasia, skummelt å friste Putin med dammer, tror ville oversvømme 20% av Georgia om ble sprengt...
Slår McDonalds for lunch. Enkel toalettløsning hvor bekken ført gjennom utedoen så ikke lurt å fylle Camelbak'en nedstrøms (eller oppstrøms, mulig naboen ovenfor har samme løsning). Hadde forøvrig noe nervøs mage hele uken (og ikke alene om dette), heldigvis reddet av romkamerat med Imodium. Fikk beskjed om at trygt med vann fra krana, men flaskevann nok tryggere selv om flere potensielle kilder til problemet.
Veien fra hovedgata opp til hotellet på steinete og grisbratt bakke (egentlig filmet påfølgende dag da begynte å regne):
Bilde fra foran hotellet i Mestia da parkerte MC
Gammel 6x6 (tror jeg), så da de fyrte opp neste morgen, røk og skranglet bra
Middag på trivelig restaurant i Mestia. Slalåmbakker i Mestia så de hadde falt litt for fristelsen i hovedgata til å kopiere Alpebebyggelse uten å lykkes helt, men bare 1 kvartal bakenfor var det straks mer genuint Georgisk.
Men nå det begynner skikkelig
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Takk for innsatsen!
Digger sånne innlegg med masse bilder og fortellinger, setter pris på at du tar deg tid til det!
Apropo TKC70, har kjørt det på to forskjellige mc´r (også pr. nå), sitter som limt på både tørr og våt asfalt.
Funker greit på "gjennomsnittlige" grusveier, masse løs fin sand med fullt lufttrykk (hadde ikke med pumpe) funka dårlig... men ser for meg at de ikke er så egnet på gjørme heller.
Disse tårnene var for forsvar før i tiden, men krabbet opp til toppen og dro opp stiger når ble angrepet, vi måtte jo en tur opp på toppen, litt usikker på HMS helt ivaretatt men gikk da greit
Fin utsikt fra toppen, hotellet vært midt i bildet (og følgebil foran, mer praktisk enn linjelekker).
Flotte fjell andre veien også
Etter frokost valgte noen å ta en hviledag mens noen av oss dro på utflukt opp en dal i nærheten:
Etterhvert gikk veien over til single trail, dette er jo litt slikt vant til fra Norge, gøy!
Så tilbake til Mestia for lunch, planen var deretter ny dal men da begynte det å regne så ga oss med MC for dagen, får jammen kjørt nok så helt OK med litt kort dag.
Men regnet ga seg og rett bak hotellet var det et fristende kors på toppen av fjellet så da ble det plutselig topptur, 725 høydemeter i skikkelig bratt motbakke men vel verdt turen med denne utsikten
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Gammelsmurfen skrev: 21 jun 2023, 21:07
Apropo TKC70, har kjørt det på to forskjellige mc´r (også pr. nå), sitter som limt på både tørr og våt asfalt.
Funker greit på "gjennomsnittlige" grusveier, masse løs fin sand med fullt lufttrykk (hadde ikke med pumpe) funka dårlig... men ser for meg at de ikke er så egnet på gjørme heller.
Nei, bedre enn gatedekk men skulle hatt adskillig åpnere knaster før ikke pakket seg. Men så lenge grus og stein, null problem.
Kanskje på tide å si litt om 390 Adventure. Den er tullete lettsvingt men må gire MYE for aktiv kjøring, da går det faktisk bra unna selv om ikke hadde takket nei til noen hk mer. God å sitte på og vindskjerm helt OK (men ikke så bortskjemt der fra før). Gikk hva remmer og tøy kunne holde til tider, kjempemoro.
Offroad funket den brukbart, litt stumpete pga begrenset dempervandring og 19" forhjul men kunne holde bra tempo så lenge tørt eller grusunderlag (men det var altså mer dekkene). Ble etterhvert fortrolig med å stå og kjøre, må ha en mer fremoverlent cross-stil enn oppreist "GS-stil" men da funker den bra. Noen klaget på at forhvileren var vinklet litt forover så sto på en skarp kant men synes gikk greit.
Men er nok best for de som vil kjøre mest asfalt og bra grusveier, 690 eller EXC 4T bedre om mer teknisk. Hvis man skulle kjøre teknisk var det best å skru av TC da den ellers kuttet for mye ved hjulspinn, men dette måtte man stille inn hver gang man startet sykkelen da TC automatisk skrudde seg på igjen.
EDIT: Veldig bra første-sykkel og klarer ikke se at kjørt noe fortere på asfalt med 390 Duke uten at prøvekjørt denne, selv med TKC70 dekk.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Var svært usikkert om vi kunne kjøre over Zagari passet pga mye regn og rapporter om veldig gjørmete veier, hadde vært nedtur om måtte droppe dette da en av høydepunktene på turen og alternativet hadde vært å kjøre tilbake samme vei som kom opp til Mestia. Så vi bestemte oss for å prøve. Kjørte uten følgebil da den aldri hadde kommet over, betydelig råere 4x4 sto bom fast der oppe. Dessuten hadde Dan dagen i forveien fått store smerter som kunne være blindtarmen, han var innom lokale sykhuset i Mestai som var helt OK, men måtte til Kutaisi for videre utredning så han ble med Sergey og Anna ned dalen i følgebilen.
Litt utrygt vær men fint da begynte å kjøre mot den kjente byen Ushguli vist i begynnelsen av tråden her og altså en gang var Europas høyestliggende by. Fantastisk fint opp dalen opp dit, litt lang video men morsom tur opp dit
Ushguli og bilde nedover dalen:
Rett før øverste punkt kom det fryktede gjørmepartiet, null sjans å komme gjennom der, satt 2 bilder dønn fast i gjørmehøl (sees i bakgrunnen på video) men gikk helt greit å kjøre rundt selv om ikke mer friksjon enn måtte være med TKC70.
Og med det var vi på turens høyeste punkt på 2620moh
Enda et gjørmehøl litt etterpå men var enkelt å kjøre rundt og så begynte nedstigningen. Ingen offroadtur er komplett og det var guide Paddy som hadde æren.
Hearts&Tears eier Matt benyttet anledningen til å filme litt med drone (kommer nok noen dronevideoer her etter hvert) men kræsjet den langt oppå fjellet så ble full leteaskjon, så mørkt ut en stund men ble til slutt funnet omtrent samtidig som DRen hadde luft i hjula
Vi startet å kjøre tidlig for å prøve å komme frem før skybrudd som var meldt utover ettermiddagen. Hadde kanskje lyktes med dette men gikk borti 2 timer på å fikse dekk (dekk kranglete å få av beaden, pumpe funket dårlig, ble surr med kalipper så måtte demontere...) så mens vi hadde lunch ved foten av fjellet, begynte det å buldre og brake og få minutter etterpå var regnet over oss. Vi hadde egentlig stort sett bra vær på turen men prognosene så ikke bra ut så hadde feiget ut med Klim Traverse bukse og jakke og Sidi Adventure støveler, alt Goretex. Misunte litt de som gikk for lettere cross setup når var på der varmeste, hadde riktignok en Heavy Duty Klim Cordura mesh crosstrøye og jakka i sekken og store ventilasjonsglidelåser i buksa.
Men når braket løs var GTX gull verdt, par timer i høljeregn, var nærmest elever i gatene, jordras over veier etc, var jeg helt tørr når kom til hotellet. Men noen av de andre var blaute som kattunger. Og de som hadde fullt regntøy ble klissvåre fra innsiden i varmen. Så var vel ikke noe ideell påkledning for turen men hadde nok valgt det samme igjen. Begynte å lette da kom inn i Kutaisi og ølen på takterrassen smakte som vanlig godt Og gode nyheter om at ikke var blindtarmbetennelse på Dan og han var blitt bedre så ble med å kjøre de siste 2 dagene
God stemning under middagen før tuslet hjem for å samle krefter for ny dag. Alle glad i en øl og et glass vin men vi var der for å kjøre sykkel i drekke oss dritings hver kveld, så vi var flinke der og kom oss i seng til fornuftig tid hver dag.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Alltid sykt hvor fort tiden har gått når ser bakover, plutselig var det sist dag på sykkel. Dagen startet med flott grusvei opp til toppen, vi hadde jo allerede sett veien fra andre siden av dalen dagen før fra klosteret:
Fantastisk utsikt fra toppen med veien opp og nedover dalen, fjell i bakgrunnen etc:
Man forventer å kjøre ned igjen fra et fjell når kjørt opp men vi var plutselig oppå en høyslette på tror ca 1700moh. Turen så langt hadde vært super den men følte kanskje litt manglet den litt eksotiske x-faktoren men de brikkene falt på plass her...neppe tilfeldig de avslutter turen her Ikke noe utfordrende vei, nokså rett frem men helt alene og digg å bare cruise rundt og nyte atmosfæren. Bilder yter dessverre ikke følelsen rettferdighet i det hele tatt. Og ikke bare naturen men også kultur og arkitektur endret seg, tror mer preget av Armenia som vi nå var rett nord for.
Så kom vi forbi flere veldig fine innsjøer med innlagt stopp:
Hadde klart å ikke miste noen på hele turen men 1 time fra Tbilisi mistet vi 2 da hverken guide og sistemann stoppet i kryss men da kom masten bak hotellet til sin rett så gutta fulgte bare skiltingen til Tbilisi og siktet seg inn på masta
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Tusen takk for at du gjennom flotte bilder, film og tekst deler fra en tur som må ha vært en enorm opplevelse. Veldig inspirerende! Ble nødt til å gå gjennom hele tråden på nytt etter å ha sett filmen