iris skrev: 14 jul 2023, 01:59
Ekstremt rar beskjed. Fire fingre på bremsen betyr at du mister mer kontroll over selve sykkelen, samt gassen. Kanskje ok tips for nødbrems, men dritt for brems i hvilken som helst sving og veldig dritt for kjøring i bymiljø. Skal egentlig være raskere å få to fingre på bremsen enn fire under nødbrems, om man alltid leder to fingre over bremsen da man gasser ned eller t.o.m alltid holder dem der (noe som alle
utenom kjørelærer lærte meg). Er noe problematisk med hvordan bremsesystemet er satt opp om du ikke klarer å låse hjulet med to fingre.
Du må huske at føreropplæringen i Norge er basert på nullvisjonen samt at det skal gi best mulig (dvs. tryggest) resultat for flest mulig mennesker på tvers av ferdighetsnivåer, sykkeltyper, og kjøremiljø. Med andre ord så lærer man ikke nødvendigvis det er som er helt optimalt da det gjerne kan være noe mer avanserte teknikker som er bedre for de som får det til, men verre for de som ikke gjør det.
Jeg fant denne snedige artikkelen som tar for seg for- og bakdeler med to vs. fire fingre og illustrerer hvorfor sistnevnte gjerne blir brukt i opplæring av nybegynnere, mens førstnevnte anses som en mer avansert teknikk:
https://motorcycletraining.com/team-ari ... s-or-four/
Det samme gjelder for nettopp brems i sving som du nevner. Dette fikk jeg streng beskjed om å aldri gjøre og all opplæring som omhandlet brems i sving var nettopp nødsituasjoner hvor det f.eks. plutselig er noe i veien som man må stoppe for og/eller unngå. Under ordinær kjøring så var det fullstendig ramaskrik om bremselyset kom på i en sving. Mens her ute i verdenen etter fullført oppkjøring så er jo "trailbraking" en høyst utbredt teknikk.
Kort fortalt så er føreropplæringen i Norge (og i flere andre land) kun det mest grunnleggende og enkle for å kunne kjøre på en forholdsvis trygg måte, mens avanserte teknikker er noe man må ta ansvar for selv, f.eks. ved å melde seg på kurs eller selvlæring via f.eks. YouTube.
For ordens skyld så bruker jeg selv for det meste to fingre på bremsen.