Gammelsmurfens logg.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Ketil »

Hei!
Tusen takk for flotte referat fra turen din, fortsett å del fra turene dine👍Det er høy kvalitet på bildene du legger ut, gode utsnitt og fine motiv :thumleft Både dine og andres turreferat her på mcsiden inspirerer til å oppdatere egen logg, har ligget litt bakpå der.

Som Kjellv skrev så var du virkelig heldig med været på Vestkapp, jeg hadde en tur dit i 2021 uten å se noe annet en tåke.
Bilde

Er også litt nysgjerrig på din GS 850, er det en vanlig GS eller har du den med større tank. Ved neste sykkelbytte så vurderer jeg å gå for en litt lettere mc enn den jeg har i dag, og da kan en 850 være en aktuell kandidat.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ketil skrev: 26 aug 2023, 09:50 Hei!
Tusen takk for flotte referat fra turen din, fortsett å del fra turene dine👍Det er høy kvalitet på bildene du legger ut, gode utsnitt og fine motiv :thumleft Både dine og andres turreferat her på mcsiden inspirerer til å oppdatere egen logg, har ligget litt bakpå der.

Som Kjellv skrev så var du virkelig heldig med været på Vestkapp, jeg hadde en tur dit i 2021 uten å se noe annet en tåke.
Bilde

Er også litt nysgjerrig på din GS 850, er det en vanlig GS eller har du den med større tank. Ved neste sykkelbytte så vurderer jeg å gå for en litt lettere mc enn den jeg har i dag, og da kan en 850 være en aktuell kandidat.
Takk for det @Ketil!

Jeg er forsåvidt ganske fornøyd med bildene, men jeg har ikke vært flink med beskrivelsene denne gangen i hvert fall.
Hadde trodd jeg skulle få så mye tid til overs på kveldene, men sånn ble det ikke... det ble ofte lang dag på hjul, sen middag og deretter gjerne plan for dagen etter. Denne gangen måtte veier sjekkes for evt. stengninger pga. "Hans", også hadde jeg planlagt kun de to første dagene.
Så det gikk litt tid på neste dags kjørerute og booke hotell som var ledig i passe avstand, så der hadde jeg noe å lære til senere.
Skru på geotagging på kamera så jeg får koordinatene på hvor bildet er tatt, for jeg sliter litt med å sortere alt fra hverandre etter å ha tatt 250 bilder på turen :D Klarer å spore litt nå etter en blanding av dato/klokkeslett og litt husk da ;-)

Når det gjelder F 850 GS, så gikk jeg for Rally - IKKE Adventure utgaven, rett og slett pga. vekta og den er topptung nok fra før av.
Adventure utgaven har 10 liter ekstra tank og disse "skjørtene" på siden. Men for deg som har storebroren pr. nå, så kan det hende det er mer riktig valg med Adventure pga. rangen. Men jeg tror nok den er tyngre å få på hjulene enn den du har pga. storebrorens lave tyngdepunkt.
Årsaken for mitt valg, er fordi jeg bruker den også til jobb de dagene i uka jeg er på kontoret i Oslo, da er denne smalere og mer smidig når man skal snike seg forbi på midtlinja. En annen ting er at jeg av og til er på noe dårlig steinete vei i øde områder, om uhellet skulle være ute har jeg lyst å få den på hjulene igjen uten å måtte ringe noen. Jeg klarer meg fint med range på ca.36 mil.

Jeg er 193cm og har lange bein, sitter greit på den. Men den orginale lille vindskjermen ga meg noe sjuk turbulens i hjelmen, fikk nesten parkinson da jeg passerte 90-95. Men kjøpte en litt høyere skjerm fra WRS (hos MC-Oslo), som gjorde dette mye bedre. Den ser jeg fint over, kunne sikkert ha kjøpt noe enda lenger også, men det ville jeg ikke ha.
Har også kjøpt noen utvidelser til de orginale handguards´a, syns det er veldig bra i regn og kaldt vær, selv om holkevarme er standard på alle. Har kjøpte også noen justerbare fothvilere i fjor, men jeg har enda ikke montert de... ble vant med vinklene slik det er :D
Generelt veldig fornøyd med den, men motoren har litt "hard" lyd. Men det er det flere andre merker og modeller med parallel-twin som har da. Bruker ikke løs navi-enhet lenger, kun Connected Ride, det funker bra nok for meg og har live trafikkdata også.
Alle verdens kart (med svært få unntak) gratis og oppdateres hyppig, du har antaglig testet denne selv :D

Bare å spørre om det er noe du lurer på om 850´n.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Ketil »

Takk for god info [mention]Gammelsmurfen[/mention] :thumleft Jeg har også tenkt på at en med vanlig tank er lettere å håndtere og 360 km er akseptabel rekkevidde. Har erfart at med så stor tank og rekkevidde jeg har nå, så «glemmer» jeg å følge med på tankmåler og har et par ganger såvidt rukket frem til bensinpumpa. Har de siste årene begynt å kjøre mer på grus og har utforsket litt av TET i Finland, Norge og Sverige. Kjører også mye alene og må stole på at jeg klarer å løfte sykkelen alene. En opplevelse i juni på tur over vidda mot Alta, satte virkelig i gang tankeprosessen om at en lettere mc bør vurderes. Skal skrive mer om dette i egen logg, og da kanskje med tittelen «hvor dum kan man være», legger ved et bilde under som sier litt om dumskapen :lol Ellers stor takk igjen for tilbakemeldingen om dine erfaringer med GS 850 :thumleft

Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av dypen »

@Ketil her har du hatt alt for liten fart inn i snøfonna ;)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3516
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har en R1250GSA og kjempefornøyd med den. Hvis jeg vil ha den mindre topptung så fyller jeg ikke tanken full. I sommer lånte jeg en R1250HP i Australia. Det første som slo meg når jeg satte meg på den var at oi denne er liten. Kjørte mye grusveier og det ble også noen dager med ganske heftig (for meg) off-roading. Hvis jeg bodde i Australia, eller andre steder man har mulighet for å kjøre mye offroad, så hadde jeg kjøpt en Rally. For mitt bruk i Norge og nedover europa så tror jeg fremdeles GSA er best. Liker den store tanken når en kjører mye motorvei.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av dypen »

Forbruket på motorvei vs veier med lavere hastighet er betydelig og da er det godt å ha en romslig bensintank, veldig enig :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det ble en kveldstur etter middag og gressklipping i kveld, er så lei av regn så nå må tørre kvelder utnyttes.
Ble en slags måneskinnstur da månen var ganske stor og ser ut til å nærme seg fullmåne.
Bra temperatur på kvelden med tanke på at det snart bikker oktober.
20230927_200648 (1).jpg
20230927_203816.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Det ble en tur til svigers på Moelv i dag, begge veier over Lygnaseter/Eina, E6 blir for kjedelig.
Så det utgjorde 30 mil.
20231001_173639.jpg
20231001_142123.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Har tatt langhelg, i dag ble det "Harrytur" til Töcksfors, men pga. minusgrader i natt og rim i gresset i skyggen til ved 12-tiden,
så dro jeg ikke hjemmefra før ved 14-tiden i påvente av litt bedre temperatur.
Makstemperatur var 9 grader og laveste 5 grader, så det var litt småfriskt et stykke på hjemveien.
Begynner å bli tynnt med mc på veien nå, jeg så 3 eller 4 stk. på 20 mil i dag.

Edit: grus i veien på FV 21 i flere svinger i nordgående felt fra det brente huset og nesten opp til Gan.
Der er det jo rimelig svingete også, så det kommer brått på!
20231009_152719.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

I dag meldte de i utgangspunktet regn hele dagen, men slik gikk det heldigvis ikke.
Derimot opphold og noe sol frem til utpå ettermiddagen, regnet kom ved ca. 15:40-tiden.
Bra temperatur (11 grader) sammenliknet med i går da det var 5 grader på samme tidspunkt.
Kjørte ned på vestsiden av Øyeren, tok en avstikker og fant dette gamle Børter e.verk fra 1914.
20231010_151433.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Nydelig høstvær å kjøre sykkel i :prf Hele 11 grader i ettermiddag.
Fikk først (etter frokost) tatt en grundig utvendig vask på bilen og spraycoating etterpå, så bar det ut på to hjul.
Har fått kjørt en del de siste par-tre ukene, hele sesongen må brukes... spesielt i år hvor mye drittvær har lagt litt demper på daglig kjøring.
20231015_161731.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Tror dagens tur på noen få mil får bli årets siste, kjørte til reservevarselet og litt til og fyllte 98 oktan for 3 gang på rad.
Jeg kjørte på jobb i forrige uke men har droppet det denne uka, litt fuktig og rundt et par pluss er nesten værre enn to-tre minus og tørrere luft.
Her ved et bygdetun i Rælingen, i morgen blir det nok vask og tørk for siste gang i år.
20231028_162539.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Man skjønner at det er på tide å ta sesongens siste vask, da vaskevannet begynner å fryse på sykkelen :D
Nå etter jeg kom inn begynte det å snø litt også, så sesongen er definitivt ferdig nå for min del.
Fylte opp fra reserven med 98 etter turen i går, så da er den snart klar for å settes bort :sorry
Måtte våren komme tidlig neste år! jeg er ikke så klar for vinter etter denne ganske begredelige sommeren,
den varte egentlig bare en måned (juni) på østlandet.
20231029_153301.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Da er 2024-sesongen i gang endelig, ned på Øyerens østside inkludert et par avstikkere i kveld.
Deilig å tenke på at det ligger et drøyt halvår på to hjul foran meg :D
20240414_185348.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ingenting planlagt i dag, men det ble en ettermiddagstur på ca. 20 mil på sparket.
Nærmere bestemt Hurumlandet rundt med is og kaffe på brygga i Holmsbu som alltid.
Det var stappfullt av mc´r der, mye Harley også utenfor den borteste kiosken, folk med ryggmerker og greier, så jeg gadd ikke å menge meg...
hadde nok uansett ikke gjort det :crazy:

Nydelig vær og behagelig temperatur og kjøre tur i.
hotellet.jpg
brygga.jpg
Marina.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ettermiddagstur rundt Randsfjorden i dag, supert kjørevær.
Bildene er dog fra gamleveien ved Harestuvannet på vei hjem.
Overraskende lite sykler på veien rundt fjorden i dag.

Fluberg bru oppgraderes, skal takle kjøretøy på 60 tonn etterpå.
20240525_174825.jpg
20240525_174353 (1).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Til Töcksfors og hjem igjen i dag, var en del andre som gjorde det samme.
Mye sykler utenfor senteret da jeg ankom, dårlig med bilder da jeg kjører disse veiene ofte.

Men skjermdump av ruta som gikk langs Øyeren.
Screenshot_20240526_233006_Connected.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Litt montering ute i garasjen i kveld, vind deflector´s som tetter den åpningen mellom lykt/blinkers/tank/vindskjerm.
Litt vanskelig å ta noe fornuftig bilde av den der den sto, møkkete og full av insektslik er den også.
Skal testkjøres i helgen i godt driv for å se om det hjelper på turbulensrestene.
20240531_215556.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Bjerknez »

Velkommen til verden med problematikk rundt vindskjerm og turbulens. En av grunnene til at jeg hater vindskjermer. Dem gjør absolutt ingen nytte slik jeg ser det.

Vinden treffer fronten på sykkelen uansett. Det eneste man kan gjlre er å bestemme HVORDAN vinden skal styres etter å ha truffet sykkelen. Det er et evig problem og siden man også må ta med hvor høy man er og hvilken hjelm man bruker etc. i regnestykket så blir det nok litt hit and miss om man noengang blir fornøyd.

I lave hastigheter fungerer vindskjermer greit. Helst under 80km/t. På motorvei eller i hastigheter over 100km/t er alle syklene jeg har kjørt med vindskjerm et rent mareritt. Noen er bedre enn andre, men ingen er så gode at jeg hadde vurdert å kjøpe en sykkel med vindskjerm. Den absolutt værste JEG har testet er Yamaha Tracer 900 (den gamle modellen). Jeg ble regelrett syk og litt kvalm av å ligge i 120km/t fra Oslo til Eidsvoll.

Uten vindskjerm så vil man selvsagt også oppleve vinden i større grad, men vinden treffer kroppen din og blir javnt fordelt. Det blir mer forutsigbart og man får ikke vibrasjoner og enkelte steder med konsentrert kraft fra vinden som svinges via vindskjermen.

Tetter man til helt som du nevner så kan det hende du fjerner noe av vinden som treffer deg, men samtidig øker vibrasjoner og måten vinden tar tak i sykkelen. Drag i styret samt støy kan øke hvis du fjerner muligheten for å slippe vinden igjennom. Det er nok derfor det nettopp er en åpning der.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24598
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Bjerknez »

Et annet problem med vindskjermer som er såpass store at man må se gjennom dem når man kjører er brytning av lys fra møtende trafikk og ikke minst regndråper på vindskjermen. Dette opplevde jeg pp den første cruiseren jeg hadde som hadde en diger vindskjerm. (Som jeg tok av asap etter første turen).

En ting var turbulensen som var helt fryktelig, men å kjøre i regnvær var jo direkte livsfarlig da jeg ikke så veien i det hele tatt. Spesielt ikke i mørket. Ikkevar det vindusvisker heller og ikke rakk man frem så man kunne tørke av vindskjermen. Helt merkelig at det i det hele tatt er lovlig spør du meg.

Skal du optimalisere vindskjermen må du nesten ta en tir i en vindtunnell og få en vindskjerm spesialsydd til din sykkel og til deg og hjelmen du bruker samt sitteposisjonen du har. Nesten litt rart at ingen tilbyr slike løsninger i et land som Norge hvor mange bruker flerfoldige titallstusen på carbondeler og annet.

Det skal sies at jeg har større tro på vindskjermer som er mer integrerte. Som feks. På sportstourere og RR sykler da vindskjermen er en del av kåpen og kåpen er laget spesifikt for å minske luftmotstanden.

På en adventure sykkel mener jeg vindskjermene har den dårligste virkningen da dem rett og slett bare har satt et plaststykke på en "firkantet" sykkel. Skulle jeg hatt adventure sykkel hadde jeg plukket av vindskjermen helt. Problemet med det blir dog at sykkelen ser helt fjern ut.....

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av mekkern »

Avstanden mellom vindskjerm og fører gir ofte en pekepinn på hvor godt det funker.
Nærmere er bedre enn langt unna.
På "adventure" er de som regel langt unna.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39780
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 01 jun 2024, 07:55 Avstanden mellom vindskjerm og fører gir ofte en pekepinn på hvor godt det funker.
Nærmere er bedre enn langt unna.
På "adventure" er de som regel langt unna.
Enig.
Men på KTM'en er det ikke mulig å flytte skjermen nærmere føreren.
Så da jeg slo jeg til på et godt tilbud for et par år siden på en GIVI skjerm med en litt annen profil enn den originale.
Denne funka dårlig.
Men det fulgte med festeadaptere, som jeg tok sjansen på å prøve med originalskjermen slik at avstanden fører skjerm økte med drøye centimetere.
I tillegg større glippe mellom lykteskjermen og vindskjermen.
Og forskjellen er faktisk merkbar til det bedre. Jevnere vindstrøm og svært sjelden turbulens.
20240601_082448.jpg
En annen ting når det gjelder turbulens og støy på sykler med vindskjerm er speilene. Det kan være at disse er "synderen".
Så bytte av speil kan være en løsning.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Delvis enig med deg @Bjerknez og har erfart en del av det samme.
Generelt så er det bedre med "urørt" luft enn med luft som først er komprimert og lager turbulens dersom den treffer deg, spesielt på feil sted.
Men det er så mange faktorer som spiller inn her at det nok ikke finnes en fasit, ikke minst førers kropp/høyde.
Slik den var med orginal vindskjerm fikk jeg Parkinson på motorvei, hue rista av turbulensen.
Så kjøpte jeg den WRS Touring skjermen hos merkeforhandleren hvor jeg kjøpte BMW´n, det hjalp betydelig og funker rimelig greit.
Det er høydejusterbart orginalt på GS´n min, og i høy stilling øker glippen mellom lykt og skjerm, litt slik @AJ opplevde ved å bruke de avstands-stykkene.
Kostet ikke så mye at det ikke er verd forsøket på ytterligere forbedring de "spoilerne" på sidene og det er kun originale skruefester som brukes, ingen boring eller modifikasjoner, så det er bare å skru av igjen om det ikke hjelper noe.
Vindskjerm som man må se i gjennom er helt uaktuelt for min del, sitte å se på insekter :crazy:

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7070
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av dypen »

Det er noe nesten alle opplever med vindskjerm, på CB500X’n hadde jeg kort, lang og lang med liten justerbar spoiler på toppen uten å bli fornøyd med noen av delene. På 1050’n løste jeg hele greia med å ha en kort sort Super Adventure R skjerm, blir som å kjøre nakensykkel. 1290’n passet meg helt perfekt med skjermen i toppstilling. Derimot for å skryte av K1600, der eksisterer ikke problemet for meg da du får det akkurat slik du ønsker utfra hvilke vær du kjører under. Veldig varmt da kan du åpne høyre og venstre spoiler som gir luft rett i kroppen og med skjermen helt nede er det levelig i motsetning til det motsatte som blir veldig varmt. Er det kaldt eller regner får du veldig godt beskyttelse utenom skoene med mindre du har montert vindavviser der tilsvarende det jeg har på styrehendlene.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1684
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Gammelsmurfens logg.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Da ble det Sverigetur denne helgen også, men denne gangen til Charlottenberg ikke Töcksfors som sist helg.
Selvfølgelig via skauen og ikke Kongsvinger og motorvei ZZzzzz.
Stakk bortom en liten severdighet, en gammel landhandel som er blitt museum.
Mens det var både tordenvær og regn tidvis hjemme, så hadde jeg sol og fint vær begge veier, men så at det hadde regnet da jeg nærmet meg hjemme.

Kan legge til at vindskjermingen jeg monterte i går kveld fungerte over all forventing.
Turbulensen som tidligere traff skuldre og rundt sidene på hjelmen ble nå styrt opp og bort, så de blir sittende på.
20240601_142504.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar