dypen skrev: 15 aug 2024, 07:52
Er det bevist, samvittighet, uvitenhet eller andre agendaer som gjør disse valgene?
Jeg har alltid vært veldig tilhenger av Hanlons barberblad: Aldri tilskriv til ondskap der dumhet er tilstrekkelig forklaring. Dette henger nok sammen med min høyst uhøytidelige teori om at forholdet mellom "dumme" mennesker og umoralske/onde mennesker i verden heller overveldene mot førstnevnte. Mao. tipper jeg det er hovedsakelig uvitenhet i de tilfellene hvor det er diverse feil i Finn-annonser.
Har for øvrig sett lite av annonser hvor registreringsnummeret på sykkelen ikke er lagt inn eller er feil, og på de få hvor det kanskje ikke er lagt inn så er det alikevel synlig på bilder slik at jeg kan finne den informasjonen jeg søker.
"Utstyrslista" bryr jeg meg sjeldent nevneverdig om. Med mindre noe fremkommer av bilder eller selve annonseteksten så går jeg ut i fra at det ikke er der. Ser en god del legger ut bilder av stemplet servicehefte og da er det jo liten tvil, eller så ramser de opp relevante servicer og kilometerstander i annonseteksten. I de tilfellene ingen av disse skjer så går jeg ev. ut i fra at service ikke er fulgt spesielt nøye eller i det hele tatt.
Skal også nevnes at eventuelle feil i annonsen ikke frifinner selger for ansvar:
https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/arti ... ilannonser
Men jeg kan jo se for meg at det kan være enkelte scenarioer hvor kjøper alikevel vil kunne tildeles noe skyld dersom det er helt åpenbare ting som man burde skjønt uavhengig av hva som er oppgitt i annonse.