Det ser ut til å være et overveldende flertall mot å kjøpe seg en liten "øvelsessykkel", så da tror jeg at jeg legger den ballen død først som sist.
Jeg har jo gjort meg noen tanker om hva jeg ønsker å bruke sykkelen til og hva slags sykler jeg synses ser bra ut. Det store flertallet av turer blir nok 1-3 timers ettermiddags koseturer i området rundt Skedsmokorset, helst på svingete småveier så langt unna motorvei som jeg kan komme. En og annen lengre dagstur i helgene vil nok også havne i miksen. Helgeturer og langturer med overnatting tror jeg det ikke blir så mye av (i hvert fall ikke til å begynne med.), så langturegenskapene blir dermed ikke så veldig viktige.
I tillegg så har jeg sanses for utseendet på klassiske/"moderne klassiske" sykler som Triumph Bonneville og Moto Guzzi V7. Med en elbil som er nesten halvt robot til hverdagskjøring så ønsker jeg noe motorisert som er mer teknisk enkelt og "back-to-basic" når jeg kjøper motorsykkel.
Noe RR "plastrakett" tror jeg ikke er noe for meg uansett: Ryggen og nakken vil nok protestere mot kjørestillingen, og 5-åringen i huet vil nok ta over kjøringen med de forutsigbare og negative konsekvensene det måtte medføre....
Med det i bakhodet så ser "kravlisten" omtrent slik ut (har prøvd å skrive dem i ca prioritert rekkefølge):
De viktigste kravene er:
Lettkjørt
Komfortabel
"Oppreist" kjørestilling
Svingvillig (Liker jo best å kjøre på svingete småveier, men trenger ikke gå R-sykkel-fort)
Lav nok til at jeg når godt i bakken med begge bena når jeg står i ro (er 180cm så det bør ikke være noe problem)
Fornuftig til øvelseskjøring (så der utgår vel hele sortimentet til Harley, samt Goldwing etc...

)
Helst ikke mer enn ca 5 år gammel
"Kjekt-å-ha" kravene blir da:
Kurant sykkel som det er lett å få tak i deler til (og helst lett å skru på)
Mulighet for bagasje tilfelle man allikevel ender opp på en lengre tur
Mulighet og grei komfort for en passasjer på et ettermiddags/dagstur (må i så fall være grei å kjøre med tung "last"

)
Stor nok tank til at man slipper å stoppe så alt for ofte på lengre turer
Budsjettmessig så håper jeg på å holde meg under 80.000, men jeg kan strekke meg lengre om jeg finner den "perfekte" sykkelen.
@Bjerknez den Rocket'en er jo spinnvill!
Etter å ha lest (og sett) mange tester, så ser det ut som at det nettopp er sykler som V7 og Bonneville jeg burde se mest på, men er selvsagt åpen for alt mulig av forslag.