Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: 21 feb 2024, 14:06 Den der var jo dritfin :twothumbs: Jeg er også litt i tvende sinn om kåper men de der var jo ganske beskjedne, ikke så langt unna min R1100RS, og den tanken er jo super med de "vingene" som mothold og gir god innfesting.

Er det en "kastrator" som er i forkant av setet? :crazy:
Definitivt en av de penere "kåpesyklene" jeg har snublet over så langt. :D

La ikke merke til den detaljen før nå :lol . Regner med det er ett sikkerhetstiltak: Oppfordrer føreren til å kjøre forsiktig! :thumleft
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Domino skrev: 22 feb 2024, 09:52 Har du sett denne?

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=328920644
Ja, men den ble solgt omtrent på minuttet ser det ut som :O En av de fineste adventuresyklene synses jeg, så må få sett på en sånn en etterhvert. :thumleft
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Fra båt- og bilverden så er jeg godt kjent med at godt vedlikehold er langt viktigere enn timetall og kilometer. Ofte så skyldes mye problemer med "hobbybiler" og båter at de mer eller mindre står seg ihjel. For lite bruk fører som regel til at pakninger, tetninger, lagre og annet gir seg lenge før tida med påfølgende store mengder skruing og kreativ bruk at det nordnorske språket som resultat. :lol

Med andre ord så har jeg ikke veldig mye imot mange km så lenge sykkelen er godt tatt vare på og at man husker å gjøre litt research så man ikke går rett inn i en dyr "to-ganger-i-sykkelens-levetid"-servicer uten at man har tatt høyde for det i budsjettet. Det er egentlig kun to faktorer som gjør at jeg personlig vil være litt forsiktig med å kjøpe en sykkel som har gått "for langt":
  • Siden mange tross alt har kilometerskrekk, så kan det bli vanskelig å få solgt sykkelen igjen den dagen jeg får lyst på en ny en. Men får man en god nok pris så kan man selge den billig uten at prisen pr. kjørte km. blir særlig høy uansett, så dette er ikke nødvendigvis ett stort problem
  • Den andre faktoren er slitedeler: Hvor mye som ikke inngår i vanlig vedlikehold og service må/bør gjøres med den de neste to-tre-fire årene? Begynner støtdempere å synge på det siste verset? Hva med styrelager og hjullager? Bremseskiver? Clutch? og alt mulig annet. Det er fort gjort å ende opp med å "jage" slitedeler og stadig nye småfeil på noe med mye kilometer på, og det var nettopp den runddansen der som gjorde at jeg til slutt kvittet meg med båten. Særlig siden jeg ikke har noen god plass å stå å skru sykkel på så har jeg ikke lyst til å ende opp i samme kjøret bare med motorsykkel i stedet. :lol
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Klart så lenge ting vedlikeholdes HELE tiden så vil jo en motor eller motorsykkel gå uendelig og flere millioner kilometer. Men man kommer til et kryssningspunkt til slutt hvor vedlikehold ikke lenger er lønnsomt da verdien av kjøretøyet ikke rettferdigjør dette.

Gjør man vedlikeholdet selv og får tak i deler så får man jo en sykkel som går veldig veldig langt for en relativt lav sum i forhold til oss andre som må sette den på verksted.

Spørsmålet er vel NÅR det begynner å skrante og NÅR det begynner å bli lite lønnsomt.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

En ting er oljeskift og annet trivielt vedlikehold. Men etter noen pr og antall kilometer må man kanskje en vakker dag skru fra hverandre motoren og bytte deler etc. DA begynner pengene å rulle og det er ikke verdt det. Så derfor mener jeg at en sykkel som har gått mye er over sine glansdager og man må legge av mer penger til vedlikehold vedrørende evt. uforutsette utgifter.

Så jeg sier ikke at en motor er oppbrukt fordi den har rullet 50-100k kilometer. Men det begynner kanskje å nærme seg større utgifter, noe man må ha i bakhodet når man får en knallpris på sykkelen.

Motoren hadde kanskje bekymret meg minst sånn sett. En sykkel som har gått mye med mye elektronikk, sensorer etc. kan også få problemer med dette. Morkne ledninger som skaper kortslutning etc. det er ikke gøy for en som setter sin lit til verksteder og ikke kan skru selv.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Det er ikke enkelt å gi noe fasitsvar på mye av det du lurer på men noen tanker kan jeg prøve å dele...
  • Høy vs lav km: Jeg tenker nok at en sykkel som sjelden er under 6000 rpm vil ha betydelig kortere levetid i km enn en som sjelden er over 3000...
  • Fra bilverdenen har jeg mange ganger erfart at 2 sammenlignbare biler med vesentlig forskjellig pris sjelden er noe sjakktrekk å kjøpe den dyreste...
  • Forhandlergaranti er VELDIG avhengig av forhandleren... Jeg foretrekker utvilsomt et rimeligere privatkjøp enn dyrere forhandlerkjøp men det er nå meg og min erfaring da... Følg magefølelsen... Jeg har gjort noen både gode og dårlige kjøp i begge kategorier men de absolutt dårligste er fra forhandler som ikke tar ansvar...
  • Mandagsbiler/sykler finnes og det kan være en ganske trasig opplevelse å bli sittende med en slik... Heldigvis er der ikke så mange av de... men denne saken har også en annen side: Om du bare kjører uten å følge med på endringer i oppførsel, lyd e.l. kan der "plutselig" skje alvorlige ting som kunne vært unngått med litt forebyggende arbeid (og bilen/sykkelen blir "mandags...").
  • Jeg finner mye glede i å kjøpe noe billig med mangler som kan repareres og så en gang senere kunne selge med fortjeneste. Jeg kjøper (nesten) aldri for å tjene penger på salg men når tiden for salg kommer så er det greit med en liten pluss i regnskapet. Dette avhenger jo av at du kan/vil skru og har en plass egnet til å gjøre det...
  • Kravene/ønskene dine endrer seg med erfaring. Det som er idealsykkelen i dag trenger ikke være det i morgen...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

I mine øyne har en sykkel gått dor mye når det i forhold til sykkelens verdi ikke er lønnsomt om reparere den. Har man kjøpt en sykkel til 80.000 kroner som har gått 100.000 km. og man må bytte deler som på et merkeverksted koster 20.000 kroner så mener jeg motoren er gåen. Man kan fikse den, men da går man i tap. Da er det bedre hvis man solgte sykkelen året før og la de 20.000 kronene i ny sykkel.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 24 feb 2024, 11:37 I mine øyne har en sykkel gått dor mye når det i forhold til sykkelens verdi ikke er lønnsomt om reparere den.
For så vidt enig men der er en dramatisk forskjell på verkstedmekking med høy timepris og hobbymekking. Der er også en stor forskjell på delepriser alt etter om produsenten ønsker å ha eldre kjøretøy på veien eller ikke...

Jeg har ikke stort erfaring med MC men for bil har jeg sett at tilsvarende del for en bil kan ha 20-30 ganger høyere pris enn en annen (og da snakker vi om relativt enkle deler som en kan lage selv om nødvendig...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Det er alltid ett dilemma det å trekke streken for når kostnadene med å beholde overstiger kostnadene ved å bytte. Finnes ikke noe fasitsvar, men det er jo helt klart en stor forskjell om man skrur selv eller ikke.

Jeg har nok mulighet til å skru en del der jeg har mulighet til vinterlagring, men hjemme er det mer begrensede muligheter. Service og oppgraderinger kan jeg nok i en stor grad gjøre selv over vinteren, men reparasjoner underveis i sesongen blir mer vanskelig såfremt det ikke er småting som må fikses.

Med andre ord så er kanskje ikke en 15-20 år gammel toppmodell med 150.000km på telleren, med alt mulig av elektronikk og greier kanskje ikke ideelt uansett hvor billig man får den. :lol

Men har jo et rimelig greit budsjett (og sikkert mulighet for å strekke litt på det), så tror jeg skal klare å finne noe jeg liker og blir fornøyd med uten at alder og km-stand skal bli en problemstilling. :D
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

SveinHa skrev: 24 feb 2024, 12:52
Bjerknez skrev: 24 feb 2024, 11:37 I mine øyne har en sykkel gått dor mye når det i forhold til sykkelens verdi ikke er lønnsomt om reparere den.
For så vidt enig men der er en dramatisk forskjell på verkstedmekking med høy timepris og hobbymekking. Der er også en stor forskjell på delepriser alt etter om produsenten ønsker å ha eldre kjøretøy på veien eller ikke...

Jeg har ikke stort erfaring med MC men for bil har jeg sett at tilsvarende del for en bil kan ha 20-30 ganger høyere pris enn en annen (og da snakker vi om relativt enkle deler som en kan lage selv om nødvendig...
Ja, skrur man en del selv samt liker det, kan man jo egentlig ha sykkelen til evig tid. Men de fleste av oss gjør ikke det, og med dagens elektronikk og annet som finnes i syklene skal man både være en god mekaniker og elektroingeniør eller vertfall ha veldig god videregående kunnskap rundt feilsøking av litt avanserte kretser etc.

Jeg snakker her om de av oss (undertegnede inkuldert) som ikke skrur på sykkelen selv :)

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Og der var neste steg på listen krysset av: teoriprøven er bestått med 40 av 40 rette.

Må si meg veldig fornøyd med det! :twothumbs:

Neste trinn blir å få kjøpt kjøreutstyr så jeg er klar til bakken blir bar nok for kjøretimer. :D

Gleder meg som en unge nå! :biker:
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Kenneth 81 skrev: 28 feb 2024, 15:57 Og der var neste steg på listen krysset av: teoriprøven er bestått med 40 av 40 rette.
Gratulerer :cheers Det er rett og slett imponerende for de prøvene er på ingen måte enkle...

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kenneth 81 skrev: 28 feb 2024, 15:57 Og der var neste steg på listen krysset av: teoriprøven er bestått med 40 av 40 rette.

Neste trinn blir å få kjøpt kjøreutstyr så jeg er klar til bakken blir bar nok for kjøretimer. :D

Blir nok ikke lenge før jeg skal børste støvet av raketten nå, så kommer det noen varme dager så kan vi ta en tur. Kanskje til og med en helgetur :)

Har du kjøpt deg sykkel?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Gratulerer!
Ikke minst med imponerende resultat :thumleft !
Ta dette med deg når du skal begynne å ta kjøretimer og sett deg som mål å oppnå det samme der, topp resultat når gjelder :) .

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: 28 feb 2024, 16:02
Gratulerer :cheers Det er rett og slett imponerende for de prøvene er på ingen måte enkle...
Tusen takk! Tror nok jeg kanskje var litt heldig med spørsmålene, men må innrømme at det gikk bedre enn forventet. :D

Må forresten skryte litt av appen til teoritentamen.no. Den var til stor hjelp for å lære fort og effektivt før prøven. :twothumbs:
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 28 feb 2024, 17:33

Blir nok ikke lenge før jeg skal børste støvet av raketten nå, så kommer det noen varme dager så kan vi ta en tur. Kanskje til og med en helgetur :)

Har du kjøpt deg sykkel?
Våren nærmer seg med stormskritt nå ja! :D

Har ikke fått kjøpt meg sykkel ennå, men tenker å dra innom AMD (og kanskje ett par andre) neste helg for å sikle litt. :biker:
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

AJ skrev: 28 feb 2024, 17:40

Gratulerer!
Ikke minst med imponerende resultat :thumleft !
Ta dette med deg når du skal begynne å ta kjøretimer og sett deg som mål å oppnå det samme der, topp resultat når gjelder :) .
Tusen takk! :D

Jeg har lovet samboeren at sykkelprosjektet skal gjennomføres så trygt og sikkert som mulig, så denne starten skal jeg ta med meg på veien videre. :twothumbs:
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Kenneth 81 skrev: 01 mar 2024, 12:26Må forresten skryte litt av appen til teoritentamen.no. Den var til stor hjelp for å lære fort og effektivt før prøven. :twothumbs:
Støtter den. teoritentamen.no er en veldig god investering. Det kan være mulig at svaralternativene der er verre enn på førerprøven men de hjelper i alle fall hodet til å havne i riktig gir...

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: 01 mar 2024, 12:34 Støtter den. teoritentamen.no er en veldig god investering. Det kan være mulig at svaralternativene der er verre enn på førerprøven men de hjelper i alle fall hodet til å havne i riktig gir...
Tror du er inne på noe der. Jeg synes at de prøvene i appen stort sett var vanskeligere enn den hos Vegvesenet. Sånn sett ganske smart egentlig: står man på prøvene på appen, så blir Vegvesenet ganske grei skuring.
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Nå begynner det snart å skje ting igjen. Jeg har booket kjøretime den 2. og den 5. april og med det så starter den morsomme delen av veien til førerkortet. :twothumbs:

Men innen da må jeg få kjøpt det nødvendige kjøreutstyret:
  • Hjelm
  • Ryggskinne
  • Jakke
  • Bukse
  • Hansker
  • Sko
  • Intercom
Det store spørsmålet blir jo selvfølgelig hva jeg skal kjøpe og hvor mye penger jeg bør legge i det. Ser tusenlappene går fort når man skal ha "full pakke", så sånn sett så føler jeg meg jo hjemme da det er fryktelig likt båtlivet.... :P

Hjelm er vel det viktigste, så tenker at den fort får lov til å bli dyreste tingen på lista, og har vel sånn ca peiling på hva jeg vil ha der: Åpningshjelm, helst i glassfiber og helst med solvisir som kan brukes sammen med briller (knapt nok trygt å gå uten briller, så de kommer jeg ikke utenom :O )

Resten har jeg sånn ca. null peiling på hva som er lurt/viktig/nødvendig. Har skjønt såpass at kjøreklær som fungerer bra i 25+ midtsommers kanskje ikke er det ideelle nå på vårparten og under 10, så ender nok opp med ett utvalg i klær etter hvert. Men hva skal jeg starte med? Noen som har tips til kjøreklær som er trygge og gode og egner seg til bruk på våren (og høsten) uten at det koster skjorta?
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Audi Mannen
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300

Legg inn av Audi Mannen »

Det er nå det begynner å bli morro å sitte på nett når man er 10 turer innom hver butikk for å se. Men dyrt er det og dyrere kan det bli om du kanskje prøver å spare litt på det første settet.
Skinn dress skal jeg ikke uttale meg om da jeg har valgt tekstil.
Min erfaring er at Jofama som jeg begynte med ikke vil bli kjøpt igjen. Gikk deretter for Halvarsson og det var noen knepp opp på kvalitet og passform. Den holdt vann ute i ei skur eller 2, men på lange dager med kjøring og man får regn i lange perioder så blir du våt og kald helt inn til skinnet. Klim er siste innkjøp og jeg kjøpte Badlands. Hadde jeg visst på forhånd hvor bra så hadde jeg spart mye penger på å kjøpe det fra start av. Masse lufting og holder tett ved regn. Beskyttelse in klærne fra leverandør og mange stropper/reimer til justering av passform.

Kjøpte på salg og utgående modell så da ble det vel rett under 17K for bukse og jakke. Men med de 2 settene som nå bare henger der kunne jeg spart meg 10-12K og kjøpt Klim med en gang.
Rukka er bra sier de, jeg har aldri prøvd.
Hansker er veldig individuelt sammen med sko/støvler og hjelm. Det er viktig med comfort.
Til intercom kjøpte jeg Sena S20evo i sin tid. Helt grei, men sikkert ikke den beste. Oppgraderte til HD høytalere, men fremdeles ikke veldig bra. Men på dette området så er det personlige preferanser og hva du trenger som avgjør mener nå jeg.
I tillegg kommer du til å se behovet for en skinnjakke og en kevlar bukse når du bare skal en svipp eller en kosetur til isbutikken.
Yamaha XJR 1300

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Kenneth 81 skrev: 07 mar 2024, 12:25 Hjelm er vel det viktigste, så tenker at den fort får lov til å bli dyreste tingen på lista, og har vel sånn ca peiling på hva jeg vil ha der: Åpningshjelm, helst i glassfiber og helst med solvisir som kan brukes sammen med briller (knapt nok trygt å gå uten briller, så de kommer jeg ikke utenom :O )

Resten har jeg sånn ca. null peiling på hva som er lurt/viktig/nødvendig. Har skjønt såpass at kjøreklær som fungerer bra i 25+ midtsommers kanskje ikke er det ideelle nå på vårparten og under 10, så ender nok opp med ett utvalg i klær etter hvert. Men hva skal jeg starte med? Noen som har tips til kjøreklær som er trygge og gode og egner seg til bruk på våren (og høsten) uten at det koster skjorta?
Hjelm kan være litt vanskelig å anbefale siden forskjellige produsenter gjerne har litt forskjellige passformer, så til en viss grad styres valget av hvilken hodeform man er født med. Personlig er jeg grisefornøyd med HJC sin RPHA 90 - en relativt lett modulærhjelm med innebygd solvisir og en veldig hyggelig prislapp. Akkurat denne modellen er vel for øvrig erstattet av RPHA 91 som for meg ikke er like interessant av diverse årsaker (bl.a. opplegg for innebygd intercom som i min erfaring sjeldent er like bra som standalone modellene). Det beste er nok å finne en forhandler (eller flere) som fører litt forskjellige merker og bare prøve alt mulig til du finner noe med god passform. Ikke vær for kjapp på avtrekkeren, det er veldig kjedelig å innse i ettertid at du har kjøpt feil størrelse...

Når det gjelder klær så kjørte jeg med "billigklær" (utgående modell av Oxford Quebec-jakke og Yoko-bukser til halv pris) i flere år og var veldig fornøyd bortsett fra på de helt varmeste dagene. I fjor handlet jeg inn et sett med Klim Carlsbad - det kostet skjorta, men var verdt det for meg. Uten tvil de mest behagelige MC-klærne jeg har prøvd, innebygd ryggskinne er et stort pluss (du blir veldig lei av den separate etter hvert), veier nesten ingenting, veldig god ventilasjon på sommeren, men jeg har også brukt det samme settet uten problem i så lite som 6-7 varmegrader. Da med noen ekstra lag under, naturligvis.

Personlig er jeg også veldig fan av klær som er vanntette slik at jeg ikke trenger å ta en stopp for å dra på regndress dersom himmelen plutselig åpner seg, men her har folk gjerne veldig forskjellige preferanser.

Støvler bør minimum rekke over ankelen.

Av hansker liker jeg å ha minst to forskjellige par - et par korte og perforerte hansker til varme sommerdager, og et par vanntette og godt isolerte til dårlig vær og kjølige vår- og høstdager.

Jeg har Sena 50S intercom og er kjempefornøyd med den. Styr unna eldre Sena-modeller, spesielt SMH-10 og eldre, de er søppel. Mange er veldig fornøyde med Cardo, men de har jeg aldri testet selv.

Edit: Glemte i farten å glemme noe som for meg har blitt en helt essensiell del, nemlig øreplugger. Slike vanlige man får kjøpt på nett eller over disk i MC-sjapper er nok mer enn bra nok for de aller fleste. Personlig fant jeg aldri noen som var behagelige over tid og sverger derfor til formstøpte. I mitt tilfelle 20dB fra Hantek Audio som jeg ikke har noen problemer med å anbefale videre. Har også hørt kun positive ting om Høvik Hørsel.

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Mye å gjøre for tiden, så er litt treg å svare. :O

Men takk for alle gode tips, ser jeg må redigere budsjettet mitt litt... :P Alt som normalt med andre ord :knegg

Spøk til side så ser jeg definitivt poenget med å kjøpe noe bra med en gang i stedet for å måtte kjøpe to ganger og spare seg til fant. Og så er jo selvfølgelig klær sikkerhetsutstyr for MC, så det er jo definitivt siste plassen å spare penger (får heller nedjustere sykkelbudsjettet litt, eller håpe på mye igjen på skatten :lol)

Med tanke på at første kjøretime er allerede 2 april, så er det kanskje en idé å gå for et solid, helst vanntett, tekstil-sett nå og kanskje bruke feriepengene på ett skinnsett for de fine sommerdagene. Sko godt over anklene og hansker som kanskje går ett stykke forbi håndleddet høres også lurt ut.

Så er spørsmålet helhjelm eller åpningshjelm? Helhjelm er vel lettere og potensielt mindre støy, men åssen fungerer det med briller? Knotete å tre brillene på plass igjennom visiret kanskje?

3-4000 for intercom høres brutalt ut :O Men på andre siden, er det bra så er det jo billigere en 2000 og ubrukelig... :lol
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kenneth 81 skrev: 09 mar 2024, 21:17
Så er spørsmålet helhjelm eller åpningshjelm? Helhjelm er vel lettere og potensielt mindre støy, men åssen fungerer det med briller? Knotete å tre brillene på plass igjennom visiret kanskje?
De fleste, trolig alle, nye helhjelmer er tilpasset brillebrukere.
Har ingen problemer med dette på mine Premier og Agrius åpning- og helhjelmer.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Er det trangt budsjett så start med å kjøpe deg en sykkel du liker. Du trenger ikke kjøpe rukka fra øverste hylle, Schubert hjelm av siste sort med intercom, airbag vest, svindyre goretex hansker etc. som koster mer enn sykkelen du skal kjøpe.

Du vil alltid få råd om å kjøpe det dyreste og det sikreste av mange her inne. Ikke noe dumt råd i utgangspunktet, men det finnes også gode klær som ikke koster skjorta. Kjør ditt eget løp og kjøp noe som funker i forhold til dine lyster og din økonomi.

Hjelmen er det jeg ville satt øverst på prioriteringslisten. Prøv og kjøp den hjelmen som passer hodet ditt best. Intercom er ikke så viktig i starten hvis du er på sparebluss.

Du får gode tekstildresser som er sikre nok til halve prisen og under det av hva de dyreste dressene koster.

Åpningshjelm er veldig behagelig. Jeg har ikke hatt annet enn åpningshjelm. Greit og åpne baugporten når man skal ta seg en sigg, spytte ut snusen eller for din del fikse på brillene. Men så har sikkert andre her inne motsatt mening enn meg, å det er greit.

Min Tekstildress fra Sharkspeed kostet 2.500 kroner og er helt vanntett og vindtett samt VELDIG varm. For varm for stekende sommerdager. Men god utover høsten og sesongstart.

Søk på "Ata Fury". Det er det dressen min heter. Den er nok noe dyrere nå enn da jeg kjøpte den for noen år siden, men mener å ha sett den til under 3.000 kroner for bukse og jakke. :)

Svar